ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Csődbe jutott a Borsalino, ahol évtizedekig gyártották a gengszterek és politikusok kedvenc kalapját

Humphrey Bogarttól Silvio Berlusconiig, Al Caponétól Winston Churchillig művészek, politikusok, és nem utolsósorban gengszterek viselték és tették híressé a legendás kalapot, illetve márkát.

Link másolása

A történet 1857-ben kezdődött Alessandriában, és ugyanebben a piemonti városban ért véget 2017-ben. Két testvér, Giuseppe és Lazzaro Borsalino kalaposműhelyéből nőtt ki a gyár, amely a 20. század elejére az olasz export egyik bajnoka lett. 1914-ben már évi 2 millió belga nyúlszőrből készült nemezkalapot gyártottak, elárasztották a külföldi piacokat, mindenekelőtt az amerikait. Olyannyira, hogy a tengeren túlon, aki „számított”, az Borsalino kalapot viselt. Különösen népszerűek lettek a Fedorák, nagy szélű, elején a két oldalán bevasalt, a korona tetején hosszában betört formájú kalapok. Ez lett kedvence például a rettegett chicagói maffiavezérnek, Al Caponénak, ez is közrejátszott abban hogy a 30-as évektől így ábrázolták a filmekben a gengsztereket.

Így jelenik meg Robert de Niro az Aki legyőzte Al Caponét című filmben (1987), miként Johnny Depp is több mint 20 évvel később a Közellenségben,

amelyben John Dillingert személyesítette meg.

Egészen más jelentést kapott azonban a viselet, amikor a Casablanca nevezetes zárójelenetében Humphrey Bogart Borsalinóban jelenik meg és mondja el Ingrid Bergmannak „nagymonológját”. Addigra azonban olyan történelemformáló személyiségek is behódoltak neki, mint a mexikói forradalmár Pancho Villa, az olasz költő és kalandor Gabriele D’Annunzio, Winston Churchill brit miniszterelnök, de szívesen viselte Ernest Hemingway is. Később szívesen mutatkozott benne François Mitterrand francia köztársasági elnök és Silvio Berlusconi olasz kormányfő is. Ugyancsak az alessandriai cég törzsvásárlói közé tartoztak az amerikai ortodox zsidó közösségek is.

bogey

De maradjunk még a mozi és a kalap közös mítoszánál: 1970-ben készült el a Borsalino című film, amely a 30-as évek marseille-i bandaháborúin keresztül a két szupersztár, Alain Delon és Jean-Paul Belmondo közreműködésével csinált újra világméretű reklámot a kalapnak. Federico Fellini annyira szerette a Fedorát, hogy saját modellt készíttetett magának, és ez egyfajta védjegye lett. Természetesen ezt kellett viselnie alteregójának, Marcello Mastroianninak is a 8 és félben.

A 80-as években Harrison Ford, azaz Indiana Jones fején vált újra fogalommá, és ebben mutatta be jellegzetes táncait Michael Jackson is.

Ekkor már korántsem volt olyan tömegtermelés a Borsalino-kalapokból, mint fél évszázaddal korábban, de kultusza még mindig élt. A legenda azonban nem üzleti kategória: 1987-ben a Borsalino család utolsó leszármazottjai egy milánói vállalkozónak adta el a cég többségi tulajdonát. Néhány évvel később megindult a hanyatlás, miután a cég két fő részvényese, Silvano Larini, a szocialista párt milánói pénztárosa, és Gabriele Cagliari, az olasz állami olajvállalat, az ENI elnöke belekeveredett az akkori olasz politikai osztályt maga alá temető (és Berlusconit a hatalom csúcsára repítő), Tangentopoli néven ismert korrupciós botránysorozatba.

Innentől kezdve a Borsalino újabb és újabb tulajdonoshoz került, végül egy Marco Marenco nevű üzletember adta meg neki a kegyelemdöfést két évvel ezelőtt. Marceno „birodalmában” csak egy kis fiók volt a kalapgyár, amely végül 3,5 milliárd eurós csődöt jelentett. A Borsalinót egy svájci vállalkozó próbálta megmenteni, de ő sem tudott élni a cégbíróság által adott haladékkal:

százhatvan év után a mitikus kalapgyár bezárja kapuit.

Pedig még különleges ajándékkal is meg akarták örvendeztetni a vásárlókat: egy korlátozott példányban készített „160 éves” kalappal, amely az alapító piemonti becenevét, a „Sciur Pipent” kapta.sciur

 


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
Meztelenül nyitott ajtót a pizzafutárnak egy angyalföldi nő – futársztorik
Aki futárnak áll, fel kell készülnie nem mindennapi kalandokra. Jó, ha megőrizzük a hidegvérünket.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Elképesztő történetekről számolt be a Blikk, budapesti pizzafutárok meséltek.

A világjárvány óta az eddiginél is jobban rászoktak az emberek az online rendelésre. Sokan el is szegődtek áruszállítónak, ételfutárnak és remekül meg lehet belőle élni. Azonban nem árt, ha felkészül furcsa dolgokra is, aki futárkodásra adja a fejét.

Egy 18 éves diák futár az éjszakai műszakok során rendszeresen találkozott például részeg ügyfelekkel. Egyikük például,

amikor áltvette a rendelést, leült a lépcsőre, majd a kerítésbe kapaszkodva mászott vissza az ingatlanba.

A futár elárulta, hogy már a telefonban hallható volt, hogy a megrendelő részeg. De történt vele olyan is, hogy egy üdítő kiborult a szállítás során, és mire kiérkezett a címre, eláztatta a tárolót, és amikor kivette, hogy átadja a megrendelőnek az elázott dobozból a földre borult az étel. Meglepő módon ügyfél udvariasan összeszedte, és zokszó nélkül átvette a rendelést.

Egy másik, 22 éves kiszállító Angyalföldre vitt egy csomagot. Ahogy kell, 4-5 perccel az érkezése előtt telefonon értesítette a címzettet, hogy érkezik a küldemény.

Mikor megérkezett a címre, már nem telefonon kereste a hölgyet, csak felcsengetett a megadott lakásba. Amikor kinyílt az ajtó, a címzett, egy hölgy csak fehérneműt és egy meglehetősen átlátszó köntöst viselt. Amikor a nő rájött, hogy a csomagja érkezett meg, döbbenten annyit mondott annyit mondott:

„Úristen, bocsánat, azt hittem az ügyfelem vagy!”

Olyan is előfordul, hogy a futár és a megrendelő között konfliktus alakul ki. Emiatt járt úgy egy másik 22 éves futár, hogy bár az ügyfele a csomagot átvette, azonban a kijutással akadt egy kis gond. Mikor a futár felcsengetett, hogy nyomják meg az ajtónyitó gombját, bosszút állt rajta a dühös ügyfél, nem engedte ki a házból. Amikor a kiszállító megpróbált a többi lakáshoz csengetni, ők azt hitték, hogy be szeretne jönni, és ők sem segítettek. Végül egy órát kellett várnia, amíg valaki kiengedte.

A tanulság csupán annyi, hogy az menjen futárnak, aki fel van készülve a néha nem is olyan kellemes kalandokra is.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Tengerjáró hajón bérel apartmant, mert olcsóbb, mint a szárazföldi lakás
A távmunkában dolgozó amerikai férfi úgy számol, hogy a kedvezőbb albérleti díj mellett a rezsin is sokat spórol majd, ráadásul világot láthat a következő 12 évben.

Link másolása

A szárazföldi létet feladva a következő 12 évben egy tengerjáró hajón fog lakni a San Diegó-i Austin Wells, mert állítása szerint így sokkal kevesebbe kerül majd a lakhatása, miközben beutazhatja a világot.

Wells azt mondta, a történelmi csúcson lévő lakhatási és megélhetési költségek miatt döntött úgy, hogy hátrahagyja szárazföldi életét, és inkább egy tengerjáró hajó apartmanjába költözik. Számításai szerint így sokkal jobban jár, mintha szülővárosában, San Diegóban, az USA 8. legnagyobb városában bérelne lakást: nemcsak lakbérre kell kevesebbet költenie, de a rezsiköltségeket is megspórolja.

A távmunkában dolgozó 28 éves férfi 300 ezer dollárt (mintegy 110 millió forintot) fizetett azért, hogy 12 évig az MV Narrative tengerjáró hajó egyik apartmanjában lakhasson. A luxushajó fedélzetén élőknek egészségügyi szolgáltatásokat és 24 órás szobaszervizt is biztosítanak, miközben többek között edzőtermek, éttermek, mozi, könyvtár, bank és egy termelői piac szolgáltatásait is igénybe vehetik.

Az MV Narrative még építés alatt ál, 2025-ben helyezik majd vízre. A tengerjáró hajón közel 1000 személy bérelhet ki különböző típusú apartmanokat. Összehasonlításképpen: jelenleg San Diegóban havonta átlagosan 2500 dollárért (több mint 900 ezer forintért) lehet lakást bérelni, míg az MV Narrative-on körülbelül 2000 dollárért (740 ezer forintért).

Forrás: Ladbible

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Egy hospice nővér elmagyarázta, miért nem érdemes félni a haláltól
Julie McFadden szerint életünk befejező szakaszában testünk fokozatosan kikapcsol és endorfinszintje is megnő, amivel megkönnyíti a haldokló utolsó napjait.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 05.


Link másolása

Egy sokéves tapasztalattal rendelkező hospice nővér videóban magyarázta el, miért nem érdemes félni a haláltól, vette észre a LADbible. Sokak számára talán ijesztő lehet, hogy mi történik velünk az elmúlás után, Julie McFadden szerint azonban „az emberi test a halára van kitalálva” és „biológiailag segít a meghalásban”.

Julie a videóban elmondja, hogy a közelgő halál jelei már fél évvel korábban észlelhetők. Ilyenkor ugyanis a haldokló már „kevesebbet eszik, kevesebbet iszik és többet alszik”.

„Az agyunkban beépített mechanizmusok vannak arra, hogy éhesek és szomjasak legyünk. Amikor a szervezet érzékeli, hogy az élet vége felé közeledik, ezek a mechanizmusok kikapcsolnak, így az ember általában nem érez éhséget és szomjúságot, ami segíti a szervezet lassú kikapcsolását” – mondja a rutinos nővér.

Julie McFadden szerint azonban ez a haldokló számára teljesen normális. Életünk utolsó szakaszában ugyanis számos olyan dolog történik a testünkkel, ami megkönnyíti az elmúlást.

„A szervezet lassan ketózisba kerül, ami endorfint szabadít fel. Ezek az endorfinok tompítják a fájdalmat és az idegeket, miközben eufórikus érzést is adnak az illetőnek, aki ettől jól érzi magát” – mondta a hospice nővér.

A teljes, angol nyelvű videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Gyökeresen megváltozott a Temu, és ez nem véletlen
Rengeteg panasz érkezett a cég miatt, mert a meghirdetett akciók rendszeresen nem voltak valósak, ráadásul a weboldalon sok volt a sürgető üzenet.

Link másolása

Mi is írtunk róla nemrégiben, hogy több bejelentés után a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított a Temunál. A legtöbben azt kifogásolták, hogy az akciókban sok esetben 95%-os, vagy akár annál is magasabb kedvezményekkel csábították a vásárlókat, ám ezek nem bizonyultak valósnak. A GVH úgy vélte, hogy a Temut működtető vállalkozás vélhetően tisztességtelen kereskedelemi gyakorlatot folytat és megtéveszti a fogyasztókat.

Most azonban alaposan megváltozott a Temu kereskedelmi gyakorlata. Szinte teljesen eltűntek a hirdetések a neten, és megszűntek a weboldalon a sürgető üzenetek is. A GVH szerint előremutató, hogy a cég felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írja az Economx.

A GVH a lap megkeresésére azt közölte, hogy a vizsgálati szakaszban vannak, és ez még nem jelenti azt, hogy a vállalkozásról kimondták volna, hogy jogsértéseket követtek el. Most a tényeket tisztázzák, amire három hónapjuk van, ez pedig kétszer két hónappal hosszabbítható.

A nemzeti versenyhatóság mindig üdvözli, és a fogyasztók, valamint a tiszta piaci verseny szempontjából előremutatónak tartja, ha egy eljárás alá vont vállalkozás a hivatal eljárásának megindítását követően felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írták. „Természetesen mindez a jelenlegi vizsgálati szakban nem befolyásolja a GVH tényfeltárási kötelezettségét” – közölték.

A portál szerint:

2024 áprilisára a Temu 1 millió fős bázist épített Magyarországon, ezzel 25,6 százalékos súllyal bír a hazai online vásárlókon belül.

A Temu anyacége, a PDD 2023 negyedik negyedévben 88,88 milliárd kínai jüanos (12,5 milliárd amerikai dolláros) árbevételt ért el, ami 123 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakánál.

Forrás: Index

Link másolása
KÖVESS MINKET: