MÚLT
A Rovatból

Egykor a Nagykörúton voltak Budapest legmenőbb szórakozóhelyei

Több is a város legtrendibb, legmodernebb bulihelyei között volt.


Ha most végigjárod Budapesten a Nagykörutat, lehet, hogy nem is jut eszedbe, mennyi, de mennyi kultikus szórakozóhely működött itt a két világháború között, majd a háború után az ötvenes, hatvanas, hetvenes években.

Néhány épületben ma is megtalálod ezek nyomait, van, ahol sikerült megőrizni pár emléket ebből az időből.

Itt van például mindjárt a Teréz körúton a Szikra Mozi: mond valamit ez a név? A Szikraként vagy Metróként is emlegetett filmszínház a Nagykörúton a modern szórakozást biztosította a két háború közt. A német filmvállalat, az UFA az 1920-as években olyan technikával szerelte fel, amely az egész országban egyedülállónak számított: a függönyt elektromos áram segítségével, géppel mozgatták, a mozinak beépített orgonája volt, és a tetőt nyáron szét lehetett nyitni. A moziba hétszáz vendég fért el, a személyzet egyenruhát viselt. Később Scala-Metro néven működött, a szocializmus alatt kapta a Szikra nevet. Az ötvenes és a hetvenes években is átalakították.

Az 1960-as és 1970-es években szinte folyamatosan telt ház volt a moziban, a különböző helytörténi csoportokban többen is nosztalgiával emlegetik azt az időt, amikor még kígyózott a sor, és neonfelirat hirdette a mozit. 1989 után Metro mozi néven működött, majd egy időre bezárt, kulturális központként nyílt meg újra, egy ideig a Prlmnt nevű szórakozóhelynek adott otthont. Most éppen felújítják az épületet.

Ultramenő, nyitható tetős szórakozóhely működött a közelben is, a Nagykörúton, pár lépésre a Szikrától: a Britannia Szálló (a mai Radisson Blu Béke Hotel) Kupolaterme.

A Kupolaterem létrehozását részben annak köszönheti Budapest, hogy a közeli Erzsébet körúti szálloda, a Royal (a mai Corinthia Grand Hotel Royal Budapest) 1915-ben hangverseny- és báltermét mozivá alakíttatta, a budapestieknek viszont továbbra is igényelték a zenés-táncos szórakozóhelyeket.

1926-ban egy vendéglátóipari zseni, Németh Aladár vette át a Teréz körúti Britannia Szálló vezetését. Elkezdte a szálloda folyamatos korszerűsítését, átalakítását, és a különleges belső terek kialakítására és a dizájn megtervezéséhez Haranghy Jenő képzőművészt kérte fel. A tervezésben szabad kezet adott neki. Az étterem, a kávéház, Móra Ferenc különszobája, a Vadászterem, a szálloda több üvegablaka, majd a híres szórakozóhely, a Kupolaterem szecessziós üvegkupolája is mind, Haranghy Jenő munkája.

A több mint ötszáz vendégre tervezett és luxus színvonalon kialakított Kupolaterem 1937-ben nyílt.

A terem kandallóit főúri kastélyok árverésén vásárolták – az egyik zöld erezett márványból, a másik három fehér márványból készült. A falakat Haranghy Jenő festményei díszítették (egy-egy Shakespeare-mű egy-egy jelenetével). Bár a csarnok négyzet alaprajzú volt, nyolc márványoszlop állt nagy körben a közepén. Fölöttük volt a hatalmas, fémvázas szerkezettel készült üvegkupola és az üvegszerkezet - gombnyomásra két irányba nyílt ki, ez volt a szórakozóhely egyik különlegessége. A másik pedig az, hogy a terem üvegpadlós volt, és le lehetett látni a garázsba.

A kupolát stilizált tulipánsor szegélyezte a közepén pedig görög mitológiai alakok láthatók, a víz, a föld, a levegő és a tűz jelképei: Terra, Aqua, Ignis, és Aer.

Németh Aladár a háború alatt a szálloda értékeit, a festményeket, az üvegkupolát, és amit csak tudott, becsomagoltatott és a pincébe hordatott, így az üvegablakok, az üvegkupola, a festmények egy része is megmenekült az ostrom alatt.

A háború utáni évtizedekben is legendás budapesti szórakozóhely volt, olyan későbbi sztárok léptek itt fel, mint Bodrogi Gyula, Bitskey Tibor, Koós János, Szulák Andrea, Klapka György.

A Kupolaterem végzete nem Budapest ostroma lett: a szocialista átépítési szellem áldozatává vált. A terem egyik átalakításakor a vastag zöld márványoszlopokat kis mozaikokkal borított vékony oszlopokra cserélték, ezzel viszont megborult a terem statikája, végül az 1980-as évek elején a termet muszáj volt biztonsági okokból lebontani.

A szecessziós üvegkupola szerencsére megmaradt, ma a szálloda földszintjén, a Zsolnay Kávéházban látható, a Teréz körúti bejárat közvetlen közelében.

MySecretBudapest (@mysecretbudapest) által megosztott bejegyzés,

Amint megjelent Budapesten a mozgókép a XIX. század végén, egy sor élelmes vendéglátós harapott rá az új lehetőségre, eleinte csupán filmvetítéseket tartottak. A huszadik század elején pedig egyre több mozi nyílt a városban. Amikor az 1910-es években az Apolló engedélyét bevonták, a Royal Szállóba költözött az intézmény.

Mivel a szállodának saját áramfejlesztő-telepe volt, némi átépítés után megnyílhatott Budapest legnagyobb, ezer férőhelyes filmszínháza, a Royal Apolló. Történelmi jelentőségű hely lett: itt mutatták be 1931-ben az első magyar hangosfilmet, a Kék bálványt. A Royal Apollónak nem volt szerencséje: a háború alatt az épület gránátbelövést kapott, a berendezése valószínűleg elpusztult.

A háború után újraindult a mozi, de 1948-ban államosították, és Vörös Csillag néven működött tovább. 1956-ban borzalmas károkat szenvedett el mind az épület, mind a mozi. 1959-re felújították, megnyitották, és a budapestiek számára ugyanolyan emblematikus hellyé vált, mint a Szikra mozi vagy a Kupolaterem. 1983-ban itt működött a város első videómozija.

Bár az újra Royal Apollónak keresztelt mozi 1997-ig üzemelt, a szálloda 1991-ben megszűnt. Az 19990-es évek végén az épületet bezárták. A 2000-es évek elején újították fel csodaszépen, miután megvette a Corinthia Befektetés Magyarország Szolgáltató Kft.

A Nagykörúton két olyan legendás kávéház is működött, ami sajnos teljesen megszűnt, nyomokban vagy nyomokban sem emlékeztetnek az épületek a régi szép időkre. Az egyik a Bucsinszky volt, a Wesselényi utca és az Erzsébet körút sarkán – ma üzletet találnak a helyén. A Bucsinszkyt új tulajdonosa felújíttatta, modernizálta, 1932-ben megnyitotta, és kora egyik legszínvonalasabb szórakozóhelyét üzemeltette. Megfordult itt Kabos Gyula, Rejtő Jenő, Dénes György, Szerb Antal, József Attila, Nagy Lajos, Hatvany Lajos, Karinthy Frigyes és Törzs Jenő is. A kávéházat 1948-ban államosították, és sajnos meg is szüntették.

A másik kávéház inkább izgalmas és hírhedt volt, mivel időnként alkalmi randizók és prostituáltak is megfordultak benne. A Kurvalériának becézett Valériából és a berendezéséből semmi nem maradt. Az Üllői út és a Ferenc körút sarkán álló kávéház helyén ma bankfiók látható.

A New York Kávéház szinte szórakozóhely-komplexumnak számított. Az épületet, a New York-palotát 1894-ban adták át, gyönyörű kávéházát nem sokkal később. A művészek hamar a birtokukba vették, a hazai irodalmi élet egyik fellegvára lett.

Amikor Steuer Sándor, a Kávéház első bérlője megnyitotta a New Yorkot, az eseményre meghívta az akkori művészeti és kulturális élet legjelentősebb képviselőit – köztük volt Molnár Ferenc is. A legenda szerint újságírók egy csoportja úgy döntött, hogy a kávéháznak most már éjjel-nappal nyitva kell maradnia, és állítólag a csapat élén álló Molnár Ferenc a Dunába dobta a bejárati ajtó kulcsát. Egy másik történet szerint a Kávéház 1927-es újranyitásakor történt az eset.

Heltai Jenő korában mindenesetre így működött a kávéház: „A pazar New Yorkban kitisztították a cipődet, kivasalták a ruhádat, késő este is megborotváltak, lenyírták a hajadat meg a körmödet… A kávéház műhely és íróasztal volt, balsorsban lakás és éjjeli szállás is, hiszen hajnaltól hajnalig nem kellett belőle kimozdulni.”

Bár a háború, majd 1956 után a régi fényét elvesztette a New York,a 2000-es években zajló felújítással visszanyerte azt, és most úgy ragyog, mint egykor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
A nő, aki elsőként fedezte fel, miből áll az univerzum és a csillagok, de hazájában még diplomát sem kaphatott
Cecilia Payne volt az első hölgy a világon, akinek sikerült megszereznie a csillagászati PhD- fokozatot, sőt, a Harvard professzori címét is. Mindezt abban az időben, amikor Nagy-Britanniában a nők még diplomát sem kaphattak.


Eléggé igazságtalan, hogy a legtöbb találmányhoz automatikusan hozzákapcsoljuk a feltalálóját is, akikkel tele vannak a tankönyvek is, míg mások neve a feledés homályába vész. Pedig igazán nem lehet azt mondani, hogy mellékes információ, amire a brit származású amerikai csillagász, Cecilia Payne (1900-1979) rájött: hogy az univerzum legelterjedtebb eleme a hidrogén.

Eleinte még a saját édesanyja sem támogatta az egyetemi tanulmányait, mert nevetségesnek gondolta, hogy nőként tudományos pályát válasszon. Pedig Cecilia a középiskola után elnyert egy ösztöndíjat a Cambridge-i Egyetemre, ami nem volt kis dolog – akkoriban sem. Ott fizikát és kémiát tanult, majd miután elmélyült beszélgetést folytatott egyik professzorával, Arthur Eddington asztrofizikussal az egyetem obszervatóriumának nyílt napján, a csillagászat került érdeklődése középpontjába. Eddington, látva a lány tehetségét, rábízta az obszervatórium könyvtárának gondozását.

Nem meglepő módon Ceciliát még az egyetem alatt a Királyi Csillagászati Társaság tagjává választották, de Cambridge-ben 1948-ig érvényben volt az a rendelkezés, hogy nők ugyan járhatnak az egyetemre, de diplomát nem kaphatnak. Tehát a női hallgatók arról nem is álmodhattak, hogy kutatók lesznek, legfeljebb pedagógusnak állhattak.

Eddington professzor azonban bemutatta őt az Angliába látogató Harlow Shapley amerikai csillagásznak, aki – diploma hiánya ide vagy oda – felajánlott neki egy ösztöndíjat a Harvard Egyetemre, a Radcliffe College-ba a PhD dolgozatának elkészítésére. Cecilia nem csupán élt a lehetőséggel és Amerikába költözött, hanem mindössze két év alatt meg is szerezte a doktori fokozatot. Ezzel ő lett a világtörténelem első nője, aki a Harvardon valaha ledoktorált, méghozzá 25 évesen.

Ebben a dolgozatában mutatta be fő tudományos eredményét: spektroszkópiai módszerrel kimutatta, hogy a Nap tömegének döntő többsége hidrogén. De még jópár alapvető módszertani, illetve tudományos problémát oldott meg benne, sőt a változó csillagok kutatását máig az ő elméletére alapozzák. Óriási megdöbbenést keltett azzal, hogy leírta: a csillagok anyaga nem a Földéhez hasonló, hanem zömmel hidrogénből és héliumból állnak.

A Princetoni Egyetem professzora, akivel a dolgozatot lektoráltatták, az eredményt „nyilvánvaló képtelenségnek” minősítette – de később nyilvánosan belátta a tévedését, miután saját maga is elvégezte más módszerrel az erre irányuló kutatásait, teljesen hasonló eredménnyel. Otto Struve csillagász azonban kapásból így jellemezte a PhD disszertációját:

„A legbriliánsabb tézis, amit valaha írtak a csillagászat területén.”

A sikeres védés után állást kínáltak neki a Harvard Egyetemen, de itt is beleütközött a nemi diszkrimináció könyörtelen üvegplafonjába: nőként csak „technikai asszisztens” besorolást kaphatott, férfi kollégáinál jóval alacsonyabb fizetéssel, miközben az elvárások ugyanazok voltak felé is. Ettől függetlenül kiharcolta magának szakmai munkájával a professzori kinevezést, amelyre 56 éves koráig kellett várnia. Azonban azt a rekordot senki nem vehette el tőle, hogy ezzel ő lett az első professzornő a Harvard történetében. Továbbá később kinevezték a csillagászati tanszék élére is, ezzel pedig ő lett a Harvard Egyetem első női tanszékvezetője is.

Cecilia érthető módon szakmán belül választott magának férjet: 34 évesen hozzáment az orosz származású amerikai csillagászhoz, Sergei Illarionovich Gaposhkinhoz. Közösen is sokat kutattak, főleg a Tejútrendszert és a Magellán-felhők változó csillagait, méghozzá komoly eredményekkel.

A természettudományi szakma immár vitathatatlanul ítélte meg az érdemeit: 43 évesen elnyerte az akadémiai tagságot, 76 évesen pedig kiérdemelte a Henry Norris Russell-díjat, azaz az Amerikai Csillagászati Társaság nagydíját. Köszönőbeszédében ezt mondta:

„A fiatal tudós jutalma az az érzelmi izgalom, hogy ő lehet az első a világtörténelemben, aki látott vagy megértett valamit.”

1979-ben rákban hunyt el, de nem sokkal előbb még megírta az önéletrajzát. A hír hallatán azonban nem robbant fel a gyászjelentés-rovat az újságokban, sőt a tudományos munkássága előtti tisztelgés később kimerült egy egyetemi emléktáblában és egy róla elnevezett díjban. Úgyhogy most legalább a saját elménkbe véssük fel mélyen Cecilia Payne nevét, aki felfedezte, miből vannak a csillagok és miből épül fel a Nap.

(Források: 1, 2, 3)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

MÚLT
A Rovatból
Vincent van Gogh-ot a bátyja felesége tette naggyá
A festő csak egyetlen képet adott el életében, Johanna van Gogh pedig posztumusz emelte őt a legnagyobb művészek közé. Mindezt egyedül egy kisbabával, rengeteg munkával és kitartással.


Te megtennéd az elhunyt férjedért, hogy a szintén elhunyt bátyja életművére teszed fel a saját életed – mindezt alig két év házasság után? Johanna van Gogh megtette, nem is akárhogyan. A fiatal és ambíciózus nyelvtanárnő elég hamar megtanulta, hogy a szerencse forgandó. Házassága a műkereskedő Theo Van Gogh-gal mesebelien indult (ő látható a fenti festményen), hiszen a fiú két találkozás után megkérte a kezét. Az esküvő után Párizsba költöztek, a művészeti elit sűrűjébe, és az elsöprő szerelem közepette hamar jött a gyermekáldás is, ám az ifjú feleség két éven belül duplán gyászolhatott.

Először Vincent, a férje bátyja követett el öngyilkosságot, aztán az emiatt teljesen megtört Theo is követte őt a túlvilágra egy régebben, bordélyházban elkapott szifilisz következtében – mindössze fél évre rá, 33 évesen. Johanna (becenevén Jo, lánykori nevén Johanna Gezina van Gogh-Bonger) nem csupán egy űrrel a szívében és egy félárva babával maradt magára mindössze 28 évesen, hanem sógora, Vincent van Gogh több mint 400 festményével is.

Amelyeket elhunyt férjével együtt rendkívül nagyra becsült, és szeretett volna megismertetni a nagyvilággal – annak ellenére, hogy Theónak minden igyekezete ellenére sem sikerült befuttatnia őt, és Vincent is csak egy képet adott el kudarcokkal tarkított karrierje során.

Érdekesség továbbá, hogy Jo a szintén Vincentnek elnevezett fia születése után látta először sógorát, Vincent van Gogh-ot, amikor babanézőbe érkezett hozzájuk. Az egyre csak romló elmeállapotú festő addigra már megcsonkítva élt, hiszen nem sokkal testvére eljegyzése után levágta a saját fülét, miután veszekedett Gauguinnel.

Joannára teljesen átragadt Theo lelkesedése testvére művészete iránt, ezért haláluk után elszánta magát. Személyes küldetéséhez feladta a párizsi lakást, ahol addig élt Theóval, és egy Bussum nevű holland faluba költözött, ahol otthonából panziót teremtett, hogy eltartsa magát és pici gyermekét. Közben nekiveselkedett a Gogh-életmű feldolgozásának és rendszerezésének. Sőt, a két testvér levelezését is feltárta, amelyből a festő mély érzelmi világa és pszichés betegsége is kirajzolódott. Néhai férje ugyanis megőrizte a Vincenttől kapott összes, pontosan 651 levelet.

Az özvegy beleásta magát a műkereskedelembe, és elkezdett a szakma legjavának nyakára járni. Kapóra jött, hogy tudott franciául, németül és angolul, hiszen így hatékonyabban tudott a berlini, párizsi és koppenhágai galériákkal tárgyalni. Ösztönösen jó érzéke volt a kereskedelemhez: a legjobb festményeket csak kölcsönbe adta a múzeumoknak, de a kiállításokra mindig küldött megvásárolható alkotásokat is.

A fordulópont 15 évvel Vincent van Gogh halála után, 1905-ben jött el Jo életében, amikor egy nagy retrospektív kiállítást szervezett a festő életművéből – majdnem ötszáz alkotással – az amszterdami Stedelijk Múzeumban. Mindent ő szervezett meg a képkihelyezésektől a vendéglistáig, és akkorra már tinédzser fia írta a meghívókat. A bemutatkozó tárlat elsöprő siker lett: felkeltette a gyűjtők, múzeumok és műkritikusok figyelmét, a Gogh-művek árai pedig az egekbe szöktek. 1891 és 1925 között Jo összesen közel 200 festményt és 50 rajzot adott el, de a kedvencein nem volt hajlandó túladni.

Jo bebizonyította, hogy veszteségből is lehet nyereség: eltökélt és kitartó munkájával elérte, hogy Vincent van Gogh tragikusan zseniális munkásságát elismerjék az egész világon. Annak érdekében, hogy Amerikát is meghódítsa, 1915-ben New Yorkba költözött, ahol angolul tanult, hogy lefordíthassa a két testvér levelezését – sőt, még bemutatót is szervezett a Fifth Avenue-n. Az első világháború után, 1919-ben tért csak vissza Amszterdamba.

Bár Jo kétszer is újraházasodott (mindkét esetben festővel, és a harmadik férje is nagyon fiatalon hunyt el), de az első helyen mindig a Gogh-hagyaték állt az életében. Egyik legszebb gesztusa az volt első igaz szerelmének emlékére, hogy Theo maradványait Utrechtből Auvers-sur-Oise-ba költöztette Vincent nyughelye mellé, hogy örökre együtt lehessenek. Jo halála után mérnökké lett fia a műkincsek örököseként megalapította a Vincent van Gogh Alapítványt és az amszterdami Van Gogh Múzeumot – benne az összes olyan képpel, amelytől édesanyja sosem akart megválni.

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Jeanne Calment hihetetlen története: 100 évesen még biciklizett, 114 évesen filmezett, 122 évesen halt meg
A francia Jeanne Louise Calment döntötte meg a leghosszabb igazolt emberi élettartam rekordját. 85 évesen kezdett el vívni, 117 évesen szokott le a dohányzásról, és amikor a 120. születésnapján megkérdezték tőle, milyen jövőre számít, azt felelte: „egy nagyon rövidre”.


Ha bármikor kiejtenéd a szádon, hogy „az én koromban ezt már nem kéne”, gondolj az Arles-ban 1875-ben született Jeanne Louise Calmentre, aki fittyet hányt az efféle sztereotípiákra, és úgy alapvetően az élet törvényeire is, hiszen 122 évet és 164 napot élni nem éppen szokványos. 100 évesen még simán biciklizett, 114 évesen szerepelt az életéről szóló filmben, és 115 évesen rászánta magát egy csípőműtétre is, sőt, a cigiről is majdnem egy évszázad után szokott le – igaz, nem a tüdejével volt gond, hanem csak azért döntött így, mert a megromlott látásával utált tüzet kérni másoktól.

Madame Calment izgalmas korban született Franciaországban, hiszen az Eiffel-tornyot 14 éves korában építették fel, és ezidőtájt találkozott – a nagybátyja boltjában festéket vásárló – Vincent van Gogh-gal, aki a megítélése szerint „koszos, rosszul öltözött és ellenszenves volt”.

A munkahelyi stressz nem rövidített az életén, hiszen 21 éves korában hozzáment másod-unokatestvéréhez (dédnagybátyja unokájához), a dúsgazdag üzlettulajdonos Fernand Calment-hoz, és sosem dolgozott egyetlen percet sem. Helyette leginkább teniszezett, kerékpározott, úszott, görkorcsolyázott, zongorázott és operába járt. Életfilozófiája az volt, hogy amin nem tudsz változtatni, azon ne stresszelj, és soha nem használt szempillaspirált, mert gyakran nevetett sírásig. Híres volt hatalmas életkedvéről, valamint nagy étvágyáról, különösen az édességek iránt.

Jeanne végig megőrizte éles szellemi képességeit, de közben tragikus dolgokat kellett megélnie: hosszú élete során a saját lánya, sőt, unokája is elhunyt. Pedig közeli hozzátartozói is rendkívül hosszú ideig éltek: idősebbik bátyja, François 97, édesapja 93, édesanyja pedig 86 évig.

Amikor Jeanne 90 éves lett, örökös híján leszerződött az akkor 47 éves, André-François Raffray nevű ügyvéddel, aki szerződésben vállalta, hogy havi 2500 frankot fizet az idős hölgynek azzal a feltétellel, hogy a halála után ő örökli a lakást. Raffray azonban a legrosszabb rémálmában sem gondolta, hogy végül nem csak 30 évig fizeti Jeanne-nak az ígért havidíjat, hanem a hölgy még túl is éli őt.
Miután az ügyvéd 77 éves korában meghalt, annak özvegye köteles volt tovább fizetni Calmentnek élete végéig a törvény értelmében.

Jeanne olyan legendás idézeteket hagyott az utókorra, mint például hogy „fiatalnak lenni lelkiállapot, nem a testtől függ. Valójában még mindig fiatal vagyok, csak az elmúlt 70 évben nem néztem ki olyan jól.” Vagy hogy „a mi jó Istenünk elfelejtett engem”. Az egyik interjúja végén az újságíró azt mondta: „Asszonyom, remélem, valamikor jövőre újra találkozunk”. Erre Jeanne azt válaszolta: „Miért ne? Annyira azért nem vagy öreg, még mindig itt leszel!”

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Új részletek derültek ki a Titanic kapitányáról – annak is híre ment, hogy túlélte a katasztrófát
Egy friss könyv szembemegy a régóta terjedő pletykákkal Smith kapitánnyal kapcsolatban. Feltárult a Titanic első emberének igazi sorsa.


Egy új könyv teljesen más képet fest a Titanic tragédiájának egyik legismertebb szereplőjéről, Edward John Smith kapitányról, mint amit a róla terjesztett szóbeszédek, cikkek, dokumentumfilmek vagy a sok esetben pontos mozifilm alapján sejtettünk.

Dan E. Parkes író A Titanic öröksége: A kapitány, a lánya és a kém című – magyar nyelven egyelőre kiadatlan – könyvében azt állítja, hogy Smith nem lőtte főbe magát, ahogy azt sok pletyka sugallta, és nem is a hajóhídon ölte meg a vezetőfülkébe betörő jeges ár, ahogyan azt James Cameron 1997-es sikerfilmjében láthattuk.

A könyv több korabeli pletykát is cáfol, például azt, hogy a kapitány ittasan vezette a hajót, figyelmen kívül hagyta a jéghegyekre vonatkozó figyelmeztetéseket, vagy felelőtlenül siettette az utazást.

Parkes megemlíti a kötetben, hogy a Titanic elsüllyedése után három hónappal egy Baltimore-i férfi azt híresztelte, hogy Smith életben van és Maryland államban bujkál. Később a Life magazin írta meg, hogy egy ohiói hajléktalan férfi Smith kapitánynak vallotta magát. E történetek egyike sem nyert bizonyítást, és lássuk be, nem is valószínű, hogy bármelyik igaz lenne.

Forrás: Wikipedia

A könyv az Unilad szerint felidézi a tragédia utáni újságcikkeket is, amelyek a kapitány öngyilkosságáról számoltak be. A Los Angeles Express 1912. április 18-án például azt írta: „E.J. Smith kapitány főbe lőtte magát”, míg a Daily Mirror egy nappal később hasonló címmel adott ki szenzációnak szánt írást; azt írták, „Smith kapitány főbe lőtte magát a hídon.” Parkes viszont hangsúlyozza, hogy a szemtanúk ugyan hallottak lövéseket, de ezeket azóta sem sikerült a tiszthez kötni.

A könyv inkább a túlélők beszámolóira alapoz: egyikük, a tragédia idején 27 éves Robert Williams Daniel például azt vallotta, látta a kapitányt a hídon, amikor a hajó süllyedni kezdett, és szerinte „hősként halt meg.”

Frederick Hoyt, egy gazdag utas arról számolt be, hogy visszatért a fedélzetre, ahol találkozott Smith-szel, és megosztottak egy italt, mielőtt ő maga a vízbe ugrott.

Isaac Maynard, egy 31 éves szakács azt mondta, látta, „ahogy a kapitányt a hídon elragadja a víz”. Valószínűleg ezt a vallomást vette alapul Cameron is a film forgatókönyvénél, ám nem teljes egészében, mert a férfi később még úszni látta Smith-t, és biztos volt benne, hogy őt, mert felismerte az egyenruháját és a sapkáját. Ezt a verziót más túlélő is megerősítette, valószínűleg az a személy, aki utoljára látta élve.

Egy tutajhoz kapaszkodó férfi próbálta kimenteni a kapitányt: kezet nyújtott neki, de az nem hagyta, csak azt kiáltotta: „Vigyázzatok magatokra, fiúk”. A szemtanú hozzátette: nem tudja, ezután mi lett vele, mert többé nem került a szeme elé, és úgy gondolta, a vízbe fulladt.


Link másolása
KÖVESS MINKET: