Kora legmenőbb limuzinjának számított az Apponyi-gyászhintó
A politikai színezetű nagy temetések és újratemetések a már a dualizmus korában is jellemző és nagy volumenű események voltak Magyarországon. A Trianon utáni időszakban pedig még inkább megnőtt a nemzeti gyász jelentősége.
Az állami dísztemetések fénypontja a gyászmenet volt, ennek fő látványossága pedig a gyászhintó, ami a végső nyughelyre szállította a koporsót. Ezek közül a mutatós halottaskocsik közül is kiemelkedett az Apponyi-hintó, amit a világ második legnagyobb gyászhintajaként tartanak számon.
Az Apponyi-hintó gazdag, barokkos díszítésével lényegében műtárgynak tekinthető. Az óriás méretét és megjelenését tekintve az uralkodói díszhintók kategóriájába sorolják,
funkciója pedig egyértelműen az volt, mint manapság a limuzinoké: a reprezentáció,
Magyarország akkori legjelentősebb hintó- és kocsikészítő műhelyében a józsefvárosi Misura kocsigyárban készült a Magdolna utcában. A Fővárosi Temetkezési Intézet rendelte meg az 1920-as években az állami dísztemetésekhez. Kikötötték, hogy a gyászhintónak méreteiben és megjelenésében is uralkodói pompát kell tükröznie.



A kézműves remekmű négy évig készült, és a kor számos technikai újítását felhasználták hozzá. A barokkos fafaragványokat szobrász készítette, hatalmas hajlított üvegtábláit a Geldner cég, a sarok díszlámpákat a Regenbach, a kerekekre készült különleges szelvényű gumit pedig a Magyar Ruggyantaáru Gyár. A hintó végül Jordán Károly mérnök aprólékos és átgondolt tervezésének eredményeképp 1932-re készült el.
Az Apponyi-hintót 1933 és 1941 között mindössze négy alkalommal használták. Először a trianoni béketárgyalások magyar delegációját vezető Apponyi Albert koporsóját szállította (innen ragadt rá neve). Majd később a Horthy-korszak három másik politikusát, Gömbös Gyula miniszterelnököt, Csáky István külügyminisztert és Teleki Pál miniszterelnököt kísérte utolsó útjára. A második világháborúban aztán minden halottaskocsi eltűnt vagy megsemmisült.
Az Apponyi-hintó is két évtizedig volt ismeretlen helyen, és csak a hatvanas évek után találták meg.
A leromlott állapotú hintót attól kezdve a Közlekedési Múzeum raktárában tárolták. A Nemzeti Örökség Intézete 2017-ben azonban restauráltatta, majd kiállíttatta a Fiumei Úti Sírkert nemzeti emlékhelyen, így (nyitvatartási időben) bármikor megnézheted ezt az igazi igazi ipartörténeti remekművet, a világ egyik legnagyobb és legszebb gyászhintóját.
Forrás: Fiúmei úti sírkert, Index, Wikipédia