KULT
A Rovatból

Francis Ford Coppola magasról tojik a nézőkre – A Megalopolisz egy hatalmas, öntörvényű, zavarba ejtő katyvasz

Közel 50 évébe és 120 millió dollárjába került A keresztapa-filmek rendezőjének, hogy valóra váltsa régi álmát, ami viszont a nézők számára könnyen rémálommá válhat.


Idestova 47 éve már annak, hogy Francis Ford Coppola fejéből kipattant a Megalopolisz ötlete, azóta szerette volna elkészíteni a több mint fél életén átívelő szerelemprojektjét. Ebből is látszik, hogy nem volt éppen egy könnyű menet. Egyrészt mindig lenyűgözte őt Fritz Lang Metropolisza (1927) és William Cameron Menzies Mi lesz holnap? (1936) című filmje. Majd a római történész, Caius Sallustius Crispus írásai, valamint William Bolitho Ryall Twelve Against the Gods című, 1929-ben kiadott könyve arra inspirálta, hogy filmet készítsen Lucius Sergius Catilináról (Kr. e. 108-62), aki a szegények és a gazdagok adósságának eltörléséért kampányolva konzuli tisztségre pályázott, de veszített Marcus Tullius Ciceróval szemben, aki feljelentette Catilinát a szenátus előtt a Római Köztársaság megdöntésére irányuló összeesküvésért Kr. e. 63-ban.

Coppola még 1977-ben, az Apokalipszis most (1979) forgatásának vége felé fektette le a Megalopolisz alapjait. 1983 elejét a film kidolgozásának szentelte, két hónap alatt négyszáz oldalnyi jegyzetet és forgatókönyv-töredéket rakott össze. Egy római epikus filmet akart készíteni, amely egy elképzelt modern Amerikában játszódik.

Majd 1989 januárjában bejelentette, Olaszországba költözik, hogy a következő öt évben két produkción dolgozzon, köztük a Catilina lázadása című filmjén, amely állítása szerint olyan nagy és bonyolult, hogy lehetetlennek tűnik elkészíteni. Le is tett végül egy időre a tervéről, mivel előnyben részesítette A keresztapa III. részét (1990). A nagy projektet így legkorábban 1996-ra halasztották, miután Coppola más projekteket, köztük a Drakula (1992), a Jack (1996) és Az esőcsináló (1997) című filmeket helyezte előtérbe, hogy kikerüljön a Szívbéli (1982) és a Tucker, az autóbolond (1988) bukásaiból felhalmozott adósságából.

Az esőcsináló után aztán visszatért a Megalopoliszhoz, és olyan színészeket hallgatott meg a főbb szerepekre 2001-ben, mint az unokaöccse, Nicolas Cage, valamint Russell Crowe, Robert De Niro, Leonardo DiCaprio, Giancarlo Esposito, Edie Falco, James Gandolfini, Jon Hamm, Paul Newman, Al Pacino, Parker Posey, Kevin Spacey, Matt Dillon és Uma Thurman.

A 2001. szeptember 11-i terrortámadások után azonban ismét jegelték a projektet a sztoribeli hasonlóságok miatt (egy szovjet műhold lezuhan a Földre, és elpusztítja Manhattan egy részét).

Mivel pedig Coppola eddigre erősen kiábrándult a hollywoodi stúdiórendszerből, úgy döntött, saját maga finanszírozza meg az álmát. A következő kb. 10 évben elkészített pár filmet (Koravén ifjúság, Tetro, Mostantól napkeltéig), de egyik sem kavart nagy port (még kicsit sem).

2019. áprilisában, a 80. születésnapja idején aztán Coppola bejelentette, hogy visszatér a projekthez, miután befejezte a forgatókönyvet, és megkereste Jude Law-t, valamint Shia LaBeoufot a főszerepekre. 2021-ben eladta a Sonoma megyei borászatát, és sikerült elkülönítenie a magánvagyonából 120 millió dollárt a Megalopolisz elkészítésére, amely idén májusban a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon mutatkozhatott be.

A főszereplő építész Cesar Catilina szerepe végül Adam Drivernél landolt, nagy riválisát, Új Róma polgármesterét pedig Giancarlo Esposito játszhatta el, így ő az egyetlen, aki a 2001-es castingon meghallgatottak közül feltűnhetett a filmben. Ám a további szereplőgárda sem semmi: Jon Voight, Dustin Hoffman, Aubrey Plaza, Nathalie Emmanuel, Shia LaBeouf, Laurence Fishburne, Talia Shire, Jason Schwartzman, Kathryn Hunter és James Remar is felbukkannak.

Francis Ford Coppola tehát fityiszt mutatott Hollywoodnak, a világnak, és szinte példa nélküli módon bizonyította be, hogy egy majdnem 50 éves álmot is valóra lehet váltani, akkor is, ha ebben senki sem partner.

A filmet látva azonban megértjük, miért maradtak annyian távol a projekttől. Coppola ugyanis kompromisszumot nem ismerve, a nézői elvárásokra pedig elég magasról tojva okádott a vászonra egy eléggé öntörvényű, blockbusterbüdzséből készült, látványos és hihetetlenül zavaros művészfilmet. Le a kalappal! Mármint az ambíció és az elkötelezettség előtt. Mert a film sajnos egy elég nagy katyvasz lett…

Igazából egy római kori, áskálódásokkal, családi csatározásokkal, a nagyratörő gazdagok frivolságával és léhaságával átitatott drámát látunk, csupán a modern korba helyezve. Telis-tele a valóságtól elemelt pillanatokkal: Catilina pl. meg tudja állítani az időt. Ez rögtön a film legelején irányba rakja a nézőt, akik közül a többség minden bizonnyal ide-oda kapkodja majd a fejét az álomjelenetek, a víziók, a szereplők furcsa viselkedése és a sok esetben látszólag összefüggéstelen képsorok közepette. Vagy épp nagyokat ásítoznak az unalomtól.

Coppola mindezt ki akarta magából adni. A történelmi, társadalomtudományi, kulturális és művészeti utalások tömkelegével felvértezett nagyívű manifesztációját. Azzal azonban nem foglalkozott, hogy a nézők is vele tartsanak ezen a göröngyös, mozgóképes úton.

Egy, a filmezést egykor valóban mesterfokon végző művész időskori kinyilatkoztatása (agymenése) a Megalopolisz, amiben időnként egy-egy pillanatra felbukkan a régi láng, de a sznobságára és a felfuvalkodottságára kevesen tudnak majd rácsatlakozni. Persze az is lehet, hogy Coppola nagyon tud valamit, csak mi erre nem vagyunk még felkészülve. Talán az utókor majd értékelni tudja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk