Tudjátok, hogy mi a címe és ki festette ezt a híres képet?
Tudjátok, mi a mű címe? A ma 108 éve született magyar festő egyik legismertebb alkotását Pécsett, a róla elnevezett múzeumban láthatjátok. A megfejtést a cikk alján találjátok.
A kép alkotója Victor Vasarely, Vásárhelyi Győző néven született Pécsett, 1906. április 9.-én. Őt tekintik az „op-art" (optikai festészet) legjelentősebb képviselőjének.
1925-ben, a középiskola elvégzése után az orvosi egyetem esti tanfolyamait kezdte látogatni, közben pedig egy laboratóriumi eszközöket előállító üzemben dolgozott. A művészet azonban erősebben vonzotta, ezért 1927-től több művészeti iskolába is beiratkozott. Itt találkozott későbbi feleségével, az ugyancsak grafikai tervező Spinner Klárával.
Ekkor ismerte meg igazán a modern művészet alakjait, így, amikor 1930-ban emigrált Franciaországba, már majdnem mindent tudott az absztrakt művészetről. Anyagi okok miatt is intenzíven foglalkozott az alkalmazott grafikával és reklámgrafikával.
Számos képét ebben a filmben megnézhetitek:
A korai korszakában kezdte el a fekete és fehér ellentétre épülő alkotásokat létrehozni. 1938-ban készítette el a zebrák alaptípusát, ezt a témát a későbbiekben többféle változatban feldolgozta, majd a hatvanas években a korai tervek alapján születtek meg a szőnyegek.
1948-ban hosszabb időt töltött Gordes-ban, ahol a középkori város geometrikus szerkezete, a táj és az ember alkotta művek harmóniája ragadta meg képzeletét. Ezt a látványélményt adta vissza Kristály-korszakában. A Belle Isle periódusát a tengerpart szikláinak, kavicsainak és kagylóinak élménye alakította, ekkor készült alkotásaiban lágy, tört színeket használt.
Vasarely 1950 táján kezdetben különböző átlátszó anyagokra készült rajzokat helyezett egymásra, majd mozgó szerkezeteket készített fehérben és feketében.
1951-ben kezdődő alkotói periódusát Denfer-korszaknak nevezte az egyik párizsi metróállomásról. Az elhasználódott falak vakolatán, festésén felfedezett vonalhálók inspirálták az első, igazán kinetikus-optikai jellegű formakapcsolatok kialakításában.
Készített filmeket, kinetikus (mozgó) kompozíciókat, elkezdett foglalkozni a nagy példányszámban előállítható művek nyomásával. Első grafikai albumait is az ötvenes évek végén készítette.
Jelentős állomás volt művészetében az 1961-es, Kassák Lajossal közösen rendezett kiállítása. Ekkor jelent meg a Kassák/Vasarely-album.
1976-ban avatták fel Aix-en-Provence-ban saját alapítványi múzeumát.
Jótékony célra is adományozott alkotásokat. Az első francia űrhajóssal, Jean-Loup Chretiennel 154 eredeti szerigráfiát küldött a Szaljut 7-en a világűrbe. A lapokat mindhárom űrhajós ellátta kézjegyével, majd azokat jótékony célra az UNESCO-nak átadták.
A művész 1997-ben bekövetkezett haláláig Franciaországban élt.
A Victor Vasarely Múzeum Pécs egyik legjelentősebb múzeuma a Káptalan utcában vár titeket.
A pécsi múzeum munkatársai 1966-ban vették fel a kapcsolatot a művésszel. Vasarely több művét is szülővárosának adományozta. Először 1968-ban ajándékozott egy kollekciót a pécsi múzeumnak. Ezekből rendezték Pécsett első magyarországi kiállítását.
Állandó kiállítása 1976-ban nyílt meg feltételezett szülőházában. A kiállítás végigköveti a művész életművét. Láthatók itt a nemzetközi geometrikus, kinetikus, koncept művészet más alkotóinak munkái is.
A címlapon látható kép címe: Zebrák
Ha szereted Vasarely képeit, nyomj egy lájkot! :)