Ilyen egy cseh városi nagymedve
Prémium Škoda SUV? Ha néhány évvel ezelőtt ilyet mondunk, tán röhögve fordulunk le a székről, manapság viszont már természetesnek bizonyul, hogy a cseh márka olyan tempóban fejlődik és épít szebbnél szebb, no és jó kocsikat, hogy az ember csak kapkodja a fejét. A márka számára egy, eddig ismeretlen terepre tévedt a Škoda, s miután komoly eredményeket ért el az alsó- és felső-középkategóriában, most a szabadidő autók piacán is bizonyítana. Első ízben nem is a kicsi modellek között, hanem rögvest a nagyvadaknál száll harcba a gyártó, hiszen a hétüléses változatok sorába sétált be a nagymedve jelentésű Kodiaq. (Zárójelben jegyzem meg: az SUV hadjárat itt nem áll meg, most mutatták be a nemzetközi sajtónak a Karoq-ot, az egyel kisebb szabadidős modellt, ami szintén hamarosan érkezik hazánkba.)
Szóval a Kodiaq méretes darab, alapból a Tiguan és az Ateca platformjára épül, de előbbinél 26, utóbbinál 36 centivel hosszabb, mindkettőnél közel 2 centivel szélesebb, magasságuk azonban közel megegyező. Így tehát túlnövi társait a cseh SUV, s éppen ezért egy picit más kategóriában is játszik, hiszen a Volkswagen és a SEAT szabadidő autója nem kapható hét üléssel. A Kodiaq magán hordozza a Škoda jelenlegi masszív irányvonalát, erőteljes a frontrész, morcos a szűkre húzott fényszóró, s emellett jellegzetes a sok ívvel, vonallal átszőtt hátsó szekció is. Az összkép - követve az eddigi zászlóshajót, a Superbet - már-már prémium szerű, így ezt a kocsit is büszkén vállalhatjuk exkluzív környezetben.
Az utastér rendkívül nagy helykínálattal bír, bár a hátsó üléssort használva azért szűkül a mozgástér. A harmadik sor alapvetően gyerekekre szabott, viszont itt ISOFIX rögzítő pont nincs, szóval az idősebb gyerkőcöket kell hátra ültetnünk. A plusz két ülés egyébként feláras: 300.000 forintért juthatunk hozzá. Ötüléses változatban 700 liter fölötti a csomagtér, a hétszemélyes változatban bő 600 liter áll rendelkezésre, a pótüléseket felhajtva 270 liternyi hely marad. Nem rossz, de azért arra ne számítsunk, hogy az egész család nagy bőröndjei elférnek.
A beltér ergonómiája tökéletes, letisztult a kezelőfelület, ráadásul rengeteg rakodóhelyünk van. A műszerfal a Volkswagenhez képest egyel egyszerűbb, míg a VW-nál digitális műszeregységet is rendelhetünk, itt meg kell elégednünk egy analóg kijelzővel, amely igencsak konzervatívnak mondható. Ennyit a negatívumokról, ugyanis más kivetnivalót nehéz találni a kocsiban. A központi kijelzőhöz kábelen csatlakoztathatjuk a telefont, ekkor aktiválódik az Apple CarPlay, de rendelhetünk például kulcs nélküli indítást, elektromos csomagtartó nyitást, LED belső hangulatvilágítást, három zónás klímát, de emellett a Volkswagen-csoport összes vezetés- és biztonságtechnikai rendszere is elérhető a modellben.
A Kodiaq három benzines (125, 150, 180 Le) és két dízel (150 Le, 190 Le) változatban rendelhető, s a kis benzines kivételével mindegyik változatot kérhetjük 4x4 hajtással és DSG váltóval. A nálunk járt csúcs dízel viszont csak ebben a konfigurációban kapható, ami kényelmi szempontból jó választás lehet. Az 1,8 tonnás kocsi dinamikus mozgatásához kell a benne rejlő 400 Nm-es nyomaték, bár ezzel az erővel már igazán agilis, akár tempós futásra is bírható a nagy medve. Persze ez a kocsi nem a nagy sebességre termett, a magasan ülő kasztni nagyobb dinamikánál azért szeret dülöngélni.
Active, Ambition és Style felszereltségi szinten kapható Kodiaqnak még egy óriási előnye van szép forma és a tartalmas belső mellett, a kocsi ugyanis már 7 millió forintért elhozható benzinmotorral. A dízel változatok ennél 2,5 millióba kerülnek többe, a tesztautónk pedig a 15 milliót súrolta alulról, persze telis-tele extrával, jórészt olyannal, amire a mindennapokban nem feltétlen van szükségünk. Reálisan 10 millió körül megállhat egy jól felszerelt modell, ami igencsak kedvező ár egy ekkora családi autóért. Egy prémium Škoda SUV-ért. Merthogy már létezik ilyen autó.
Adatok
Hengerűrtartalom: 1968 cm3
Teljesítmény: (140 kW) 190 LE/35004200
Nyomaték: 400 Nm/1750-3250
Széndioxid kibocsátás: 150 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,9 s
Végsebesség: 210 km/h
Tesztfogyasztás: 7,9 l/100 km
A modell alapára: 7.043.650 Ft
Tesztautó ára: 14.200.000 Ft