MÚLT
A Rovatból

A városi ember és a nadrág – hogyan változott a nadrágdivat évszázadokon át?

Utánajártunk, hogy hogyan alakult a nadrágdivat az évszázadok során!


Ha ma egy időutazó a korábbi századokból végigsétálna a Váci utcán, igencsak meglepődne, hogy micsoda ruhákban járnak-kelnek itt az emberek! A városi divat annyit és olyan sokszor változott az évszázadok során, hogy bizonyosan nekünk is sok meglepetést okozna, ha visszautaznánk az időben. Vegyük például a nadrágot, amelyet ma már a legnagyobb természetességgel viselnek nők és férfiak egyaránt, pedig hosszú és rögös volt az út, ami alatt ez a ruhadarab eljutott a férfiak kizárólagos öltözékei közül a női ruhásszekrényekbe.

Utánajártunk, hogy hogyan alakult a nadrágdivat az évszázadok során!

Európa nadrágban, kik és mióta hordanak nadrágot?

Ma már természetes, hogy bárki hordhat nadrágot, de jó, ha tudjuk, hogy nem mindig volt ez így.

Lehet, hogy hihetetlenül hangzik, de Párizsban például csupán 10 évvel ezelőtt legalizálták a nők számára a nadrághordást. Egészen addig ugyanis érvényben volt még egy régi rendelet, amely az 1800-as évek óta tiltotta e férfiasnak kikiáltott ruhadarab viseletét a női nem számára.

Mondjuk ezt az elavult párizsi törvényt már régóta nem tartotta be senki, azaz csak papíron létezett, mégis fontosnak tartották, hogy 2013-ban hivatalosan is feloldják a franciák nagy örömére.

Eredetileg a nadrág teljesen átlagos ruhadarabnak számított, ősrégi viselet, amelyből a legrégebbi fennmaradt példány nagyjából 3200 éves és a távoli Kínában került elő. Arra vonatkozóan sok teória létezik, hogy Európában ki viselt először nadrágot, ám annyi bizonyos, hogy a nomád népeknél mindenhol elterjedt volt ez a ruhadarab - egyszerű, praktikus okokból -, hiszen a lovagláshoz kényelmesebb volt mint a szoknya, emiatt férfiak és nők egyaránt hordhatták. Honfoglaló őseink is nadrágban érkeztek meg az új hazába, sőt, sokak szerint ők terjesztették el a viseletét Európában. Hordták a perzsák, a gallok, de még a rómaiak is, akik bár a meleg éghaljat miatt inkább a rövidebb fazont részesítették előnyben, ahogy hódításaik során egyre északabbra merészkedtek, úgy nőtt a nadrágjuk hossza is a hidegebb időjárás miatt.

Ki hordta a nadrágot a középkorban?

A középkorban mindenfelé ugyanaz volt jellemző, főleg a hideg miatt kezdtek el egyre többen nadrágot hordani: a szegények vidékeken és a városokban is egyszerű parasztnadrágban jártak, míg az előkelőbb férfiak egyre furcsább fazonokban jelentek meg az éppen aktuális nadrágdivat szerint. A 12. századtól a nadrág két részből állt: alsó részét ma már inkább harisnyának vagy hosszú térdzokninak neveznénk, ez körülbelül combközépig ért, a felső rész pedig olyan volt, mint egy buggyos rövidnadrág, deréktól a combig takarta be a lábakat. Hogy egyik se csússzon semerre, a kettőt fűzős szíjakkal kapcsolták össze. A színskála elég széles volt, sőt, abban az időben még ugyanazon nadrág két szára sem mindig volt ugyanolyan. Természetesen az effajta fura kinézetű nadrágok viselete kizárólag a férfiak privilégiuma volt.

Kép forrása: Fortepan / Berkó Pál

A városi nadrágdivat egy későbbi és meglehetősen érdekes példája I. Erzsébet korában terjedt el, méghozzá Londonban, ahol szokássá vált a férfiak buggyos nadrágjának a kitömködése. Az angol fővárosban a fenekek méretének szándékos növelése odáig fajult, hogy a Parlamentben ki kellett szélesíteni az ülőhelyeket, különben nem fértek volna el rajtuk a meglehetősen széles ülepek! A francia fővárosban a 18. századtól, XVI. Lajos idejében a “culotte” jött divatba, azaz a francia térdnadrág selyemharisnyával kombinálva, amit azonban csak a gazdag arisztokraták hordtak, ezért ez a francia forradalom egyik szimbólumává is vált idővel. A városi munkásosztálynál ekkor terjedtek el az ellenállás szimbólumává váló “pantallók”, azaz az egyszerűbb hosszú szárú nadrágok.

Magyarországon nem igazán követték sem az angol, sem francia a divatot, a férfiak magas szárú csizmát, vékony posztóból készült nadrágot, hozzá mentét vagy dolmányt viseltek. És bár sokfelé sokféle nadrágot hordtak nálunk csakúgy, mint egész Európában, egy dolog mindenhol azonos volt: sokáig kizárólag a férfiak kiváltsága volt viselni ezt a ruhadarabot.

Petőfi Sándor felesége nadrágot hordott

Az első ismert nő, aki nadrágot húzott Magyarországon, és ezt nyilvánosan fel is vállalta, Szendrey Júlia volt. Azt is mesélik róla, hogy korát meghaladó egyéniség volt, akinek egyéb furcsa szokásai is feltűnést keltettek akkoriban, például, hogy rövidre vágta a haját és még szivarozott is. Kevesen tudják róla, hogy ő is verselt, sőt, műfordítással is foglalkozott, kortársai elismerése mellett. Szendrey Júlia második házassága idején egyszerre volt publikáló nő, anya és háziasszony, amivel meglehetősen kilógott a sorból, hiszen akkoriban a férfi és női szerepek még teljesen különváltak, ő azonban egyértelműen elutasította a kor nőideálját, és bátran így fogalmazott: “egy nő több, mint csak asszony”.

Bizonyosan nem ő diktálta a magyar fővárosban a divatot, mivel kortársai, főleg a környezetében lévő nők, igencsak rosszallóan csóválták a fejüket a különcsége miatt. Híre volt botrányos viselkedésének is, miszerint a hozzá vendégségbe érkező férfiakat a földre helyezett tö­rö­k pár­ná­kon kí­nál­ta hellyel, és velük együtt fogyasztotta el a fe­ke­te­ká­vét is, amit akkoriban csak férfiak számára szolgáltak fel. Ezek után az sem meglepő, hogy otthonában gyakran viselt bő szárú nadrágot, régi magyar nevén sa­la­vá­rit, amelyet a bokánál volt szokás összefogni, önmagában és szoknya alatt is hordható volt.

Szoknya-pártiak és nadrág-pártiak a fővárosban

Hogy mennyire volt Szendrey Júlia viselete akkoriban szokatlan, jól mutatja, hogy a salavári után a nadrágszoknya csak az 1910-es években érkezett meg hazánkba, és a magyar fővárosban olyan botrányt keltett, hogy a korabeli újságcikkek szerint az első ilyen ruhát viselő nőt szó szerint elüldözték az utcáról! E ruhadarab láttán sokszor nem csak szavakkal jegyezték meg nem tetszésüket az emberek, hanem tettlegességre is sor került a szoknya-párti és nadrág-párti felek között, a korabeli sajtó cikkei szerint így volt ez Bécsben és több más városban.

Arra, hogy a történelem során nem csak a férfiak viseltek szokatlan nadrágot, jó példa a nadrágszoknya egy meglehetősen érdekes variációja: a "bukj-el-szoknya", amely alul olyan szűk volt, hogy lépni is alig lehetett benne, így kellett hozzá egy speciális harisnyakötő is, amely megakadályozta, hogy a szoknya viselője véletlenül nagyobbat lépjen, mint azt a szoknya engedi. Különben hasraesés lett volna a séta vége.

Szoknya helyett nadrág

Végül aztán a szoknya helyett a nadrág viselete az európai nők körében az első világháború alatt terjedt el. Mikor a férfiaknak el kellett hagyniuk otthonaikat, a nők dolgoztak helyettük a gyárakban. A megszokott szoknya azonban gátolta őket a fizikai munkavégzésben, ezért elkezdtek nadrágban járni, jobb híján férjeik nadrágjait húzva magukra. A háború után sem szívesen váltak meg a nők e kényelmes ruhadarabtól, így egyre inkább elterjedtek a praktikus női nadrágok, amelyeket különösen szívesen viseltek a sportoló nők, például biciklizés, lovaglás vagy teniszezés közben.

Kép forrása: Fortepan / Fortepan

Azért ne gondoljuk, hogy ekkoriban már természetes volt a “nadrágos nők” látványa az európai városokban! Bár a híres francia divattervezők, Coco Chanel és Yves Saint Laurent mindketten igencsak nadrág-pártiak voltak, így kollekcióikban sorra tűntek fel a női zakók és nadrágok, eleinte nagy feltűnést keltettek még az olyan ünnepelt színésznők, mint Marlene Dietrich és Katharine Hepburn is, akik rendszeresen nadrágot hordtak.

Hazánkban a színházi kellékek között tűntek fel először az első női nadrágok és nadrágkosztümök, és csak fokozatosan hódították meg a fővárosi utcákat. Igazán elfogadottá csak az 1960-as évektől váltak. Népszerűségük ugrásszerűen megnőtt a beat-korszakban, valamint a hippi korszakban elterjedt trapéz nadrágok elterjedése révén is, a 20. század végére pedig szépen belopóztak a legtöbb ruhásszekrénybe. Így aztán lehet trapéz, répa, farmer vagy szövet, ma már mindegy, hogy ki hordja a nadrágot!

Ismerd meg közelebbről a város titkait!

Ha imádod az ilyen történeteket, akkor az idén 15. éves Imagine sétáit neked találták ki! Különleges helyszínek, autentikus városélmény, kikapcsolódás és tanulás vár rád az izgalmas programokon.

Budapest mellett több vidéki városban is csatlakozhatsz a számos tematika közül valamelyikhez, sőt, privát programként vagy csapatépítőként is kérheted! Az Imagine városi sétáiról bővebben itt olvashatsz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
A buborékfiú tragédiája: 12 évet élt teljes elszigeteltségben, halála mégis forradalmasította az orvostudományt
A halálos kór miatt egyetlen baktérium is végzett volna vele. A NASA még egy űrruhát is készített neki, hogy érezhesse a külvilágot.


A redőnyök résein átszűrődő fényben apró porszemek lebegtek, amiket a fiú, aki egész életében steril műanyag falakon keresztül nézte a világot, csodálkozva figyelt. Hópelyheknek nevezte őket, mert soha korábban nem látott még hasonlót. Tizenkét év után először lélegzett szűretlen levegőt egy kórházi szobában, és először érezhette édesanyja érintését.

Néhány nappal korábban, amikor orvosai a kockázatos lépésről, a buborék elhagyásáról kérdezték, csak ennyit mondott édesapjának: „Apa, bármit elfogadok, csak jobban legyek” – ahogy a PBS American Experience dokumentumfilmje felidézi. Ez a két hét szabadság volt David Phillip Vetter életének utolsó fejezete, egy olyan tragédia, amelynek tudományos hozadéka ma csecsemők ezreinek életét menti meg.

A Vetter család első fia, David Joseph III, hét hónaposan hunyt el súlyos kombinált immundeficienciában, röviden SCID-ben. Amikor Carol Ann ismét fiúval lett terhes, az orvosok 50 százalék esélyt jósoltak a betegség megismétlődésére.

A mélyen vallásos katolikus szülők az abortusz helyett a küzdelmet választották.

David Phillip Vetter 1971. szeptember 21-én született, és a születése utáni másodpercekben egy előre elkészített, steril műanyag izolátorba helyezték. Életének első éveit a houstoni kórházban, később pedig egy otthonukban felállított, hasonló rendszerben töltötte.

Minden, ami bejutott hozzá – levegő, étel, játékok –, aprólékos sterilizálási folyamaton ment keresztül. A NASA által fejlesztett mobil ruha jelentett számára egy rövid ablakot a külvilágra.  Amikor először felvette, csak annyit mondott: „Tetszik.” Édesanyja így emlékezett vissza a pillanatra: „Amikor először megpróbált járni a ruhában, úgy imbolygott, mint egy matróz, aki épp most szállt partra.”

A ruha használata azonban körülményes volt, és David hamar ki is nőtte.

Ahogy David cseperedett, egyre inkább tudatára ébredt helyzete korlátainak. A külvilággal egy beépített kesztyűpár és a buborék falán keresztül kommunikált. Mary Ada Murphy pszichológus segített neki feldolgozni az elszigeteltség okozta frusztrációt. Egy alkalommal David őszintén megkérdezte tőle: „Miért vagyok állandóan dühös?” – idézte fel a pszichológus a Houston Pressnek adott interjújában.

12 éves korára az orvosok és a család számára is világossá vált, hogy a helyzet hosszú távon tarthatatlan. Dr. Shearer így foglalta össze a dilemmát egy 2015-ös visszaemlékezésben: „Mi mind tudtuk, hogy eljön a nap, amikor dönteni kell: bent vagy kint.”

A megoldást egy csontvelő-transzplantáció jelenthette volna, amelyet nővérétől, Katherine-től kapott. Mivel a szöveti egyezés nem volt tökéletes, a beavatkozás kockázatos volt. 1983. október 21-én David megkapta a körülbelül 59 milliliter, kezelt csontvelőt.

A beavatkozás után hetekig minden rendben lévőnek tűnt, de karácsony után David állapota rohamosan romlani kezdett. Magas láz gyötörte, amely elérte a 40,6 Celsius-fokot, és belső vérzései lettek. A donor csontvelőben egy rejtett vírus, az Epstein–Barr-vírus (EBV) lappangott, amely David legyengült szervezetében elszaporodott és daganatokat, Burkitt-limfómát okozott.

A tudomány számára ez a tragédia egy fontos felfedezést hozott: bizonyítékot szolgáltatott arra, hogy egy vírus rákos megbetegedést idézhet elő. A fiú számára azonban a folyamat a véget jelentette. Orvosai 1984. február 7-én meghozták a végső döntést. Kiemelték a buborékból, és egy steril kórházi szobába fektették.

Életében először érintkezhetett közvetlenül a szeretteivel. Ám állapota nem javult. Egyik utolsó, tiszta pillanatában így szólt: „Ez nem működik… Fáradt vagyok. Miért nem húzzuk ki az összes csövet, és engedtek hazamenni?”

Február 22-én, tizenöt nappal a „szabadulása” után, David elhunyt.

A története bejárta a világot, és a „buborékfiú” fogalma beépült a popkultúrába, több film is készült, amit ő ihletett. Conroe-i sírkövén egy egyszerű, mégis mindent összefoglaló mondat áll: „Ő soha nem érintette meg a világot, de a világot megérintette ő.”

A NASA mérnökei által 1977-ben készített, mintegy 50 000 dollárba (mai árfolyamon körülbelül 16,5 millió forintba) kerülő steril „űrruhát”, amelyben David néhány lépést tehetett a külvilágban, ma a Smithsonian Intézet őrzi. Ez a ruha szimbolizálja azt a hatalmas technológiai és pénzügyi erőfeszítést – a 12 évnyi gondozás teljes költségét több mint 1,3 millió dollárra, vagyis közel 430 millió forintra becsülték –, amelyet egyetlen gyermek életben tartására fordítottak.

Ez a befektetés azonban komoly etikai kérdéseket is felvetett. „Csodálatos, hogy képesek vagyunk erre. De talán túllépjük a tudásunk határait, amikor ennyire kockázatos kísérletekbe vágunk” – fogalmazta meg a kételyeket Bruce Jennings orvosetikus a PBS dokumentumfilmjében. James H. Jones orvostörténész szerint a helyzetet az akkori kontextusban kell értékelni: „Az eljárás kísérleti volt; hatásossága nem volt bizonyított, mégis ez volt az első reménysugár.”

Negyven évvel David halála után az Egyesült Államok mind az ötven államában rutinszerűen szűrik az újszülötteket súlyos kombinált immundeficienciára. A korai diagnózisnak köszönhetően a 3 hónapos kor előtt elvégzett csontvelő-transzplantációval a gyógyulási arány ma már 90-95 százalékos.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
MÚLT
A Rovatból
A nő, aki elsőként fedezte fel, miből áll az univerzum és a csillagok, de hazájában még diplomát sem kaphatott
Cecilia Payne volt az első hölgy a világon, akinek sikerült megszereznie a csillagászati PhD- fokozatot, sőt, a Harvard professzori címét is. Mindezt abban az időben, amikor Nagy-Britanniában a nők még diplomát sem kaphattak.


Eléggé igazságtalan, hogy a legtöbb találmányhoz automatikusan hozzákapcsoljuk a feltalálóját is, akikkel tele vannak a tankönyvek is, míg mások neve a feledés homályába vész. Pedig igazán nem lehet azt mondani, hogy mellékes információ, amire a brit származású amerikai csillagász, Cecilia Payne (1900-1979) rájött: hogy az univerzum legelterjedtebb eleme a hidrogén.

Eleinte még a saját édesanyja sem támogatta az egyetemi tanulmányait, mert nevetségesnek gondolta, hogy nőként tudományos pályát válasszon. Pedig Cecilia a középiskola után elnyert egy ösztöndíjat a Cambridge-i Egyetemre, ami nem volt kis dolog – akkoriban sem. Ott fizikát és kémiát tanult, majd miután elmélyült beszélgetést folytatott egyik professzorával, Arthur Eddington asztrofizikussal az egyetem obszervatóriumának nyílt napján, a csillagászat került érdeklődése középpontjába. Eddington, látva a lány tehetségét, rábízta az obszervatórium könyvtárának gondozását.

Nem meglepő módon Ceciliát még az egyetem alatt a Királyi Csillagászati Társaság tagjává választották, de Cambridge-ben 1948-ig érvényben volt az a rendelkezés, hogy nők ugyan járhatnak az egyetemre, de diplomát nem kaphatnak. Tehát a női hallgatók arról nem is álmodhattak, hogy kutatók lesznek, legfeljebb pedagógusnak állhattak.

Eddington professzor azonban bemutatta őt az Angliába látogató Harlow Shapley amerikai csillagásznak, aki – diploma hiánya ide vagy oda – felajánlott neki egy ösztöndíjat a Harvard Egyetemre, a Radcliffe College-ba a PhD dolgozatának elkészítésére. Cecilia nem csupán élt a lehetőséggel és Amerikába költözött, hanem mindössze két év alatt meg is szerezte a doktori fokozatot. Ezzel ő lett a világtörténelem első nője, aki a Harvardon valaha ledoktorált, méghozzá 25 évesen.

Ebben a dolgozatában mutatta be fő tudományos eredményét: spektroszkópiai módszerrel kimutatta, hogy a Nap tömegének döntő többsége hidrogén. De még jópár alapvető módszertani, illetve tudományos problémát oldott meg benne, sőt a változó csillagok kutatását máig az ő elméletére alapozzák. Óriási megdöbbenést keltett azzal, hogy leírta: a csillagok anyaga nem a Földéhez hasonló, hanem zömmel hidrogénből és héliumból állnak.

A Princetoni Egyetem professzora, akivel a dolgozatot lektoráltatták, az eredményt „nyilvánvaló képtelenségnek” minősítette – de később nyilvánosan belátta a tévedését, miután saját maga is elvégezte más módszerrel az erre irányuló kutatásait, teljesen hasonló eredménnyel. Otto Struve csillagász azonban kapásból így jellemezte a PhD disszertációját:

„A legbriliánsabb tézis, amit valaha írtak a csillagászat területén.”

A sikeres védés után állást kínáltak neki a Harvard Egyetemen, de itt is beleütközött a nemi diszkrimináció könyörtelen üvegplafonjába: nőként csak „technikai asszisztens” besorolást kaphatott, férfi kollégáinál jóval alacsonyabb fizetéssel, miközben az elvárások ugyanazok voltak felé is. Ettől függetlenül kiharcolta magának szakmai munkájával a professzori kinevezést, amelyre 56 éves koráig kellett várnia. Azonban azt a rekordot senki nem vehette el tőle, hogy ezzel ő lett az első professzornő a Harvard történetében. Továbbá később kinevezték a csillagászati tanszék élére is, ezzel pedig ő lett a Harvard Egyetem első női tanszékvezetője is.

Cecilia érthető módon szakmán belül választott magának férjet: 34 évesen hozzáment az orosz származású amerikai csillagászhoz, Sergei Illarionovich Gaposhkinhoz. Közösen is sokat kutattak, főleg a Tejútrendszert és a Magellán-felhők változó csillagait, méghozzá komoly eredményekkel.

A természettudományi szakma immár vitathatatlanul ítélte meg az érdemeit: 43 évesen elnyerte az akadémiai tagságot, 76 évesen pedig kiérdemelte a Henry Norris Russell-díjat, azaz az Amerikai Csillagászati Társaság nagydíját. Köszönőbeszédében ezt mondta:

„A fiatal tudós jutalma az az érzelmi izgalom, hogy ő lehet az első a világtörténelemben, aki látott vagy megértett valamit.”

1979-ben rákban hunyt el, de nem sokkal előbb még megírta az önéletrajzát. A hír hallatán azonban nem robbant fel a gyászjelentés-rovat az újságokban, sőt a tudományos munkássága előtti tisztelgés később kimerült egy egyetemi emléktáblában és egy róla elnevezett díjban. Úgyhogy most legalább a saját elménkbe véssük fel mélyen Cecilia Payne nevét, aki felfedezte, miből vannak a csillagok és miből épül fel a Nap.

(Források: 1, 2, 3)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

MÚLT
A Rovatból
Vincent van Gogh-ot a bátyja felesége tette naggyá
A festő csak egyetlen képet adott el életében, Johanna van Gogh pedig posztumusz emelte őt a legnagyobb művészek közé. Mindezt egyedül egy kisbabával, rengeteg munkával és kitartással.


Te megtennéd az elhunyt férjedért, hogy a szintén elhunyt bátyja életművére teszed fel a saját életed – mindezt alig két év házasság után? Johanna van Gogh megtette, nem is akárhogyan. A fiatal és ambíciózus nyelvtanárnő elég hamar megtanulta, hogy a szerencse forgandó. Házassága a műkereskedő Theo Van Gogh-gal mesebelien indult (ő látható a fenti festményen), hiszen a fiú két találkozás után megkérte a kezét. Az esküvő után Párizsba költöztek, a művészeti elit sűrűjébe, és az elsöprő szerelem közepette hamar jött a gyermekáldás is, ám az ifjú feleség két éven belül duplán gyászolhatott.

Először Vincent, a férje bátyja követett el öngyilkosságot, aztán az emiatt teljesen megtört Theo is követte őt a túlvilágra egy régebben, bordélyházban elkapott szifilisz következtében – mindössze fél évre rá, 33 évesen. Johanna (becenevén Jo, lánykori nevén Johanna Gezina van Gogh-Bonger) nem csupán egy űrrel a szívében és egy félárva babával maradt magára mindössze 28 évesen, hanem sógora, Vincent van Gogh több mint 400 festményével is.

Amelyeket elhunyt férjével együtt rendkívül nagyra becsült, és szeretett volna megismertetni a nagyvilággal – annak ellenére, hogy Theónak minden igyekezete ellenére sem sikerült befuttatnia őt, és Vincent is csak egy képet adott el kudarcokkal tarkított karrierje során.

Érdekesség továbbá, hogy Jo a szintén Vincentnek elnevezett fia születése után látta először sógorát, Vincent van Gogh-ot, amikor babanézőbe érkezett hozzájuk. Az egyre csak romló elmeállapotú festő addigra már megcsonkítva élt, hiszen nem sokkal testvére eljegyzése után levágta a saját fülét, miután veszekedett Gauguinnel.

Joannára teljesen átragadt Theo lelkesedése testvére művészete iránt, ezért haláluk után elszánta magát. Személyes küldetéséhez feladta a párizsi lakást, ahol addig élt Theóval, és egy Bussum nevű holland faluba költözött, ahol otthonából panziót teremtett, hogy eltartsa magát és pici gyermekét. Közben nekiveselkedett a Gogh-életmű feldolgozásának és rendszerezésének. Sőt, a két testvér levelezését is feltárta, amelyből a festő mély érzelmi világa és pszichés betegsége is kirajzolódott. Néhai férje ugyanis megőrizte a Vincenttől kapott összes, pontosan 651 levelet.

Az özvegy beleásta magát a műkereskedelembe, és elkezdett a szakma legjavának nyakára járni. Kapóra jött, hogy tudott franciául, németül és angolul, hiszen így hatékonyabban tudott a berlini, párizsi és koppenhágai galériákkal tárgyalni. Ösztönösen jó érzéke volt a kereskedelemhez: a legjobb festményeket csak kölcsönbe adta a múzeumoknak, de a kiállításokra mindig küldött megvásárolható alkotásokat is.

A fordulópont 15 évvel Vincent van Gogh halála után, 1905-ben jött el Jo életében, amikor egy nagy retrospektív kiállítást szervezett a festő életművéből – majdnem ötszáz alkotással – az amszterdami Stedelijk Múzeumban. Mindent ő szervezett meg a képkihelyezésektől a vendéglistáig, és akkorra már tinédzser fia írta a meghívókat. A bemutatkozó tárlat elsöprő siker lett: felkeltette a gyűjtők, múzeumok és műkritikusok figyelmét, a Gogh-művek árai pedig az egekbe szöktek. 1891 és 1925 között Jo összesen közel 200 festményt és 50 rajzot adott el, de a kedvencein nem volt hajlandó túladni.

Jo bebizonyította, hogy veszteségből is lehet nyereség: eltökélt és kitartó munkájával elérte, hogy Vincent van Gogh tragikusan zseniális munkásságát elismerjék az egész világon. Annak érdekében, hogy Amerikát is meghódítsa, 1915-ben New Yorkba költözött, ahol angolul tanult, hogy lefordíthassa a két testvér levelezését – sőt, még bemutatót is szervezett a Fifth Avenue-n. Az első világháború után, 1919-ben tért csak vissza Amszterdamba.

Bár Jo kétszer is újraházasodott (mindkét esetben festővel, és a harmadik férje is nagyon fiatalon hunyt el), de az első helyen mindig a Gogh-hagyaték állt az életében. Egyik legszebb gesztusa az volt első igaz szerelmének emlékére, hogy Theo maradványait Utrechtből Auvers-sur-Oise-ba költöztette Vincent nyughelye mellé, hogy örökre együtt lehessenek. Jo halála után mérnökké lett fia a műkincsek örököseként megalapította a Vincent van Gogh Alapítványt és az amszterdami Van Gogh Múzeumot – benne az összes olyan képpel, amelytől édesanyja sosem akart megválni.

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

MÚLT
A Rovatból
Jeanne Calment hihetetlen története: 100 évesen még biciklizett, 114 évesen filmezett, 122 évesen halt meg
A francia Jeanne Louise Calment döntötte meg a leghosszabb igazolt emberi élettartam rekordját. 85 évesen kezdett el vívni, 117 évesen szokott le a dohányzásról, és amikor a 120. születésnapján megkérdezték tőle, milyen jövőre számít, azt felelte: „egy nagyon rövidre”.


Ha bármikor kiejtenéd a szádon, hogy „az én koromban ezt már nem kéne”, gondolj az Arles-ban 1875-ben született Jeanne Louise Calmentre, aki fittyet hányt az efféle sztereotípiákra, és úgy alapvetően az élet törvényeire is, hiszen 122 évet és 164 napot élni nem éppen szokványos. 100 évesen még simán biciklizett, 114 évesen szerepelt az életéről szóló filmben, és 115 évesen rászánta magát egy csípőműtétre is, sőt, a cigiről is majdnem egy évszázad után szokott le – igaz, nem a tüdejével volt gond, hanem csak azért döntött így, mert a megromlott látásával utált tüzet kérni másoktól.

Madame Calment izgalmas korban született Franciaországban, hiszen az Eiffel-tornyot 14 éves korában építették fel, és ezidőtájt találkozott – a nagybátyja boltjában festéket vásárló – Vincent van Gogh-gal, aki a megítélése szerint „koszos, rosszul öltözött és ellenszenves volt”.

A munkahelyi stressz nem rövidített az életén, hiszen 21 éves korában hozzáment másod-unokatestvéréhez (dédnagybátyja unokájához), a dúsgazdag üzlettulajdonos Fernand Calment-hoz, és sosem dolgozott egyetlen percet sem. Helyette leginkább teniszezett, kerékpározott, úszott, görkorcsolyázott, zongorázott és operába járt. Életfilozófiája az volt, hogy amin nem tudsz változtatni, azon ne stresszelj, és soha nem használt szempillaspirált, mert gyakran nevetett sírásig. Híres volt hatalmas életkedvéről, valamint nagy étvágyáról, különösen az édességek iránt.

Jeanne végig megőrizte éles szellemi képességeit, de közben tragikus dolgokat kellett megélnie: hosszú élete során a saját lánya, sőt, unokája is elhunyt. Pedig közeli hozzátartozói is rendkívül hosszú ideig éltek: idősebbik bátyja, François 97, édesapja 93, édesanyja pedig 86 évig.

Amikor Jeanne 90 éves lett, örökös híján leszerződött az akkor 47 éves, André-François Raffray nevű ügyvéddel, aki szerződésben vállalta, hogy havi 2500 frankot fizet az idős hölgynek azzal a feltétellel, hogy a halála után ő örökli a lakást. Raffray azonban a legrosszabb rémálmában sem gondolta, hogy végül nem csak 30 évig fizeti Jeanne-nak az ígért havidíjat, hanem a hölgy még túl is éli őt.
Miután az ügyvéd 77 éves korában meghalt, annak özvegye köteles volt tovább fizetni Calmentnek élete végéig a törvény értelmében.

Jeanne olyan legendás idézeteket hagyott az utókorra, mint például hogy „fiatalnak lenni lelkiállapot, nem a testtől függ. Valójában még mindig fiatal vagyok, csak az elmúlt 70 évben nem néztem ki olyan jól.” Vagy hogy „a mi jó Istenünk elfelejtett engem”. Az egyik interjúja végén az újságíró azt mondta: „Asszonyom, remélem, valamikor jövőre újra találkozunk”. Erre Jeanne azt válaszolta: „Miért ne? Annyira azért nem vagy öreg, még mindig itt leszel!”

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk