KULT
A Rovatból

Emma Stone új filmje három film egyben! De nem fog mind tetszeni!

Yorgos Lanthimos az Oscar-díjas Szegény párák után bármit elkészíthetett. Úgy döntött. forgat egy „három az egyben” filmet, hasonló témában ugyanazokkal a színészekkel. A kegyelem fajtái kritika.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. szeptember 21.



Yorgos Lanthimos nem a megszokott hollywoodi tucatrendező. A görög „furafickó” igazi modern szerzői filmes. Az én mozis térképemre a 2015-ös szürreális Colin Farrell-féle sci-fi/drámával A homárral lépett fel. Nehéz lenne elmagyarázni, hogy miről is szólt a film, nem is megyek bele, elég annyi, hogy feltűnt az író-rendező különleges stílusa. Ezután a 2017-es Egy szent szarvas meggyilkolása és a 2018-as A kedvenc már nem is hatott furának.

Amikor nem a történettel és az eseményekkel játszik a rendezőnk, akkor a látványvilággal alkot valami különlegességet.

A kedvenc egyszerre a legszebb és a legundorítóbb film, amit valaha láttam. Gyönyörű felvételek, tökéletes kompozícióban, direkt nem megszokott szögből és lencsével forgatott, amitől a képi világ zsigerekig hatolóan zavaró lett. Ezután következett a rendező legnagyobb pénzügyi és szakmai sikere, a Szegény párák. A film mindent megnyert 2023-ban, amit lehetett, így Yorgos elérte, amit minden rendező szeretne Hollywoodban: bármit elkészíthet.

Erre a görög „csodacsávó” elhozta nekünk A kegyelem fajtáit. Miről is szól a film? Vagyis, inkább filmek. A kegyelem fajtái három rövidfilmből áll, amiket nem történetük, vagy szereplőik kötnek össze, inkább csak a témájuk és hangulatuk. Az első rövidfilmben egy átlagember (Jesse Plemons) próbálja minden igényében kielégíteni az irányításmániás főnökét (Willem Dafoe).

A főnök a beosztott egész életét irányítja, még a nemi életét és az ízlését is.

Amikor a férfi eléri a töréspontját, a főnök leveszi róla a kezét. Ekkor Plemons karaktere nem tud mit kezdeni a szabadsággal és megpróbál mindent elkövetni, hogy visszatérhessen a kontrollált életéhez, mert még azt se tudja eldönteni, hogy mit rendeljen egy étteremben. Márpedig amit a főnök megkövetel, az nagyon nem mindennapi.

A második történetben Plemons egy rendőrt játszik, akinek eltűnik a felesége (Emma Stone). A feleség egy tengerkutató hajón végzett kísérleteket kollégáival, de egyik nap megszűnt a kapcsolat a tudósok és a központ között. Kutatás indult a hajó után, de hiába. A rendőr nem tud mit kezdeni a tehetetlenséggel, miközben a környezete nyugtatni próbálja.

Kétségbeesetten mindenben csak feleségét látja, egészen addig, amíg a nőt megtalálják.

Ekkor a rendőr nem biztos benne, hogy az igazi feleségét kapta-e vissza. Egyre több jel utal arra, hogy valami nem stimmel. Emma Stone mindent megtesz, hogy paranoiás férje elfogadja, ám a nézőnek sem teljesen világos, hogy melyik nem túl stabil lelki állapotban lévő embernek van igaza. Ennek az epizódnak a lezárása különösen zavarba ejtő.

A harmadik rövidfilm, a leghosszabb mind közül. Két vallási fanatikus (Stone és Plemons) keresi a vezetőjük által megjövendölt megváltót, akinek különleges képességei vannak. Megismerjük a kultusz vezetőit (Willem Dafoe és Hong Chau), a működésüket, és hogy miért keresik ezt a személyt.

Szépen csordogál a történet, amíg Stone összefut egy lánnyal, aki meg van győződve arról, hogy ikertestvére a megváltónak kikiáltott különleges személy (mindkét szerepet a gyönyörű Margaret Qualley alakítja).

Mivel ekkor már Stone kiesik a kultusz kegyeltjeinek köréből, mindent elkövet, hogy ő legyen, aki visszaviszi a nagyhatalmú gyógyítót, ezért bárkin és bármin átgázol. Néha szó szerint.

Feltűnhetett, hogy nem írtam le a karakterek neveit. Ez azért volt, mert mindhárom filmben ugyan az a maréknyi színész játszik, merően eltérő szerepeket. Plemons az első rész tehetetlen beosztottja, a második kétségbeesett paranoid rendőre, míg az utolsó a vallás teljesen agymosott fanatikusa. Stone az elsőben alig szerepel, a középső történetben ő a fő konfliktus forrása, mint a feleség, míg a harmadik teljesen az ő sikerének és bukásának a rövidfilmje.

Nincs egyértelmű főszereplő, mindenki megkapja a maga idejét. Nem is csoda, köszönhetően a hosszú, majdnem háromórás játékidőnek.

Általában nem vagyok az antológiák ellen. Nagyon szeretem a netflixes Fekete tükröt és az Alkonyzónát is. A kegyelem fajtái pedig nagyon hasonlít ezekre. Ám címével ellentétben sokszor kegyetlen, erősen szexualizált és erőszakos. Hiányzik a Lanthimostól megszokott maró humor, néha próbál vicces lenni, de valahogy itt nem működött. A különleges látványvilágtól is búcsút vehetünk.

A történetek közül egyértelműen az első a legerősebb, a második is érdekes kérdéseket vet fel, de a vége egyáltalán nem kielégítő, míg a leghosszabb, utolsó etap véleményem szerint a leggyengébb.

Nagyon hosszú a film, gyakorlatilag három 45-50 perces művészfilm, amiket külön-külön is kihívás megnézni, nemhogy egyben.

Aki látott már Yorgos Lanthimos-filmet, annak nem lesz meglepő, hogy ez a mozi nagyon fura. A Szegény párák szinte mainstream hollywoodi mozinak hat mellette. Tipikus szerzői film, ami teljesen elengedi a néző kezét, és ráhagyja az értelmezést. Ez sokaknak nem fog tetszeni.

Egy biztos, Jesse Plemons zseniális! Végre nagyobb szerepben láthatjuk, és bizony mindhárom karakterben eltűnik a színész. Teljesen megérdemelte a Cannes-filmfesztivál legjobb színésznek járó díját.

Emma Stone is jó, de ez itt most a Plemons-show.

A többi szereplő is hozza a tőlük elvárt színvonalat. Willem Dafoe, Hong Chau, Mamoudou Athie, Jow Alwyn, Margaret Qualley tökéletesen követik Lanthimos utasításait. Mindenki robotikusan játszik, mintha nem evilági lenne a történet. Az egész film szürreális és teljesen logikátlan, és mégis emberi tud maradni. A három narratíva között az összekötő kapocs a szeretet, vagyis inkább a vágy, hogy szeressék és elfogadják. Mindegyik történet olyan emberekről szól, akik bármit elkövetnek, hogy szeressék őket. Ezért az elfogadásért pedig legtöbbször a leggonoszabb, legsötétebb tetteket is elkövetik. Ez az a típusú film, amit mindenki máshogy fog értelmezni, és ezzel nincs is baj. Igazi beszélgetés-indító, de a megszokott pár mondat helyett, ha valaki megkérdezi tőled, hogy miről szólt A kegyelem fajtái, akkor bizony nagyon sokat lehet elmondani róla.

Ajánlom-e a filmet? Ez egy nagyon összetett kérdés. Biztos lesz, akinek tetszeni fog a mozi, és el fog menni rá, de nem hiszem, hogy sokan lesznek.

Én se vagyok benne biztos, hogy ajánlanám moziban megtekintésre. Nem látványos, és a mozikörnyezet nem biztos, hogy hozzáad annyit, hogy ennyi pénzt költsünk el rá. Ám az alkotók megérdemlik… nem tudom. Én örülök, hogy megnéztem, de mindenki döntse el maga, megér-e neki ennyit egy „érdekes” kaland. A kegyelem fajtái megtekinthető a mozikban, de siessünk, van egy olyan sejtésem, hogy nem sokáig lesz ott!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: