Ha egy sztár a kistesónk – a korábbi, kissé bárgyú modellt ezáltal egy vagány, sportos, családi autóra cserélte a Peugeot
Hogy milyen érzés egy nagyon elismert ember testvéreként világra jönni, s leélni egy életet? Sok előnyt, de biztosan számos hátrányt is hordoz. Ezúttal a Peugeot 5008 járt nálunk, amely a 2017-ben Év Autó díjat (COTY - azaz Car Of The Year) nyert 3008 nagytestvére. A Peugeot-nak a 2017-es volt egyébként az ötödik díja, amivel harmadik az összetett dobogón, a COTY 1964 óta íródó történelme során a FIAT (9) és a Renault (5) tudott több első helyet elhozni az éves megmérettetésen.
Az Év Autója díj jelentős elismerés, hiszen magasan jegyzett szakújságírók szavazatai döntenek arról, hogy ki kaphatja, s éppen ezért egy ilyen elismerés az adott típus környezetére is hatással van. Főleg, ha egy adott autó épp hasonló kategóriában játszik. Az 5008 ugyanis szintén az SUV-k között versenyez, mint a 3008, bár előbbi a nagyobb szabadidő-autók mezőnyben száll ringbe. Az alapmotívumok egyébként megegyeznek a két modellnél, a padlólemez ugyan az, a dizájn nagyon hasonló, így szinte csak méretbeli különbségekről beszélhetünk. Jót tett egyébként az 5008-nak az újra rajzolt forma, a korábbi, kissé bárgyú modellt ezáltal egy vagány, sportos, családi autóra cserélte a Peugeot. Kell is a szép megjelenés, mert szoros a mezőny: a Skoda Kodiaq, a Ford Edge, a Rav4 és a CR-V versenyez például ebben a kategóriában a vásárlók kegyeiért.
Kényelmes a beszállás az utastérbe, mert magasra kell lépnünk, az első üléssorban pedig tágas a helykínálat, a második sor picit szűkösebb, de fontos szempont, hogy az ülések külön sínen futnak, ráadásul mindegyik ISOFIX-es. A hétüléses 5008-ban a két, csomagtartóból felhajtható ülés - ami egyébként feláras - szinte kizárólag gyerekeknek kényelmes, bár a játék kedvéért, rövid úton felnőttek is kipróbálhatják. Öt üléssel egyébként bődületesen nagy csomagtartó áll rendelkezésünkre, összesen 780 litert pakolhatunk tele, de hét üléssel sem vészes a történet, bár ebben az esetben sok csomagot nem vihetünk magunkkal.
Az anyaghasználat egyébként nagyon kellemes a Peugeot fedélzetén, jó érintésű az összes felület, szép a műszerfal, jól használható az extrának számító nagy navi, amin a Mirror Screen funkciónak köszönhetően mobiltelefonunk képernyőjét is kivetíthetjük, és ezen keresztül használhatjuk az Apple CarPlay, a MirrorLink, illetve az Android Auto kompatibilis alkalmazásokat. Elsőre fura a kicsi, gokart-szerű kormány, de megszokható, nagyon letisztult a középkonzol, csak a lényeges gombokat hagyták itt a tervezők, a fő funkciókat a navin állíthatjuk. Alapesetben egyébként analóg kilométeróra, középen pedig egy folyadékkristályos kijelző dukál. Itt is visszaköszön az i-Cockpit elnevezésű vezetőfülke elrendezés, a kocsi belseje lett úgy kialakítva, hogy a vezető legyen a kocsi középpontjában.
Tesztautónkban a 120 lóerős, 1.6 BlueHDi dízelmotor dolgozott, amely tökéletes választás a családi SUV-hez. Nyomatékos, kellő tartalékkal bír, s ha takarékosan vezetünk, akkor kevés üzemanyaggal is beéri: jobb napokon 6 liter alatti volt a kocsi étvágya. Ehhez a motorhoz egy hatfokozatú kéziváltó kapcsolódott, aminek kifejezetten jó volt a fogása, ráadásul még precízen is kapcsolható, így nem találtunk kifogást. A kínálatban egyébként öt felszereltségi szint található, s felszereltségi szinttől függően összesen két benzin és négy benzinmotor közül választhatunk.
A Peugeot 5008 7.199.000 forintról indul az 1.2-es, 130 lóerős motorral, a tesztautónk az 1.6-os, 120 lóerős dízellel, közepesen felszerelve 9.149.000 milliótól érhető el. Ezért az összegért pedig a 2017-ez Év Autója díj nyertesének testvérével járhatunk, ami alapvetően jó jel minden szempontból.
Adatok
Hengerűrtartalom: 1560 cm3
Teljesítmény: 88 kW (120 LE)/3500
Nyomaték: 300 Nm/1750
Széndioxid kibocsátás: 108 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,4 s
Végsebesség: 188 km/h
Tesztfogyasztás: 5,8 l/100 km
A modell alapára: 7.199.000 Ft