Hyppolit, a színész
Ő volt a legelegánsabb lakáj, akire csak a magyar filmtörténetből emlékszünk. Állítólag a karaktert is róla mintázták, mivel keresve sem találhattak volna nála fennköltebb színészt a hétköznapokban. Csortos Gyula 130 évvel ezelőtt, a mai napon született.
Csomós Éva cikke
„Ez a Csortos egy nagyhasú színész, akinek se alakja, se hangja, se beszédművészete, se arcának játéka nem olyan, ami jellemzi a nagy művészeket, és mégis....” – ezt Hevesi Sándor, a kor egyik legnagyobb rendezője és színházi szakembere mondta róla, így fogalmazva meg Csortos hatásának titkát, ami személyiségének varázsában rejlett.
Ugyanis amikor a függöny elé lépett, megtelt vele a színpad, és semmi másra nem lehetett figyelni, csakis őrá.
Színészi játékának rendkívül széles skáláját, egyéniségének alaphangulatát a tragikomikum adta. Csodálatos Lucifer volt az Ember tragédiájából, emlékezetes maradt Molnár Ferenc Liliomaként, az élete utolsó szerepeként eljátszott, Csehov: A medve című játékában Szmirnov alakjának megformálása pedig méltó koronája volt művészpályájának.
Művészi alakításainak csúcsa Hauptmannnak a Vígszínházban előadott Naplemente előtt c. drámájában Clausen tanácsos volt, mit 1932. december 3-án mutattak be. De a főváros valamennyi színpadán megfordult, a legváltozatosabb karaktereket formálva. Negyven éves pályafutása alatt 250 szerepet játszott. Művészetét nem lehetett műfajhoz kötni, skálája a tragikumtól a komikumon át az operettig terjedt.
Már a némafilm korszakában filmezett, a hangosfilm idején pedig a magyar filmek egyik vezető egyénisége lett. 1931-től 68 hangosfilmben szerepelt, így alakját, hangját és játékát a felszabadulás előtt készült hangosfilmek egész sora őrzi. Ilyen például a Rongyosok (1925), a Hippolyt a lakáj (1931), a Lila akác (1934), a Két lány az utcán (1939), a Szerelmi láz (1942), Rákóczi nótája (1942) vagy épp az Egy pofon, egy csók (1944).
Nekünk leginkább az 1931-es Hyppolit, a lakáj című film főszerepéből maradt emlékezetünkben, amit állítólag tökéletesen rá szabtak, mivel ő is ugyanolyan fensőbbséges előkelőséggel viselkedett – és nem csak a színpadon és filmen, hanem a magánéletben is.
Elvárta a dúsgazdag úriembereket körülvevő külsőségeket, és csak a legfinomabb holmikat tudta elviselni magán. Épp így adta meg magának a legjobb falatokat is, a Gundel rendszeres vendégeként. És bár kora legjobban fizetett színésze volt, fizetése gyakran nem, vagy csak szűkösen fedezte költséges úri passzióit.
De nem csupán allűrjeiről, hanem emberi magatartásáról is legendák keringenek. Kifelé vad, nyers, goromba és gőgös művész képét mutatta, miközben visszahúzódó, magányos, gyengédségre vágyó humánus beállítottságú ember volt.
1945. augusztus 1-jén, 62 évesen halt meg. Egy franciaágy, egy ezüstfejű bot és egy rézgyűrű maradt utána. Na és persze feledhetetlen szerepeinek emlékezete. Születésének 120. évfordulója alkalmából emléktáblát avattak egykori lakóhelye, az I. kerületi Attila út 117. számú épület falán.
Ha te is szereted Csortos Gyula filmjeit, nyomj egy lájkot! :)