Családi autó 3,5 millióért? Lehetséges. De milyen áron?
Családi autót vásárolni nem egyszerű feladat, mivel sok szempontot kell figyelembe vennünk. Legyen annyira tág az autó, hogy 2-3 gyerek elférjen benne, s a csomagtartót is könnyen pakolhassuk, ha használtat nézünk, lehetőség szerint ne legyen sokat futott, széthajtott, lelakott, ha pedig újat, akkor ne legyen túlzóan drága. Sok-sok elvárás, elképzelés, aminek tényleg nehéz megfelelni, alapvetően ilyenkor jön a kompromisszum, s a kérdés, hogy miből engedjünk. Amennyiben új autóhoz ragaszkodunk, az alapelvárások mellett meghatározó lesz az ár, főleg úgy, hogy azért az új kocsik jóval magasabb költségkategóriát képviselnek. Elérhető, reális áron, azaz 3-4 millió forint már csak pár modell található, így a tárház igencsak szűkös. Ezúttal a Citroen C-Elysée járt nálunk, amely pont ebben az ársávban mozog, kíváncsian vártuk, hogy mit kapunk egy ilyen kocsitól.
A Citroen az elmúlt években a futurisztikus autóiról, az egyedi megoldásairól volt híres, de a márka mérnökei azokat sem hagyták figyelmen kívül, akik kevésbé szeretnének kitűnni a tömegből. Ezt a szerepet tölti be a francia márka palettáján a C-Elysée, amely a Renault Thalia vagy a Dacia Logan mintájára kínál elérhető áron, nagy helykínálattal rendelkező autót. Félreértés ne essék, ezzel a mondattal nem minősíteni szerettem volna a Citroen autóját, mindössze a gyártó filozófiáját kívántam érzékeltetni. A C-Elysée ugyanis jóval modernebb, harmonikusabb formájú a másik két autónál, masszívabb szerkezetnek tűnik, ráadásul a kocsi rajzolata is finomabb vonalakat hordoz, bár a hagyományos limuzin forma adott. Persze nem egy iránymutató alkotás, de arra ott a márka többi modellje.
Az utastér alapvetően konzervatív megoldásokat vonultat fel, az anyaghasználat egyszerű, a műszeregységek formája szintén maradi. Ebből kifolyólag azonban a kocsi használata - pozitív értelemben véve - egyszerű, a kapcsolók kézre esnek, egyedül az ablakemelők elhelyezése érdekes, ugyanis azokat a középkonzol alá, a sebváltó elé helyezték el. A helykínálatra nem lehet panasz, két felnőtt, két gyerek, sok holmival, kényelmesen utazik. Pozitívum, hogy a nálunk járt autóban lévő érintőképernyős navi okos funkciókkal is fel volt vértezve: Apple CarPlay és Android Auto kapcsolatot is tudott, így könnyedén csatlakoztathattuk telefonunkat a rendszerhez.
A C-Elysée motorkínálata relatíve szűkös: két benzin (82 Le, 115 Le) és egy dízel (100 Le) erőforrás közül választhatunk. A tesztautónkban ez utóbbi dolgozott, az 1600 köbcentis motor nem egy izomkolosszus, viszont nyomaték csúcson autózva viszonylag haladós a gép, 254 Nm nyomatékunk áll ugyanis rendelkezésünkre. Ezzel párhuzamosan viszont a fogyasztásunk alacsonyan maradt: 5-6 liter között evett a kocsi átlagban. Az ötfokozatú váltó hosszú úton járt, s viszonylag pontatlanul volt kapcsolható.
A Citroen célja egyértelműen látható: egy olyan autót szerettek volna gyártani, ami olcsón elérhető, és családok számára is kellő helykínálattal bír. Sok érzelmet azonban nem vált ki az autó a használójából, igazi konzervatív, ámde megvásárolható autó a C-Elysée: 3,1 millióról indul a járgány, és a dízel is elhozható 4 millió alatt.
Családi autót venni nem egyszerű feladat, főleg, ha 3-4 milliós a keret, és új kocsit szeretnénk. Ilyenkor jön a kompromisszum, ami jelen példában abban nyilvánul meg, hogy érzelem mentes autót vezetünk. Ellenben van családi autónk, méghozzá új.
Adatok
Hengerűrtartalom: 1560 cm3
Teljesítmény: 73 kW (100 LE)
Nyomaték: 254 Nm
Széndioxid kibocsátás: 101 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,9 s
Végsebesség: 183 km/h
Tesztfogyasztás: 5,6 l/100 km
A modell alapára: 3.100.000 Ft
Tesztautó ára: 3.930.000 Ft