Nagy családnak nagy autó, ebbe tényleg mindenki és minden befér
Megfelelő családi autót választani nem egyszerű feladat, mert számtalan olyan szempontot kell figyelembe venni, ami a hétköznapokban fontos lehet. Még nagyobb kihívás ennek megfelelni, ha háromnál több gyerkőc van a családban, vagy esetleg gyakran kell a nagyszülőket is a kocsival szállítani. Ekkor jön az újabb csavar, hiszen ilyen esetben már nem elég az öt ülés, s jönnek a következő elágazások: hétüléses, klasszikus formájú autót válasszunk, vagy nyújtózkodjunk tovább, s vegyünk egy kisbuszt, amiben aztán végképp nincs helykorlát.
Maradjunk racionálisak, mert jó eséllyel dönt több család a személyautó mellett, ilyenkor viszont a hétüléses kocsik jöhetnek szóba. Persze ezeknél - hét ülés használata esetén - kompromisszumot kell hoznunk a csomagtér kárára, de legalább ülésszámban meg leszünk, ha pedig távolabbra kell mennünk, akkor jöhet a tetőbox vagy az utánfutó.
Ha a hétüléses kocsik piacát nézzük, feltűnik, hogy ez sem egy szűk szegmens, több gyártó kínál opciót. Ilyen például a tesztünkben szereplő Renault Grand Scenic közvetlen vetélytársának számító Opel Zafira, a Peugeot 5008, továbbá az SUV-ket erősítő Škoda Kodiaq, a Tiguan Allspace és a Nissan X-Trail.
A Renault Grand Scenic nem egy mai példány, 2016-ban mutatkozott be a modell a Scenic nagytestvéreként. Ez egy minimális hátrány a többiekkel szemben, amelyek a közelmúltban kaptak új fizimiskát. Bár a Grand Scenic előnyére szóljon, hogy a negyedik generációs modell külsőre csöppet sem marad el a fent sorolt konkurensektől, kocsi igazán atletikus alkatú, de mindemellett igencsak méretes, a magasságot leszámítva minden aspektusában nagyobb a harmadik generációnál. Hosszabb, szélesebb, de laposabb, éppen ezért sokkal sportosabb a megjelenés, amit persze nagyrészt köszönhet a jól eltalált hosszanti íveknek is. Ez az adottság az utastérben is megmutatkozik, tágas a beltér, a középső üléssorban például három, teljes értékű, ISOFIX-es ülés található, így akár három gyerekülést is bepattinthatunk a kocsiba. A csomagtartó alapból 596, hét üléssel 233 literes, ami megszokott méret ebben a kategóriában. Hosszú útra ötnél több utassal tényleg csak tetőbox-szal mehetünk.
Számos praktikus megoldás segíti a családokat: az EASY LIFE csúsztatható középkonzol segítségével a sofőr tetszőlegesen alakíthatja maga körül a teret. Ha előre csúsztatja, akkor a konzol a műszerfal kiegészítője lesz, és segít a „pilótafülke” érzést kialakítani. Ha hátracsúsztatjuk, a család minden tagja könnyen használhatja rakodóhelyként. Szintén ügyes megoldás az EASY LIFE kesztyűtartó fiók, amely 11,5 liternyi rakodóhelyet jelent a műszerfalban, s a hagyományos megoldásokkal ellentétben egy sínen csúszik.
A műszerfal teljesen digitális, grafikáján azonban látszik a két év lemaradás. Nagyon hangsúlyos része a kocsinak a középkonzolon található R-LINK 2® fedélzeti multimédia rendszer képernyője, amely az egész autó vezérlőközpontja is egyben. A műszerfal közepén elhelyezkedve 7” vagy 8,7”-os képátlóval, fekvő vagy álló formátumban is rendelhetjük az érintőképernyős egységet. Konfigurálhatunk továbbá head-up displayt is, aminek a segítségével nem kell levenni a tekintetünket az útról, s egyből visszajelzést kapunk az alapinformációkról.
A Grand Scenic három felszereltségi szinten kapható, de már az alapváltozatban is jár a kétzónás klíma, az automata fényszóróvezérlés és a 20 colos felni, ami egyébként rendkívül feldobja a kocsi küllemét.
Motorikusan hat opciónk van összesen, 3 dízel (110, 130, 160 LE) és 3 benzines (115, 140, 160 LE) található a kínálatban, s motorvariánstól függően kérhetünk hatfokozatú kéziváltót vagy hétsebességes automatát.
A Grand Scenic belépő modellje a 115 lóerős, benzinmotorral 6,7 millióról indul, a 110 lóerős dízelért 300.000 forinttal kell többet fizetnünk, s ezzel pontosan azt az árszintet hozza, mint az említett vetélytársak. A SUV modelleknél azonban valamivel olcsóbb a Grand Scenic.