Búcsú Ferihegy 1-től
A baj nem jár egyedül: a Malév megszűnése után most a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1-es terminálja is bezárja kapuit, a Budapest Airport szerint ideiglenesen. A terminál évtizedeken át szolgálta ki utasok millióit. Összeállításunkban retro képekkel idézzük fel a reptér történetét.
, Fotók: www.repulout.hu, ferihegyirepuloter.network.hu
A nemzeti légitársaság megszűnése nem csak az országnak, de a budapesti reptérnek is nagy pofon volt. Hiszen ennek nyomán csökkent az utasforgalom. Méghozzá jelentősen: a 2-es terminál sajnos bőven elég a jelenlegi forgalom kiszolgálására. Így az 1-es terminált egyelőre bezárják.
A Liszt Ferenc reptér története 1938-ig nyúlik vissza. Akkor dőlt el, hogy a repülőtér Pestszentlőrinc, Rákoshegy és Vecsés határában kap helyet. A környék a nevét, vagyis a Ferihegyet egy gazdag budai serfőzőről, Mayeffy Xavér Ferencről kapta, aki itt bérelt 600 holdat a századfordulón.
Az építkezés 1939-ben kezdődött meg, és a kor egyik legismertebb tervezője, ifjabb Dávid Károly kapta meg ezt a feladatot. A terve felülről egy hatalmas repülőgépre emlékeztetett, amelynek a törzse az indulási és érkezési csarnok, szárnyai a felszállópálya felé néző emeletes részek, motorjai pedig az irányítótornyok voltak. 1940 és 1943 között elkészült a gyorsforgalmi út is.
A második világháborúban a repteret lebombázták, nem véletlenül. Egy részén ugyanis katonai légibázis működött. Innen látták el például Budapest védelmét. Végül a szovjetek elfoglalták. Ekkor már az épületek zöme romokban hevert. A forgalmi épület viszont csodával határos módon alig károsodott, csak az egyik szárnyát érte bombatalálat.
Az 50-es évek elejére a károkat helyrehozták, és 1950. május 7-én ünnepélyes keretek közt átadták az 1-es terminált. 1985-ig, a 2-es terminál elkészültéig minden repülővel érkező utas ezt látta először Budapestből.
Bár 1960-ra ez lett Közép-Európa talán legmodernebb repülőtere, a 70-es évekre már nyilvánvaló lett, hogy korszerűsíteni kell. Ennek a programnak lett végül az eredménye a 2-es terminál is.
A 2-es terminált eleinte csak a Malév gépei használták, a külföldi gépek továbbra is az 1-es terminálról indultak, illetve oda érkeztek. A 2B terminált 2000 decemberében adták át, ettől kezdve ezt vették birtokba a külföldi, illetve a "fapados" légitársaságok gépei. 2005 szeptemberétől azonban ismét visszakerültek az akkor már felújított 1-es terminálra.
Most tehát úgy tűnik, az 1-es terminál története itt egyelőre véget ér. Legalábbis addig, amíg nem nő eléggé az utasforgalom. Reméljük, minél hamarabb újra szükség lesz rá!
Ha érdekesnek találtad Ferihegy történetét, nyomj egy lájkot!