Teszteltük: íme a megújult Mercedes CLA
Néhány évvel ezelőtt, - egészen pontosan 2011-ben -, az A-osztállyal érkezett el a Mercedeshez a fiatalodási hullám, ez volt az első olyan modell hosszú idő után, amit kifejezetten az ifjoncoknak tervezett a Mark Fetherston vezette dizájn csapat. Korábban bevallottan inkább az idősebb generációt célozták a márka modelljei, de a hosszútávú fenntarthatóság egyértelműen azt diktálta, hogy követni kell a fiatalok elvárásait. Ez olyannyira jól sikerült, hogy az akkor bemutatott A-osztály komoly alternatívát jelentett az Audi A3-mal és az 1-es BMW-vel szemben, s jóval nagyobb szeletet tudott kiszakítani a márka ebből a szegmensből.
Ennek köszönhetően a későbbiekben a többi típuson is megjelentek a fiatalosabb vonások, persze a nagyobb modelleknél a fiatalosabb ívek mellett azért megmaradt a konzervatívabb vonalak is, de így is jóval vagányabb stílusúak lettek a Mercedes négykerekűi. 2013-ban újabb lendületet kapott ez az irányvonal, ekkor érkezett a CLA Coupé, majd a modell kombi változata is egy picivel később, amelyek a kezdetektől kizárólag Kecskeméten készülnek. A gyár egyébként 2012-ben kezdte meg működését, és a B-osztállyal együtt immár több mint 500.000 Mercedes-Benz hagyta el a magyarországi gyártósort. Idén megújult a CLA, a gyártás változatlanul Kecskeméten maradt.
Szerkesztőségünknél ezúttal ez a coupé járt, az életciklusának felénél tartó modellen minimális változtatásokat eszközöltek. A facelift olyan diszkrétre sikerült, hogy alig lehet észrevenni a ráncfelvarrást. Az egyik ilyen újdonság, hogy a hűtőrácsot immáron egy vaskos krómcsík osztja ketté, változott továbbá a légbeömlő formája, kérhetjük a kocsit LED-lámpával, ami azért különleges, mert az autók teljes élettartamát kiszolgáló fényforrások révén szükségtelenné válnak az izzócserék.
A LED fényszórócsomaghoz speciális hátsó lámpák tartoznak, amelyek három fokozatban képesek változtatni fényerejüket, ezáltal sötétben kevésbé vakítják a mögöttes forgalom résztvevőit. Újak a kipufogóvégek, lábbal nyitható a csomagtartó, illetve bővül a rendelhető felnik száma is, továbbá kérhető egy új szín is: a Cavansit-kék metálfényezés. További újdonságnak számít, hogy immár az AMG Line felszereltségi szintekhez is elérhető a vonóhorog. Ezek a változások az összképen azonban sokan nem módosítottak, a forma továbbra is kifejezetten sportos, vagány, fiatalos. Ugyanez igaz az utastérre is: sokat nem módosult a beltér, de ez nem is baj, mert kifejezetten eltalált az ergonómia. A CLA modellek utastere többek között friss kárpitozásokkal, díszbetétekkel, valamint krómozott kezelőelemekkel gazdagodott, azonban a legfeltűnőbb újdonság a 8 colos (20,3 cm-es) képátlójú médiaképernyő megjelenése.
A kínálatban szintén újdonságnak számít az opcionális Exkluzív csomag szaharabézs/fekete bőrkárpitozása, valamint az Urban felszereltségi szint kristályszürke vagy fekete színben rendelhető ARTICO műbőr/Maringá szövetkárpitozása. Az opcionális okostelefon-integrációval az iPhone és az Android okostelefonok is kapcsolhatóak az autó multimédiás rendszerébe, ezáltal lehetőség van például a telefonok kijelzőjének 'klónozására', továbbá beszédvezérléssel is irányíthatók a készülékek. Az utastér mérete alsó-középkategóriás autónak megfelelő, ebből hátul fejtérben elvesz a coupé forma. A csomagtér viszont meglepően tágas: 470 litert pakolhatunk meg.
A Mercedes-Benz CLA modellek palettáján továbbra is számos asszisztens rendszer található: ide sorolható például a szériafelszereltség részét képező Aktív fékasszisztens, amely akár önálló fékezésekkel próbálja megelőzni a ráfutásos baleseteket. A menetdinamikai szabályozórendszerek kínálatának magját a DYNAMIC SELECT üzemmódválasztó adja, amivel gombnyomásra megváltozik az autó karaktere: a rendszer a vezető kívánságának megfelelően befolyásolja a motor, a váltó, valamint a kormányzás karakterisztikáját. A motorpalettán a benzines modelleknél 122-381, a dízeleknél 109-177 lóerő közötti a kínálat, a CLA csúcsát a 381 lóerős Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC modell jelenti. Tesztautónkban a 2.0 literes, 218 lóerős benzinmotor dolgozott, amely kifejezetten dinamikus menettulajdonságokkal bír: 350 Nm-es nyomatéka 6,4 másodperc alatt repíti a kocsit 100-ra, ami kifejezetten jó értéknek számít. A tempós gyorsítást kellemes kipufogó hangok kísérik, ez csak növeli a gyorsulási élményt. A futómű sportautósan feszes, a hétgangos automata pedig kifejezetten finoman jár.
A kecskeméti CLA 8,5 millió forintról indul, a CLA 250 Sport 4Matic alapára alulról karcolja a 13 milliót. Tesztautónk ára azonban a számtalan extrának köszönhetően a 18 millió forintot is átlépte.
Teljesítmény: 160 kW (218 LE)/5500
Nyomaték: 350 Nm/1200-4000
Széndioxid kibocsátás: 160 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,4 s
Végsebesség: 250 km/h
Tesztfogyasztás: 9,1 l/100 km
A modell alapára: 8.490.750 FtTesztautó ára: 18.300.000 Ft