Ilyen egy luxus igásló – Volkswagen Amarok
Hét évvel ezelőtt jelent meg első ízben Volkswagen pick-up az európai piacon, Amarok néven mutatta be a gyártó a nagy platós autóját, jelentős konkurenciát hozva ezzel abba a szegmensbe, amelyben korábban szinte kizárólagosan a Nissan Navara, a Ford Ranger és a Mitsubishi L200 versenyzett. Az Amarok egy olyan megoldást hozott ebbe a kategóriába, ami egyedülállónak számított, a Volkswagen ugyanis minden olyan funkcióval felvértezte a modellt, ami a személyautókban rendelkezésre állt. A műszerfal is innen érkezett, így már az első sorozat is elegánsabb volt a versenytársaknál, de ezzel párhuzamosan igazi munkás gépként is szuperált, tehát a műszaki tartalom is igazán versenyképesnek bizonyult.
Nincs ez másképp a 2016-ban piacra dobott ráncfelvarrott változatnál sem, annyi különbséggel, hogy tovább finomították a formát a Volkswagen Haszonjárművek mérnökei, igazán vagány arcot kapott a pick-up: óriási légbeömlőket rajzoltak a tervezők a gépnek, szépek, egységesek az első lámpatestek, az összkép pedig rendkívül masszív és sportos - bár ehhez legalább a második, azaz a Comfortline felszereltséget kell választanunk az öt szint közül. Az alapváltozat igencsak fapados a műanyag betétekkel.
Az utastér teljesen személyautós, már, ami a műszerfalat illeti, a helykínálat ugyanis jócskán nagyobb, öt felnőtt kifejezetten kényelmesen utazik. A kijelzők a Volkswagennél megszokottak, igényes a kilométeróra, szép rajzolatú a feláras navi, - ami Apple CarPlayt és Andorid Autot is tud -, minden kapcsoló kényelmesen elérhető, és az ergonómia is kiváló. Egyedül a csomagok biztonsága jelenthet gondod, ha nincs semmivel sem lefedve a plató, mert ugyan sok helyünk van a pakolásra, akár egy sátrat is felállíthatunk hátul, de platófedés nélkül azért félő, hogy bármi kirepülhet egy szerencsétlen mozdulatnál. Így, ha konfiguráljuk a kocsit, gondoljunk erre is, több variáció áll ugyanis rendelkezésre a plató lefedésére, ami egyébként kifejezetten jól rámolható, a lehajtható ajtót 200 kilóig terhelhetjük, a rakodófelület 2,52 négyzetméteres, a platófal 508, a rakodómagasság 780 milliméteres.
Ahogy említettem, ízlésesen finomítottak a kocsi küllemén, s a belsőnek is jót tett a VW evolúció, azonban az egyik legjelentősebb lépésről még nem beszéltünk: a Volkswagen gondolt egy merészet, és lecserélte a 2.0 literes dízelét egy 3.0 literes erőforrásra, immáron csak ezzel rendelhető az Amarok. Ez azonban nem volt rossz lépés a gyártótól, ugyanis teljesen más a karaktere, no és a hangja ennek az erőforrásnak, akár a gyengébbik, 163, a közepes 204, vagy a legerősebb, 224 lóerős, 550 Nm nyomatékkal bíró motort választjuk. Mint azt a tesztautónkban is próbára tehettük, ez utóbbi talán még túlzó erővel is bír, a városban szinte sportautósan viselkedik, bár az autó karakterétől ez persze távol áll. Ellenben bármit, de bármit meg lehet csinálni vele, - már ami a gyorsulást illeti -, a manőverezésnek persze vannak korlátai, az 5,3 méteres hossz azért ad néha feladatot.
Az autó terepadottságairól még nem esett szó: az első terepszög 29,5, míg a hátsó 18 fokos, a kocsi gázlómélysége pedig 500 milliméter, így tehát bátran nekivághatunk egy nehezebb terepnek is, legyen szó egy saras erdőről, egy fás tisztásról vagy egy épített off-road pályáról. A nagy motorhoz kézi és duplakuplungos váltó is rendelhető, az összkerékhajtás minden esetben alapnak számít. A tesztautónkban a nyolcfokozatú DSG dolgozott, amely szokás szerint szinte észrevehetetlenül tette a dolgát, törekedvén arra, hogy mindig alacsonyan tartsa a fordulatot, így nem ritka eset volt, hogy hatvannál már hatosban vagy akár hetesben autóztunk. A nagy test miatt azonban a fogyasztást nem sikerült 8 liter alá vinni, autópályán pedig még a 10 literes étvágy is átlagosnak bizonyult. A kocsi futóműve haszonjárművesen viselkedett, a hátsó laprugók terhelés nélkül könnyedén elpattognak rosszabb, hepehupás útfelületen.
Az Amarok nem csak a belső kialakításban, hanem a vezetés- és biztonságtechnikai rendszerek tekintetében is felveszi a versenyt a személyautókkal, rendelhetünk másodlagos ütközésvédelmet, elektronikus menetstabilizálót, hegymenet és lejtmenetasszisztenst, parkoló és tolató radart.
A Volkswagen Haszonjárművek pick-upja 10,7 millió forintról indul, a csúcsfelszereltségű Aventura azonban legolcsóbban 16,1 millióért hozható el a márkakereskedésekből. A versenytársakat ismerve az Amarok egyértelműen az egyik legjobb a mezőnyben, kérdéses, hogy miként rendezi majd át a mezőnyt a Mercedes X-osztály érkezése.
Videó az autóról:
Adatok
Hengerűrtartalom: 2967 cm3
Teljesítmény: 165 kW (224 LE)/3000-4500
Nyomaték: 550 Nm/1400-2750
Széndioxid kibocsátás: 199 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,9 s
Végsebesség: 193 km/h
Tesztfogyasztás: 9,3 l/100 km
A modell alapára: 10.760.710 Ft