KULT
A Rovatból

Még egy napod van, hogy összefuss az utcán a Titanic sztárjával

Billy Zane titokban érkezett jó barátja, Vári Zsófia festő tegnapi kiállítására, mi pedig kaptunk az alkalmon és beszélgettünk vele egy jót. Kiderült, hogy a Titanic forgatása alatt kezdett el festeni.


Vári Zsófia tulajdonképpen beköltözött a Várfok utcai Fest;tisztít galériába, az elmúlt másfél hetet itt töltötte, hogy a helyszínen fejezze be egyik képét. A legtöbben egyedül, otthon, elzárkózva a világtól festenek, de ez mégiscsak valamilyen fajta exhibicionizmus, ezért nem is zavarta, hogy miközben dolgozott, az emberek ki–be járkálhattak, bárki megnézhette mit csinál.

Mikor a megnyitó napján, kora délután benéztem hozzá, még nagyban dolgozott a képen, ami ekkor már a falon volt, a lábainál ecsetek és festékek hevertek mindenütt. Nehezen lehetett elképzelni, hogy itt pár órával később ünnepélyes megnyitó lesz, rengeteg vendéggel.

IMG_7630kZsófia berendezkedett a galériában, és még a kiállítás előtti napokban is dolgozott egyik képén...

IMG_7566k... az alkotáshoz tökéletes közeget teremtett, mintha csak egy festőstúdióban lenne

Néhány óra múlva, este hét után, mikor megérkeztünk, már egy kisebb tömeg volt az aprócska galéria előtt, és bent is annyian voltak, ahányan csak befértek – látszott, hogy mindenki a gyönyörű képek hatása alatt van. Nyoma sem volt már a pár órával korábban még nagyban folyó munkának, a földön heverő eszközöknek, a műhely hangulatnak. Zsófia nagyon tehetséges festőművész, a képei tele vannak élettel, színekkel, mozgással. A színek keltette melegséget az élő zene tette még kifejezőbbé.

_NSZ7859A megnyitóra a kis hely ellenére is rengetegen jöttek el

Én már tudtam, amit a meghívottak közül csak kevesen: egy világhíres vendéget is várnak az estére. Fél nyolc után pár perccel meg is érkezik Billy Zane, amerikai színész, mellette az est főszereplője, Vári Zsófia.

Persze rögtön mindenki felkapja a fejét a Titanic fő gonoszára, Jack és Kate szerelmének megkeserítőjére. Szeretnének beszélgetni vele, van, aki aláírást, vagy közös fotót kér. Ő persze úgy viselkedik, mint egy mezei művészetrajongó, aki csak azért jött, mert kíváncsi egy kedves barátja új képeire. El is mereng az élénk színek tengerében, felvételeket készít a képekről és a tömegről, majd a rövid időre eltűnt Zsófia újra előkerül és megkezdődik a megnyitó.

_NSZ7844

Kiderül, hogy Zsófia legtöbb képére saját barátai arcát festi fel, ezek a barátok, illetve mesterek, példaképek szólalnak fel egymás után, dicsérve a lány elragadó munkáit. Billy arcán látszik, hogy bajban van a magyar nyelvvel, de hál'istennek néha angolra váltanak a beszélők.

Billy is mond pár kedves szót, de én többre vagyok kíváncsi, ezért mikor lecsendesedik a hangulat, odamegyek beszélgetni hozzá.

_NSZ7914Billy Zane, háttérben Vári Zsófia, festőművész

- Messziről jöttél el ezért a kiállításért Zsófi kedvéért. Mikor ismerted meg, hogy lettetek barátok?

- Tavaly találkoztam Zsófival, amikor egy barátjával dolgoztunk együtt. Én is festő vagyok, és egy filmhez szerették volna használni a képeimet, de ahelyett, hogy áthoztuk volna néhány képemet Londonból, megkérdezték, hogy tudnék-e 4-5 nap alatt kreálni egy újat. Mondtam nekik, hogy oké, persze, szükségem van egy stúdióra és egy festőre, aki tudja, hol szerezhetek be anyagokat és kisegít.

Így találkoztam Zsófival, aki hihetetlen volt, nagyon segítőkész. Ő egy fenomenális, egyedi, érzelmes lány. Mikor itt voltam Magyarországon, akkor voltak a menekültek a vonatállomáson, mi pedig pelenkát, ételt és mindenféle dolgot szereztünk nekik közösen, amire szükségük lehetett. Ezután meg voltam hívva, hogy tartsak egy kiállítást a Brody Studiosban. Nagyon hálás vagyok, hogy itt alkothattam, és örülök, hogy a jó ügyért is tudtam tenni, de mindez nem sikerült volna Zsófi nélkül.

"
Nem volt kérdés, hogy eljövök ma, ő egy világszínvonalú festő. A munkája nagyszerű, ő egy laza csaj, tök jó stílusa van, és nagyon jól képviseli a haladó magyar művészetet.

- Azt mondhatod, hogy barátok vagytok?

- Abszolút, sőt legalább 5 olyan ember van a szobában most, akikkel barátok vagyunk, köszönhetően neki. Örülök, hogy a köreikbe tartozhatok.

- Hányszor voltál eddig itt, és most meddig maradsz?

- Ez a harmadik alkalom, hogy itt vagyok, a második volt a leghosszabb, akkor egy hónapot voltam. Ez a mostani alkalom rövid, 21-én megyek vissza Londonba.

- Mikor jöttél rá, hogy festeni akarsz, és hogy éppenséggel elég jó is vagy benne?

- Oh, váó, ez kedves, utánanéztél a munkáimnak?

- Persze, illetve kiállításaidról is láttam felvételeket.

- (Nevet) Ez nagyon kedves tőled, nagyon aranyos vagy, köszönöm szépen! :) Persze mindig szerettem festeni gyerekként, de

igazán komolyan 1997-ben kezdtem foglalkozni vele, mikor a Titanicot forgattuk.

Volt 7 hónapom Mexikóban, rengeteg szabadidővel, szóval átalakítottam a garázsomat egy stúdióvá. Nem azért festettem, hogy mutogassam, csak magamnak. Amikor először elkezdtem megmutatni őket, már 2010 volt, az első kiállításom Los Angeles-ben volt, ahogy említettem volt itt is Budapesten, a legközelebbi pedig Monacóban lesz.

_NSZ7920

- Mi inspirál, mikor festesz?

- Amikor én festek, annak nincs koncepciója, inkább fizikai dolog. Mármint persze érzelmi is, de úgy értem, örömből festek, hagyom, hogy a testem és a kezem mozogjon és tegye a dolgát. A festéssel járó mozgás az a test kiterjesztése.

Nagyon fontos még a zene, Bossa Nova nagy kedvencem, őket szeretem hallgatni, mikor festek. Improvizálok, ahogy a filmekben is, mikor játszom. Kellően szabadnak kell lenned, hogy hagyd, hogy a környezet hatással legyen rád, irányítson. A jelenben vagyok, és spontán minden, amit csinálok.

- Akkor ezek szerint sok közös pontot találsz a színészet és festészet között.

- Igen, valóban. Mindkettőnél a legfontosabbak az improvizáció, az elkötelezettség. Mikor először festeni akartam, úgy közelítettem meg, mint egy színész: elmélkedtem hogyan fest egy tökéletes festő. A válasz az volt, hogy meggyőződéssel. Nem volt szakmai tudásom, de a törekvés az meg volt bennem, és abból legalább jó sok (nevet).

- És mit szeretsz jobban: színészkedni vagy festeni?

- (nevet) Erre a kérdésre nagyon nehéz válaszolni. Én élvezem a színészkedést, nagyon is. Nagyon régóta csinálom, és szeretem a kombinációját a régi tapasztalatoknak és az állandó újra felfedezésnek. Mindig új perspektívákat kell találni. Nehezen tudom elmagyarázni.

"
Ez olyan, hogy csinálsz valamit harmincvalahány éve, és vagy nagyon jó leszel benne, vagy unalmassá válsz. Én nem akarok unalmassá válni,

úgyhogy hajtok, hogy mindig újra kitaláljam magam. Mikor filmet csinálsz, művészetet csinálsz, több száz emberrel.

A festészet viszont egy egyedül végezhető dolog. Ennek így van egy jó egyensúlya. Épp emiatt imádok festeni mikor forgatok. Amint nem forog a kamera, felveszem az ecsetet és nekiállok festeni, mikor újra forog, játszom tovább. Mindezt azért, hogy ne hagyjam elveszni a kreativitást, muszáj folyamatosan áramlania. Ugyanezért szeretek egyszerre több képen dolgozni, nem egyetlen egyen, hogy ne fessem azt túl.

Vári Zsófia

Vári Zsófia festőművész Budapesten, Párizsban és Milánóban tanult. Párizsban leginkább portrét festett, ahogy mondja, "a portrék az engem körülvevőkről születtek, naplószerű lejegyzései az együtt töltött pillanatoknak, én nem versben fogalmazom meg az érzéseim, hanem színekben és vonalakban".

_NSZ7883

- Billy-vel akkor találkoztam, mikor a Guilt című sorozatot forgatták itt nálunk. Mivel Ő itt van Európában, mi folyamatosan beszélünk, igazán jó barátok lettünk, aminek én nagyon örülök. Figuratív festészettel mondjuk ő nem foglalkozik, de engem például már lerajzolt, többször is. Szerintem nagyon tehetséges, ő egy igazi polihisztor, és nagyon okos, közvetlen ember.

_NSZ7925Vári Zsófia és Billy Zane

- Nem szeretem azokat a művészeket, akik úgy viselkednek, mintha nem emberi lények lennének. Én lehetek boltos, takarítónő, bármi és mellette festhetek is, ez csak egy képesség.

IMG_7585kVári Zsófia képessége elég sokat ér, képei akár milliókba is kerülhetnek

- Én érzek egyfajta boldogságot, amikor készen van a kép, amikor meghúzom az utolsó vonalat. Élvezem azt hogy eksztatikus hangulatba kerülök, ha a festményemen van egyfajta egyensúly. Nem tudom miért, nekem ez így jó. Mindenki mást talál meg, én ezt találtam.

Ha tetszett a cikk nyomj egy like-ot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
Krasznahorkai László Nobel-díját a könyvtár és a könyvesboltok sem hirdetik a szülővárosában, pedig ő azt mondja: beérné egy A4-es papírlappal is
Az író Facebook-oldalán mondott köszönetet mindazoknak, akik gondoltak rá és gratuláltak neki az irodalmi Nobel-díj kihirdetése alkalmából.


Lassan egy hónap telt el azóta, hogy kiderült, egy magyar író, Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat. A rangos elismeréshez számos közéleti személyiség gratulált, a világsajtó is hosszan írt munkásságáról. Úgy tűnik azonban, hogy a friss Nobel-díjas szülővárosában, Gyulán nem büszkélkednek annyira a sikerrel – legalábbis az író Facebook-oldalán található bejegyzés szerint:

„Krasznahorkai László hálás mindenkinek, barátnak, ismerősnek, fordítónak és kiadónak, tartós olvasónak és kezdő olvasónak, akár magyar, akár még nem magyar, távolinak tehát és közelinek, és különösképpen a képen látható üzenet íróinak szülővárosomban, Gyulán, ahol rajtuk kívül nemcsak »óriásplakáttal« nem üdvözlik szerény elvándoroltjukat, de még a könyvesbolt vagy a könyvtár előtt sem látni – pedig beérném egy A4-es papírlappal is – az öröm bármi jelét – hálás, tényleg az, hogy szeretettel gondoltak és gondolnak rá az irodalmi Nobel-díj kihirdetése alkalmából.”

A poszthoz mellékelt képen egy ablakra kiragasztott papír látható, amin ez áll: „Krasznahorkai László (szülővárosa: Gyula), irodalmi Nobel-díj, 2025. E ház lakói büszkék rád, gratulálunk!”

Via 24.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
Meghalt Ganxsta Zolee édesanyja
Kassai Ilona Kossuth- és Jászai Mari-díjas magyar színésznő 97 éves volt.


Ganxsta Zolee a Facebookon tudatta, hogy kedden elhunyt édesanyja, Kassai Ilona, Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő.

Az 59 éves rapper szerda este osztotta meg a hírt, egy közös fotóval és szívszorító sorokkal búcsúzott, vette észre a Blikk.

„Tegnap este drága Édesanyám, Kassai Ilona az angyalok közé került, a Mennyek országába. Egy igazi művész volt, és a legjobb anya. Köszönöm mindenkinek, aki most egy picit megemlékezik róla a szívében”

- olvasható a zenész posztjában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Az Offspring bulija legalább olyan szórakoztató volt, mint a koncertet megelőző szünet – képes beszámoló
Az 1984-ben alapított amerikai punk-rock banda bő 40 év alatt sem veszített sokat a vonzerejéből – és a lendületéből sem, ahogy tegnap az MVM Dome-ban bebizonyították. Humoros, látványos, pörgős bulit csaptak – jöjjön a beszámoló képekkel!
Tóth Noémi - szmo.hu
2025. november 01.



Kevés felemelőbb élmény van egy anyának annál, mint amikor a gyerekkori kedvenc bandájára elviheti a saját kislányát bulizni, akinek – minő szerencse – jelenleg ugyanaz a kedvenc zenekara. Én még a nadrágra csiptethető walkmanemen hallgattam rongyosra az Americana kazettát, nemrég pedig a 9 éves lányom állított össze Spotify listát a best of válogatásukról, úgyhogy kijelenthető, hogy nem évültek el évtizedek alatt sem.

Az előzenekar a francia-kanadai punkegyüttes, a Simple Plan volt, akik kifejezetten jó hangulatot csináltak már az elején is, és láthatóan a közönség egy része miattuk (is) érkezett. Elhangzott többször a „köszönöm Budapest” is, amin mindig meghatódom külföldi bandák esetén, és láthatóan jól érezték magukat a srácok. Hatalmas strandlabdákat is útnak indítottak a csápoló kézáradatba, illetve már ekkor sem fukarkodtak a konfettiesővel. Már önmagában ez az ugrálásra komponált koncert is remekül megalapozta a főzenekart, de a legjópofább blokk a szünetben következett.

Egy világító „fuck yeah” feliratú léghajó kezdett el körözni felettünk egy drónnal, majd táncoló csontvázakkal elindult egy visszaszámláló, és bulis nóták kíséretében különféle tematikákat vetítettek a hatalmas kijelzőkön. Volt például közös karaoke az A-Ha Take on Me című dalával, illetve olyan szekciók, amelyeknél egy adott témára pásztázta a kamera a közönséget. Volt headbang cam, look like cam (itt baloldalon egy híres karaktert, jobb oldalon meg egy rá hasonlító látogatót mutatott a kamera, és nem mindenki volt boldog az összehasonlítástól), fenékrázás és fuck you cam (itt egy család édes kisgyermekei vitték a prímet, akik rögtön boldogan mutogatták a középső ujjukat). Illetve nem maradhatott ki a klasszikus csókkamera sem, amelynek a végére bevágták az elhíresült Coldplay-es jelenetet is. A humorfaktort fokozta a stáb egyik gorillának öltözött embere, aki végig a közönség soraiban bohóckodott, és lehetett vele fotózkodni.

A lányommal is mindenki jó arc volt: mindkét zenekar stábtagjától csak úgy kapott egy-egy pengetőt, felbecsülhetetlen ereklyékkel gazdagítva a megdicsőült negyedikesemet, és lépten-nyomon segítőkész fiúk akarták felvenni őt a nyakukba, hogy jobban lásson.

Amikor berobbant az Offspring, hét év után végre ismét nálunk pörgetve a legjobb és legújabb nótáikat, a közönség teljesen beindult. Szerencsére nem követték el azt a hibát, amit sokan el szoktak, hogy csak az új albumot erőltetik – bár az is ütősre sikerült –, hanem az össze slágeres puskaport is sorra előtték. Le sem lehetett törölni a vigyort a képünkről a lányommal, ahogyan együtt ordítottuk az I Want You Bad, a The Kid’s Aren’t Alright, a Pretty Fly (For a White Guy) vagy a Hit That refrénjeit.

A másfél órás koncertbe belefért egy Ozzy-megemlékezés egy Black Sabbath feldolgozással, valamint egy zongoránál előadott, Beatles-féle Hey Jude is, amely mellé egy saját dalt is balladásított a frontember, miközben a mobiltelefonok vakui elárasztották a stadiont. Apropó, az énekes nem éppen egy szokványos punk, hiszen Dexter Holland molekuláris biológiai doktorátusát HIV-kutatásból szerezte, valamint profi pilóta és repülésoktató is egyben.

Az egész koncert rendkívül látványos volt, és garantáltan unatkozásmentes, hiszen egyfolytában változott a vetítés, pattogtak a strandlabdák, estek a konfettik, lelkesen beszélt a banda, szóródtak a szikrák, sőt, felfújtak két hatalmas gumicsontvázat is, amelyek szájából végül füstcsóva szállingózott. Úgyhogy finoman szólva nem egy minimálra hangolt haknit élvezhetett a közönség, pedig fele ennyi erőfeszítéssel is imádtuk volna az estét.

Még a beengedés, a ruhatár és a metrózás is flottul ment, úgyhogy a lányom első nagyszabású stadionkoncertje szerencsére jobban nem is sikerülhetett volna. Én pedig vagy ezer rockkoncerttel a hátam mögött bátran kijelentem, hogy az Offspring tesz arról, hogy a mondás érvényben legyen: „punks not dead”!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Visszatér a terrorbohóc – Az új It: Welcome to Derry HBO-sorozat keményen darálja a szereplőit!
Újra látjuk Derryt, és vele együtt a gyermekkor legrettegettebb rémálmát, a félelemből táplálkozó démoni lényt. Az It: Welcome to Derry első része minden várakozást felülmúl! A 60-as évek ártatlansága sosem volt ennyire félelmetes. Andy Muschietti új sorozata egyszerre nosztalgikus és hátborzongató!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. október 29.



Már az első képsoroknál világossá válik, hogy az It: Welcome to Derry nem kíván óvatoskodni.

Andy Muschietti, aki a korábbi Az-filmekkel már bizonyította, hogy mesterien ért a rettegés megkomponálásához, most visszatér a gyökerekhez.

Szó szerint és átvitt értelemben is. A rendező keze nyoma minden pillanatban érezhető, a sorozat hangulata már az első részben magával ragadja a nézőt. Itt nem kímélnek senkit és semmit.

A hatvanas évek miliője rendkívül hitelesen kel életre. A díszletek, a jelmezek, a zenék és a színek együttesen teremtik meg azt a nosztalgikus, mégis fenyegető légkört, ami az eredeti filmek egyik legnagyobb erőssége. Az alkotók ügyesen egyensúlyoznak a múlt bája és a borzalom közt, ez az ellentét adja a sorozat igazi ízét. A gyerekkori ártatlanság és Derry mélyén megbúvó gonosz kontrasztja itt is tökéletesen működik.

A nyitójelenet nemcsak hatásos, de egyenesen mellberúgó. A brutalitás kicsit talán öncélú, mégis elég erőteljes ahhoz, hogy a néző ne felejtse el, ez bizony nem egy családi matiné.

A 18-as karika bőven indokolt, ám a készítők ügyesen elkerülik a túlzások csapdáját, épp annyit mutatnak, amennyit kell. Ez a visszafogottabb merészség teszi igazán feszessé a hangulatot. Maradjunk annyiban, hogy az első jelenet szülésjelenete velem marad egy ideig.

A történet középpontjában ismét gyerekek állnak, akik egy titokzatos eltűnés nyomába erednek. Matty (Miles Ekhardt) sorsa már a nyitányban eldől, de „barátai”: Lilly (Clara Stack) és Teddy (Mikkai Karim Fidler) még nem tudják, mi történt vele.

A bűntudat és a kíváncsiság hajtja őket, miközben lassan szembesülnek Derry sötét titkaival.

Pontosabban egy nagy titkával. A gyerekszínészek frissességet hoznak a képernyőre: természetesek, szerethetőek és hihetőek. Bár egyikük sem ismert név, mindannyian tökéletesen hozzák a karaktereiket. Már most érezni, hogy erős kis csapat kovácsolódik belőlük, akárcsak az eredeti film hőseiből. De azért várjuk ki az első rész végét.

A felnőtt szereplők közül James Remar és Jovan Adepo visznek színt a mellékszálakba. Alapvetően érdekes a koreai veterán története, aki a hidegháborús Amerika árnyékában próbál boldogulni. Mint afroamerikai tiszt, ki kell harcolnia társai tiszteletét, olykor kevesebb sikerrel. Ez, a rasszizmussal szembeni görbe tükör, meglátjuk majd mire megy. A sorozat itt-ott játszik történelemmel, néha kissé idealizálja a múltat, de mindez megbocsátható, mert a cél nem a dokumentarizmus, hanem a hangulat megteremtése. Ez viszont egyértelműen működik, méghozzá hibátlanul.

A történet nem kiemelkedő, akik olvasták/látták az eredetit, azért érezhetően ismétlik önmagukat, de az első rész alapján még ezt nem nevezném egyértelmű negatívumnak.

Bill Skarsgård hiánya talán meglepetésként érheti az egyszeri nézőt, de éppen ez ad izgalmat az első résznek. A terrorbohóc árnyéka ott lebeg minden jelenet fölött, még akkor is, ha ő maga nem bukkan fel. Ez a sejtelmesség fokozza a feszültséget: tudjuk, hogy el fog jönni az a pillanat, amikor újra szembenézünk vele, és ez a várakozás az egyik legerősebb húzóereje az első résznek. Alig várom a folytatást!

Technikailag a sorozat eddig kifogástalan. A vizuális világ egyszerre realisztikus, brutális, véres és álomszerű, a fényképezés gondosan kidolgozott.

A kamera néha játékosan követi a gyerekeket, máskor ridegen pásztázza a kisváros utcáit, mintha maga Derry is élne, lélegezne. Az effektek nem hivalkodóak, inkább finoman támogatják a történetmesélést, egészen addig, ameddig be nem tör a képernyőre a kétfejű repülő démonbébi és minden finomkodást kidobnak az utcára. A hangdizájn tökéletesen épít a csend erejére és a kaotikus pusztításra.

Az első epizód végén katartikus pillanat zárja a történetet. Egy olyan befejezés, ami után az ember ösztönösen a következő rész gombja után nyúlna, ha tehetné. A Warner azonban heti adagokban tálalja a rémálmot, így marad a várakozás feszültsége.

Ez talán nem is baj: az It: Welcome to Derry eddig inkább lassan bontakozó, atmoszférikus horror, amit érdemes ízlelgetni, nem egyszerre ledarálni. Pedig nagyon kívánja a szervezetem a következő részt!

A sorozat legnagyobb erénye, hogy nem csupán rettegést kínál, hanem érzelmet is. A barátság, az örökölt traumák, a bűntudat és az összetartozás témái újra és újra előkerülnek, a horror elemek mögött valódi emberi dráma húzódik. A gyerekszerelem és a veszteség árnyéka, a felnövés fájdalma mind ott rezeg a háttérben, ettől lesz a sztori több puszta ijesztgetésnél.

Összességében az It: Welcome to Derry első része méltó folytatása Muschietti világának. Nagyon reméltem, hogy A Flash - A villám csak egy véletlen botlás volt és a szakember nem felejtett el rendezni.

Atmoszférikus, izgalmas és vizuálisan lenyűgöző.

Aki szerette a 2017-es filmeket, az most is otthon fogja érezni magát ebben a baljós kisvárosban. Az alkotók tisztelettel nyúlnak a forráshoz, mégis képesek új színt vinni a történetbe, eddig azért az kiemelhető, hogy még csak egy rész elérhető a sorozatból. Ha a folytatás is tartja ezt a színvonalat, akkor Derry városa újra a modern horror egyik legizgalmasabb helyszínévé válhat, és mi örömmel térünk vissza oda, bármennyire is rettegünk tőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET: