A legszebb végállomás volt
Gyereknapon a feleségemmel úgy döntöttünk, hogy a gyermekeinket libegőzni visszük. A libegő zugligeti végállomása a Zugligeti úton található, ahol egykor az 58-as villamos is járt. Ennek végállomása a Zugligeti út 64-ben volt, ahol a nagyapám lakott és ahol én annak idején rengeteget játszottam.
Az épület műemléki védettséget élvez, de ennek jelét felfedezni sem lehet rajta. Az ablakok és ajtók be vannak falazva, minden mállik szét és a budai hegyek erdeje szép lassan körbenövi az egykori alpesi stílusban épült házat.
Az 58-as villamos története igen régire nyúlik vissza, konkrétan 1869-re, amikor beindult az lóvasút. Zugliget (eredetileg Auwinkelnek hívták, és Döbrentei Sándor helynévreformja során kapta mai nevét) ugyanis ekkor kezdett kedvelt kiránduló és pihenőhellyé válni. Hétvégenként fáradt budapestiek tömegei jártak ki ide, ezzel is magyarázható a vonal korai létesítése.
A végállomás eredetileg a Zugligeti út 64-ben volt, egy gyönyörű, akkoriban kedvelt alpesi stílusban épült pavilonban. Gyönyörű fűrészeltfa berakásai máig elbűvölik az embert, csakúgy, mint az épület mérete! Kicsit másképp álltak hozzá akkoriban a villamosokhoz, mint manapság…
Eredetileg az állomás teteje a két díszes, szélső épületen nyugodott, a köztes részen pedig a vékony faoszlopokkal határolt csarnok teremtett fantasztikus hangulatot. Később ezt a részt lakásokkal építették be, de legalább a két szélső szárny stílusában, így az épület szépségét ez nem rombolta.
Természetesen a technika közben rohamosan fejlődött, így nagyon szép milleniumi ajándékkal lephették meg az akkori 43-ast: villamosították. A vonalat aztán 1903-ban bővítették a mai zugligeti végállomásig. Ennek egyrészt a növekvő forgalom volt az oka, másrészt egy súlyos baleset. A Zugligeti út 64-ben történt ugyanis, hogy egy kocsi – fékhiba miatt – megindult, és a végállomást elhagyva úgy döntött, hogy az első kanyart már nem veszi be. Ez a döntés több halálos áldozatot is követelt, melynek következtében az akkori tulajdonos BKVT elhatározta: új végállomást építtet, vízszintesebb terepen.
A választás a Csermely út és a Zugligeti út által határolt szurdokra esett, ahol viszont nem volt akkora szabad terület, mint a korábbi helyen, így itt csak egy kisebb állomásépület fért el. A végállomáson fénykorában 3 (!) vágány is volt, és nagyon igényes fakorlátok, valamint gyönyörű felsővezeték-tartók díszítették.
Zugligetben 1977 januárja óta nem jár villamos, ám a vonal egykori végállomásai fennmaradtak. A többes szám azért indokolt, mert megvan az első, régi végállomás épülete, és az újé is. Az "új" végállomás több mint száz éves: 1903-ban nyitották meg – ez egyúttal azt is jelenti, hogy a régi épület 108 éve elvesztette funkcióját. Már akkor elég viharvert volt, amikor még járt az 58-as villamos, de a szépsége így is látszott.
A sorozat első részéért KATTINTSATOK IDE!
Még több szellemvárost pedig itt találtok:
Nyomj egy lájkot, ha érdekesnek találtad a cikket és a fotókat! :)