Ez volt fiatalkorunk áhított járgánya
Általános iskolánk igazgatója egy bordó színű Balenóval járt, ez volt fiatalkorunk áhított járgánya. No, nem feltétlen azért, mert a kétezres évek elején nem volt szebb, jobb, vagányabb autó, hanem azért, mert iskolánk mindenki által kedvelt, hózentrógeres igazgatója mellékállásban autóvezetést is oktatott. Tizenhat évesen remegve vártuk a reggeleket, hogy ismét előkaphassuk az ollót, s belevághassunk a centiméterbe, nagyon lassan telt az utolsó háromnegyed év, amíg tizenhat évesek és kilenc hónaposak lettünk. Ekkor lehetett ugyanis elkezdeni hivatalosan az autóvezetői tanfolyamot. Az osztályban persze akadtak nálunk idősebbek, akik október helyett mondjuk májusban születtek, ők voltak azok, akik elsőként érinthették a bordó kombi kissé kopottas kormányát.
Szóval Baleno. Az autóvezetői pályafutásom első pillanatai. Mármint hivatalos pillanatai. Édesapám ugyanis liberális volt, már ami a vezetést illeti. Igazából már tizennégy évesen egyedül nyomtam, persze szigorúan az ő felügyelete mellett. Itt volt az ideje tehát, hogy végre papírom is legyen arról, hogy tudok vezetni.
Sosem felejtem el az első pillanatot, amikor begördült a házunk elé a kocsi. Már ősz volt, korán sötétedett, a délutáni eső még nem száradt fel az aszfaltról. Igazgatónk tisztában volt azzal, hogy én már vezetek, szóval csak rám nézett, s annyit mondott: mehetünk! Tizennégy órányi gyakorlat után meg lett a jogsim, állítólag a legszigorúbb vizsgabiztos jóváhagyásával. A Baleno akkor egy életre belém vésődött.
Tizenhat évvel később érkezett hazánkba az utód, mely csöppet sem emlékeztet arra a modellre, amin vezetni tanultam, igazából egy teljesen új példányt gyártottak a japánok. Az ötajtós modell Indiában készül, ellentétben a Swifttel, ami a házon belüli konkurense lehet a Balenónak. A méretbéli adottságokat tekintve egyébként kicsi az eltérés: a Swift 3850 mm hosszú, 1695 mm széles és 1510 mm magas, ezzel szemben a Baleno 3995-1745-1470 mm-es mutatókkal rendelkezik. Az igazi különbséget egyébként kizárólag a dizájn adja: a Baleno nyúlánkabb, a Swift gömbölydedebb benyomást kelt. Nehéz objektív igazságot tenni abban, hogy melyik a nyerő. De nem is az összehasonlítás a cél, maradjunk az új Balenonál.
Az utastérben meglepően nagy a hely, a hátsó üléssorban is kényelmesen utazunk. A csomagtartó pedig a kategória legnagyobbja: 355 literes. Még egy pillanatra vissza a Swifthez: a Suzuki ikonikus autójának 211 literes a csomagtartója, a Peugeot 208-as 311 litert biztosít a csomagoknak, a Skoda Fabia 330-at. Tesztautónk GL felszereltsége a CVT váltót leszámítva kivételesen a hazai realitást tükrözte: manuál klíma, hátul manuális ablakemelő, kis kijelzős audiorendszer fogadott minket. A belső kialakítására egyébként a kategóriát ismerve nem lehet panasz, a műszerfal rajzolata egyszerű, de mégis dekoratív, a kocsi kezelhetősége egyértelmű. Az anyaghasználat nem kiemelkedő, sok a műanyag elem, de összességében ezért nem érheti kritika a kisautót.
Az új modell kínálatában jelenleg két erőforrás található: az 1.0 literes, turbós, 110 lóerős és az 1.2 literes, 90 lóerős szívó benzinmotor. Ez utóbbi járt nálunk a teszthét során, s ugyan elsőre inkább választottam volna az előbbit, a tapasztalatok azt mutatták, hogy kiváló karakterrel bír a 90 lóerős benzines is. Pörgős a motor városi sebességen, nem kell rúgni ahhoz, hogy lendületesen haladjunk. Országúton persze már visszafogottabb a dinamika, de azért a szabályokat betartva ott is kényelmesen tudunk autózni. Mindkét motorhoz kérhető manuális és CVT váltó. Tesztautónkban egyébként ez kapcsolódott a motorhoz, s a fokozatmentes automaták jellegzetes stílusával működött: azaz gyorsításkor csak annyit érzékelünk, hogy a motor azonos gáztartáson egy adott fordulaton pörög, s így emelkedik a sebességünk, amint visszavesszük a gázt, a fordulat visszaesik, s csöndesebb üzemmódra kapcsol. Itt egyébként kivételesen nem volt olyan zavaró ez a technológia, valahogy passzol a kocsihoz a váltó, egyébként nem tartozik a kedvenceim közé.
A Suzuki Baleno 3.690.000 forintért vihető el legolcsóbban, tesztautónk a CVT váltó miatt majd egymillióval volt drágább. Az 1.0 literes, turbós modell 5.380.000-ről indul, amiért persze a legjobban felszerelt, GLX változatba ülhetünk bele. A néven és a logón kívül már semmi nem utal a régi modellre, de azért az emlékek továbbra sem szálltak szerte-szét. Igazgatónk néhány éve eladta a Balenót, azóta egy idős Mercedest hajt. Bezzeg, ha tudta volna, hogy jön az utód. Így most a fiatalok az idős németért rajongnak.
Videó az autóról:
Adatok
Hengerűrtartalom: 1242 cm3
Teljesítmény: 90 Le (66 kw)/6000
Nyomaték: 120 Nm/4400
Széndioxid kibocsátás: 103 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 12,3 s
Végsebesség: 175 km/h
Tesztfogyasztás: 6,5 l/100 km
A modell alapára: 3.690.000 Ft
Tesztautó ára: 4.580.000 Ft