MÚLT
A Rovatból

Rettenthetetlen harci pilóta volt az első amerikai űrhajós – 60 éve kerülte meg John Glenn a Földet

Minden idők legidősebb kozmonautájaként tért vissza az űrbe, és egészen 2021-ig tartotta ezt a rekordot.

Link másolása

Nyolc hónappal azután, hogy a Szovjetunió megnyerte az első Föld körüli űrutazás versenyét az Egyesült Államokkal szemben, a szuperhatalmi rivális egyenlített, ráadásul úgy, hogy az első amerikai űrhajós nem egyszer, hanem háromszor kerülte meg bolygónkat, és több mint háromszor annyi időt töltött a kozmoszban, mint szovjet kollégája. Mindketten vadászpilóta múlttal kerültek be hazájuk első űrhajós csapatába, de míg az alig 27 éves Jurij Gagarin már korából adódóan is csupán hadgyakorlatokon bizonyíthatta képességeit, a 41 esztendős John Glenn mögött kemény harci tapasztalatok voltak mind a II. világháborúból, mind pedig a koreai háborúból.

John Herschel Glenn jr. 1921. július 18-án született az Ohio állambeli Cambridge-ben. Nyolcévesen ült először apjával repülőgépre és onnantól kezdve a repülés lett a szenvedélye. Feljegyezték róla, hogy a sport mellett legszívesebben repülőgép-modelleket készített. Húszévesen már megszerezte a magánpilóta-engedélyt. Közben kitört a II. világháború, és Glennt 1943-ban már a tengerészgyalogság vadászpilótái között találjuk. A Csendes-óceáni hadszíntérre vezényelték, ahol 57 bevetésen vett részt, amelyekért később számos magas katonai kitüntetésben részesült. Tapasztalatára, bátorságára még a koreai háborúban is szüksége volt az amerikai légierőnek: közel 100 bevetésen vett részt, főleg a szárazföldi egységek támogatójaként. Az egyik alacsony magasságban végrehajtott küldetéséről úgy tért vissza, hogy gépén 250 lövedéknyomot számoltak meg.

John Glenn az újabb háborút követően sem ült a babérjain, hanem tesztpilótának jelentkezett, és 1957. július 16-án neki jutott az a dicsőség, hogy megdöntse az amerikai transzkontinentális szuperszonikus repülés rekordját. Az F8U Crusader fedélzetén 3 óra 23 perc alatt tette meg a kaliforniai Los Alamitos és New York közötti, 3935 km-es távolságot, 943 km/órás sebességgel. Fedélzeti kamerájával ő készítette el az Egyesült Államok első transzkontinentális panoráma fotókörképét.

Bár amikor 1958-ban, a szovjet Szputnyik műhold fellövése után Dwight D. Eisenhower elnök elindította az amerikai űrprogramot, és megkezdődött az első űrhajós-jelöltek kiválasztása a tesztpilóták közül, Glenn már 37 éves volt (a felső korhatárt 40 évben állapították meg), ráadásul nem rendelkezett az elvárt tudományos diplomával.

Óriási tapasztalata, erős személyisége, fizikuma, a repülés iránti elkötelezettsége, a tökéletesen végrehajtott tesztek azonban lenyűgözték a válogatókat. Így bekerült a héttagú Igazi Csapatba (The Right Stuff) - ahogyan Tom Wolfe regénye és a belőle készült film nyomán elhíresültek.

Az író még azt is hozzátette, Glenn volt a legfotogénebb, és a megjelenés, akárcsak Gagarin esetében, nem volt elhanyagolható, ha valaki ilyen hősi szerepre készült. Glenn egyébként egyáltalán nem volt elragadtatva a Philip Kaufman 1983-as filmjétől, amelyben őt Ed Harris személyesítette meg: „Szórakoztató filmnek jó, de dokumentumnak egyáltalán nem” – mondta róla.

Az amerikai Mercury űrprogram 1961-ben még csak az „űrugrásig” jutott el, előbb május 5-én Alan Shepard-del, majd július 21-én Virgil Grissommal. Az „űrugrás” vagy szuborbitális repülés azt jelentette, hogy az űrhajók elérték a világűrt, de nem álltak Föld körüli pályára. (Grissom hat évvel később szörnyethalt az Apollo 1-et elpusztító tűzvészben, Shepard viszont 1971-ben az Apollo 14-gyel eljutott a Holdra). Glenn mindkét esetben első számú tartalék volt, őt már az „igazi” űrutazásra tartogatták. Friendship 7 nevű űrhajójának indítását 1962. január 20-ra tervezték, de vagy technikai problémák adódtak, vagy pedig az időjárási viszonyok voltak kedvezőtlenek. Úgy tűnt, hogy a február 20-i indítást sem fogadják kegyeikbe az égiek, mert összesen 11-szer kellett leállítani a visszaszámlálást, végül 3 óra 44 perc késéssel, egyetemes idő szerint 13:47-kor történt meg a kilövés a floridai Cape Canaveral űrtámaszponton.

Glenn első útja nem volt zavartalan. Az első Föld körüli keringés során meghibásodott az automata ellenőrző rendszer, így a pilótának kézi vezérléssel kellett végrehajtania a második és a harmadik kört, valamint a Föld légkörébe való visszatérését. Ráadásul a földi irányítóközpontból azt is észlelték, hogy az űrhajó hőpajzsa meglazult, és ez azzal fenyegetett, hogy a Friendship 7 utasával együtt szénné ég a visszatéréskor. Ezért úgy döntöttek, hogy a fékezőrakétát a helyén hagyják, hogy az tartsa meg a hőpajzsot. Glenn-nek nem árulták el pontosan, hogy mi a baj, az űrhajós sejtette, hogy valami nem stimmel, de jó katonaként végrehajtotta a parancsot. Később elmondta, hogy amikor a visszatéréskor látta a kabin ablakából a fékező rakéta lángoló darabjait, azt hitte, hogy a hőpajzs volt.

A Friendship 7 végül 4 óra 55 perces keringés után az Atlanti-óceánra szállt le Cape Canaveral-től 1290 km-re délkeletre. (Gagarin 1 óra 48 percet töltött a kozmoszban). De felkészültek arra is, hogy az űrhajó a Csendes-óceánra érkezik, ezért Glenn egy több nyelvű írást vitt magával a következő szöveggel: „Idegen vagyok, békével jöttem. Vigyetek a vezetőtökhöz, és örökké hálásak leszünk nektek.”

„Mit is lehet mondani egy olyan napon, amikor az ember négy gyönyörű naplementét lát egymás után” – áradozott az első amerikai űrhajós. És bár a két szuperhatalom a hidegháború kellős közepén volt – néhány hónap múlva jött a kubai rakétaválság – az egymást követő, egyre hosszabb és vakmerőbb űrutazások a szovjet-amerikai vetélkedés békés, az egész világ által izgalommal és rokonszenvvel figyelt mozzanatai voltak.

John Glennt természetesen azonnal nemzeti hőssé vált, John F. Kennedy olyan „értékké” nyilvánította, aki nem kockáztathat még egy űrrepülést. Maga Glenn sem hitte, hogy ez még egyszer bekövetkezhet, de nem is akart 41 évesen hátra lévő életében „emlékmű” lenni. Mivel az elnök nemcsak az első űrhajósnak járó „különleges szolgálati érdemrenddel”, hanem személyes barátságával is kitüntette, leszerelt a NASA-tól és a tengerészgyalogságtól, majd politikai karrierjét kezdte építeni.

1968-ban még az elnökjelölt Robert Kennedy mellett kampányolt, 1974-ben azonban elnyerte Ohio állam demokrata párti szenátori székét. Ezt a tisztségét 1998-ig töltötte be. 1978-tól a külügyi bizottság tagjaként a konzervatív szárnyat erősítette, azok közé tartozott, akik ellenezték a szovjet-amerikai SALT-II fegyverzetkorlátozási szerződést, mert úgy vélte, hogy az Egyesült Államok nem rendelkezik megfelelő eszközökkel a szovjet vállalások betartásának ellenőrzésére. 1985-től nyolc éven át a belbiztonsági bizottság elnöke volt. Ez idő alatt vált fő érdeklődési területévé az amerikai atomfegyver-gyárak biztonsága és azok környezeti hatása. 1976-ban még az is felmerült, hogy alelnök lesz Jimmy Carter mellett, 1984-ben pedig egyenesen a Fehér Házat célozta meg, de az előválasztások „szuperkeddjén” elszenvedett veresége után visszalépett.

....

John Glennt idős kora és tudományos érdeklődése vitte vissza az űrbe. Egy, a NASA orvosai által írt könyvben olvasta ugyanis, hogy az űrben a test ugyanolyan változásokon esik át, mint az öregedéssel: csökken a csontok és az izmok tömege, valamint a vérplazma. Így támadt az az ötlete 1995-ben, hogy jelentkezzen, mint orvosbiológiai alany, egy újabb űrutazásra. Így 1998. november 29-én, 36 évvel a Friendship 7 után, 77 évesen a Discovery űrsikló fedélzetén ismét kilépett a földi atmoszférából. A biometrikus tesztek mellett ő lett a csapat fotósa és videósa is.

A mélyen hívő Glenn így beszélt újabb kozmikus élményéről: „Ahogy elnézem ezt a teremtést, nem lehet nem hinni Istenben” – mondta. Ugyanakkor számára összeegyeztethető volt a hit és az evolúciós elmélet, sőt, meggyőződése volt, hogy ez utóbbit minden iskolában tanítani kellene.

Egészen 2021-ig Glenn volt a legidősebb ember, aki valaha a világűrben járt. Az első amerikai űrhajós 2016-ban halt meg 95 éves korában és már nem érte meg, hogy a 90 éves William Shatner, az Űrszekerek egykori Kirk kapitánya megdöntötte ezt a rekordot Jeff Bezos Blue Origin-jével a New Shepard nevű űrrepülőgépen.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
Így nézne ki Petőfi Sándor ma a mesterséges intelligencia szerint
Az 1848-as forradalom hős költőjéről csak egy hitelesnek mondott kép maradt fenn, annak alapján készültek el a mai, modern Petőfi-portrék.

Link másolása

Milyen lenne Petőfi Sándor, ha ma sétálna Budapesten? Az Énbudapestem a mesterséges intelligencia segítségével rekonstruálta az 1848-as forradalom hősének portréját.

A képek alapja az egyetlen hitelesnek tartott dagerrotípia volt.

A lap még hozzáteszi, hogy Sass Imre orvos 1879-ben azt írta a költőről: "alig is fogunk hozzá teljesen hasonló arczképet leírni, mert — akik mint jól ismertük őt — kedélyének végtelenszerű csapongásai szerint a naponkénti találkozás, összejövetel s kedélyes mulatságaink közben is akárhányszor más alakba szedődtek vonásai".

Egressy Gábor(?): Petőfi Sándor portréja (dagerrotípia, 1844 vagy 1845) Escher Károly fotográfus kémiai úton regenerált és az eredeti dagerrotípiához képest oldalfordított (vélhetően a valós helyzetbe került) reprodukciója - Forrás: Wikipédia
Képek: Midjourney/Énbudapestem


Link másolása
KÖVESS MINKET:

MÚLT
A Rovatból
Csak egy pillanatra engedte el kétéves kisfia kezét a bevásárlóközpontban, soha többé nem látta élve
Bár az eset 31 éve történt, máig az egyik legnagyobb közfelháborodást kiváltó ügy marad Nagy-Britanniában. Az elkövető két tízéves fiú volt, akik brutális kegyetlenséggel gyilkoltak – máig nem tudni, miért.

Link másolása

1993. február 12-én a kétéves James Bulger eltűnt édesanyja mellől egy népes bevásárlóközpontban, a nagy-britanniai Bootle-ban. Pár nappal később vonatsíneken bukkantak kettévágott holttestére, de az világos volt, hogy a halálát nem gázolás okozta.

Pokolban köttetett barátság

Robert Thompson és Jon Venerables 1993-ban mindössze tíz évesek voltak. Ugyanabba a liverpooli iskolába jártak, és hasonlítottak abban, hogy nem volt példamutató a magatartásuk, de kisebb bolti lopásoknál nem merészkedtek messzebb. Csak a balhé kedvéért loptak, mert az elemelt tárgyakat gyakran még az üzletben behajították a liftaknába.

Egyiküknek sem volt otthon szerető családja: Thompsont és hat testvérét az anyjuk egyedül nevelte, aki depressziós volt, és gyakran nyúlt az üveg után. Venables-t is elhagyta az apja, az anyja pedig durván bánt a fiával, és számtalan férfi fordult meg náluk.

Thompson és Venables a gyilkosság napján – mint annyiszor máskor – az iskolakerülés mellett döntött. Szokás szerint a bootle-i bevásárlóközpontban ütötték el az időt, ám ezúttal valami újat terveztek.

Mint utólag kiderült, nem a későbbi áldozatuk volt az első, akit aznap megpróbáltak elcsábítani és magukkal vinni. Egy anyuka felfigyelt rá, hogy két fiú megpróbálja felhívni magára a gyerekei figyelmét. Pár pillanattal később hároméves kislányának és kétéves kisfiának nyoma veszett. Az anyuka gyorsan megtalálta az egyiket, aki azt mondta, hogy az öccse kiment egy fiúval. Az anya kiszaladt, és meg is találta őt Thompson és Venables társaságában, akik gyorsan eltűntek a színről.

Aztán addig lődörögtek tovább, amíg meg nem látták James Bulgert. Bár az anyukája fogta a kezét, csak egy pillanatra, amíg fizetett, elengedte. Mire ismét lenézett, a fiának már hűlt helye volt. Később azt mondta:

„Nem kellett volna elengednem a kezét. Ez volt a legnagyobb hiba, amit valaha elkövettem.”

A biztonsági kamerák rögzítették, amint a három gyerek 3 óra 42 perckor elhagyja a bevásárlóközpontot. Akkorra már az édesanya értesítette a biztonsági szolgálatot, és számtalanszor bemondták a hangosbemondón, hogy eltűnt egy gyerek. 4 óra 15-re világossá vált, hogy értesíteni kell a rendőrséget.

Festéket öntöttek a szemébe

Eközben Thompson és Venables messzire vitték prédájukat, egy másik város felé. Akik látták őket az utcán, azt hitték róluk, hogy testvérek, de volt, akinek feltűnt a két idősebb agresszív viselkedése.

Utólag jelentkeztek a hatóságoknál szemtanúk, akik szerint Thompson és Venables durván bántak a gyerekkel, rángatták és ütötték. Néhányan meg is állították és kérdőre vonták őket, de aztán abban a hiszemben engedték őket tovább, hogy a kicsit hazaviszik, de volt, akinek azt mondták, hogy a rendőrségre. A járókelők közül később sokan mélységesen bánták, hogy nem avatkoztak közbe.

Thompson és Venables Waltonba, egy vasúti sín közelébe terelte az áldozatát.

Kék festéket öntöttek a szemébe, hogy megvakítsák. Téglákkal és kövekkel ütötték, rugdosták, a szájába elemeket tömtek. Végül egy tízkilós vasrúddal fejbe vágták.

Csak ettől az ütéstől tíz helyen repedt meg a koponyája. James Bulger összességében 42 súlyos sérülést szenvedett. Utolsó szavaival az anyukáját hívta.

A gyilkosság után a kisfiú testét a vonatsínre fektették, mert azt hitték, hogy ezzel balesetnek álcázzák. Egy vonat valóban kettévágta az apró holttestet, de világos volt, hogy nem ez okozta a halálát. Két nap múltán talált rá egy csapat környéken játszó tinédzser.

Névtelen telefonáló és utóélet

A biztonsági kamera felvétele alapján a rendőrök eleinte 13-14 éves elkövetőket kerestek, de elkezdtek utánajárni annak is, hogy aznap ki hiányzott a közeli iskolákból. Végül egy névtelen bejelentőnek köszönhetően bukkantak nyomra. A telefonáló megnevezte Thompsont és Venables-t, akinek ugyanaz a kék festék maradt a kabátján, amit Bulger kínzásához használtak. A nyomozók nemcsak a lopott kék festéket találták meg, hanem Thompson cipőjén vérnyomokra is felfigyeltek.

A két fiút február 18-án vették őrizetbe. Thompson eleinte mindent tagadott, de Venables rövid idő elteltével vallomást tett. „Én öltem meg. Megmondanák az anyukájának, hogy sajnálom?” – kérdezte. A kihallgatást végző nyomozó, Phil Roberts utólag azt mondta: „azon a napon magával az ördöggel néztem szembe, a barátságuk a pokolban köttetett”.

A szakértők a tárgyaláson úgy nyilatkoztak, hogy mindkét gyerek különbséget tudott tenni jó és rossz között, és egyikük sem szociopata. A pszichiáterek azonban a motivációjukat nem tudták megnevezni, és

a mai napig nem derült ki, mi vitte rá a fiúkat arra, hogy gyilkoljanak.

Thompson és Venables lett a legfiatalabb gyilkosságért elítélt elkövető a modern brit történelemben. Javítóintézetbe kerültek, az elzárást 18 éves korukban lehetett felülvizsgálni.

2001-ben ki is szabadultak, és az országos felháborodás miatt, amely az ügyüket övezte, új személyazonossággal kezdhettek új életet. Bár mindig is Thompsont sejtették a gyilkosság értelmi szerzőjének, neki többé nem volt dolga a törvénnyel. Venables azonban ma is rács mögött ül. Többször is pedofil képek és gyermekbántalmazásról készült felvételek birtoklásáért ítélték el. Utoljára tavaly decemberben vizsgálták felül kegyelmi kérvényét, és elutasították azt.

(Forrás: ATII, Guardian)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Ferdinand Porsche egy magyartól lopta a bogárhátú terveit
Barényi Bélának, a magyar-osztrák mérnöknek bő 2500 találmánya volt, többek között az autós fejtámla és a biztonsági kormánykerék, illetve ő vezette be az első töréstesztet a Mercedesnél.

Link másolása

Uraim, Önök mindent rosszul csinálnak!” – ezzel a mondattal kezdte állásinterjúját a Mercedes-Benznél a magyar származású Barényi Béla, de utána olyan jól érvelt, hogy mégis felvették. Ez az autógyártó cég talán legjobb döntésének bizonyult később, de hogy jutott el egyáltalán a Mercedesig? Az osztrák Hirtenbergben született 1907-ben, és a közeli Bécsi Műszaki Főiskolán végzett gépészmérnökként dicsérettel, és már a tanulmányai alatt elkezdett dolgozni vízióján, a Volkswagenen, azaz az olcsó „népautón”. Diplomája után publikálta a központi csöves alvázú, az utasok biztonsága érdekében az első tengely mögé helyezett kormányművű autót, de mivel nem kavart nagy port a szakmában, nem is szabadalmaztatta az ötletét.

Több autógyárnak is dolgozott, Ferdinand Porsche azonban nem vette fel. Az ötletét azonban elvette, ugyanis mint kiderült, nem csupán lemásolták a Porsche-gyárban az öt évvel korábban publikált találmányát, hanem el is kezdték nagy sikerrel a Bogár sorozatgyártását, csakhogy kihagyták belőle többek közt a kéttengelyes pedálokat, amelyeket direkt azért tervezett úgy, hogy védjék az utasok lábait. Sokkal később állt csak neki pereskedni, miután két könyvben is hazudtak vele kapcsolatban, de szerencsére a pert végül meg is nyerte, és a Volkswagen fizetett – jelképesen egy márkát, amennyit az ötletgazda kért.

A 30’-as évek végén Barényi egy olyan „cellajárművet” tervezett, amelynél az utastér erősebb anyagból készül, mint az autó többi része, ezzel feltalálta a gyűrődési zónát. Ennek ellenére először nem vette fel a Mercedes-Benz, de amikor egy volt kollégája ajánlólevelével érkezett, mégis meghallgatták. Ekkor bár két percet kapott a vezérigazgatótól, huszonkét percen keresztül kritizálta a jelenlegi rendszert, méghozzá olyan alapossággal, hogy adtak neki egy esélyt – valamint saját műhelyt, szabad kezet, és forrást is a kísérleteihez. Bele is vetette magát a tervekbe, és a második világháború után olyan fontos ötleteket valósított meg a gyakorlatban, mint a frontális és oldalirányú ütközésnél is összecsukódó kormányoszlop, vagy a nyugalmi állapotban rejtett, biztonságosabb és kedvezőbb légellenállású ablaktörlő.

Az első legyártott biztonsági megoldása az oldalütközések ellen is védő alváz volt az 1953-es Ponton Mercedesben (W120), az első olyan autó pedig, amit biztonságos jelzővel illettek, az 1959-ben debütáló W110 lett, amely az S osztály elődjének számít. Ennek az volt a lényege, hogy ütközés esetén a jármű első és hátsó részénél a kocsi deformálódása irányított, és a karosszéria elvezeti az ütközési energiát, miközben az utasok egy stabil és biztonságos utascellában érezhették magukat. Sőt, ebben volt először biztonsági kormánykerék is, amely később minden Mercedesben megjelent.

Ekkoriban szinte kaszkadőri munkának is számított a töréstesztelés, mivel nem voltak tesztbábuk: a mérnökök védőruhában próbálgatták a különféle szituációkat. A gőzrakétákkal kilőtt autókat hol egymásnak, hol a falnak, hol a levegőbe navigálták, vagy éppen több tonnát tettek az autó tetejére, hogy mit bír el. Úgyhogy lényegében a Mercedes Bélának köszönheti, hogy a márkát a biztonsággal azonosították.

Barényi Béla élete végéig nekik dolgozott: hosszú évtizedekig volt főosztályvezető, de nyugdíjba vonulása után is tanácsadóként alkalmazták. Ezalatt bő 2500 szabadalmat tulajdonítottak neki, például a puha műszerfalat süllyesztett és rugalmas gombokkal, a könnyen letörő visszapillantókat, a fejtámlákat, a gyalogosok védelme érdekében elhajló Mercedes-csillagot, a megerősített üléseket, és az erős, kiesést megakadályozó biztonsági zárat az ajtókon. A W 113-as SL-ek kupéváltozatainak pagoda alakú teteje is a nevéhez köthető, amelyről a sorozat a becenevét kapta.

A passzív biztonság atyja 90 évet élt, és még életében bekerült az autózás meghatározó ikonjait felsorakoztató, genfi European Automotive Hall of Fame tagjai közé. Megkapta a szakmájában legtekintélyesebb elismerést, a Rudolf Diesel aranyérmet, valamint az aacheni Nemzetközi Károly-díjat, és több országban utcát is elneveztek róla – jó kérdés, hogy Magyarországon miért nem övezi általános ismertség. Utolsó interjújában arra a kérdésre, hogy hogyan volt képes ennyi minden feltalálni, Barényi így reagált: „Egész életemben csak racionálisan próbáltam gondolkozni!

Források: 1,2,3

Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Még egy ebédszünet is belefért a forradalomba 1848 március 15-én - hogyan is zajlott a valóságban ez a nap?
A hős forradalmárok a Nemzeti Múzeumnál sem tudtak egyből a lépcsőkre jutni, mert marhavásár volt a környező területen. Így aztán előbb teheneket tereltek. A többi érdekes részlet is kiderül a videóból.

Link másolása

Még egy ebédszünet is belefért a forradalomba 1848 március 15-én - hogyan is zajlott a valóságban ez a nap? A Szeretlek Magyarország Tik-Tok videójában ennek járt utána.

Az 1848-as forradalom a legbékésebb forradalom volt Európában, hiszen nem folyt vér. A magyarok leginkább egy kicsit szabadabb életet szerettek volna, nem a függetlenségre törekedtek. Az elején még a jelszavuk is ezt tükrözte. Hogy mi volt ez? Kiderül a videóból.

Ahogy az is, hogy Petőfi Sándor a leírt versét otthon felejtette, ezért soronként kellett lediktálnia. A hosszas folyamat miatt az utcán várakozó több ezer embert emiatt Jókai hazaküldte ebédszünetre.

A hős forradalmárok a Nemzeti Múzeumnál sem tudtak egyből a lépcsőkre jutni, mert marhavásár volt a környező területen. Így aztán előbb teheneket tereltek. Petőfi itt nem szavalta el a versét, hanem beszédet mondott, a verset pedig egy ifjú színész szavalta el.

A videóból az is kiderül, hogyan jutottak fegyverhez, és mi történt Táncsics Mihállyal a kiszabadítása után.

VIDEÓ: Hogy zajlott március 15.?

@szeretlekmagyarorszag.hu Te ismerted ezeket a történéseket a forradalmunkról? Az 1848-as március 15-i események nem teljesen úgy zajlottak, ahogy az a köztudatban is benne van. #forradalom #március15 #szeretlekmagyarorszag #petőfi #nekedbe #magyartiktok ♬ eredeti hang – Szeretlek Magyarország.hu - Szeretlek Magyarország.hu

Link másolása
KÖVESS MINKET: