Kalandos, robosztus, sportos a hétvégéken – a legkisebb SEAT SUV, az Arona járt nálunk
Idén már a harmadik új modelljét mutatta be a SEAT: a ráncfelvarrott Leon és az új Ibiza után a SEAT Arona is megérkezett a márkakereskedésekbe, ami az Ateca kistestvéreként erősíti a spanyol márka SUV palettáját. Négyszeresére nőtt 2015 óta ez a szegmens, a SEAT pedig e trendek ismeretében, a növekvő piaci igények miatt fejlesztette az új Aronát, amely a 2017-es Frankfurti Autókiállításon mutatkozott be. A kompakt crossover kategória képviselői alapvetően annak köszönhetik sikerüket, hogy változatos terepviszonyok között is boldogulnak: városban, autópályán, országúton, de az aszfaltútról letérve is jól használhatók. Épp ilyenre tervezték az Aronát is: kompakt méretéből adódóan ötvözi a városi és a szabadidős autók képességeit, amiket városhatáron kívül is kamatoztatni lehet. Az autó 4138 mm hosszú, 1780 mm széles és 1543 mm magas, tehát a méretek alapján is hozza a kompakt kategória adottságait.
Az új SEAT Arona legalább annyira stílusos, tágas, praktikus és kényelmes autó a hétköznapokban, mint amennyire kalandos, robosztus, sportos a hétvégi használat során. A SEAT különleges figyelmet fordított azokra a részletekre, amelyek egyszerűbbé teszik az autózást. A magas üléspozíciónak köszönhetőn kényelmes a ki- és beszállás az autóba, illetve a forgalom is jobban átlátható vezetés közben, az utastér érezhetően a sofőr köré épült. A kompakt külső méreteknek köszönhetően tágas belsőt kínál az Arona, ráadásul a csomagtartója 400 literes, az egyik legnagyobb a kategóriában.
Az új modellben alkalmazott technológia – legyen szó biztonságról vagy konnektivitásról – eddig alapvetően magasabb kategóriában volt ismert. Ilyen például a Front Assist, amely egy várható ütközés esetén figyelmeztet, s amennyiben az ütközés elkerülhetetlen, aktiválja a vészféket, hogy a baleset minél kisebb legyen; vagy a hegymenet asszisztens, ami az emelkedőn való elindulást segíti. Továbbá a fáradtságérzékelő rendszer, az eső és fényszóró szenzor, a másodlagos ütközésvédelmi funkció, a hátsó keresztforgalom és holttér figyelő, a parkoló asszisztens, amely párhuzamos és az útra merőleges parkolás esetén is segít, illetve a Stop&Go-val kiegészített, azaz a megállásra és az álló helyzetből elindulásra is képes adaptív sebességtartó automatika.
Konnektivitás és komfort szempontjából olyan információs és szórakoztatórendszerrel rendelkezik az Arona, amely már jól ismert és kedvelt a SEAT más modelljeiben. A kocsiba kérhető kulcs nélküli ajtónyitás és indítás funkció, precíz és magas képminőségű tolatókamera, 8 colos érintőképernyő, GSM jelerősítővel felszerelt, kábel nélküli telefontöltés vagy akár BeatsAudioTM hangrendszer is. Az új SEAT Arona az Apple Car Playen, az Android Autón és a Mirror Link Systemen keresztül mindig „kapcsolódik”, és rendelkezésre áll a saját fejlesztésű SEAT DriveApp applikáció is.
Az utóbbi idők legsikerebb időszakát éli a SEAT
A SEAT történetének egyik legsikeresebb időszakát éli, az idei év első nyolc hónapjában már 315 ezer autót értékesített, ami 14 százalékos növekedést jelent az előző év hasonló időszakához képest, nem mellesleg, ez 2001 óta a legjobb eredménynek számít. A tárgyévben elért forgalomnövekedés az üzleti eredményekben is megjelent 2017 első fél évében. Ebben az időszakban az üzemi eredmény 130 millió euróra gyarapodott, ami 40 százalékkal több 2016-hoz képest. Idén, az első hat hónapban a bevételek 12,7 százalékkal, 5,05 milliárd euróra nőttek. Magyarországon január és október vége közötti időszakban 2 687 gépkocsit adott el a SEAT, ami 6 százalékkal több, mint 2016 hasonló időszakában, s különösen sikeresnek bizonyult a tízedik hónap, amikor 20 százalékkal teljesítette túl a tavalyi évet az értékesítés (2016 októbere: 287 autó, 2017 októbere: 346 autó). A hazai érdeklődők körében a legkeresettebb modell eddig a Leon volt, október végéig 1 706 gépkocsit szállított ki ebből a típusból a márka, ami 14,5 százalékos növekedést jelent 2016-hoz képest. A hazai importőr elmondta, hogy további növekedést vár az új crossover megjelenésétől, amelynek előértékesítése már elkezdődött.
A fejlett technológia mellé igazán vonzó dizájn társul, ráadásul számos módon variálható a kiválasztott modell, amellyel ki lehet hangsúlyozni az autó dinamizmusát, kifinomultságát vagy éppen sportosságát.
Az új SEAT Arona a SEAT Ibiza után a második olyan jármű, amely az MQB A0 platformra épült, és kizárólag Spanyolországban, Martonellben, a legnagyobb gyártási kapacitással rendelkező gyárban készül. Az Arona Reference, Style, FR és Xcellence felszereltségi szinten érhető el, a motorkínálatban pedig három benzinmotor és két dízel található. A belépő motornak az 1.0 literes, 95 lóerős TSI számít, amelyhez ötfokozatú kézi sebességváltó tartozik. Ez a motor 115 lóerővel is elérhető, amely már hatsebességes tengelykapcsolóval kapható, de kérhető hétfokozatú, duplakuplungos DSG-váltó is. A benzines csúcsot az új fejlesztésű, négyhengeres, 150 lóerős, 1.5 TSI EVO jelenti. A dízelmotorok sorában a hatékony és megbízható 1.6 literes TDI rendelhető, 95 és 115 lóerős változatban.
Tesztautónkban a 115 lóerős, 1.0 literes TSI dolgozott, s sokak számára meglepő módon kifejezetten jó választásnak bizonyult ez az erőforrás. Ha eltekintünk a háromhengeres motor tipikus, erőteljes hangjától, akkor szinte semmilyen kompromisszumot nem kell kötnünk, egyedül városon kívül érdemes jobban odafigyelni a sebességi fokozatok megválasztásakor.
A SEAT Arona belépő modellje valamivel 4 millió forint alatt indul benzinmotorral, Reference felszereltség esetén, az alap dízel 1,3 millióval kerül többe.
A SEAT Aronával még nem ér véget a márka crossover modelljeinek sora, 2018-ban az Ateca és az Arona mellé ugyanis még egy SUV is érkezik, s ez lesz a jelenlegi kínálat legnagyobb példánya, egyben a márka zászlóshajója.