A Rovatból

Csontamulett készítés, jóga gigantikus szobrokkal és japán teakóstolás - ezeket a programokat nem érdemes kihagyni a Múzeumok Őszi Fesztiválján

8 programot ajánlunk nektek kedvcsinálóként, amik rendkívül izgalmasnak ígérkeznek a Múzeumok Őszi Fesztiválján.
Orosz Emese cikke - szmo.hu
2021. október 02.


Link másolása

Idén 130 hazai múzeum közel 1200 programmal vár téged is a Múzeumok Őszi Fesztiváljára november 11-ig. A fesztivál mottója idén a "Múzeumi harmónia", így sok zenés tárlatvezetéssel és koncertekkel is találkozhatsz a programokon.

A rengeteg esemény közül kedvcsinálóként ajánlunk nektek nyolcat, ami rendkívül izgalmasnak ígérkezik.

Kelet zenéje - A Kelet varázsa

A szecessziós művészek nem tudták kivonni magukat a keleti kultúra varázsa alól! Még most is egy másik világba repítenek bennünket a keleti terápiás hangszerek hangjai. A Ráth György-villa kiállításán olyan tárgyakat figyelhetsz meg, ahol ez a varázslat testet ölt, és szó esik arról is, hogy miként jelent meg a japonizmus az iparművészetben. Hogy az illatok és az ízlelés se maradjanak ki, ezért az alkalom végén japán teát is kóstolhatsz.

Auróra jógaóra

Napüdvözlet, hősi póz, trigon ászana, egyensúly gyakorlatok és elmélyülés. A Memento Park fekvésének köszönhetően a naplemente és a napfelkelte egyaránt különleges látvány. A XX. század szobrászművészeinek gigantikus propaganda szobrai a jógaóra különleges díszletéül szolgálnak. De vajon a szobrok mozdulatai beilleszthetők-e egy jóga-mozdulatsorba? A klasszikus foglalkozás után ez is kiderül.

Ebcsont before - az archeozoológia rejtelmei

Budapesti Történeti Múzeum felnőtt workshopján megismerkedhetsz az archeozoológia tudományával, múzeumi jelentőségével. A múzeumi szakértő segítségével megvizsgálhatod a gyűjteményben levő csontleleteket, majd elkészítheted a saját csontamulettedet.

A két dimenzión túl - lehet-e a festményeknek hangzásvilága?

A Szépművészeti Múzeum gyűjteménye számos olyan festményt vonultat fel, amelyeken éneklő és hangszerek sokaságán játszó angyalokat, kottákba merülő kurtizánokat, vagy éppenséggel titokzatos táncot lejtő gráciákat látunk. 60 perces tárlatvezetés során „belehallgathatsz” a festmények hangzásvilágába és felfedezheted a színek ritmusát, harmóniáját is, hisz egy festmény mondanivalója gyakran messze meghaladja magát a kétdimenziós képet.

Évszázadok női szemmel

Milyen történetet rejt egy női korona vagy egy rezgő? Mit mesél viselőjéről egy esküvői ruha, és mit a készítőjéről egy úrasztala terítő? A Magyar Nemzeti Múzeum tematikus, élőszereplős tárlatvezetésén olyan nőket ismerhetsz meg, akik a férfiak uralta közép- és koraújkorban tevékenységükkel maradandót tudtak alkotni.

Hangszer vagy műtárgy? - egy restaurátorműhely titkai

A rendhagyó műhelylátogatás alkalmával betekintést kaphatsz a Zenetörténeti Múzeum restaurátorának munkájába. A látogatók szeme elől rejtve lévő helyiségben több hangszer restaurálásának kulisszatitkaiba is belepillanthatsz. Olyan izgalmas témákról is szó esik majd, mint az adott hangszer műtárgyként vagy hangszerként való helyreállítása, továbbá, hogy miért elengedhetetlen az anyagvizsgálat?

Séta Édes Annával

Itt az idő, hogy Édes Anna nyomába indulj a Krisztinaváros árnyas parkjaiban, hangulatos utcáin. A Petőfi Irodalmi Múzeum sétáján a történet helyszíneit járhatod végig, a regény részleteivel, irodalmi szövegekkel, naplókkal idézve fel a 100 éve történt eseményeket.

Zengő pásztorélet - hangszerek és terelőeszközök a pásztorok világából

A Magyar Mezőgazdasági Múzeum programján „belehallgathatsz” a pásztorok mindennapi életébe. Közelebbről megismerkedhetsz a jelzőeszközökkel és hangszerekkel, melyek meg is szólalnak majd. A pásztorok munkáját segítették a terelő és jelzőeszközök, melyek jellegzetes hangjukkal az erdők, pusztaságok, árterek „hangszerei” voltak. Illetve legendákat hallgatsz szögre akasztott, magától zenélő dudákról, megbabonázva táncoló pandúrokról is.

A fesztivál programjai idén 9 tematikához kapcsolódnak. Az idei kiemelt tematika, a Többszólamú múzeum kapcsán a múzeumok rekreációs helyszínként mutatkozhatnak be. A rekreációt szolgálják a Sétálj, gyalogolj, bringázz velünk! tematika programjai is, a múzeumi szakemberek vezetésével tartott egészségmegőrző és egyben helytörténeti séták, kerékpártúrák. A Múzeumi kulisszatitkok című tematika programjain a látogatók elől rejtett múzeumi zugokba és a szakmai munkába is betekintést nyerhetsz. A múzeumok idén is kilépnek falaik közül az Utazó Múzeum tematikához kötődő programjaikkal, és lehetőség nyílik a tartalmas kikapcsolódásra a Múzeumi Őszbúcsúztató – Engedd el magad! programjain is.

Múzeumi szünetelő és A zene szárnyán témakörök az óvodás, iskolás illetve 16+-os korosztálynak szólnak. Idén is szerveznek Szakmai programokat a múzeumi, kulturális és turisztikai szakemberek számára. Illetve az idei év különlegessége, hogy a koronavírus-járvány ideje alatt a frontvonalban helyt állókra is gondoltak. A Tiétek is a múzeum! tematika programjait kifejezetten egészségügyi dolgozók, rendfenntartók és pedagógusok számára szervezték.

Az általunk ajánlott 8 program természetesen csak ízelítő. A Múzeumok Őszi Fesztiválja teljes programkínálatát tematikus és hetenkénti programajánlókkal együtt online böngészheted a fesztivál honlapján, sőt városra, időpontra és programtípusra is szűkíthetsz.

Ha valamelyik esemény felkeltette az érdeklődésed, ne felejtsd el ellenőrizni, hogy szükséges-e a részvételhez regisztráció vagy védettségi igazolvány! Részleteket, időpontokat és jegyárakat szintén találsz a honlapon.

Forrás: oszifesztival.hu

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: