MÚLT
A Rovatból

Innen vásároltak régen a pestiek Mikulás-ajándékokat

Postakocsik, Árkád Bazár, Margitsziget és Sportuszoda. Ezekről is láthatsz régi-régi képeket válogatásunkból.
A FSzEK Budapest Gyűjteményének engedélyével - szmo.hu
2014. december 08.


Link másolása

Megint fellapoztuk a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyűjteményének születésnapi évkönyvét, hogy bepillantsunk a régmúlt pesti embereinek életébe. A Gyűjtemény munkatársai úgy válogatják a fotókat, hogy a budapestiek minden társadalmi osztályát megismerhessük.

A mai kínálatból megtudhatjátok, hogy miben jeleskedett hajós Alfréd az úszáson kívül, elolvashattok egy pékregényt és a postakocsi utazási feltételeit. Kiderül még az is, hogy mi lett a pestiek kedvenc játékáruházából, ahol a legtöbben szerezték be a Mikulás és karácsonyi ajándékokat.

Napról napra Budapest

Az idén száz éve, hogy létrehozták a Budapest Gyűjteményt, a főváros könyvtárának várostörténeti különgyűjteményét. Az évforduló alkalmából a következő száz napon (szeptember 23. és december 31. között) minden nap leemelünk a könyvtár polcairól egy-egy budapesti „ínyencséget” (fotót, könyvet, kéziratot, térképet, kisnyomtatványt), s közkinccsé tesszük. Bízunk benne, hogy rendhagyó megemlékezésünk értő és kíváncsi szemekre talál.

A „magyar delfin” és uszodája

hajosalfred1949

Hajós Alféd 1949-ben átveszi arany diplomáját a Műegyetem rektorától. Megjelent a „Hungary” c. lap 1955. évi 6. számában.

84 évvel ezelőtt a mai napon adták át a Hajós Alfréd Nemzeti Sportuszodát a budapesti Margitszigeten. Tervezője a legendás Hajós Alfréd (eredeti nevén Guttmann Arnold, 1878-1955) volt, aki nem csupán azt mondhatta el magáról, hogy ő hazánk első olimpiai bajnoka (és egyúttal a második is, hiszen az 1896. évi első újkori olimpián, Athénban a 100, és az 1200 méteres gyorsúszószámot is megnyerte, ezzel is rászolgálva a „magyar delfin” becenévre), de az úszás mellett a labdarúgásban is jeleskedett - nem csupán játékosként, de játékvezetőként is, később pedig a magyar labdarúgó-válogatott szövetségi kapitányaként tevékenykedve.

Nem mindennapi sportpályafutása mellett újságíróként is hallatott magáról, továbbá építészmérnöki oklevelet szerzett a Műegyetemen, s olyan mesterekkel büszkélkedhetett, mint Alpár Ignác, vagy Lechner Ödön. 1907-ben nyitotta meg saját építészirodáját, és sorra sikerrel vett részt különféle pályázatokon.

sportuszoda_1931

Sportuszoda, 1931.

sportuszoda_1937augusztus

Sportuszoda, 1937.

Így volt ez a Magyar Mérnök- és Építészegylet pályázatával is, amelyet a margitszigeti fedett uszoda megvalósítására írtak ki: Hajós terve nyerte el a bírálók tetszését, így az ő elképzelései alapján épülhetett meg és nyitotta meg kapuit 1930. december 3-án a ma már az ő nevét viselő Nemzeti Sportuszoda. Nem mellékesen jegyezzük meg, hogy mint építész is majdnem olimpikon lett: az 1924-ben megrendezett szellemi olimpián, Lauber Dezsővel közösen készített stadion tervével második helyezést ért el.)

sportuszoda_földszint

A Hajós Alfréd Nemzeti Sportuszoda földszinti alaprajza. Megjelent a „Tér és forma” c. építőművészeti folyóirat 1931. évi 1. számában.

sportuszoda_emelet

A Hajós Alfréd Nemzeti Sportuszoda emeleti alaprajza. Megjelent a „Tér és forma” c. építőművészeti folyóirat 1931. évi 1. számában.

sportuszoda_uszocsarnok

A Hajós Alfréd Nemzeti Sportuszoda úszócsarnoka. Megjelent a „Tér és forma” c. építőművészeti folyóirat 1931. évi 1. számában.

hajosalfred1924

Hajós Alfréd stadionterve díjat nyert a szellemi olimpián 1924-ben, Párizsban. Megjelent a „Hungary” c. lap 1955. évi 6. számában.

A Hajós által megálmodott fedett uszoda az elmúlt évek során többször is bővült (pl. külső medencékkel és a műugró-létesítménnyel), utoljára 2006-ban, a Budapesten megrendezett úszó EB kapcsán gyarapodott újabb 50 és 25 méteres külső medencékkel, műugró fallal és további lelátókkal (az új létesítmény a "Széchy Tamás uszoda" nevet kapta).

Az intézmény a világ élvonalába tartozó magyar úszó- és vízilabdasport egyik fellegvára, számos bajnokunk nevelkedett és nevelkedik napjainkban is a falai között (vagy inkább a vizében), vizes sportjaink nagyjainak mind a mai napig ez az uszoda a "második otthona".

„… várhatsz rám kedvesem, postakocsin érkezem…”

Két korszak határán váltottuk meg jegyünket Eperjesről Pestre, amikor még delizsánszok, személyszállító postakocsik szállították az utasokat, a leveleket, s egyéb küldeményeket az ország települései között. A XVIII. század közepétől menetrendszerszerűen közlekedő postakocsi járatokkal el lehetett jutni például Budáról Bécsbe, Pozsonyba esetleg Temesváron át Nagyszebenbe.

Közel egy évszázadon át ezek a gyorskocsik biztosították az utazás lehetőségét az emberek számára. Szerepüket az 1836. évi XXV.tc, a vasúti törvény elfogadása után meginduló vasútépítés fokozatosan háttérbe szorította.

postakocsi1

postakocsi2

postakocsi3

1846. július 15-én nyitották meg a Pest és Vác közötti vasútvonalat, s ezt a napot tartjuk a magyarországi vasúti közlekedés kezdetének. Az utazás gyorsabbá, kényelmesebbé, s nem utolsó sorban biztonságosabbá vált a közönség számára.

Pékregény

Özvegy Somorjainé hajnalban kelt, hosszan sóhajtozott, férjére gondolt, kiről semmit nem tudott, pedig a háborúnak már három éve vége. Eltűntnek nyilvánították, de ő még reménykedett. Szerencsére Laci segéd megmaradt, nélküle semmire sem menne. Mire leért a pékségbe, a kemence már jó forró volt, a segédúr sűrűn törülgette izzadó homlokát, miközben vigyorogva üdvözölte.

Töltött neki is a fekete maláta kávéból, majd munkához láttak. Hamarosan a parázs melege, a sülő kenyér illata és az emberi izzadtság erőteljes keveréke töltötte be a műhelyt. Mire kivilágosodott, készen voltak a hajnali sütéssel: a kész kenyerek, kiflik, zsömlék gőzölögve pihentek a hosszú asztalon. Hat órakor Laci felkapta a kiflikkel megrakott kosarat, és átszaladt vele a szemközti étkezdébe.

pekregeny

Megjött a Mikulás!

A városi Mikulások (apák és nagypapák) hajdanában, úgy száz évvel ezelőtt, Pesten az Árkád Bazárba jártak, hogy puttonyukat teletömjék mindenféle jóval, babával, hintalóval, szánkóval, mackóval.

A Vágó László és József által tervezett, s 1909-ben megnyílt gyönyörű, szecessziós épület Európa egyik legnagyobb játékáruháza volt. Valóságos „földi paradicsom” a gyermekek számára.

Később a beat zene paradicsoma lett. Az 1970-es években itt működött az azóta már kultikus helynek számító Metró Klub.

arkad1

arkad2

arkad3

Ha tetszettek a történetek, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
Így nézne ki Petőfi Sándor ma a mesterséges intelligencia szerint
Az 1848-as forradalom hős költőjéről csak egy hitelesnek mondott kép maradt fenn, annak alapján készültek el a mai, modern Petőfi-portrék.

Link másolása

Milyen lenne Petőfi Sándor, ha ma sétálna Budapesten? Az Énbudapestem a mesterséges intelligencia segítségével rekonstruálta az 1848-as forradalom hősének portréját.

A képek alapja az egyetlen hitelesnek tartott dagerrotípia volt.

A lap még hozzáteszi, hogy Sass Imre orvos 1879-ben azt írta a költőről: "alig is fogunk hozzá teljesen hasonló arczképet leírni, mert — akik mint jól ismertük őt — kedélyének végtelenszerű csapongásai szerint a naponkénti találkozás, összejövetel s kedélyes mulatságaink közben is akárhányszor más alakba szedődtek vonásai".

Egressy Gábor(?): Petőfi Sándor portréja (dagerrotípia, 1844 vagy 1845) Escher Károly fotográfus kémiai úton regenerált és az eredeti dagerrotípiához képest oldalfordított (vélhetően a valós helyzetbe került) reprodukciója - Forrás: Wikipédia
Képek: Midjourney/Énbudapestem


Link másolása
KÖVESS MINKET:

MÚLT
A Rovatból
Csak egy pillanatra engedte el kétéves kisfia kezét a bevásárlóközpontban, soha többé nem látta élve
Bár az eset 31 éve történt, máig az egyik legnagyobb közfelháborodást kiváltó ügy marad Nagy-Britanniában. Az elkövető két tízéves fiú volt, akik brutális kegyetlenséggel gyilkoltak – máig nem tudni, miért.

Link másolása

1993. február 12-én a kétéves James Bulger eltűnt édesanyja mellől egy népes bevásárlóközpontban, a nagy-britanniai Bootle-ban. Pár nappal később vonatsíneken bukkantak kettévágott holttestére, de az világos volt, hogy a halálát nem gázolás okozta.

Pokolban köttetett barátság

Robert Thompson és Jon Venerables 1993-ban mindössze tíz évesek voltak. Ugyanabba a liverpooli iskolába jártak, és hasonlítottak abban, hogy nem volt példamutató a magatartásuk, de kisebb bolti lopásoknál nem merészkedtek messzebb. Csak a balhé kedvéért loptak, mert az elemelt tárgyakat gyakran még az üzletben behajították a liftaknába.

Egyiküknek sem volt otthon szerető családja: Thompsont és hat testvérét az anyjuk egyedül nevelte, aki depressziós volt, és gyakran nyúlt az üveg után. Venables-t is elhagyta az apja, az anyja pedig durván bánt a fiával, és számtalan férfi fordult meg náluk.

Thompson és Venables a gyilkosság napján – mint annyiszor máskor – az iskolakerülés mellett döntött. Szokás szerint a bootle-i bevásárlóközpontban ütötték el az időt, ám ezúttal valami újat terveztek.

Mint utólag kiderült, nem a későbbi áldozatuk volt az első, akit aznap megpróbáltak elcsábítani és magukkal vinni. Egy anyuka felfigyelt rá, hogy két fiú megpróbálja felhívni magára a gyerekei figyelmét. Pár pillanattal később hároméves kislányának és kétéves kisfiának nyoma veszett. Az anyuka gyorsan megtalálta az egyiket, aki azt mondta, hogy az öccse kiment egy fiúval. Az anya kiszaladt, és meg is találta őt Thompson és Venables társaságában, akik gyorsan eltűntek a színről.

Aztán addig lődörögtek tovább, amíg meg nem látták James Bulgert. Bár az anyukája fogta a kezét, csak egy pillanatra, amíg fizetett, elengedte. Mire ismét lenézett, a fiának már hűlt helye volt. Később azt mondta:

„Nem kellett volna elengednem a kezét. Ez volt a legnagyobb hiba, amit valaha elkövettem.”

A biztonsági kamerák rögzítették, amint a három gyerek 3 óra 42 perckor elhagyja a bevásárlóközpontot. Akkorra már az édesanya értesítette a biztonsági szolgálatot, és számtalanszor bemondták a hangosbemondón, hogy eltűnt egy gyerek. 4 óra 15-re világossá vált, hogy értesíteni kell a rendőrséget.

Festéket öntöttek a szemébe

Eközben Thompson és Venables messzire vitték prédájukat, egy másik város felé. Akik látták őket az utcán, azt hitték róluk, hogy testvérek, de volt, akinek feltűnt a két idősebb agresszív viselkedése.

Utólag jelentkeztek a hatóságoknál szemtanúk, akik szerint Thompson és Venables durván bántak a gyerekkel, rángatták és ütötték. Néhányan meg is állították és kérdőre vonták őket, de aztán abban a hiszemben engedték őket tovább, hogy a kicsit hazaviszik, de volt, akinek azt mondták, hogy a rendőrségre. A járókelők közül később sokan mélységesen bánták, hogy nem avatkoztak közbe.

Thompson és Venables Waltonba, egy vasúti sín közelébe terelte az áldozatát.

Kék festéket öntöttek a szemébe, hogy megvakítsák. Téglákkal és kövekkel ütötték, rugdosták, a szájába elemeket tömtek. Végül egy tízkilós vasrúddal fejbe vágták.

Csak ettől az ütéstől tíz helyen repedt meg a koponyája. James Bulger összességében 42 súlyos sérülést szenvedett. Utolsó szavaival az anyukáját hívta.

A gyilkosság után a kisfiú testét a vonatsínre fektették, mert azt hitték, hogy ezzel balesetnek álcázzák. Egy vonat valóban kettévágta az apró holttestet, de világos volt, hogy nem ez okozta a halálát. Két nap múltán talált rá egy csapat környéken játszó tinédzser.

Névtelen telefonáló és utóélet

A biztonsági kamera felvétele alapján a rendőrök eleinte 13-14 éves elkövetőket kerestek, de elkezdtek utánajárni annak is, hogy aznap ki hiányzott a közeli iskolákból. Végül egy névtelen bejelentőnek köszönhetően bukkantak nyomra. A telefonáló megnevezte Thompsont és Venables-t, akinek ugyanaz a kék festék maradt a kabátján, amit Bulger kínzásához használtak. A nyomozók nemcsak a lopott kék festéket találták meg, hanem Thompson cipőjén vérnyomokra is felfigyeltek.

A két fiút február 18-án vették őrizetbe. Thompson eleinte mindent tagadott, de Venables rövid idő elteltével vallomást tett. „Én öltem meg. Megmondanák az anyukájának, hogy sajnálom?” – kérdezte. A kihallgatást végző nyomozó, Phil Roberts utólag azt mondta: „azon a napon magával az ördöggel néztem szembe, a barátságuk a pokolban köttetett”.

A szakértők a tárgyaláson úgy nyilatkoztak, hogy mindkét gyerek különbséget tudott tenni jó és rossz között, és egyikük sem szociopata. A pszichiáterek azonban a motivációjukat nem tudták megnevezni, és

a mai napig nem derült ki, mi vitte rá a fiúkat arra, hogy gyilkoljanak.

Thompson és Venables lett a legfiatalabb gyilkosságért elítélt elkövető a modern brit történelemben. Javítóintézetbe kerültek, az elzárást 18 éves korukban lehetett felülvizsgálni.

2001-ben ki is szabadultak, és az országos felháborodás miatt, amely az ügyüket övezte, új személyazonossággal kezdhettek új életet. Bár mindig is Thompsont sejtették a gyilkosság értelmi szerzőjének, neki többé nem volt dolga a törvénnyel. Venables azonban ma is rács mögött ül. Többször is pedofil képek és gyermekbántalmazásról készült felvételek birtoklásáért ítélték el. Utoljára tavaly decemberben vizsgálták felül kegyelmi kérvényét, és elutasították azt.

(Forrás: ATII, Guardian)

Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Ferdinand Porsche egy magyartól lopta a bogárhátú terveit
Barényi Bélának, a magyar-osztrák mérnöknek bő 2500 találmánya volt, többek között az autós fejtámla és a biztonsági kormánykerék, illetve ő vezette be az első töréstesztet a Mercedesnél.

Link másolása

Uraim, Önök mindent rosszul csinálnak!” – ezzel a mondattal kezdte állásinterjúját a Mercedes-Benznél a magyar származású Barényi Béla, de utána olyan jól érvelt, hogy mégis felvették. Ez az autógyártó cég talán legjobb döntésének bizonyult később, de hogy jutott el egyáltalán a Mercedesig? Az osztrák Hirtenbergben született 1907-ben, és a közeli Bécsi Műszaki Főiskolán végzett gépészmérnökként dicsérettel, és már a tanulmányai alatt elkezdett dolgozni vízióján, a Volkswagenen, azaz az olcsó „népautón”. Diplomája után publikálta a központi csöves alvázú, az utasok biztonsága érdekében az első tengely mögé helyezett kormányművű autót, de mivel nem kavart nagy port a szakmában, nem is szabadalmaztatta az ötletét.

Több autógyárnak is dolgozott, Ferdinand Porsche azonban nem vette fel. Az ötletét azonban elvette, ugyanis mint kiderült, nem csupán lemásolták a Porsche-gyárban az öt évvel korábban publikált találmányát, hanem el is kezdték nagy sikerrel a Bogár sorozatgyártását, csakhogy kihagyták belőle többek közt a kéttengelyes pedálokat, amelyeket direkt azért tervezett úgy, hogy védjék az utasok lábait. Sokkal később állt csak neki pereskedni, miután két könyvben is hazudtak vele kapcsolatban, de szerencsére a pert végül meg is nyerte, és a Volkswagen fizetett – jelképesen egy márkát, amennyit az ötletgazda kért.

A 30’-as évek végén Barényi egy olyan „cellajárművet” tervezett, amelynél az utastér erősebb anyagból készül, mint az autó többi része, ezzel feltalálta a gyűrődési zónát. Ennek ellenére először nem vette fel a Mercedes-Benz, de amikor egy volt kollégája ajánlólevelével érkezett, mégis meghallgatták. Ekkor bár két percet kapott a vezérigazgatótól, huszonkét percen keresztül kritizálta a jelenlegi rendszert, méghozzá olyan alapossággal, hogy adtak neki egy esélyt – valamint saját műhelyt, szabad kezet, és forrást is a kísérleteihez. Bele is vetette magát a tervekbe, és a második világháború után olyan fontos ötleteket valósított meg a gyakorlatban, mint a frontális és oldalirányú ütközésnél is összecsukódó kormányoszlop, vagy a nyugalmi állapotban rejtett, biztonságosabb és kedvezőbb légellenállású ablaktörlő.

Az első legyártott biztonsági megoldása az oldalütközések ellen is védő alváz volt az 1953-es Ponton Mercedesben (W120), az első olyan autó pedig, amit biztonságos jelzővel illettek, az 1959-ben debütáló W110 lett, amely az S osztály elődjének számít. Ennek az volt a lényege, hogy ütközés esetén a jármű első és hátsó részénél a kocsi deformálódása irányított, és a karosszéria elvezeti az ütközési energiát, miközben az utasok egy stabil és biztonságos utascellában érezhették magukat. Sőt, ebben volt először biztonsági kormánykerék is, amely később minden Mercedesben megjelent.

Ekkoriban szinte kaszkadőri munkának is számított a töréstesztelés, mivel nem voltak tesztbábuk: a mérnökök védőruhában próbálgatták a különféle szituációkat. A gőzrakétákkal kilőtt autókat hol egymásnak, hol a falnak, hol a levegőbe navigálták, vagy éppen több tonnát tettek az autó tetejére, hogy mit bír el. Úgyhogy lényegében a Mercedes Bélának köszönheti, hogy a márkát a biztonsággal azonosították.

Barényi Béla élete végéig nekik dolgozott: hosszú évtizedekig volt főosztályvezető, de nyugdíjba vonulása után is tanácsadóként alkalmazták. Ezalatt bő 2500 szabadalmat tulajdonítottak neki, például a puha műszerfalat süllyesztett és rugalmas gombokkal, a könnyen letörő visszapillantókat, a fejtámlákat, a gyalogosok védelme érdekében elhajló Mercedes-csillagot, a megerősített üléseket, és az erős, kiesést megakadályozó biztonsági zárat az ajtókon. A W 113-as SL-ek kupéváltozatainak pagoda alakú teteje is a nevéhez köthető, amelyről a sorozat a becenevét kapta.

A passzív biztonság atyja 90 évet élt, és még életében bekerült az autózás meghatározó ikonjait felsorakoztató, genfi European Automotive Hall of Fame tagjai közé. Megkapta a szakmájában legtekintélyesebb elismerést, a Rudolf Diesel aranyérmet, valamint az aacheni Nemzetközi Károly-díjat, és több országban utcát is elneveztek róla – jó kérdés, hogy Magyarországon miért nem övezi általános ismertség. Utolsó interjújában arra a kérdésre, hogy hogyan volt képes ennyi minden feltalálni, Barényi így reagált: „Egész életemben csak racionálisan próbáltam gondolkozni!

Források: 1,2,3

Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Még egy ebédszünet is belefért a forradalomba 1848 március 15-én - hogyan is zajlott a valóságban ez a nap?
A hős forradalmárok a Nemzeti Múzeumnál sem tudtak egyből a lépcsőkre jutni, mert marhavásár volt a környező területen. Így aztán előbb teheneket tereltek. A többi érdekes részlet is kiderül a videóból.

Link másolása

Még egy ebédszünet is belefért a forradalomba 1848 március 15-én - hogyan is zajlott a valóságban ez a nap? A Szeretlek Magyarország Tik-Tok videójában ennek járt utána.

Az 1848-as forradalom a legbékésebb forradalom volt Európában, hiszen nem folyt vér. A magyarok leginkább egy kicsit szabadabb életet szerettek volna, nem a függetlenségre törekedtek. Az elején még a jelszavuk is ezt tükrözte. Hogy mi volt ez? Kiderül a videóból.

Ahogy az is, hogy Petőfi Sándor a leírt versét otthon felejtette, ezért soronként kellett lediktálnia. A hosszas folyamat miatt az utcán várakozó több ezer embert emiatt Jókai hazaküldte ebédszünetre.

A hős forradalmárok a Nemzeti Múzeumnál sem tudtak egyből a lépcsőkre jutni, mert marhavásár volt a környező területen. Így aztán előbb teheneket tereltek. Petőfi itt nem szavalta el a versét, hanem beszédet mondott, a verset pedig egy ifjú színész szavalta el.

A videóból az is kiderül, hogyan jutottak fegyverhez, és mi történt Táncsics Mihállyal a kiszabadítása után.

VIDEÓ: Hogy zajlott március 15.?

@szeretlekmagyarorszag.hu Te ismerted ezeket a történéseket a forradalmunkról? Az 1848-as március 15-i események nem teljesen úgy zajlottak, ahogy az a köztudatban is benne van. #forradalom #március15 #szeretlekmagyarorszag #petőfi #nekedbe #magyartiktok ♬ eredeti hang – Szeretlek Magyarország.hu - Szeretlek Magyarország.hu

Link másolása
KÖVESS MINKET: