3 éve ment el Bacsó Péter
Már három éve, hogy nincs közöttünk Bacsó Péter, a Tanú, a Szerelmes biciklisták, a Nyár a hegyen, a De kik azok a Lumnitzer nővérek? és számos legendás film rendezője. Cikkünkkel rá emlékezünk.
Csomós Éva cikke
Csak filmeket akart csinálni, eszébe sem jutott, hogy életművel "bíbelődjön" – mondta, amikor átvette a 2009-es Magyar Filmszemle életműdíját, és senki nem kételkedett szavaiban, hiszen az összesen 32 nagyjátékfilmet készítő rendező 80. születésnapját is új alkotással ünnepelte. Aztán alig egy évvel később örökre megpihent.
A szatíra nyelvén remekül beszélő Kossuth-díjas filmes az 1969-es A tanú című filmjével írta be magát a filmtörténelembe. Igaz, a mű tíz évig porosodott dobozában és csak zárt körben vetítve volt kiváltságosok számára látható, de amikor végre a nagyközönség is megismerhette, nyomban a kultuszfilmek táborába emelte.
Minden túlzás nélkül állítható, hogy Bacsó Péter az utóbbi 50 év magyar filmművészetének egyik kulcsfigurája volt, aki elérte azt, amit rajta kívül világviszonylatban is csak keveseknek sikerül: kultuszfilmet készített.
Részlet a Tanú című filmből:
Az 1928. január 6-án, Kassán született mesternek hiába volt Palotai Boris írónő az édesanyja, a ranglétrát neki is végig kellett járnia. Dramaturgként kezdett a Filmgyártó Nemzeti Vállalatnál (a későbbi Hunnia Filmstúdiónál), majd kitanulva a forgatókönyvíró mesterséget (Édes Anna), a magyar film újjászületésének egyik segítő bábája volt.
Mint rendező, kezdetben az akkori fiatalok gondolkodásmódja és magatartásformái érdekelték (Szerelmes biciklisták, Nyár a hegyen), később korosztálya drámái foglalkoztatták (Fejlövés).
A hetvenes években érdeklődése aktuálpolitikai kérdések felé fordult (Kitörés, Jelenidő, Harmadik nekifutás), majd jött a szatirikus vonal (Ereszd el a szakállamat, Ki beszél itt szerelemről). A Te rongyos élet, a Titánia, Titánia valamint a Sztálin menyasszonya az ötvenes évek személyi kultuszával foglalkozik, persze, a jól megszokott szatirikus módon.
A Hány az óra, vekker úr? már az egyén és a történelem viszonyát boncolgatja, de a kilencvenes években és az ezredforduló után is megtalálta mondanivalóját (Balekok és banditák, Hamvadó cigarettavég, De kik azok a Lumnitzer nővérek?).
Már betegen forgatta a Majdnem szűz című filmet, amit 2008-ban fejezett be. A 2009-es filmszemlén életműdíjat kapott, az átadáson elnézést kért, amiért túl szomorú filmeket készített.
Bacsó Péter különleges, összetett tehetség volt, aki nem csak a szakmával lélegzett együtt, de a társadalmi eseményekre is mindig nagyon érzékenyen reagált. Munkával telt hosszú élete során írt, rendezett, stúdiót vezetett, dramaturgként dolgozott, harcolt a szakmáért. Betegen is, mert mindennél fontosabb az élet igenlése volt.
Ma három éve pihent meg örökre, de filmjeivel továbbra is köztünk marad.
Ha te is szereted Bacsó Péter filmjeit, nyomj egy lájkot!