Az Unicum-rejtély nyomában jártunk
Az Unicum története 1790-re nyúlik vissza. Az ekkor uralkodó II. Józsefet állandó gyomorbaj gyötörte, amiben valószínűleg nagy szerepe volt a korra jellemző hat-nyolc fogásos lakomáknak. Udvari orvosa, dr. Zwack hosszas kísérletezés után egy negyvenféle gyógynövényből készített keserűlikőrt kínált fel neki fájdalmai enyhítésére. A császár kiitta a poharat, majd így kiáltott fel: „das ist ein Unikum!”, vagyis ez egészen különleges. Így kezdődött a máig tartó sikersztori.
Az ital pontos összetétele kezdettől fogva a Zwack család féltve őrzött titkának számít. A recept apáról fiúra öröklődött, manapság már a hatodik generáció őrzi. A ma is működő Soroksári úti gyár 1892-ben kezdte meg a termelést, itt található a látogatóközpont, valamint a múzeum is.


Túránkat egy rövidfilm megtekintésével kezdtük, amiben a család talán leghíresebb tagja, a tavaly elhunyt Zwack Péter meséli el a cég történetét. Ezt követően a pincék felé vettük az irányt, amelyek végeláthatatlan labirintust alkotnak a gyárépület alatt – teljes területük mintegy 2500 négyzetméter. Itt tárolják óriási, átlag tízezer literes fahordókban a már legyártott, de még nem palackozott Unicumot. Körülbelül fél éves érlelődésen megy át, mire a boltok polcaira kerül.
A pincében alkalmunk nyílt megkóstolni pár korty, egyenesen a hordóból csapolt Unicumot, és a különbség tényleg jól érezhető: az érlelés alatt álló ital sokkal nyersebb és keserűbb. Még nem rendelkezik a jól ismert telt ízvilággal, de így is összetéveszthetetlen bármi mással.


A jól menő vállalkozás életében a II. világháború utáni szovjet hatalomátvétel jelentett döntő fordulatot. A gyárat az általános trendeknek megfelelően államosították, az akkori főnök Zwack János pedig feleségével és fiával, Péterrel emigrációba menekült.
Testvére, a céget addig vele együtt vezető Béla viszont itthon maradt, és feleségével egyszerű munkásként tovább dolgoztak az állami tulajdonba került gyárban. Legfőbb érdemük, hogy új feletteseiknek egy több ponton módosított receptet adtak át, így a szocializmus éveiben ennek alapján gyártották az úgynevezett „hamis Unicumot”.


Érdekesség, hogy János és Béla két rivális focicsapatnak szurkolt, ami annyira elmérgesítette viszonyukat, hogy leváltásuk előtt kizárólag ügyvédjükön keresztül kommunikáltak – holott közös irodájuk volt. Egyik lánytestvérük, Mici pedig nagy csábító hírében állt, aki (ha igazak a pletykák) még Ady Endrével is viszonyt folytatott. Állítólag ő volt a költő Mylitta-verseinek ihletője.
A pince után következő állomásunk a múzeum volt, ahol a család történetét bemutató tablókon túl a világ legnagyobb minipalack-gyűjteménye is megtalálható. A kollekció közel 16 ezer darabot számlál, és mindegyik bontatlan.




Itt látható egy térkép is azokról az országokról, ahová Unicumot exportálnak. Legnagyobb sikere talán az olaszoknál van – mivel ők különösen elfogadóak a keserű ízek felé –, de a világ számos más pontján is kapható, és folyamatosan keresik az új piacokat.
Zwack Péter a rendszerváltás előtt kevéssel tért vissza Magyarországra, és egyik első dolga volt visszavásárolni a céget, amely így ismét családjának többségi tulajdonába került. A hamis Unicum helyett visszatértek az eredeti recepthez, de mivel a lakosság nagyon szerette a módosított verziót is, pár évig még párhuzamosan gyártották a kettőt.
A jelenlegi főnök, Sándor 2008-ban vette át apjától a cég vezetését, Izabella nevű testvére pedig szintén az igazgatótanács tagja lett. Jelenleg mindössze ők, illetve édesanyjuk ismeri a titkos receptet. A gyártás folyamán kódszámokat használnak, sőt néhány összetevőből direkt nagyobb mennyiséget rendelnek a szükségesnél, nehogy fény derüljön a pontos arányokra.

Sándor és Izabella irányítása alatt a gyár több újdonsággal is jelentkezett. Nevükhöz fűződik a 2004-ben bemutatott Unicum Next, amellyel a keserű ízek iránt kevésbé fogékony fiatalokat szerették volna megszólítani.
Bár a Nextet itthon csak mérsékelt siker fogadta, az amerikai piacra ezt exportálják legnagyobb mennyiségben. A tavaly debütált Unicum szilva viszont már nálunk is nagy népszerűségnek örvend. Ez az első olyan ital, amely ötvözi a kesernyés alapízt a tölgyfahordós érleléssel, illetve az aszaltgyümölcs-ággyal. Mióta elkezdték forgalmazni, folyamatosan nő a részesedése az eladásokból.

Persze a klasszikus Unicum vezető pozícióját aligha fenyegeti veszély: még mindig 3 millió liter fogy belőle évente, főként a 30 évesnél idősebb korosztály körében. Ahogy túravezetőnk fogalmazott, ehhez az italhoz kell egy bizonyos fokú érettség. Búcsúzóul így minden résztvevőt biztosított, hogy még ha most nem is ízlik neki, öt, tíz, vagy tizenöt év múlva biztosan megbarátkozik vele.