Időutazás a múltba, és a jövőbe az e-Golffal
Akkor egy pillanatra hirtelen a nyolcvanas években éreztem magam. A család, a balatoni holmik a kocsiban, rádió felcsavar, ablak leteker és irány a magyar tenger. Az idő napos, tökéletesnek ígérkezik a kirándulás, már csak bő száz kilométert kell leküzdeni 90-95-ös tempónkkal a déli part fővárosáig, Siófokig. A hangulat remek, nem győzzük mesélni másfél éves kislányunknak azt a rengeteg élményt, amit nekünk adott a Balaton végeláthatatlan, kékeszöld vize - olykor szüleink, olykor nagyszüleink felügyelete mellett. Gyermekünk nagyra nyílt szemekkel hallgatja a történeteket, a maga módján érdekli is őt, persze ennyi idősen sokkal izgalmasabb az autónk mellett elrepülő madár vagy a kocsiba szoruló pillangó csapkodása. Pár perc, és megunja, már nyúl is az Ipad-ért, mert mesét szeretne nézni inkább. Mondjuk Jo, Naja és Ludwig történetét. Gyakorló szülők biztosan ismerik e három kedves figurát.
Várjunk csak, Ipad? Akkor ez nem is a nyolcvanas évek. Hoppá, egy e-Golfban ülünk - jövök vissza a jelenbe. Egy e-Golfban ülünk, s ahhoz, hogy egy töltéssel visszaérjünk Pestre, nem igazán ajánlott átlépnünk a százas tempót. Szóval kilencvenöttel haladunk, légkondi kikapcsolva, ablak enyhén leengedve, s miközben elfogott a nosztalgia, feltűnik, hogy milyen tempóval száguldanak el mellettünk az autók. Meglepő, de nem türelmetlenek. Senki nem dudál, nem villog, mindenki szó nélkül kikerül. Tán a zöld rendszám teszi ezt, amire az összes tisztán elektromosan hajtott gépkocsi jogosult. (Mellettük a tölthető, tisztán elektromosan legalább huszonöt kilométer megtételére képes plug-in hibrid és a hatótávnövelő-motorral felszerelt, de akkumulátorról elektromosan legalább ötven kilométer megtételére képes elektromos autók kaphatnak ilyet.)
A legújabb e-Golf kizárólag árammal hajtott, e sorozat második generációs példánya a katalógus szerint már háromszáz kilométer megtételére képes egy teljes töltettel. (Az első százötvenet tudott.) Az autópálya tempó azonban még nem a kedvence a modellnek, gyorsabb sebesség mellett valószínűleg nem jártuk volna meg oda-vissza a távot, s mivel a légkondi nagy áramfogyasztónak számít, az eco+ - azaz kifejezetten a hosszú utakra tervezett vezetői beállítás éppen ezért nem is engedi a használatát. Szóval nem voltam bátor kísérletező, s inkább tutira mentem, bár azért az indulás előtt ellenőriztem a Chargemap nevű alkalmazásban, hogy hol tudnék menet közben gyorstölteni, ha nagy gond lenne. De erre végül nem volt szükség, 170 kilométeres hatótávot írt a kocsi, amikor begördültünk a vízparti parkolóba. Mivel az áramfogyás arányos volt a megtett távolsággal, nem dugtam töltőre, pedig Siófok környékén négy töltőállomást is mutatott az applikáció.
Baba a vízben, hekk, palacsinta, fagyi a pocakban, baba a vízben, majd indulás haza. Ez az út nem rólunk, inkább a Golfról szól.
Mivel a taktika működött, ismét a távolságtartó tempomatra bíztuk a gázadást és fékezést, 95-ön állt a mutató, miután felhajtottunk az autópályára a főváros irányába. Háromnegyed órányi utazás, és hetven kilométer megtétele után egyel megengedőbb fokozatba kapcsoltam, jöhetett az Eco üzemmód, ahol már a klíma is működhetett. Egyre közelebb Pest, még hetven kilométernyi táv a gépben, szóval már bátor vagyok. Innen biztosan meg fogja csinálni az e-Golf. Végre kicsit lehűlt az utastér, bár a menetszél is kedves volt velünk, végül ötven kilométernyi tartalékkal gördülünk be hangtalanul a garázsba. Kipakolunk, az e-Golf pedig megkapja a konnektorból a jól megérdemelt vacsorát. Töltésrásegítés nélkül is közel száz százalékos lesz reggel az autó állapota, mindez nagyjából ezer forintért, s jöhet az újabb kaland, ezúttal Kiskőrös felé veszem az irányt. Már rutinos közlekedő vagyok, a táv nő, de az oda-vissza kétszázhetven kilométert is lenyomja a gép. Kis csalással ugyan, a megbeszélésem két órája alatt falból azért kapott húsz kilométernyi pluszt a rendszer - utólag kiderül, erre nem is lett volna szükség. A fővárosba visszaérve ezúttal gyorstöltőt keresek, az Allee bevásárlóközpontban ingyen tudom másfél óra alatt megetetni a négykerekűt. A gyorstöltés egyébként nagy segítség, van olyan töltőhely, ahol negyvenöt perc is elég. Megoldás lehet még egy Wallbox, ami otthonra szerezhető be, és háromszor tölt gyorsabban, mint ha konnektorral próbálkoznánk.
Ahogy utaltam rá, az e-Golf rendkívül halk. A gyalogosoknak szinte nem is érzékelhető, éppen ezért gombbal kapcsolható a külső hangszóró, ami autós zajt kelt körülöttünk harmincas tempó alatt. Afölött csak a menetzaj van, zene nélkül szinte meditációs az utazás. Ha nem távolsági túrával próbálkozunk, akkor normál beállítás mellett igazán agilis az alsó-középkategóriás kocsi: ebben az üzemmódban 290 Nm-es nyomatékkal bír a gép, ami már álló helyzetből induláskor is rendelkezésre áll, ez igazán szokatlan élmény egy benzines vagy dízel motorhoz képest. Az erőátvitelről egy egyfokozatú váltó gondoskodik, az e-Golf legnagyobb sebessége pedig 150 kilométer/óra, és alapvetően jó érték a 9,6 másodperces százas sprint.
A kocsi fogyasztása az egy hét alatt 11,7 kW órára jött ki száz kilométerenként, ami jobb a katalógus adatnál. Az áramfogyasztást természetesen jelentősen meghatározza a dinamizmusunk, illetve a terepviszonyok. A rekuperációs rendszer ugyanis áramot tölt vissza menet közben, ekkor a motor generátor-üzemmódba vált, s a fékezés közben, vagy a fékezés helyett a váltó "B" állását használva, a lassuláskor keletkező áramot a nagyfeszültségű akkumulátorban gyűjti, amit ott tárol a későbbi felhasználásig. Ennek a funkciónak köszönhetőn olyan eset is előfordult a teszthét során, hogy tizenöt, városban megtett kilométer után változatlanul ugyan annyi hatótávot írt ki a fedélzeti számítógép, mint induláskor.
Az autó egyébként gyönyörű, számos részletében eltér a hagyományos Golfoktól: több helyen visszaköszön az elektromos autóra utaló kék dizájnelem, több részletében fellelhetőek aerodinamikailag optimalizált felületek, a gumik speciális gördülő ellenállású futófelülettel rendelkeznek, feltűnőek és jellegzetesek a C formájú nappali menetfények, szép fényt adnak az energia hatékony, LED fényszórók. Az új e-Golf hátulról nézve is erőteljes benyomást nyújt, a farrészen is LED hátsó lámpák világítanak, amik opcionálisan innovatív, dinamikus irányjelzőkkel is kaphatók.
Az utastér, a műszerek a jövőbe repítenek minket, szép grafikájú az opcionálisan rendelhető Active Info Display műszerfal, amely tetszőleges elrendezést tesz lehetővé: navigációs módban például a sebességmérő és a fordulatszámmérő a képernyő szélére csúszik, így nagyobb felületet kap a térkép. Ez a kijelző képes megjeleníteni az infotainment rendszer adatait is, mint például a telefonos címjegyzéket, a fényképeket vagy a lemezborítókat. A középkonzolon egy óriási navigációs rendszer található, ami úgy kezelhető, mint egy okostelefon.
Az e-Golf összességében egy rendkívül modern autó, városon belül a holnapba kalauzol minket, és reális alternatívát nyújt a hagyományos üzemű autókkal szemben. A várostáblát elhagyva azonban olyan kompromisszumot kell kötnünk, amit nem biztos, hogy el tudunk nézni egy - az elektromos autókra járó állami támogatással is - 9,5 millióba kerülő kocsitól. Mentségére szóljon, hogy ezért már az összes elérhető vezetéstámogató rendszer is rendelkezésünkre áll.
Az elektromos autózás akkor lesz igazán mindenkinek elérhető, ha ezek a modellek 5-600 kilométert is elmennek majd, ha eközben nem kell lemondanunk a komfort szolgáltatásokról, ha kedvezőbb áron lesznek megvásárolhatóak, s ha lesz országszerte töltőállomás. Mert Magyarország jelenleg ebben is Budapest központú, itt már sok a gyorstöltő, viszont az ország többi részén csak elvétve találni ilyen csatlakozókat. Ez azonban elengedhetetlen az elektromos autók széleskörű elterjedéséhez.
Adatok (normál üzemmódban)
Energiahatékonysági osztály: A+
Teljesítmény: 100 kW
Nyomaték: 290
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,6 s
Végsebesség: 150 km/h
Tesztfogyasztás: 11,7 kWh/100 km
Állami támogatás nélküli alapár: 11.493.500 Ft