KULT
A Rovatból

Kigyúrt Mikulással, vérszomjas hóemberekkel és pofozkodó szörnykrampusszal támad A hullahó-akció… Jaj nekünk!

Ez már nem a Jumanji. Dwayne Johnson és Chris Evans egy karácsonyi akciófilmben utálják egymást, de azért nekiállnak együtt megkeresni az elrabolt muszklimikulást. Vesztünkre.


Novembertől általában záporoznak a karácsonyi tartalmak a mozikba és a streamingplatformokra. Az utóbbiak miatt már talán túl sok is. Az ünnepi időszakra időzített filmek így természetesen egymást oltják ki, főleg, hogy nagy többségükben abszolút egy kaptafára készülnek. Valamilyen romantikus komédia, Mikulásról szóló animációs szösszenet vagy családi film a szeretet fontosságáról. Épp ezért próbált másféle vizekre evezni az Amazon stúdió, Jake Kasdan filmrendező (Narancsvidék, A lankadatlan: A Dewey Cox-sztori, Rossz tanár, Szexvideó, Jumanji: Vár a dzsungel, Jumanji: A következő szint) és Chris Morgan forgatókönyvíró (Mobil, Wanted, 47 ronin, Shazam! Az istenek haragja, Halálos iramban 3-8, Halálos iramban: Hobbs és Shaw), amikor úgy döntöttek, hogy a karácsonyi tematikát ezúttal a fantasy és az akciófilm műfajával ötvözik. Egy télapós tombolást. Bár ezúttal nem a jóságos kéménymászó tombol, hanem azok, akik őt keresik.

A hullahó-akció elkészítése azonban nem volt egy fáklyás menet… A film közel két évvel a 2023 februárjában befejeződött forgatás után kerül most a mozikba. Ez az elhúzódott gyártási ütemterv pedig túlnyomórészt Dwayne Johnson kiszámíthatatlan viselkedésének köszönhető.

Bennfentesek beszámolói szerint a Szikla gyakran 8 órát késett egy-egy forgatási napról, ami további forgatási köröket tett szükségessé, ezeknek köszönhetően pedig az amúgy sem alacsony költségvetés kb. 50 millió dollárral nőtt, ami az utómunkálatoknál is bonyodalmakat okozott. Ráadásul mindezt úgy, hogy Johnson rekordgázsit, 50 millió dollárt kapott a feltűnéséért (az addigi csúcsot 40 millió dollárral Robert Downey Jr. tartotta a 2016-os Amerika Kapitány: Polgárháborúért, illetve Will Smith a 2021-es Richard királyért ugyanennyivel). Már tavaly karácsonykor startolt volna, így viszont egy évet csúszott, idén azonban végre bemutathatták ezt a több mint 250 millió dollárt kóstáló monstrumot. Az Amazon egyébként eredetileg a streamingplatformjára szánta a filmet, de valószínűleg a készítés közben annyira kinőhette magát a projekt, hogy végül a mozis forgalmazás mellett döntöttek.

A sztori szerint egyébként a karácsony komoly veszélybe kerül, amikor a Mikulást (J.K. Simmons), akit az Északi-sarkon dolgozó szigorúan titkos csapata csak Piros néven emleget, a szenteste előtti éjjel elrabolják. Kitör a káosz, a manók pánikba esnek, az ünnepi szezon pedig az összeomlás szélén táncol. A karácsony megmentésének felelőssége az Északi-sark sztoikus és rendkívül rátermett biztonsági főnökének, a Dwayne Johnson által alakított Callum Drift széles vállára hárul, aki több száz éven át gondoskodott a Mikulás biztonságáról és a karácsony zökkenőmentes működéséről. A keresésben kénytelen segítséget kérni a simlis embervadásztól, Jack O’Malley-től (Chris Evans), aki tudtán kívül Piros elrablásának is részese volt.

Ők ketten természetesen ki nem állhatják egymást, de a hajsza során lassan összekovácsolódnak, miközben találkoznak Miki testvérével, a pofozóverseny-mániás Krampusszal (Kristofer Hivju), három óriás és vérszomjas hóemberrel és egy két lábon járó, vérmes jegesmedvével… többek között.

A hullahó-akció elkészülte érthető indoknak köszönhető. A karácsonyi témájú filmek között ugyanis nem sok ilyen gördül ki a hollywoodi gyártósorról, így hozzáadhat végre valami frisset és nem gyakran láthatót a túlhasznált zsánerhez. Esetünkben ugyanis egy vegytiszta akciófilmről van szó: bunyók, üldözések, lövöldözések, erőszak, izompacsirták, kigyúrt Mikulás stb. Ehhez társul a fantasyjellegből adódó látványvilág, díszletek, a sok fura lény és maszk, valamint a CGI-tenger. Sőt, még a karácsonyi szellemségre és sokat koptatott tanulságokra is szükség van (valamiért). Viszont épp ebben gyökerezik a bökkenő is.

A sok, egymáshoz nem igazán illő hozzávaló miatt ugyanis egy szép nagy katyvaszt kaptunk, ami, bár épp arra hajt, hogy a család minden tagját a vásznak, majd később a tévéképernyők elé ültessen, könnyen lehet, hogy a nagy igyekezetben mindannyiukat elveszíti. Hiszen akciófilmként nem lehet komolyan venni a hóemberekkel, beszélő jegesmedvével, a Hot Wheels játékautót igazivá varázsoló ketyerével, manókkal, rénszarvasokkal stb. operáló sztorit. Aki viszont egy aranyos kis családi mesére vágyik, annak meg furcsa lehet az akciófilmes jelleg, a kisebbeknek túl komoly hangvétel és a kb. 12-es karikás erőszak.

Dwayne Johnson és Chris Evans között sajnos nem igazán működik a kémia, s ez főként a láthatólag rutinból és nem elhivatottságból játszó Sziklának köszönhető, Evans láthatóan jobban érzi magát a többek közt egy kisbaba kezéből nyalókát elhappoló, vagyis Amerika Kapitánytól merőben eltérő karakter bőrében.

S hogy végül két szék közt a pad alá esik-e a film, nemsokára meglátjuk, hiszen az Egyesült Államokban csak december 15-től játsszák a mozik A hullahó-akciót. Számos országban (köztük nálunk is) már egy héttel korábban felpattant a vásznakra, és azt már lehet tudni, hogy az itthoni nyitóhétvégén 75 302 nézővel debütált, ez pedig korántsem rossz eredmény, bár azt hozzá kell tenni, hogy Moziünnep volt ezen a víkenden, vagyis jóval többen váltottak jegyet (olcsóbban), mint szoktak. Talán a következő hétvége nézettsége ad majd tisztább képet arról, hogy mennyire érdekli az embereket ez a karácsonyi kavalkád.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk