Durván extravagánsra sikerült az új Citroën C3
Nem túlzás azt állítani, hogy az autógyártók közül a Citroën formatervezői nyúlnak a legbátrabban a ceruzához, az elmúlt időszakban ugyanis több alkalommal rajzoltak meglepő, extravagáns formájú négykerekűt. Az utóbbi idők egyik legnagyobb meglepetése részükről a C4 Cactus volt, amely érdekes műanyagbetéteivel furcsa szerzetként sétált be a kereskedésekbe. Amíg az átlagvásárlók, - pontosabban azok, akik nehezen szakadnak el a hagyományos megoldásoktól -, nagyra nyílt szemmel nézték a különleges ábrázatot, a francia modell tervezői, no és persze az ügyfelek beleszerettek egy-egy megoldásba, olyannyira, hogy a legújabb C3-ba is átemelték azokat. Ne feledjük, amíg az említett Cactus egy rétegmodell, a C3 a kisautó-kategória egyik meghatározó példánya, így elsőre bátornak tűnik a lépés.
A hasonlóság egyértelműen szembetűnő: az új C3 is olyan magas orrkialakítást kapott, mint a Cactus. Átragadott elem a két légbeömlő és a három lámpatestes fényszóró megoldás. Karakteres a márkaemblémából kiinduló dupla krómcsík, mely a gépjármű teljes szélességében egészen a LED-es nappali menetjelző lámpákig húzódik, alatta a fényszórók kaptak helyet műanyag keretbe helyezve, legalul pedig a ködlámpák helyezkednek el. Szintén a Cactust idézi a kocsit körbeölelő fekete műanyag kiegészítő, amely remekül védi az autót a padkázástól, vagy a karcolásoktól, valamint az Airbump buborékszerű műanyag betétek is a nagyobb testvért idézik.
Az Airbump védőelemek 6 levegőkapszulából állnak, a karcolás biztos felület alatt rejlő légbuborékok ütéstompító hatással rendelkeznek és az ajtók – különösen városban sérülékeny – alsó részét védik. Az Airbump elemeket a tető színétől függően fehér, vagy piros keretezés díszíti. A hőre lágyuló poliuretánból készült védőelemek ellenállnak a nap, a víz, az elöregedés jelentette mindennapi megpróbáltatásoknak.
Ahogy a DS3 esetében, úgy az új Citroën C3-nál is az egyéniség kifejezhetőségét helyezték előtérbe, itt is szokatlanul széles színválasztékból konfigurálhatunk: összesen 36 féle opciónk van a kilenc külső és a három tetőszínnek köszönhetően, amihez a visszapillantó tükör és az egyéb betétszínek is igazodnak. Hasonlóan színes lehet az utastér is, bár ott jelenleg három választási lehetőségünk van. Az összkép azonban itt is rendkívül fiatalos, a formavilág a minimál stílust idézi, éppen ezért sok az egyenes és szögletes vonal.
A kilométeróra analóg, középen a méretes navi dominál, amelybe az alap középkonzol funkciók beköltöztek: innen kezelhetjük a hűtés/fűtést, a hangrendszert, a navit és itt állíthatjuk az autó egyéb funkcióit is. Kényelmesek, szinte fotelszerűek az első ülések, de igazából hátul sem lehet panasz a helykínálatra, bár a 4 méteres hossz és az 1,74-es szélesség persze határt szab a térnek. A térérzetet egyébként növelhetjük az opcionális panorámatetővel, a beáramló fény erősségét pedig bármikor szabályozhatjuk a tetőhöz tartozó árnyékolóval. A csomagtartó 300 literes, ami a kategóriát ismerve átlagosnak mondható.
A különleges megoldások nemcsak a formavilágban jelentkeznek, a Citroën elsők között gondolt arra, hogy opcionálisan ConnectedCAM™-et is elhelyezett az autóba. A kamerát a visszapillantó tükör mellé építették be, amely segítségével fotózhatunk és filmezhetünk menetközben - a felvételeket pedig azonnal megoszthatjuk a közösségi médiában. De nem csak a szociális csatornáink miatt hasznos ez a megoldás, hanem a vezetés során is előnyét élvezhetjük, ugyanis ütközés esetén a felvétel automatikusan elindul, és összesen 1,5 percnyi anyag rögzítését teszi lehetővé (30 másodpercig előtte, 1 percig utána). A felvétel egy közlekedési incidens megítélésében akár bizonyítékul is szolgálhat.
Az új C3-ba három benzines és két dízelmotor közül választhatunk: 68-110 lóerő közötti spektrumból. A teszthét során a nagyobbik, 99 lóerős dízelt vezethettük, amely a várakozásoknak megfelelően nyomatékosan viselkedett: a 254 Nm-es nyomatéka 1750-es fordulaton érkezik, és megfelelő váltásokkal dinamikusan autózható. Alacsonyabb fordulaton kicsit nehezen talál magára, de ha figyelünk a fokozatokra, nem érhet minket meglepetés. Az ötfokozatú váltó egyébként kissé hosszú úton jár, és nem a japános vagy német precizitást hozza. A fogyasztása viszont megsüvegelendő a kocsinak, 5-6 liter között autóztunk, még lendületesebb napokon is.
A fiatalos modell kedvezményesen 3 millió alatt indul, ezért a 68 lóerős benzinesbe ülhetünk be, a nagy dízelért azonban majdnem 5 milliót kell fizetnünk alaphangon. Live, Feel és Shine felszereltségi szintek közül választhatunk, de már az alapszint is számos extrát tartogat: sávelhagyás figyelmeztető, vezetői fáradtság figyelő, táblafelismerő, valamint első elektromos ablakemelő és sok-sok légzsák is jár a belépő modellekhez.
Itt egy videó az autóról:
Adatok:
Hengerűrtartalom: 1199 cm3
Teljesítmény: 73 kW (99 LE)/3750
Nyomaték: 254 Nm/1750
Szén-dioxid-kibocsátás: 95 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,6 s
Végsebesség: 185 km/h
Tesztfogyasztás: 5,6 l/100 km
A modell alapára: 2.990.000 forint