KULT
A Rovatból

Jól állnak a vámpírok a Kádár-korszaknak – megnéztük a Drakulics elvtársat

Mi jöhet ezután? Zombifilm a világosi fegyverletételről? Sci-fi ’56-ról? Ha legalább olyan szórakoztatóak, mint a Drakulics elvtárs, akkor szeretettel várjuk őket!

Link másolása

Bár volt nekünk egy Lugosi Bélánk, ráadásul a Drakula-mítosz is a szomszédból ered, a magyar vámpírfilm műfaja eddig nemlétező fogalom volt. Egészen mostanáig kellett várni arra, hogy magyar vámpírtorkok végre vérre szomjazzanak, ehhez kellett egy olyan bátor rendező, mint Bodzsár Márk, aki már első filmjével is bebizonyította, hogy új színt hoz a magyar filmgyártásba.

A rendező debütáló filmje, az Isteni műszak az első szerencsések között volt, amikor az épp megalakult Magyar Nemzeti Filmalap Vajna-féle új finanszírozási programja támogatást kezdett osztani, abból a célból, hogy végre gatyába rázzák a döglődő magyar filmipart. Bodzsár első két filmje jóformán keretbe is foglalja ezt a korszakot: a Drakulics elvtárs a Vajna-éra végpontjaként is tekinthető, hiszen a producer halálával a Filmalap látványos változásokon ment keresztül, azt az égető kérdést hagyva maga után, milyen filmek fognak készülni a döntőbizottság teljes lecserélése és az új, filmes háttérrel nem rendelkező vezérigazgató ténykedése alatt.

Bodzsár azért még időben elkészíthette második filmjét, amelynél ismét olyat lépett, amelyre valószínűleg kevesen vállalkoztak volna.

Kinek jut eszébe Kádár-korabeli vámpírfilmet forgatni? És miért nem jutott ez hamarabb senki eszébe?

Egy ilyen briliáns ötlettel, persze, amilyen jól hangzik, annál nagyobbat lehet zakózni, a rendező azonban tisztességes munkát végzett.

Kun elvtárs és munkatársa/barátnője, Mária fontos küldetést kapnak: az Adjunk vért Vietnamnak elnevezésű véradó-program keretein belül az országba érkezik a titokzatos Fábián elvtárs. A kémelhárításnak szemet szúr, hogy a férfi nem öregszik, így azzal bízzák meg hőseinket, hogy a speciális öregedésgátló technológiát szerezzék meg tőle, mert Brezsnyevéknek igencsak fáj rá a foga. Fábián elvtárs rendszeresen rájár a véradó tasakokra, és naptejet sem lehetne túl sikeresen reklámozni vele fényérzékenysége miatt, így a kémelhárításnál is hamar rájönnek, hogy egy vámpírral van dolguk. Máriának ráadásul kiadják az ukázt, hogy akár a bájait is vesse be a vámpír megpuhítása céljából, ez pedig sajátos szerelmi háromszöget rajzol a három főhős köré.

A vámpírtörténet megjelölés azonban ne tévesszen meg senkit: felejtsük el Drakulát és csillogó fajtársait. A Drakulics elvtárs sokkal inkább hasonlít a formabontóbb vámpírfilmekhez, mint amilyen a Halhatatlan szeretők, de még közelebb áll a Hétköznapi vámpírok (What We Do in The Shadows) világához. Halhatatlansága a szocializmus tükrén keresztül ráadásul sokkal tágabb jelentést kap: értelmezhetjük úgy is, mint az adott generáció vágyódását valami elérhetetlen iránt, de a Brezsnyev-féle vezetők igényeként is az örök hatalomra.

Ha valaki évekkel ezelőtt azt mondja, hogy a fokhagymát gránátként dobáló Nagy Ervin egyszer tényleg vicces lesz, valószínűleg körberöhögték volna, mindez azonban itt mégis működik. A Drakulics elvtárs hozza, sőt sokkal jobban kiforrva hozza azokat az elemeket, ami miatt az Isteni műszak élvezetes volt. Ismét parádés a szereplőgárda: Nagy Ervint jó végre látni olyan szerepben is, ahol nem a pökhendi díszbikát kell eljátszania, hanem annak paródiáját.

Nagy Zsolt tánca szintén nehezen feledhető, ahogy az is, milyen visszafogott eleganciával alakítja a hűvös vámpírt. A két nagyágyú mellett tisztességgel teljesít a viszonylag ismeretlen Walters Lili is, bár egyes pillanataiban nyomokban felfedezhető a rutintalansága, ennek ellenére üdítő egy új, tehetséges női arcot látni a vásznon. A film mellékszereplőit tekintve is igen erős: Thuróczy Szabolcs, Borbély Alexandra, Znamenák István, Szűcs Nelli, Balsai Móni, Kerekes Éva és Rába Roland is megkapja a maga kis műsorát – az utóbbi éppen Kádár Jánossá maszkírozva.

A Kádár-korszak nem csak azért szolgáltat roppant szórakoztató hátteret a filmhez, mert iszonyú vicces, ahogy felcsendül a Játék és muzsika tíz percben szignálja,

hanem mert mi lehetne hálásabb díszlet, mint a hetvenes évek szocreál miliője?

Bodzsárék nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy a látvány terén minden stimmeljen – Kádár irodáját például szinte egy az egyben úgy ábrázolják, ahogyan a valóságban is kinézett.

A végéhez közeledve, Kádár elvtárs sokadik tökönrúgása környékén aztán megtörténik a baj: kicsit minden túl lesz tolva.

Az addig jó aránnyal adagolt poénok kezdenek izzadtságszagúak lenni, sok lesz az, ami addig nem volt sok, és a film kibillen az addigi gördülékeny ritmusából. Hasonló hibákat visel magán, mint az Isteni műszak: Bodzsár első filmje is korrekt munka, azonban kisebb egyenetlenségei – a tempó ott is meg-megbicsaklik – miatt mégis volt a végén hiányérzetünk. A Drakulics elvtárs esetében már sokkal rutinosabb kézzel vezényelte le a filmet, ám a végén azért mégis megtörik valami.

Ennek ellenére a Drakulics elvtárs kifejezetten szórakoztató és sajátos film, amelyet ismét elvisznek a hátukon a remek színészi alakítások, a látvány, és mindenekelőtt a tény, hogy mégiscsak egy vámpírfilmet nézünk a Kádár-korszakból. Mi jöhet ezután? Zombifilm a világosi fegyverletétel idejéből? Sci-fi ’56-ról? Ha ilyen bátor és tehetséges alkotók nyúlnának hozzá, mint Bodzsár Márk, akkor tűkön ülve várjuk.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Szinte mindenki kétségbe van esve, fel van háborodva” – Udvaros Dorottya távozása nagy vihart kavart a Nemzeti Színházban
„Ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más” - mondta el egy bennfentes a Blikknek.

Link másolása

Ahogy arról mi is írtunk, Udvaros Dorottya közölte, hogy a Nemzeti Színház nem újította meg a szerződését, anyagi okokra hivatkozva.

Később az intézmény azt mondta, hogy határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, amit nem szüntettek meg. Erre reagált megint a színésznő, és újra megerősítette, hogy Vidnyánszky Attila nem újította meg a szerződését, csak azokban a darabokban fog játszani, amik még műsoron vannak.

A Blikk információja szerint a színésznő bejelentése óta temetői a hangulat a színházban.

"A társulat rémes állapotban van, szinte mindenki kétségbe van esve, illetve fel van háborodva, hiszen ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más?"

– mondta egy bennfentes a lapnak.

Sokan értetlenül figyelik, hogy külföldi rendezőket hívnak, és nem az itt dolgozó művészekre vigyáznak. Úgy tudják, hogy nagy összegeket kapnak a külföldi vendégrendezők, miközben sok, szerződésben lévő színész anyagi gondokkal küzd. Több fiatal művésznek is másodállást kellett vállalnia ahhoz, hogy meg tudjon élni - írja a portál.

Udvaros Dorottya korábban többször is felszólalt például a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltása kapcsán. Korábban utalt rá, hogy ez is közrejátszhatott abban, hogy az igazgató elküldte.

A lap informátora szerint Vidnyánszky és Udvaros között egy újabb hangos vita is kipattant az előző nemzet színésze választás kapcsán. Mivel ez a színházban történt, azt többen is hallották.

A Blikk beszélt Szarvas Józseffel is, aki korábban együtt játszott a színésznővel a színház nyitóelőadásában.

"Mindig fájdalmas, amikor valaki távozik közülünk, Dorottyával pedig huszonkét éve vagyunk munkatársak, ezért megrázó volt a hír" – mondta a lapnak.

"Azt tudjuk, hogy a színház jelenleg nehéz anyagi körülmények között dolgozik, ez aggodalomra ad okot, de arról nem tudunk, hogy további művészektől is megválna a teátrum. Készülünk a következő évadra. Korábban én is többször mentem el színházból, és nem állt meg az idő" – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Áll a bál a Nemzeti Színházban: Udvaros Dorottya után mások is távoznak a teátrumból
Az Index szerint a tavaly novemberben súlyos balesetet szenvedett Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia sem tér már vissza, és felmondott Barta Ágnes, Mészáros Martin, Szép Domán és Szabó Sebestyén László is.

Link másolása

Pénteken lapunk is megírta, hogy Udvaros Dorottya szerződését 22 év után nem újította meg a Nemzeti Színház, így távozik onnan. Azonban az Index információi szerint azonban nem ő az egyetlen, aki otthagyja a teátrumot.

Pénteken reagált a Nemzeti Színház is, miszerint a művésznőnek határozatlan idejű szerződése van. Később Udvaros Dorottya azonban azt mondta: pénteken volt szerződtetési tárgyalása a vezérigazgatóval, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződését.

A helyzetet még érdekesebbé teszi, hogy a színésznő nemrégiben kapta meg a Nemzet Színésze címet, amiről a lap úgy tájékoztat, éppen Vidnyánszky Attila hathatós támogatásával történt meg.

Az Index információi szerint

a tavaly novemberben súlyos balesetet szenvedett Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia sem tér már vissza. Továbbá felmondott Barta Ágnes és férje, Mészáros Martin, illetve Szép Domán és Szabó Sebestyén László, illetve Farkas Dénes már korábban elhagyta a színházat.

A lap felkereste a színészeket, akik közül Barta Ágnes megerősítette a hírt, miszerint az évad végétől nem lesz már a társulat tagja. A távozók helyére nem tervez új embereket alkalmazni a színház.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.


Link másolása
KÖVESS MINKET: