Francis Ford Coppola magasról tojik a nézőkre – A Megalopolisz egy hatalmas, öntörvényű, zavarba ejtő katyvasz
Idestova 47 éve már annak, hogy Francis Ford Coppola fejéből kipattant a Megalopolisz ötlete, azóta szerette volna elkészíteni a több mint fél életén átívelő szerelemprojektjét. Ebből is látszik, hogy nem volt éppen egy könnyű menet. Egyrészt mindig lenyűgözte őt Fritz Lang Metropolisza (1927) és William Cameron Menzies Mi lesz holnap? (1936) című filmje. Majd a római történész, Caius Sallustius Crispus írásai, valamint William Bolitho Ryall Twelve Against the Gods című, 1929-ben kiadott könyve arra inspirálta, hogy filmet készítsen Lucius Sergius Catilináról (Kr. e. 108-62), aki a szegények és a gazdagok adósságának eltörléséért kampányolva konzuli tisztségre pályázott, de veszített Marcus Tullius Ciceróval szemben, aki feljelentette Catilinát a szenátus előtt a Római Köztársaság megdöntésére irányuló összeesküvésért Kr. e. 63-ban.
Majd 1989 januárjában bejelentette, Olaszországba költözik, hogy a következő öt évben két produkción dolgozzon, köztük a Catilina lázadása című filmjén, amely állítása szerint olyan nagy és bonyolult, hogy lehetetlennek tűnik elkészíteni. Le is tett végül egy időre a tervéről, mivel előnyben részesítette A keresztapa III. részét (1990). A nagy projektet így legkorábban 1996-ra halasztották, miután Coppola más projekteket, köztük a Drakula (1992), a Jack (1996) és Az esőcsináló (1997) című filmeket helyezte előtérbe, hogy kikerüljön a Szívbéli (1982) és a Tucker, az autóbolond (1988) bukásaiból felhalmozott adósságából.

Az esőcsináló után aztán visszatért a Megalopoliszhoz, és olyan színészeket hallgatott meg a főbb szerepekre 2001-ben, mint az unokaöccse, Nicolas Cage, valamint Russell Crowe, Robert De Niro, Leonardo DiCaprio, Giancarlo Esposito, Edie Falco, James Gandolfini, Jon Hamm, Paul Newman, Al Pacino, Parker Posey, Kevin Spacey, Matt Dillon és Uma Thurman.
A 2001. szeptember 11-i terrortámadások után azonban ismét jegelték a projektet a sztoribeli hasonlóságok miatt (egy szovjet műhold lezuhan a Földre, és elpusztítja Manhattan egy részét).
2019. áprilisában, a 80. születésnapja idején aztán Coppola bejelentette, hogy visszatér a projekthez, miután befejezte a forgatókönyvet, és megkereste Jude Law-t, valamint Shia LaBeoufot a főszerepekre. 2021-ben eladta a Sonoma megyei borászatát, és sikerült elkülönítenie a magánvagyonából 120 millió dollárt a Megalopolisz elkészítésére, amely idén májusban a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon mutatkozhatott be.

A főszereplő építész Cesar Catilina szerepe végül Adam Drivernél landolt, nagy riválisát, Új Róma polgármesterét pedig Giancarlo Esposito játszhatta el, így ő az egyetlen, aki a 2001-es castingon meghallgatottak közül feltűnhetett a filmben. Ám a további szereplőgárda sem semmi: Jon Voight, Dustin Hoffman, Aubrey Plaza, Nathalie Emmanuel, Shia LaBeouf, Laurence Fishburne, Talia Shire, Jason Schwartzman, Kathryn Hunter és James Remar is felbukkannak.
A filmet látva azonban megértjük, miért maradtak annyian távol a projekttől. Coppola ugyanis kompromisszumot nem ismerve, a nézői elvárásokra pedig elég magasról tojva okádott a vászonra egy eléggé öntörvényű, blockbusterbüdzséből készült, látványos és hihetetlenül zavaros művészfilmet. Le a kalappal! Mármint az ambíció és az elkötelezettség előtt. Mert a film sajnos egy elég nagy katyvasz lett…
Igazából egy római kori, áskálódásokkal, családi csatározásokkal, a nagyratörő gazdagok frivolságával és léhaságával átitatott drámát látunk, csupán a modern korba helyezve. Telis-tele a valóságtól elemelt pillanatokkal: Catilina pl. meg tudja állítani az időt. Ez rögtön a film legelején irányba rakja a nézőt, akik közül a többség minden bizonnyal ide-oda kapkodja majd a fejét az álomjelenetek, a víziók, a szereplők furcsa viselkedése és a sok esetben látszólag összefüggéstelen képsorok közepette. Vagy épp nagyokat ásítoznak az unalomtól.

Egy, a filmezést egykor valóban mesterfokon végző művész időskori kinyilatkoztatása (agymenése) a Megalopolisz, amiben időnként egy-egy pillanatra felbukkan a régi láng, de a sznobságára és a felfuvalkodottságára kevesen tudnak majd rácsatlakozni. Persze az is lehet, hogy Coppola nagyon tud valamit, csak mi erre nem vagyunk még felkészülve. Talán az utókor majd értékelni tudja.