KULT
A Rovatból

A Forrest Gumptól A sebhelyesarcúig - A legnagyobb férfi színészalakítások - 1. rész

Listánkból persze nem hiányozhat Jack Nicholson és Robert de Niro sem.


Már a színésznős listánál is megállapítottuk, hogy lehetetlen megállni tíznél, így hamarosan újabb listát olvashattok tőlünk. Addig is lássuk, kik mutatták meg a filmvilágnak és a nézőknek a férfi színészek közül, milyen mélységekbe és magasságokba tud elmenni egy művész a kamera előtt. Cikkünknek folytatása is lesz, a teljesség igényére törekedve.

Dustin Hoffman - Esőember, 1988

Az ikonikus Dustin Hoffman legszebb megnyilvánulása a vásznon, igazi átalakulás: ilyenkor az eredeti személy teljesen eltűnik és egy teljesen másik személyiséget látunk a filmben, egy totálisan új személyiséget. Ezeket a szerepeket nevezzük a legnehezebb színészi munkának, hiszen még csak nem is a saját gesztusait használja ilyenkor a színész, hanem egy teljesen újonnan felépített gesztusrendszerrel létezik a vásznon. Erre csak a legnagyobbak képesek. Ezt az alakítást nem lehet könnyek nélkül megúszni, hátborzongató és szívet melengető Hoffman jelenléte és örökre emlékszik a néző rá.

Tom Hanks - Forrest Gump, 1994

Tom Hanksnek valószínűleg mindig is ez marad a leghíresebb alakítása, nem is lehet elmenni mellette. Hanks annyira összetett játékot produkál, amihez foghatót keveset találunk: egyszerre gyerek és felnőtt, a legmélyebb gyermeki érzelmeket jelenítette meg, egy felnőtt testében. Ezt a jelenet, amikor megpillantja a saját gyermekét, nagyon nehéz könnyek nélkül végignézni, még tizedszerre is (és nagyon kevés ilyen jelenet van a filmtörténetben, pedig próbálkoztam), annyira letisztultan mutatja meg az érzelmeket. Hanks közvetlenül a Philadelphia Oscar-díja után évben érdemelte ki ezért a filmért is a szobrot.

Robert De Niro - Taxisofőr, 1976

Robert De Niro is olyan színész, aki önmagában egy intézmény. Nehéz kiválasztani, hogy melyik is az az alakítása, amit a legnagyobbnak látunk. Talán a legikonikusabb szerepe, a Taxisofőr. De Niro játéka általában nem attól jó, hogy a filmben van egy nagyjelenet, ahol aztán apait-anyait belepakol és mi szájtátva bámulunk, hanem összességében a játéka hitelessége, az erőteljes jelenléte mélyen megmarad az emberben és az egész filmet sokkal erősebben tudjuk átélni, mintha más játszaná el. Természetessége és a belőle áradó energia lemi erővel hat a vásznon. Így van ez a Taxisofőrrel is, aki látta, sosem felejti el De Niro játékát.

Jack Nicholson - Ragyogás, 1980

Minden idők egyik legrémisztőbb horrorfilmjében mindössze egyetlen gyilkosság történik, az sem a főszereplőket érinti, mégis van valami, amitől végig a hideg futkos a hátunkon - ez pedig Jack Nicholson alakítása. A színész olyan hévvel vetette bele magát a Stephen King-adaptáció főszerepébe, hogy nem tudunk nála tökéletesebbet elképzelni a bezártságtól lassanként megőrülő, agressziókezelési problémákkal és az általa gondnokként vállalt hotel szellemeivel küzdő családapa szerepére.

Marlon Brando - A vágy villamosa, 1951

Ebben az 1951-es moziban Brando épp szexszimbólum-korszakában volt és tökéletes volt erre a szerepre – a castinghoz és a színészvezetéshez egyébként nagyon értett Elia Kazan rendező, aki Tenessee Williams drámáját dolgozta fel. Az alkoholista, lecsúszott tanárnő (Vivien Leigh) New Orleansba költözik a  húgához, ahol sógora, az agresszív és erőtől sugárzó Stanley (Brando) között azonnal feszült dinamika alakult ki. Amit Brando ebben a filmben csinál, az maga az őserő robbanása, az igazi Sztanyiszlavszkij-féle iskolás alapuló method acting.

Matthew McConaughey - Mielőtt meghaltam, 2013

Valószínűleg sok ilyen listáról lefelejtenék McConaughey alakítását, de aki látta filmet, valószínűleg nem értene egyet. A mozi nem szólt akkorát a nagyközönség előtt, mint mondjuk a Forrest Gump, de az Oscar-díjat megkapta a színész, és nem lehet elfelejteni, ahogy csont-bőrre fogyva játssza a bunkó, meleggyűlölő fazont, aki aztán AIDS-es lesz, és kénytelen az általa utált embereket a szívébe fogadni. Ennek a játéknak megvan a gyönyörű csúcspontja, amit McConaughey perzselő hitelességgel éli át, mintha csak egy dokumentumfilmet néznénk.

Humphrey Bogart - Casablanca, 1942

Ha van valami, amihez Bogart nagyon értett, az az érzelmek olyasfajta ábrázolása volt, ami az amerikai filmekben az 1940-es években egészen egyedinek számított. Különösen a Casablanca volt kiemelkedő filmjei sorában, melyben érzelmek egész skáláját játszotta el, mint élete szerelmétől (Ingrid Bergman) utoljára búcsúzó macsó, érzelmeit éveken át pókerarc mögé rejtő bártulajdonos. Ahogy megjelenik a nő, úgy bújik elő Bogart kemény arcán is a múlt, az ábrázolt szerelem pedig a filmtörténet egyik legszebbike. Ráadásul külön büszkék is lehetünk a filmre, hiszen a magyar származású rendező, Kertész Mihály rendezte.

James Dean - Édentől keletre 1955

Meggyőződésem, hogy James Dean - aki a tragikusan fiatalon, 24 évesen halt meg - a filmtörténet egyik, ha nem "A" legfantasztikusabb színésze volt, aki rövid pályája alatt óriási sikert élt meg, és aztán nem is tudta feldolgozni. Gyorsan és szenvedélyesen élt, mint amilyen szenvedélyt és életet és hitelességet tett az alakításaiba is. Mindössze három nagyjátékfilmben szerepelt, mégis két Oscar-jelölése volt. Eliah Kazan John Steinbeck epikus regényét filmesítette meg 1955-ben, s ebben is olyan pillanatai vannak melytől összeszorul a torkunk. Egy apa és két nem egyenlően szeretett gyermeke történetét meséli el a film, Dean az elhanyagolt fiút játssza, aki hiába küzd az apai elismerésért.

Al Pacino - A sebhelyesarcú, 1983

Pacino, akárcsak De Niro, Hollywood nagy alakjai közé tartozik, aki nemcsak ezzel a kultfilmmel írta be magát a filmtörténetbe, noha a Sebhelyesarcú morális romlásának történetét gyönyörűen jeleníti meg. Egyébként pedig ez - a "Say hello to my lil' friend" az egyik legtöbbet idézett - filmekben is lépten-nyomon hallható - mondat a filmtörténetből.

Leonardo DiCaprio - Gilbert Grape, 1993

Lasse Hallström gyönyörű drámájában a vidéki Amerika egy szeglete, egy kisváros és egy itt lakó furcsa család élete elevenedik meg. Itt él bátyjával, a főszereplő Johnny Deppel Arnie (Leonardo DiCaprio), az értelmileg visszamaradott kamasz, aki rebellis viselkedése ellenére csupa szeretetet visz mindenki életébe. Ez volt DiCaprio egyik legnagyobb alakítása számomra -, és az első Oscar-jelölését is ezért kapta. Teljesen eltűnik a szerepben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„3 éve veretünk” – Új dallal tért vissza Azahriah, itt a vemzavr!, és egy klip is hozzá Young Fly-jal
Ez Azahriah első új megjelenése azóta, hogy tavaly ősszel bejelentette visszavonulását. A dal klipjét már a megjelenés napján, néhány óra alatt közel 100 ezren látták a YouTube-on.


Hétfőn jelent meg Azahriah, azaz Baukó Attila és Young Fly, polgári nevén Schüller Ákos közös új dala vemzavr! címmel.

Az új számhoz különleges klip is készült, amelynek első felében fekete-fehér képkockák láthatók. A dalban Azahriah arról is énekel, hogyan változott meg az élete az elmúlt években.

„Sokat láttam, tapasztaltam 23 évem alatt / 3 éve veretünk, ezalatt lett a széfem full / Bocs, de a pihenésre nem érek rá”

– hallható a szövegben.

A 23 éves énekes nem most először dolgozik együtt Young Fly-jal. Korábban a Pannonia című dalon is közösen szerepeltek.

Ez Azahriah első új megjelenése azóta, hogy tavaly ősszel bejelentette visszavonulását. A dal klipjét már a megjelenés napján, néhány óra alatt közel 100 ezren látták a YouTube-on.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Robert Redford
A világ egyik legnagyobb filmsztárja 89 évesen távozott. Színészként és rendezőként is világhírű alkotásokat tett le az asztalra. Redford olyan klasszikus filmekben játszott főszerepet, mint a Butch Cassidy és a Sundance kölyök vagy Az elnök emberei. Ő hozta létre a Sundance Intézetet, amely a független filmeket és színházat segíti, és amelynek nevéhez a világhírű Sundance Filmfesztivál fűződik.


89 éves korában meghalt Robert Redford színész és Oscar-díjas rendező – erősítette meg Cindi Berger a művész sajtósa.

„Robert Redford 2025. szeptember 16-án hunyt el otthonában, a Utah állambeli hegyekben, a Sundance-en – azon a helyen, amit szeretett, azok között, akiket szeretett. Nagyon fog hiányozni”

– közölte Berger a CNN-nel. „A család kéri a magánélet tiszteletben tartását.”

Redford olyan klasszikus filmekben játszott főszerepet, mint a Butch Cassidy és a Sundance kölyök vagy Az elnök emberei. Rendezőként is maradandót alkotott: nevéhez fűződik többek között az Átlagemberek és a Folyó szeli ketté című díjnyertes film.

A filmkészítés iránti elkötelezettsége miatt hozta létre a Sundance Intézetet, amely a független filmeket és színházat segíti, és amelynek nevéhez a világhírű Sundance Filmfesztivál fűződik.

Redford környezetvédőként is ismert volt. 1961-ben költözött Utah államba, ahol fontos szerepet vállalt a természet és az amerikai Nyugat tájainak megőrzésében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Budapesten a Disturbed: újra itt a metálbanda, amelynek a legnagyobb slágere egy milliárdos megtekintésű feldolgozás lett
A Disturbed idén ünnepli korszakalkotó debütáló lemeze, a The Sickness 25. évfordulóját, ez alkalomból pedig 17 állomásos turnéra indultak. Az amerikai zenekar a Megadeth társaságában érkezik október 6-án a Budapest Arénába.


Október 6-án, hétfőn jön Budapestre a Disturbed, az amerikai metálbanda a Papp László Budapest Sportarénában lép fel, az előzenekar se kisebb név lesz, a Megadeth áll színpadra előttük.

A Disturbed 1994-ben alakult Chicagóban, eredetileg Brawl néven. Az alapító tagok: Dan Donegan (gitár), Mike Wengren (dob), Steve “Fuzz” Kmak (basszus). David Draiman csak 1996-ban csatlakozott a bandához, ő váltotta az eredeti énekest. David zsidó családba született, és vallási iskolákba járt gyerekkorában, de nem nagyon szerette, lázadó természete miatt többször is eltanácsolták.

Kevesen tudják róla, hogy klasszikus kántor képzést is kapott, jellegzetes hangképzése többek közt a „Down with the Sickness”-ben lett világhírű.

A zenekar áttörése a The Sickness (2000) album volt - ennek a 25. évfordulóján indult a The Sickness 25th Anniversary Tour is idén, amelynek keretében Budapestre is ellátogatnak.

A Disturbed a legsikeresebb metálzenekarok egyike, mi sem mutatja ezt jobban, mint az, hogy több mint 17 millió albumot adtak el világszerte, és a zenekar albumai közül egymás után öt is a Billboard 200 első helyén debütált.

A zenekar stílusát sokszor a nu metalhoz sorolják, de ők maguk inkább hard rock/heavy metal bandának tartják magukat, de ezen úgyis mindenki vitatkozni fog, úgyhogy mi sem foglalnánk állást.

Ami érdekes, hogy a legnagyobb slágerük nem egy metálszám, hanem egy feldolgozás volt, aminek az eredetije nem is állhatna messzebb a stílusuktól. A „The Sound of Silence” (Simon & Garfunkel) 2015-ben akkora világsiker lett, hogy azóta nem hagyhatják ki a koncertekről sem, sőt a különleges hangi adottságokkal rendelkező Draimantől is mindig ezt kérik, ha betéved egy tévéstúdióba.

A sikerre amúgy nagy szükségük volt 10 évvel ezelőtt, mert a banda 2011 és 2015 között szünetet tartott, és végül nagy visszatérést produkált az Immortalized albummal.

A látványos koncertek mellett a tartalom is fontos nekik és a rajongóknak is, szövegeik gyakran érintenek társadalmi, politikai és személyes témákat, mint például függőség, háború, elidegenedés. Emellett a Disturbed gyakran támogat jótékonysági ügyeket, például a veteránokat segítő alapítványokat.

A Disturbed idén ünnepli korszakalkotó debütáló lemeze, a The Sickness 25. évfordulóját, ez alkalomból pedig 17 állomásos turnéra indultak. Az amerikai metálbanda eddig egyetlen egyszer játszott Magyarországon, 2019-ben, az akkori eget rengető buli után pedig most visszatérnek Budapestre. A turné során minden este két felvonást nyomnak: az elsőben a teljes The Sickness albumot játsszák el, majd a legnagyobb slágerek következnek. A Disturbed ráadásul a Megadeth társaságában érkezik október 6-án a Budapest Arénába.

A Disturbed a mai napig rekordokat döntögető sikereket ér el, több mint 17 millió eladott albumot és 14 milliárd streaminget tudhatnak magukénak. Ez a sikertörténet a The Sickness megjelenésével kezdődött, rajta olyan dalokkal, mint a Down With The Sickness, a Stupify, a Voices és a The Game.

Disturbed: The Sickness 25th Anniversary Tour

Kezdés: 2025, október 6., hétfő - 19.00

Papp László Budapest Sportaréna


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Sétálsz vagy meghalsz! A Stephen King könyve alapján készült A hosszú menetelés véres, izgalmas és megható
A sétálók viadalában Philip Seymour Hoffman fia és az Alien: Romulus androidja gyalogolnak 48 társukkal együtt a gazdagságba vagy a halálba: csak egy maradhat!


Francis Lawrence rendező, úgy tűnik, nem tud kilépni a komfortzónájából. Miután megrendezett Az éhezők viadala-filmek közül négyet (2013: Futótűz, 2014: A kiválasztott 1. rész, 2015: A kiválasztott Befejező rész, 2023: Énekesmadarak és kígyók balladája, jelenleg pedig az ötödiken – Az éhezők viadala: Az aratás hajnala – dolgozik), fogta magát, és készített egy filmet, amelynek sztorija szerint egy disztópikus USA-beli társadalomban egy nagy háború után évente megrendezik a Hosszú Menetelést, amelynek során minden államból kisorsolnak egy önként jelentkező fiatal férfit, akik versenyt sétálnak egymással. Ez azt jelenti, hogy addig kell gyalogolniuk, amíg csupán egy marad közülük talpon, aki ezzel megnyer egy hatalmas pénznyereményt, illetve teljesítik egy kívánságát.

A hasonlóságok eléggé szemet szúrnak, bár azt hozzá kell tenni, hogy A hosszú menetelés alapját képező, azonos című regényt Stephen King még 1979-ben vetette papírra (Richard Bachman álnéven), míg Suzanne Collins csupán 2008-ban állt elő Az éhezők viadala első kötetével.

Vagyis A hosszú menetelés tekinthető Katnissék ősének, elődjének, ihletadójának is, ami ugyanakkor a sztorijából fakadóan (fiatalok sétálnak az úttesten több száz mérföldön keresztül) egy kevésbé eseménydús cselekmény ígéretét hordozza magában.

Persze szabályok itt is vannak. A film szerintiekben (mivel vannak bizonyos eltérések a regényhez képest) például séta közben nem szabad megállni, vagy 3 mérföld/óránál lassabban gyalogolni, különben intést kap a versenyző. Három intés után pedig a hivatalos közlés szerint „leléptetik” az illetőt, azaz kiesik a versenyből, ami jelen esetben azt jelenti, hogy agyonlövik a sétakonvojt autókon és tankon kísérő katonák. Bizonyos, szabályszerűen megtett mérföldmennyiség után az intéseket törlik.

Megállni, pihenni, aludni, vécére menni nem lehet, mindez az evéssel és ivással egyetemben is csak séta közben lehetséges, teli vizes kulacsot a katonák adnak, ha kifogyott az előző.

Ezeket szem előtt tartva jelentkezik a versenybe főhősünk, Ray Garraty (Philip Seymour Hoffman nem kevésbé tehetséges fiacskája, Cooper Hoffman például a Licorice Pizzából vagy a Saturday Night: A kezdetekből lehet ismerős), aki rejtélyes okokból jelentkezett ide (látszólag nem a pénznyeremény érdekli). Itt ismerkedik össze Peter McVriesszel (David Jonsson), akivel gyorsan barátságot köt, s persze a többi srác közt is akadnak még szimpatikusak és antipatikusak egyaránt. Az egész sétáló cirkuszt a rendszer hű katonája, a térségben hírhedt és kíméletlen Őrnagy (Mark Hamill végig napszemüvegben) vezeti.

Az első és legfőbb kérdés, ami felmerül az emberben a sztori hallatán: mi lehet izgalmas abban, hogy emberek sétálnak végeláthatatlanul? Nos, King megoldotta ezt is, amit szerencsére a rutinos Francis Lawrence-nek és forgatókönyvírójának, JT Mollnernek (Angyalok és banditák) is sikerült kifogástalanul átemelnie a filmbe. A társaság természetesen eléggé színes: van köztük kigyúrt és nyeszlett, nagydumás és szótlan, jófej és seggfej, ifjabb és idősebb, alacsony és magas, fehér, fekete, ázsiai és amerikai őslakos, szóval a fiatal férfiak/tinik közt mindenféle típus. Ez pedig kapásból remek dinamikákat gerjeszt a karakterek között (beszélgetni természetesen nem tilos).

Ugyanakkor azt is időről időre láthatjuk, ahogy az emberi szervezet különféle módokon felmondja a szolgálatot, kinél így, kinél úgy jelentkezik valamilyen fizikai vagy mentális probléma a megállás nélküli gyaloglástól.

Közben pedig megismerjük a főbb szereplőket, a motivációikat, a múltjukat, a céljaikat, megszeretjük őket, s így a „csak egy maradhat”-elvű finálé közeledése egyre elkeserítőbbé válik számunkra is.

Ki marad végül, kit, mikor és hogyan veszítünk el? Okosan felépített film, ami leginkább a dialógusokra épül, és nem is mond csődöt ebben.

Viszonylagos eseménytelensége ellenére is kimondottan izgalmas képsorok peregnek épp ezért a szemeink előtt, a végig a szabadban játszódó terep ellenére is fojtogató és kézzelfogható atmoszféra kialakításában pedig mindemellett fontos szerepet játszottak Jo Willems operatőr szemcsés és fakó színekben tobzódó képei, valamint Jeremiah Fraites hangulatos zenei aláfestései.

Na meg persze a csodálatos színészek! E tekintetben egyértelműen a két főszereplő, Cooper Hoffman és David Jonsson (őt többek között az Ipar című sorozatból, vagy a Rye Lane című kiváló romkomból ismerhetjük, a legtöbben azonban a tavalyi Alien: Romulus Andy nevű szintetikusaként jegyezték meg maguknak) viszik a pálmát, mindketten csodálatos alakítást nyújtanak, minden bizonnyal sokat hallunk még majd róluk a jövő filmes és sorozatos díjkiosztó gáláin.

A hosszú menetelés pedig egy remek kis bejegyzés lesz a filmográfiájukban: nem derít majd jókedvre (nem is célja), de izgalmas, végig leköti a néző figyelmét, és amit vállal, azt hozza tokkal, vonóval, izzadsággal, nem kevés vérrel (egészen brutális képsorokra is lehet számítani), könnyekkel, bajtársiassággal, önfeláldozással, bosszúval, reménnyel, kitartással. Az emberi tűrőképesség határait feszegető sztorit biztosan nem feledjük jó ideig.


Link másolása
KÖVESS MINKET: