Kemény tető, kemény dió - a Mazda MX5 RF-et teszteltük
Transporter, Golf, Mini, Mustang, MX5. Hogy mi a közös a felsorolt típusokban? Az, hogy mindegyiket világ szinten igazi autós kultusz övezi. Rajongói csoportok alakulnak, akik rendszeres találkozókat szerveznek - épp most volt egyébként MX5 találkozó a Hungaroringen, s szeptember 23-án szervezik a Volkswagen-találkozót ugyan itt -, a tulajdonosok pedig évtizedeken át ápolják, gondozzák a nehezen beszerzett, féltve őrzött példányokat.
De vajon mi kell ahhoz, hogy egy kocsi ezt elérje? Nyílván egy olyan különleges, egyedi tulajdonság, ami semmi máshoz nem hasonlítható. A Transporter dolga könnyű volt, felfedezték a hippik, s ez a hatvanas években egyenes utat jelentett a világhírnév felé. Olcsó volt, elérhető, mára azonban már szinte megfizethetetlen. Állapottól függetlenül 15-20 milliót (!) is ér egy régi példány. A Golf és a Mini szintén népautó volt, abból váltak több generáción át kultikus gépekké, a Mustang azonban más kategóriát képviselt, mindenki által áhítatott autóvá nőtte ki magát, de ő máig megmaradt a nehezen elérhető kategóriában. Az MX5 mind közül a legfiatalabb járgány, az első példány 1989-ben gördült le a futószalagról, Európában pedig 1990-ben indult el a kocsi értékesítése.
Ugorjunk egy nagyot az időben, a negyedik MX5 európai értékesítése 2016-ban indult el, s rövid idő alatt több szakmai díjat is bezsebelt, ráadásul a vásárlók is pozitívan fogadták az új kocsit. Minimálisan változtak az autó adottságai a harmadik modellhez képest: rövidebb lett a négykerekű, csökkent a tengelytáv, de ezzel szemben pár milliméterrel szélesedett az új modell, emellett pedig a súlya is csökkent, összesen 100 kilogrammal. A kocsi orra sokat férfiasodott, az autó fara viszont valamivel nőiesebb vonalakat kapott, de így legalább mindkét nem megtalálja maga számítását a gépben.
Az RF egy évvel a vászontetős után érkezett a piacra, felidézve az első generáció keménytetős változatát - bár hozzáteszem, annak még teljes nyílt a teteje. Merthogy az RF az MX5 targa tetős változata, tehát a C-oszlop és a hátsó merev szerkezet a helyén marad a tető nyitás után. Ami egyébként 13 másodperc alatt történik meg, szokatlan idő egy MX5-től, a vászontető ugyanis két mozdulattal nyitható. Menetközben nem működik a szerkezet, na jó 10 kilométeres sebesség alatt igen, de akkor már inkább érdemesebb félre húzódni arra a rövidke időre.
A beltér a méreti adottságokból fakadóan igencsak szűkös, a csomagtartó például 127 literes, a keménytetős változat pedig még szűkösebb érzetet kölcsönöz. A könyökünket olykor beverjük, ha magasabbak vagyunk az átlagnál, görbe nyakkal ülhetünk. Lehúzott ablakkal, lecsapott tetővel persze ezek a gondok megszűnnek, így érzi magát igazán jól sofőr és autó egyaránt. De a szűkös teret egyébként rögtön megbocsátjuk az MX5-nek, vagy inkább tudomást sem veszünk róla, mert a vezetési élmény olyat ad, ami minden másról elvonja a figyelmet.
Az utastérbe ülve új autótól szokatlan módon üzemanyag szag csap meg minket, igazi nyers gépezet benyomását keltve. Ez az impulzus nem is illúzió, az MX5 mellőz minden olyan kényelmi funkciót, amit egy átlag kocsitól megszoktunk. Persze a körítés szép: ide is bekerült a Mazda letisztult, három egységből áll a műszerfala, az érintőképernyős navit itt is a könyöktámasz előtti, központi vezérlőről irányíthatjuk, s a fűtés szabályozó is a megszokott formában ül a középkonzolon. De vezetni mégis nagyon más, mint a többi, napi használatú autót. Nagyon más, mégis nagyon jó.
A gyújtást ráadva az egész autó megremegve indul, gyönyörű, erőteljes hanggal kel életre az 1.5 literes szívómotor. Rendkívül precíz váltójával gangoljuk az egyest, s miután bemelegszik a motor, indulhat a buli. A 131 lóerős erőforrás ilyenkor diszkréten felteszi a kezét, s jelzi: nyugodtan pörgessük őt, ugyanis 4800-as fordulaton jön a maximális, 150 Nm-es nyomaték, éppen ezért ebben a tartományban van igazán elemében. Első hallásra persze kevésnek tűnik ez a szám, menetközben mégis elegendőnek bizonyul, mert nagyon alacsonyan ülünk, közel a talaj, itt teljesen más a sebesség érzet. De valahogy az egész autózás más, minden egyes sebességi fokozatért meg kell dolgozni, pedig a váltó igazán jó darab, minden egyes úthibát érzünk, ellenben egyetlen kanyarban nem vagyunk bajban, még magasabb tempónál sem. Az autó fara néha-néha önálló útra kél a hátsókerék-hajtásnak köszönhetően, de gond nélkül kontrollálható, mert nem olyan eszeveszett nagy a rendelkezésre álló erő. Talán pont ezért jó ez az egész, mert úgy ad nagy élményt, hogy közben nem visszük vásárra a bőrünket.
A vászontetős Mazda MX5 6,4 millióról indul, az RF bő kétmillióval kerül többe alapesetben, hogy megéri-e ez a felár, ízlés kérdése.
Egy videó az autóról:
Adatok
Hengerűrtartalom: 1496 cm3
Teljesítmény: 96 kW (131 LE)/7000
Nyomaték: 150 Nm/4800
Széndioxid kibocsátás: 139/ g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,3 s
Végsebesség: 204 km/h
Tesztfogyasztás: 7,4 l/100 km
A modell alapára: 6.399.999 Ft