Időutazás: Tata malmai
Tata nem csak a tavak, hanem a malmok városa is. Majd 200 éve 15 működő malma volt a vizeiről is híres településnek. A feladatuk megszűnésével sehogy sem találták a helyüket. Új gazdáik próbáltak mindenféle feladatot adni az épületeknek, de soknak ma is szomorú a sora.
Szöveg és képek: Szabó Anita
Tudtátok, hogy Tata nem csak a tavak, hanem a malmok városa is? Egy 1830-as évek elején készített térképen 15 működő malmot tüntettek fel, amiből hat kalló malom volt. (A kalló a gyapjúból készült szövetanyagok nedves állapotban történő tömörítésére szolgáló, vízi energiával működő gép.) Ilyen malom volt: Komáromi-, Cseke-, Öreg-, Ferenc-, Hámon- és Új- kallómalom.
Lisztet őrölt: a Burgundia-, a Baumeister-, a Cifra-, a Hencz-, a Jankó-, a Nepomucenus-, az Öreg-, a Pék- ás a Szőgyi-malom.
Az 1930-as években már csak négy – a Cifra-, a Miklós-, a Pötörke- és a Wéber malom – működött. 1949-ben a tatabányai szénbányászat, és az ezzel járó karsztvíz kiemelés a Pokol-forrás elapadását okozta. 1950-ben a mezőgazdaság átalakítása, az államosítások egyre több vízimalom leállásához vezetett. 1961. szeptember 2-án a tatabányai XV/b akna súlyos vízbetörése végleg elapasztotta az Angolkert Kék forrását és a Tata területén feltörő forrásokat, a Fényes forrással együtt. Ezzel megpecsételődött a még vízi erővel működő tatai malmok sorsa.
A Malom patak vízimalmok sorát hajtotta. A Kristály uszoda alatt dolgozott a Sándor-malom. A Sándor-malomtól egy jó kőhajításnyira működött a Fellner Jakab által 1760 körül épített Ruppert-, vagy Miklós-malom.
A Miklós-malmot 1860-ban Bürtner József, a malom bérlője, modern bécsi gépekkel szerelte fel. Ekkoriban még lovaskocsikkal és ökrös szekerekkel szállították a gabonát és a lisztet. A nyugat felőli kontyolt, nyeregtetős toldaléképület 1888 után épült. 1900-1913 között Ámon Károly bérelte, aki a bérlet lejárta után elvitte a malom berendezését. Ezután sokáig nem működött.
1923-ban Veranics János indította el újra a munkát benne, aki aztán 1935-ig működtette a malmot. 1947-ben Pályka Dezső megvásárolta az ingatlant ifj. Esterházy Miklóstól. Az 1950. március 31-én történt államosítás után a városi tanács malma lett, és 1960-tól már nem víz hajtotta a kerekét, hanem villannyal működtek a gépek, egészen 1966-ig, amikor megszűnt a termelés.
Az Angolkert úgynevezett Kék-forrásának vize akkor még javában folydogált az épület mellett, sőt az út másik oldalán, ahol ma a Kodály tér parkja található, a forrásvíz 40-50 centiméter mélységű kis tóvá duzzadt.
1988-ban elkészítette a malom felújítási teveit a Komárom-Esztergom Megyei Múzeumok Igazgatósága, ami végül nem valósult meg. Egy darabig söröző és régiségkereskedés működött benne, aztán hosszú ideig ismét üresen állt.
Az ingatlant a Komárom-Esztergom Megyei Önkormányzat pályázaton meghirdette és 2004-ben a Fogaskerékgyár Kft. tulajdonába került. Az új tulajdonos panziót és éttermet szeretett volna a malomban kialakítani, amit a mai napig nem sikerült megvalósítania. A tervezett felújításból egyelőre csupán a tető cseréjét sikerült kiviteleznie. A malom állapota pedig napról napra romlik. A város lakói csak reménykedni tudnak, hogy a hajdan szebb napokat látott épület nem válik végleg az enyészet martalékává.
Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!