KULT
A Rovatból

A magyar tőzsdeügynök titokzatos képei

Mestitz Lajos magángyűjteménye a huszadik század máig tisztázatlan útvesztőiről, különös életutakról és műtárgy-csempészetről mesél.


Mestitz Lajos egy Horthy-korszakbeli tőzsdeügynök volt, nem mellesleg pedig szenvedélyes képgyűjtő. Privát kollekciójának 29 fennmaradt darabját csütörtökön mutatták meg a Kieselbach Galériában, együttes értékük két-háromszázmillió forint lehet. A teljes gyűjtemény ugyan számos darabbal volt gazdagabb, de a történelem viharai (egészen konkrétan bombatalálat is érte) nem kímélték.

Martos Gábort, A tőzsdeügynök képei című kötet szerzőjét személyes emlékek fűzik a gyűjtőhöz és képeihez: kisgyermekként, egy svájci gyógykezelés révén került kapcsolatba Mestitzékkel. Minthogy szülei nem kapták meg a kiutazási engedélyt, rokoni-baráti kapcsolatok hálóján keresztül jutottak el a kint élő házaspárhoz, akik vállalták felügyeletét. Mestitz Lajos 1969-ben bekövetkezett haláláig panzióban lakott, a zürichi opera mögött, ahol a falak tele voltak értékesebbnél értékesebb magyar festők képeivel.

mestitz3

Persze nincs az a koravén gyerek, akit a színes műanyag katonáknál jobban érdekelne egy Rippl-Rónai, Ferenczy, Czóbel vagy Derkovits, ha mégoly ritkaságnak számítanak kis.

Idővel azonban eljött az eszmélés ideje, és bizony kiderült, hogy Mestitz gyűjteménye páratlan a maga nemében.

A kutatás során fordulatos, ugyanakkor a korszakban nem egyedülálló életút és műtárgysorsok bontakoztak ki. Az 1897-ben született Mestitz Lajos tőzsdeügynök volt, ahogy apja is, az ő üzletét vitte tovább. Katonáskodott az első világháborúban. A harmincas években megházasodott. A Kossuth téren, szinte a Parlament szomszédságában épült Elysée-palotában élt feleségével, Borza Irénnel – aki Aranyosi Irén néven több filmben és színházi előadásban is szerepelt – egy háromszoba-hallos klasszikus polgári lakásban.

mestitz1mestitz4

Talán felelőtlenség, talán megszállottság, de képei a háborúban, sőt az ostrom alatt sem kerültek le a falakról. Mivel bombatalálat érte a palotát (melynek következtében egy szoba és annak tartalma gyakorlatilag teljesen megsemmisült), számos mű elpusztult.

Mestitz maga nem volt szívbajos: az egész ostromot a parlament szomszédságában töltötte, és miközben mindenki a pincébe menekült, ő a harmadik emeleti lakásában ült gramofont hallgatva, német irodalmat olvasva. Állítólag azt mondta: őt nem kérdezték meg, legyen-e háború, és mivel mélyen nem ért egyet vele, egyet tud tenni – nem vesz róla tudomást.

Zsidó származása és halált megvető apátiája ellenére túlélte a vérzivataros éveket, 1947-ben hivatalos kivándorló útlevéllel Svájcba emigrált. Később disszidensként tartották számon, feleségétől, aki itt maradt, papíron el is vált, hogy az asszony lehetetlenüljön el teljesen (1956-ban, amikor Irén utánautazott, ismét összeházasodtak). Bizonyos képeit elutazásakor magával vitte, néhányat bőröndökben csempésztek ki Svájcba. Máig nem sikerült az összes nyomára bukkanni, csak annyit lehet tudni, hogy lappanganak, eladták vagy egyszerűen eltűntek; a róla és feleségéről készített portrék is erre a sorsra jutottak. Egy részük a gyűjtő 1969-es, más részük a feleség 1988-as halála után, a hagyatéki eljárást követően a Svájcba kerüléshez hasonló „vargabetűkkel” került vissza Magyarországra.

mestitz2

A gyűjteményben van egy érdekes kakukktojás: egy Tiepolo-metszet az 1700-as évekből, amely okkal tűnhet kevésbé odaillőnek, hiszen Mestitz szinte teljes egészében kortárs műveket gyűjtött.

Feleségének unokaöccse gyakran és részletesen írt a gyűjteményről emlékirataiban, valószínűleg említette volna ezt a ritkaságot. De mivel nem tette, arra lehet következtetni, hogy a metszet (amely még sokszorosítottként is rendkívüli értékű) a háború idején, esetleg Svájcban került rejtélyes úton-módon Mestitz birtokába. A háborús időkben egyébként nem volt ritka, hogy a műtárgymozgást a túlélésért vívott harc indukálta...

mestitz6

A műgyűjtő történetében az is fehér folt, hogy zsidó származása ellenére vajon miért nem kobozták el vagy vették zár alá gyűjteményét, sőt, hogy volt egyáltalán lehetséges az, hogy őt magát sem vitték el?

Az első kérdésre lehetséges válasz, hogy a mára igen értékes művek akkoriban „dekorációs célokra alkalmas” kortársnak számítottak, értéküket az azóta eltelt idő a többszörösére növelte. Utóbbira pedig egy fotó adhat magyarázatot, amely 1945 őszén, a Fészek Klub első, háború utáni bálján készült. Mestitz Lajos Bajor Gizivel táncol, aki feleségével rendkívül bizalmas viszonyt ápolt. Bajor Giziről köztudomású, hogy Stromfeld Aurél úti villájában (amely ma színészmúzeum) számos veszélyeztetett művészkollégáját bújtatta, így például Diósy Antalt, a festőt és feleségét, Nagyatjai Teréz díszlettervezőt.

bajor_gizi

Nem csak Mestitz Lajos és gyűjteményének sorsát, de általában a magyar képzőművészetet is számos titok lengi körül. Máig nem lehet tisztán látni, mi történt bizonyos képekkel.

A „nagy” és vagyonos gyűjtők (mint például az Andrássy-, a Hatvany-, a Herzog-család, Kohner Adolf vagy Majovszky Pál) összesen egy-kéttucatnyian lehettek az egész országban, olyanok pedig, mint Mestitz Lajos, százas vagy akár ezres nagyságrendben.

Akárhogy is, a háború és a történelem fordulatai rengeteg gyűjteményt zúztak szét; rengeteg alkotás tűnt el a műtárgypiacról, és máig sincs törvényileg jól szabályozva, hogyan kerülhetnek vissza.

Ha érdekes volt a cikk, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
Krasznahorkai László Nobel-díját a könyvtár és a könyvesboltok sem hirdetik a szülővárosában, pedig ő azt mondja: beérné egy A4-es papírlappal is
Az író Facebook-oldalán mondott köszönetet mindazoknak, akik gondoltak rá és gratuláltak neki az irodalmi Nobel-díj kihirdetése alkalmából.


Lassan egy hónap telt el azóta, hogy kiderült, egy magyar író, Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat. A rangos elismeréshez számos közéleti személyiség gratulált, a világsajtó is hosszan írt munkásságáról. Úgy tűnik azonban, hogy a friss Nobel-díjas szülővárosában, Gyulán nem büszkélkednek annyira a sikerrel – legalábbis az író Facebook-oldalán található bejegyzés szerint:

„Krasznahorkai László hálás mindenkinek, barátnak, ismerősnek, fordítónak és kiadónak, tartós olvasónak és kezdő olvasónak, akár magyar, akár még nem magyar, távolinak tehát és közelinek, és különösképpen a képen látható üzenet íróinak szülővárosomban, Gyulán, ahol rajtuk kívül nemcsak »óriásplakáttal« nem üdvözlik szerény elvándoroltjukat, de még a könyvesbolt vagy a könyvtár előtt sem látni – pedig beérném egy A4-es papírlappal is – az öröm bármi jelét – hálás, tényleg az, hogy szeretettel gondoltak és gondolnak rá az irodalmi Nobel-díj kihirdetése alkalmából.”

A poszthoz mellékelt képen egy ablakra kiragasztott papír látható, amin ez áll: „Krasznahorkai László (szülővárosa: Gyula), irodalmi Nobel-díj, 2025. E ház lakói büszkék rád, gratulálunk!”

Via 24.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
Meghalt Ganxsta Zolee édesanyja
Kassai Ilona Kossuth- és Jászai Mari-díjas magyar színésznő 97 éves volt.


Ganxsta Zolee a Facebookon tudatta, hogy kedden elhunyt édesanyja, Kassai Ilona, Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő.

Az 59 éves rapper szerda este osztotta meg a hírt, egy közös fotóval és szívszorító sorokkal búcsúzott, vette észre a Blikk.

„Tegnap este drága Édesanyám, Kassai Ilona az angyalok közé került, a Mennyek országába. Egy igazi művész volt, és a legjobb anya. Köszönöm mindenkinek, aki most egy picit megemlékezik róla a szívében”

- olvasható a zenész posztjában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Az Offspring bulija legalább olyan szórakoztató volt, mint a koncertet megelőző szünet – képes beszámoló
Az 1984-ben alapított amerikai punk-rock banda bő 40 év alatt sem veszített sokat a vonzerejéből – és a lendületéből sem, ahogy tegnap az MVM Dome-ban bebizonyították. Humoros, látványos, pörgős bulit csaptak – jöjjön a beszámoló képekkel!
Tóth Noémi - szmo.hu
2025. november 01.



Kevés felemelőbb élmény van egy anyának annál, mint amikor a gyerekkori kedvenc bandájára elviheti a saját kislányát bulizni, akinek – minő szerencse – jelenleg ugyanaz a kedvenc zenekara. Én még a nadrágra csiptethető walkmanemen hallgattam rongyosra az Americana kazettát, nemrég pedig a 9 éves lányom állított össze Spotify listát a best of válogatásukról, úgyhogy kijelenthető, hogy nem évültek el évtizedek alatt sem.

Az előzenekar a francia-kanadai punkegyüttes, a Simple Plan volt, akik kifejezetten jó hangulatot csináltak már az elején is, és láthatóan a közönség egy része miattuk (is) érkezett. Elhangzott többször a „köszönöm Budapest” is, amin mindig meghatódom külföldi bandák esetén, és láthatóan jól érezték magukat a srácok. Hatalmas strandlabdákat is útnak indítottak a csápoló kézáradatba, illetve már ekkor sem fukarkodtak a konfettiesővel. Már önmagában ez az ugrálásra komponált koncert is remekül megalapozta a főzenekart, de a legjópofább blokk a szünetben következett.

Egy világító „fuck yeah” feliratú léghajó kezdett el körözni felettünk egy drónnal, majd táncoló csontvázakkal elindult egy visszaszámláló, és bulis nóták kíséretében különféle tematikákat vetítettek a hatalmas kijelzőkön. Volt például közös karaoke az A-Ha Take on Me című dalával, illetve olyan szekciók, amelyeknél egy adott témára pásztázta a kamera a közönséget. Volt headbang cam, look like cam (itt baloldalon egy híres karaktert, jobb oldalon meg egy rá hasonlító látogatót mutatott a kamera, és nem mindenki volt boldog az összehasonlítástól), fenékrázás és fuck you cam (itt egy család édes kisgyermekei vitték a prímet, akik rögtön boldogan mutogatták a középső ujjukat). Illetve nem maradhatott ki a klasszikus csókkamera sem, amelynek a végére bevágták az elhíresült Coldplay-es jelenetet is. A humorfaktort fokozta a stáb egyik gorillának öltözött embere, aki végig a közönség soraiban bohóckodott, és lehetett vele fotózkodni.

A lányommal is mindenki jó arc volt: mindkét zenekar stábtagjától csak úgy kapott egy-egy pengetőt, felbecsülhetetlen ereklyékkel gazdagítva a megdicsőült negyedikesemet, és lépten-nyomon segítőkész fiúk akarták felvenni őt a nyakukba, hogy jobban lásson.

Amikor berobbant az Offspring, hét év után végre ismét nálunk pörgetve a legjobb és legújabb nótáikat, a közönség teljesen beindult. Szerencsére nem követték el azt a hibát, amit sokan el szoktak, hogy csak az új albumot erőltetik – bár az is ütősre sikerült –, hanem az össze slágeres puskaport is sorra előtték. Le sem lehetett törölni a vigyort a képünkről a lányommal, ahogyan együtt ordítottuk az I Want You Bad, a The Kid’s Aren’t Alright, a Pretty Fly (For a White Guy) vagy a Hit That refrénjeit.

A másfél órás koncertbe belefért egy Ozzy-megemlékezés egy Black Sabbath feldolgozással, valamint egy zongoránál előadott, Beatles-féle Hey Jude is, amely mellé egy saját dalt is balladásított a frontember, miközben a mobiltelefonok vakui elárasztották a stadiont. Apropó, az énekes nem éppen egy szokványos punk, hiszen Dexter Holland molekuláris biológiai doktorátusát HIV-kutatásból szerezte, valamint profi pilóta és repülésoktató is egyben.

Az egész koncert rendkívül látványos volt, és garantáltan unatkozásmentes, hiszen egyfolytában változott a vetítés, pattogtak a strandlabdák, estek a konfettik, lelkesen beszélt a banda, szóródtak a szikrák, sőt, felfújtak két hatalmas gumicsontvázat is, amelyek szájából végül füstcsóva szállingózott. Úgyhogy finoman szólva nem egy minimálra hangolt haknit élvezhetett a közönség, pedig fele ennyi erőfeszítéssel is imádtuk volna az estét.

Még a beengedés, a ruhatár és a metrózás is flottul ment, úgyhogy a lányom első nagyszabású stadionkoncertje szerencsére jobban nem is sikerülhetett volna. Én pedig vagy ezer rockkoncerttel a hátam mögött bátran kijelentem, hogy az Offspring tesz arról, hogy a mondás érvényben legyen: „punks not dead”!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Visszatér a terrorbohóc – Az új It: Welcome to Derry HBO-sorozat keményen darálja a szereplőit!
Újra látjuk Derryt, és vele együtt a gyermekkor legrettegettebb rémálmát, a félelemből táplálkozó démoni lényt. Az It: Welcome to Derry első része minden várakozást felülmúl! A 60-as évek ártatlansága sosem volt ennyire félelmetes. Andy Muschietti új sorozata egyszerre nosztalgikus és hátborzongató!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. október 29.



Már az első képsoroknál világossá válik, hogy az It: Welcome to Derry nem kíván óvatoskodni.

Andy Muschietti, aki a korábbi Az-filmekkel már bizonyította, hogy mesterien ért a rettegés megkomponálásához, most visszatér a gyökerekhez.

Szó szerint és átvitt értelemben is. A rendező keze nyoma minden pillanatban érezhető, a sorozat hangulata már az első részben magával ragadja a nézőt. Itt nem kímélnek senkit és semmit.

A hatvanas évek miliője rendkívül hitelesen kel életre. A díszletek, a jelmezek, a zenék és a színek együttesen teremtik meg azt a nosztalgikus, mégis fenyegető légkört, ami az eredeti filmek egyik legnagyobb erőssége. Az alkotók ügyesen egyensúlyoznak a múlt bája és a borzalom közt, ez az ellentét adja a sorozat igazi ízét. A gyerekkori ártatlanság és Derry mélyén megbúvó gonosz kontrasztja itt is tökéletesen működik.

A nyitójelenet nemcsak hatásos, de egyenesen mellberúgó. A brutalitás kicsit talán öncélú, mégis elég erőteljes ahhoz, hogy a néző ne felejtse el, ez bizony nem egy családi matiné.

A 18-as karika bőven indokolt, ám a készítők ügyesen elkerülik a túlzások csapdáját, épp annyit mutatnak, amennyit kell. Ez a visszafogottabb merészség teszi igazán feszessé a hangulatot. Maradjunk annyiban, hogy az első jelenet szülésjelenete velem marad egy ideig.

A történet középpontjában ismét gyerekek állnak, akik egy titokzatos eltűnés nyomába erednek. Matty (Miles Ekhardt) sorsa már a nyitányban eldől, de „barátai”: Lilly (Clara Stack) és Teddy (Mikkai Karim Fidler) még nem tudják, mi történt vele.

A bűntudat és a kíváncsiság hajtja őket, miközben lassan szembesülnek Derry sötét titkaival.

Pontosabban egy nagy titkával. A gyerekszínészek frissességet hoznak a képernyőre: természetesek, szerethetőek és hihetőek. Bár egyikük sem ismert név, mindannyian tökéletesen hozzák a karaktereiket. Már most érezni, hogy erős kis csapat kovácsolódik belőlük, akárcsak az eredeti film hőseiből. De azért várjuk ki az első rész végét.

A felnőtt szereplők közül James Remar és Jovan Adepo visznek színt a mellékszálakba. Alapvetően érdekes a koreai veterán története, aki a hidegháborús Amerika árnyékában próbál boldogulni. Mint afroamerikai tiszt, ki kell harcolnia társai tiszteletét, olykor kevesebb sikerrel. Ez, a rasszizmussal szembeni görbe tükör, meglátjuk majd mire megy. A sorozat itt-ott játszik történelemmel, néha kissé idealizálja a múltat, de mindez megbocsátható, mert a cél nem a dokumentarizmus, hanem a hangulat megteremtése. Ez viszont egyértelműen működik, méghozzá hibátlanul.

A történet nem kiemelkedő, akik olvasták/látták az eredetit, azért érezhetően ismétlik önmagukat, de az első rész alapján még ezt nem nevezném egyértelmű negatívumnak.

Bill Skarsgård hiánya talán meglepetésként érheti az egyszeri nézőt, de éppen ez ad izgalmat az első résznek. A terrorbohóc árnyéka ott lebeg minden jelenet fölött, még akkor is, ha ő maga nem bukkan fel. Ez a sejtelmesség fokozza a feszültséget: tudjuk, hogy el fog jönni az a pillanat, amikor újra szembenézünk vele, és ez a várakozás az egyik legerősebb húzóereje az első résznek. Alig várom a folytatást!

Technikailag a sorozat eddig kifogástalan. A vizuális világ egyszerre realisztikus, brutális, véres és álomszerű, a fényképezés gondosan kidolgozott.

A kamera néha játékosan követi a gyerekeket, máskor ridegen pásztázza a kisváros utcáit, mintha maga Derry is élne, lélegezne. Az effektek nem hivalkodóak, inkább finoman támogatják a történetmesélést, egészen addig, ameddig be nem tör a képernyőre a kétfejű repülő démonbébi és minden finomkodást kidobnak az utcára. A hangdizájn tökéletesen épít a csend erejére és a kaotikus pusztításra.

Az első epizód végén katartikus pillanat zárja a történetet. Egy olyan befejezés, ami után az ember ösztönösen a következő rész gombja után nyúlna, ha tehetné. A Warner azonban heti adagokban tálalja a rémálmot, így marad a várakozás feszültsége.

Ez talán nem is baj: az It: Welcome to Derry eddig inkább lassan bontakozó, atmoszférikus horror, amit érdemes ízlelgetni, nem egyszerre ledarálni. Pedig nagyon kívánja a szervezetem a következő részt!

A sorozat legnagyobb erénye, hogy nem csupán rettegést kínál, hanem érzelmet is. A barátság, az örökölt traumák, a bűntudat és az összetartozás témái újra és újra előkerülnek, a horror elemek mögött valódi emberi dráma húzódik. A gyerekszerelem és a veszteség árnyéka, a felnövés fájdalma mind ott rezeg a háttérben, ettől lesz a sztori több puszta ijesztgetésnél.

Összességében az It: Welcome to Derry első része méltó folytatása Muschietti világának. Nagyon reméltem, hogy A Flash - A villám csak egy véletlen botlás volt és a szakember nem felejtett el rendezni.

Atmoszférikus, izgalmas és vizuálisan lenyűgöző.

Aki szerette a 2017-es filmeket, az most is otthon fogja érezni magát ebben a baljós kisvárosban. Az alkotók tisztelettel nyúlnak a forráshoz, mégis képesek új színt vinni a történetbe, eddig azért az kiemelhető, hogy még csak egy rész elérhető a sorozatból. Ha a folytatás is tartja ezt a színvonalat, akkor Derry városa újra a modern horror egyik legizgalmasabb helyszínévé válhat, és mi örömmel térünk vissza oda, bármennyire is rettegünk tőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET: