KULT
A Rovatból

Stephen King vámpírsztorija nem kíméli a gyerekeket sem – A Borzalmak városa bevállalós és csinos, de teljesen üres

Világító szemű vérszívók, gyerekhullák, gyilkos autósmozik: október 3-án érkezik a Maxra King második regényének új feldolgozása.


Stephen King írói karrierje elején járunk. Csupán 26 éves volt, amikor kiadták első regényét, a Carrie-t 1974-ben, ami kapásból óriási sikert aratott. A telepata tinilány tragikus történetét röpke két évvel később Brian De Palma gyorsan a vásznakra is varázsolta. King második könyve, a Borzalmak városa egy évvel a Carrie után, 1975-ben jelent meg, vagyis szerzőnknek nem kellett sokáig kapálóznia a kiadásért a sikersztorija után. King ekkoriban már a Hampton Akadémián tanított egy fantasy- és sci-fikurzust, és az egyik kitárgyalt könyvük a Bram Stoker-féle Drakula volt, ez ihlette meg őt: mi lenne, ha a vérszívó szörnyeteg a mai, modern korban ténykedne? Először az volt az ötlet, hogy New Yorkba küldi őt, végül azonban egy álmos kisváros mellett döntött, mert ott nagyobb hatással lehet a rém felbukkanása a közösség életére, mindennapjaira.

Először a Second Coming címet adta a történetnek, ám erről a felesége, Tabitha lebeszélte, mondván, úgy hangzik, mintha valami rossz szexregény lenne. Ezután jött a sztori fő helyszínét jelentő városka, Jerusalem’s Lot neve címként, ez pedig a kiadó kérésére lett lerövidítve ’Salem’s Lotra, hogy ne legyen vallásos felhangja.

Ebből 1979-ben jött ki az első mozgóképes adaptáció egy kétrészes minisorozat formájában, amiből természetesen mozis vágás is készült. Itthon A gonosz háza címmel került a tévék képernyőire, a könyv ugyanis csak 1991-ben jelent meg először magyarul, s akkor kapta a Borzalmak városa címet.

A sztori főszereplője egyébként (ahogy Stephen King regényeinek túlnyomó többségében) egy fiatal író, Ben Mears (Lewis Pullman), aki visszatér szülővárosába, Jerusalem’s Lotba, ahonnan még gyerekként került el egy családi tragédia után. A várostól és az ott élőktől várja ugyanis az ihletet új könyvéhez. No, az ihlet az jön dögivel, talán túl sok is. Egyre furcsább dolgok történnek ugyanis: eltűnések, halálesetek, fura viselkedések. Mears, a tanár Burke (Bill Camp), az orvos Cody (Alfre Woodard), Callahan atya (John Benjamin Hickey) és a szerelmi szálat képviselő Susan (Makenzie Leigh) azt gyanítják, az esetek összefüggésben vannak azzal, hogy a régi Barlow-ház ura, Kurt Barlow (aki nem mozdul ki a kúriájából) visszatért. A vírusként terjedő vérszívásvágy azonban egyre terjed…

A Borzalmak városa új verziója azért készült el, hogy végre a mozikban lehessen megnézni világszerte King népszerű történetét. Azonban úgy tűnik, ezt a projektet is átok sújtotta.

A film ugyanis már 2021-ben leforgott, és az eredeti tervek szerint 2022 szeptemberében, szóval kerek két éve került volna a vásznakra. A premiert azonban elcsúsztatták 2023 áprilisára, majd mielőtt még eljutottunk volna odáig, határozatlan időre kihúzta a gyártó Warner Bros. a mozis megjelenések közül. Minden bizonnyal köze volt ehhez a Discovery-féle fúziónak/hatalomátvételnek és az új vezetés általi prioritásoknak/projektkigazolásoknak.

A Borzalmak városát végül azonban nem kukázták teljesen, ahogy a majdnem teljesen kész Batgirlt, így idén, október 3-tól elérhető lesz nálunk is a Maxon. Szóval sajnos ezúttal sem jött össze a mozis bemutató. Pedig a filmről tisztán érződik, hogy oda szánták.

Kifejezetten szép a kiállítása, a hetvenes évek atmoszférája, a díszletek és a város képe, valamint a néhol egészen csodálatos operatőri képek és beállítások (a Glick gyerek elrablása az erdőben például valóban szemet gyönyörködtető) láttán sajnálni fogjuk, hogy nem egy szép nagy vásznon látjuk mindezt.

A film minőségét tekintve viszont lehet, nem bánkódunk már annyira, hogy nem fizettünk érte borsos mozijegyet… Az író-rendező Gary Daubermant főként a Démonok között-univerzum oszlopos tagjaként ismerhetjük, ő írta ugyanis mindhárom Annabelle-filmet (a harmadik részt meg is rendezte), valamint Az apácát (2018). Ezeknél azonban jóval nagyobbat üt a karrierjében az szintén Stephen Kinghez köthető Az első (2017) és második (2019) részének forgatókönyve. Dauberman tehát az Az-filmek kirobbanó sikere után maradt Kingnél, az Annebelle 3 (2019) után pedig másodízben állt direktorként a kamera mögé.

A Borzalmak városa azonban eléggé felemás lett. A fentebb említett szinte kifogástalan atmoszféra kétségtelenül sokat nyom a latba, és az is elvitathatatlan, hogy akad benne néhány valóban félelmetes jelenet. Bár főképp azok, amiket Dauberman egy az egyben átvett a ’79-es változatból, például amikor a kis Danny Glick (Nicholas Crovetti) éjjel bekopogtat Mark Petrie (Jordan Preston Carter) emeleti ablakán. A vámpírok és maga Kurt Barlow igazán ikonikus megjelenést kaptak 45 évvel ezelőtt, s ettől az író-rendező sem kívánt eltérni, így a világító szemű fertőzöttek és a leginkább talán Murnau Nosferatujára emlékeztető Barlow (akit ezúttal Alexander Ward alakít) egészen félelmetesek, igaz, maga a főgonosz ezúttal sem szerepel túl sokat (ez már így volt A gonosz házában is, csupán néhány perc erejéig tűnt fel), és ezért továbbra is nagy kár.

Az új Borzalmak városa azonban mégsem hagy majd kellemes szájízt maga után, köszönhetően a suta, buta és lusta forgatókönyvi húzásoknak, vagy annak, hogy a karaktereket igazából csak felskicceli, de egyiküket sem hozza közel hozzánk, így nem igazán hat meg minket az elhalálozásuk.

Merthogy abból van itt bőven, s ez mindenképp a film számlájára írható: senki sincs biztonságban, s úgy hullanak a lakók Salem’s Lotban, mint a legyek.

A logikátlanságok és a nem túl eredeti megoldások azonban egy idő után érdektelenné teszik a látottakat, s így a Borzalmak városa sajnos csak egy újabb, kifejezetten csodás külcsínű, de meglehetősen üres belbecsű Stephen King-adaptáció lett, ami bizton nem kerül majd a szerző regényeinek örökbecsű feldolgozásai közé.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk