MÚLT
A Rovatból

A fasizmus első európai diadalmenete – 100 éve történt a Marcia su Roma

Mussolini és feketeinges fasisztáinak 1922. október végi demonstratív fegyveres bevonulását 100 évvel az események után is úgy tekintik, mint a labilis parlamenti demokráciákra leselkedő veszélyek prototípusát.


Aki Rómában jár, két épületet semmiképpen sem kerülhet ki: az egyik a Szent Péter-bazilika, a másik pedig a Piazza Venezián álló Haza oltára (Altare della Patria), II. Viktor Emánuel király emlékműve. Nincs szinte olyan panoráma az Örök Városban, ahonnan ez a kettő ne lenne látható. De míg a pápa székhelyét, a világ leghatalmasabb katolikus templomát egyetemes csodálat övezi, addig a hófehér emlékmű kultusza már nem ilyen egyértelmű, egyrészt struktúrája és fehér színe miatt – az olaszok nemes egyszerűséggel „írógépnek” nevezik – másrészt pedig azért, mert ennek oszlopai közül szeretett a legjobban szónokolni Benito Mussolini.

Mussolini és feketeinges fasisztáinak 1922. október végi demonstratív fegyveres bevonulását, a Marcia su Romát, amellyel az ókori Római Birodalom feltámasztásáról álmodó Duce Julius Caesart akarta utánozni – ez volt az ő „Rubiconja” – a hatalomátadás kikényszerítését III. Viktor Emánuel királytól 100 évvel az események után is úgy tekintik, mint a labilis parlamenti demokráciákra leselkedő veszélyek prototípusát.

És azt sem szabad elfelejteni, hogy az újságíróként és tanítóként induló Mussolini pályája kezdetén anarchista-szocialista volt, nézetei miatt többször letartóztatták. 1919-ben az első világháború utáni kaotikus állapotok helyrehozására még baloldali-nacionalista programmal indult a választásokon az újonnan megalakított, hamarosan fegyveres milíciákká alakuló Fascio di Combattimento (Harci szövetség, az ókori római hatalmi jelkép, a „fasces” – vesszőnyaláb – nyomán), de vereségük után szakított a szocialistákkal és más baloldali csoportokkal. Ezután deklarálta, hogy a jövőben a világháború veszteseit fogják támogatni. (Olaszország ugyan a „győztesek” közé került, miután 1915-ben a központi hatalmaktól átállt az antanthoz, de Dél-Tirol bekebelezésén kívül más „jutalmat” nem kaptak, az író-kalandor Gabriele D’Annunzio Fiumét elfoglaló katonai akciója után még öt évig folyt a nemzetközi huzavona az adriai kikötőváros sorsáról).

Mussolininak sikerült az olasz tőkés és földbirtokos rétegeket, sőt az egyházi vezetőket is megnyernie, miközben harcosai, legtöbbször az egyre nagyobb befolyással rendelkező helyi vezetők utasítására, erőszakkal és megfélemlítéssel igyekeztek letörni a munkássztrájkokat és a parasztok földfoglaló mozgalmát. (E légkört remekül festi le Bernardo Bertolucci a Huszadik század (Novecento) című filmjében). 1921-re a fasiszták már megszállták és rettegésben tartották a városokat, az összecsapásoknak több mint 100 halálos áldozata volt. Az új választások előtt beléptek a polgári Nemzeti Blokkba, amelynek köszönhetően 35 képviselőt küldhettek az olasz parlamentbe.

Ezzel azonban Mussolini nem elégedett meg: a Fascio 1921 novemberi kongresszusán bejelentették a mozgalom Nemzeti Fasiszta Párttá való alakulását, amelynek akkorra már 350 ezer tagja volt és nyíltan hirdették, hogy céljuk egy jobboldali diktatúra létrehozása.

Miután a pártvezérnek sikerült a hazatért egykori frontharcosok mellett a hadsereg vezetését is maga mellé állítania, 1922. októberében elérkezettnek látta az időt a hatalomátvételre. Ennek közvetlen előzménye az volt, hogy Luigi Facta liberális párti miniszterelnök be akarta venni a kormányba a szocialistákat. A fasiszta vezetők erre mozgósították fegyvereseiket, több városban, köztük Milánóban, Bolognában és Perugiában át is vették a hatalmat, majd elindultak Róma felé. Maga Mussolini Nápolyból tüzelte híveit. Facta október 27-én benyújtotta lemondását III. Viktor Emánuelnek, de a király nem fogadta el. A miniszterelnök másnap hadiállapotot akart bevezetni, ehhez azonban az uralkodó aláírása kellett volna. A királyi audienciára érkező Facta indítványát Viktor Emánuel dühroham közepette tépte össze, és azt felelte a miniszterelnöknek, hogy „az ostromállapot után csak egy dolog jöhet: a polgárháború. Egyikünknek fel kell áldoznia magát”. Természetesen Factának kellett távoznia. Egyes történészek szerint a király elutasításának valódi oka az volt, hogy unokatestvére, Emanuele Filiberto herceg, az első világháború legendás tábornoka rokonszenvezett a fasisztákkal és nem mert újat húzni a hadsereggel.

Mussolini október 29-én meg is kapta a miniszterelnöki kinevezést, tehát a fasiszta osztagok másnapi római bevonulása csupán nyomatékot adott a hívei között már a Fascio megalapítása óta a Duce (Vezér) nevet viselő Mussolini hatalomátvételének.

(1925-től már hivatalosan is ez volt a címe, akárcsak később az őt sokáig példaképének tartó Adolf Hitlernek a Führer).

A fasizmus több mint 20 évig uralkodott Itáliában. Benito Mussolininak 1926-ra sikerült kiépítenie a totális diktatúrát, de már előzőleg is teljes erővel folyt a politikai ellenfelek megfélemlítése, ellehetetlenítése, amely 1924. júniusában Giacomo Matteotti meggyilkolásában csúcsosodott ki. A szocialista politikust azután rabolták el és ölték meg, hogy a parlamentben kijelentette: a fasiszták elcsalták az áprilisban tartott választásokat, és szavazataik egy részét erőszakkal csikarták ki a választóktól. A Matteotti-gyilkosságot követő fenyegető közhangulatot Mussolini sikeresen saját javára fordította és leszámolt a fasiszta párton belüli ellenzékével is. Miután 1926 október 31-én merényletet kíséreltek meg ellene Bolognában, novemberben hirdették ki olasz szóhasználat szerint a „legfasisztább törvényeket” (leggi fascistissime). Ekkor oszlatták fel a pártokat, tiltották be az ellenzéki lapokat, vezették be a belső száműzetés intézményét. A száműzöttek között voltak az antifasiszta ellenállás későbbi vezetői: az Olasz Köztársaság elnöke, Sandro Pertini és Luigi Longo kommunista pártfőtitkár, Curzio Malaparte, a Kaputt, illetve Carlo Levi, a Krisztus megállt Ebolinál című regények szerzői (ez utóbbi éppen Levi életének erről a szakaszáról szól). Létrehozták a politikai titkosrendőrséget, bevezették a halálbüntetést államellenes bűncselekményekre és ekkor kezdte el működését egy különleges bíróság, amelynek első dolga volt lecsapni a kommunistákra, mindenekelőtt a párt alapítójára, Antonio Gramscira.

A Duce ekkor már teljhatalmat élvezett: 1925. karácsonyán jelent meg a miniszterelnök rendeleti kormányzásáról szóló törvény, amelynek értelmében csak a királynak felelős és csak ő válthatja le.

Ezt III. Viktor Emánuel meg is tette – 1943. július 25-én, miután az angolszász szövetségesek szicíliai partraszállását követően a fasiszta nagytanács megvonta a Ducétól a bizalmat, a király elrendelte letartóztatását, majd családjával együtt elmenekült Rómából. Addig azonban Mussolini belekergette hazáját előbb az észak-afrikai „birodalomépítő” háborúkba, majd a náci Németországgal és Japánnal kötött szövetségen át a II. világháborúba.

Az 1960-as évek olasz neorealista filmművészetének két remekműve volt Dino Risi Marcia su Romája (1962) Vittorio Gassmannal és Ugo Tognazzival, illetve Luigi Comencini Mindenki haza (Tutti a casa) című alkotása Alberto Sordival a főszerepben, amelyek a maguk szatirikus módján kitűnően ábrázolják „történelmi alulnézetből” Mussolini hatalomra jutását és bukását. Az elsőben a két főhős leszerelt katona, akik megélhetési okokból csatlakoznak a fasiszta mozgalomhoz és csak később döbbennek rá, hogy mibe keveredtek. A Mindenki haza pedig az olasz fegyverszünet utáni káoszt mutatja be, amikor már se Mussolinira, se a királyra nem számíthatnak az egyszerű katonák, és csak rajtuk múlik, hogy milyen utat választanak. Pedig a háború után világhírűvé vált római filmváros, az 1937-ben felavatott Cinecittá legfőbb céljai közé tartozott a fasiszta propaganda és a nagy pozőr Mussolini személyi kultuszának erősítése. Nem véletlen, hogy az első produkció Scipio Africanusról, a Hannibált legyőző római hadvezérről készült.

Mussolinit 1945. április 28-án utolérte a népítélet, a királyi családot pedig 1946. június 2-án megfosztották az olasz tróntól és „örök száműzetésre” ítélték. Ez utóbbi törvényt csak 2002 novemberében vonta vissza az olasz parlament, és Emanuele Filiberto di Savoia herceg, az utolsó király, II. Umberto unokája volt az első, aki 56 év után Itália földjére léphetett. Az olasz fasiszta pártot is betiltották, de már 1946-ban megalakult és legálisan működött az Olasz Szociális Mozgalom (Movimento Sociale Italiano - MSI), amelynek vezetői alig három évvel korábban Mussolini bábállamában, a Salói „Szociális Köztársaságban” tevékenykedtek.

Az olasz újfasiszták, különböző neveken, különböző imázzsal - Nemzeti Jobboldal (Destra Nazionale), Nemzeti Szövetség (Alleanza Nazionale), Olaszország Testvérei (Fratelli D’Italia) – azóta is jelen vannak az olasz politikában és a sors furcsa fintora, hogy éppen a Marcia su Roma 100. évfordulóján nyílik lehetősége Giorgia Meloninak választási győzelme után a kormánya alakításra.

Még akkor is, ha a körülmények kizárják, hogy a Duce diktatúrájának nyomdokaiba lépjen.

A Mussolini-család sem tűnt el teljesen az itáliai közéletből. Alessandra Mussolini, a Duce unokája filmes-énekesi pályán indult – anyai nagynénje Sophia Loren, együtt játszottak a Hitler 1938-as római látogatásakor játszódó Egy különleges nap című Ettore Scola-filmben – majd a 90-es években politizálni kezdett az MSI színeiben. Később a Silvio Berlusconi vezette Forza Italia tömörülésnek előbb képviselőházi tagja, majd szenátora, végül európai parlamenti képviselője lett. Közben 2004-ben megalakította a rövid életű Szociális Akció (Azione Sociale) nevű szélsőjobboldali pártot, 2020-ban pedig visszavonult a politikától. Fia, Romano Floriani Mussolini a Lazio futballcsapatában játszik, amely a fasizmus idején arról vált nevezetessé, hogy egyedül állt ellen a római klubok egybeolvasztásának és a Duce dédunokája többször is kijelentette, hogy egyáltalán nem érdekli a politika.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
„Hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót” – 30 éve történt az ország legsúlyosabb vonatbalesete, amiben 31-en haltak meg
1994. december 2-án 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat több kocsija is. 31-en haltak meg, az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.


1994. december 2-án szörnyű tragédia rázta meg az országot. 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat második kocsija, majd a kocsik 110 kilométer/órás sebességgel egymásba, illetve az állomásépületbe rohantak.

A balesetben összesen 31-en vesztették életüket, 27-en a helyszínen, négyen a kórházban haltak meg, 52-en pedig megsérültek. Az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.

Később kiderült, a balesetet emberi mulasztás okozta. A vonat érkezése előtt negyed órával az első vágányon tolatást végeztek, csakhogy a váltók ekkor már át voltak állítva a második vágányra, amelyen a gyorsvonatnak át kellett volna haladnia. A tolató szerelvény a kerekeivel átállította a váltót az első vágányra.

A gyorsvonat az egyenes haladásnál engedélyezett sebességgel, azaz körülbelül 110 kilométer/órával érkezett az állomás felé, a kitérő állású váltót ebben az állásban viszont legfeljebb 40 kilométer/órás sebességgel közelíthette volna meg a szerelvény. A mozdony és az első kocsi kitért és haladt tovább az első vágányon, viszont a szerelvény többi kocsija leszakadt, majd kisiklott, és egy része az állomásépületbe rohant.

A mentést a baleset után közvetlenül az állomáson szolgálatot teljesítő vasúti dolgozók és az utasok kezdték meg. Aztán megérkeztek a mentők, tűzoltók, és katonák is. Még ők sem láttak még ehhez fogható katasztrófát, de az első újságírók sem tudták eleinte felfogni, mi történt.

Mészáros János a Szoljon.hu fotóriportere az elsők között ért oda, a szirénák hangját követte.

„Láttam, hogy egymáson vannak a vagonok. Akkor már hallottam zajokat, síró, jajveszékelő embereket a roncsok alól. Néhol mozogtak elemlámpák, a tűzoltók és a mentők ekkor már bemásztak a roncsok közé és próbálták megtalálni a túlélőket, sérült embereket”

– mondta a fotós korábban a XXI. Századnak.

Huszonhét ember a helyszínen meghalt, a holttesteket először a váróba fektették.

„Nem kívánom senkinek azt a látványt, érzést, amit az váróterem látványa nyújtott, ahová korábban a holttesteket fektették. Néhány kolléganőmmel hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót. Az egyik munkatársnőnk épp babát várt, mondtuk neki, ő ne jöjjön, máshol segítsen, ha tud. Borzasztó emlék”

– emlékezett vissza szörnyű tragédiára a Szoljon.hu-nak egy asszony, aki már akkor is a vasútnál dolgozott. Azt mondta, sokan bementek aznap éjjel dolgozni közülük, olyanok is, akik nem voltak szolgálatban.

Kárándi Béla nyugalmazott alezredest is a helyszínre rendelték. Az ő feladatuk a halottak azonosítása volt.

„Csendben dolgoztunk, senkinek nem volt kedve megszólalni. Szavakkal nem is lehet elmondani, milyen érzés volt látni, amikor az egyik fiatal mellé lefeküdt a földre az édesanyja. Átölelte a fiát, és perceken át zokogott. Az áldozatok között volt az ORFK egyik középvezetőjének az anyósa is. Amikor bejött az asszony férje, összetört egy széket. Rajta így jött ki a mérhetetlen düh és fájdalom, hogy elveszítette a feleségét”

– mesélte a tragikus éjszakáról a keleten.hu-nak.

A balesetben hatan életveszélyes, húszan súlyos, tizenketten könnyű sérüléseket szenvedtek. A sérülteket több kórházba szállították. Tizennégy embert elsősegélynyújtás után haza is engedtek, négy ember életét viszont már nem tudták megmenteni. Az áldozatok száma így később harmincegyre nőtt.

A Legfelsőbb Bíróság 1996 februárjában hozott ítéletet a balesetet okozók ügyében. A vasúti közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlan veszélyeztetéséért Szűcs Ferenc váltókezelőt öt és fél év, Farkas István tolatásvezetőt két év, Illyés Ferenc kocsirendezőt pedig másfél év fogházbüntetésre ítélte a bíróság. Szűcs Ferenc három év letöltése után kegyelemmel szabadult.

A MÁV az elhunytak hozzátartozóinak, a sérülteknek és azoknak, akik anyagi veszteséget szenvedtek kártérítést fizetett. Az esetenkénti összeg 20 ezertől 6 millió forintig terjedt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

MÚLT
A Rovatból
A magyar származású Albrecht Dürer az önmarketing mestere is volt, nemcsak a reneszánszé
Elképzelt orrszarvú, forradalmi sokszorosítási eljárás és botrányos önarckép: a németalföldi festészet zsenije Nürnbergből hódította meg Európát. Bejártuk a házat, ahol élt és dolgozott 20 évig.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. november 18.



Tele a történelemkönyv világhírű magyarokkal: a festő-grafikus-könyvkiadó géniusz Albrecht Dürerről is kevesen tudják, hogy aranyműves apja révén magyar vér csörgedezett az ereiben, bár ő már Németországban született 1471-ben. A festőinasnak szegődött fiúban csak úgy buzogott a tudásvágy és az újítási hajlam, és elképesztően pontosan tudta ábrázolni a természetet vagy az emberi vonásokat. Kortársai megítélése szerint ráadásul Dürer csupa meglepő dologra vetemedett. Például humánus témákat választott – gondoljunk csak ’A nagy nyúl’ című akvarellje és önarcképére –, amelyek akkoriban nem voltak divatosak.

1505-ben elkészítette egyik legismertebb grafikáját egy orrszarvúról, amelynek az a különlegessége, hogy Dürer soha nem látott élőben orrszarvút, és egy leírás alapján készítette el a művet. Ez a grafika rendkívül népszerű lett, és sokan csak ezen keresztül ismerték meg az állatot. Azonban nem minden alkotása lett az ismertségen felül sikeres is: az önarcképeit sok kritika érte, mondván, Dürer túlságosan is egoista – főleg az okozott botrányt, amelyen Krisztusként áldja gyakorlatilag önmagát. Önbizalomban és provokációban nem szűkölködött, az biztos…

Viszont szakmai érdemei elvitathatatlanok:

Dürer egyfajta „művész-influencerként” forradalmasította a művészeti alkotások terjesztését. Fametszeteivel és rézkarcaival felfedezte a sokszorosítás újfajta technikáját, amelynek segítségével képes volt műveit széles körben terjeszteni könyvszerű formában, ezzel növelve a bevételét és a hírnevét szerte Európában.
Munkásságának egyik fontos aspektusa volt a könyvnyomtatás iránti szenvedélye, amelyet nagybátyja, Anton Koberger, Nürnberg egyik vezető nyomdásza segítségével fejlesztett tökélyre. Dürer fametszet-illusztrációi, mint az ’Apokalipszis’, jelentős mértékben hozzájárultak a kor művészetéhez.

A Dürer-ház nem csak múzeum, hanem skanzen is

A művész Nürnbergben található otthona, a Dürer-ház ma múzeumként üzemel a bajor város turisztikai központjában, egy gyönyörű téren a vár aljánál. Dürer már eleve százéves házként vásárolta meg az ingatlant, ahol édesanyjával, illetve feleségével élt és alkotott – utódok nélkül – két évtizedig. A festő 1528-ban bekövetkezett halála után még a felesége lakott benne egy évtizedig, aztán több tulajdonosváltás után visszavásárolta a város, hogy közkinccsé tegye a házat. A Dürer-házon szerencsére a II. világháború sem hagyott akkora nyomot, mindössze a tetőt kellett megjavítani rajta, pedig a város nagy részét lebombázták annak idején. Úgyhogy ma is szinte egykori hangulatában tekinthető meg a jellegzetes stílusú, ötemeletes, és belül kissé puritán berendezésű épület.

A termeket róva az ember úgy érzi, időutazásba csöppent, miközben a korabeli technikákkal is megismerkedhet. A házat korhű bútorokkal rendezték be, és rekonstruálták Dürer műtermét is. Jó érzés úgy barangolni a házban, hogy azon ritka, fennmaradt reneszánsz-kori ház Európában, amely egy művész tulajdonát képezte. Még akkor is, ha sok alkotás a tárlaton csak másolat (élén a botrányos önarcképpel), hiszen az eredeti festményeket a világ nívós múzeumai birtokolják.

Albrecht Dürer élete és művészeti tevékenysége nagyban hozzájárult tehát a nyomtatási technikák és sokszorosított grafikák fejlődéséhez. Polihisztor-voltát az is mutatja, hogy nem csupán mint festő, könyvillusztrátor és grafikus, hanem mint író és irodalmár is tevékenykedett: önéletrajzokat és útinaplókat is írt, valamint elméleti könyveket festészetről, méretezésről és várépítésről, amelyek hosszú ideig szolgáltak alapul a művészeti oktatásban és gyakorlatban egyaránt. Dürer munkássága meghatározó része Európa kulturális örökségének, magyar gyökereiről pedig a városligeti Ajtósi Dürer sor emlékezik meg, amelyet halálának 400. évfordulóján neveztek el róla.

Források: 1, 2, 3


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

MÚLT
A Rovatból
Jeanne Calment hihetetlen története: 100 évesen még biciklizett, 114 évesen filmezett, 122 évesen halt meg
A francia Jeanne Louise Calment döntötte meg a leghosszabb igazolt emberi élettartam rekordját. 85 évesen kezdett el vívni, 117 évesen szokott le a dohányzásról, és amikor a 120. születésnapján megkérdezték tőle, milyen jövőre számít, azt felelte: „egy nagyon rövidre”.


Ha bármikor kiejtenéd a szádon, hogy „az én koromban ezt már nem kéne”, gondolj az Arles-ban 1875-ben született Jeanne Louise Calmentre, aki fittyet hányt az efféle sztereotípiákra, és úgy alapvetően az élet törvényeire is, hiszen 122 évet és 164 napot élni nem éppen szokványos. 100 évesen még simán biciklizett, 114 évesen szerepelt az életéről szóló filmben, és 115 évesen rászánta magát egy csípőműtétre is, sőt, a cigiről is majdnem egy évszázad után szokott le – igaz, nem a tüdejével volt gond, hanem csak azért döntött így, mert a megromlott látásával utált tüzet kérni másoktól.

Madame Calment izgalmas korban született Franciaországban, hiszen az Eiffel-tornyot 14 éves korában építették fel, és ezidőtájt találkozott – a nagybátyja boltjában festéket vásárló – Vincent van Gogh-gal, aki a megítélése szerint „koszos, rosszul öltözött és ellenszenves volt”.

A munkahelyi stressz nem rövidített az életén, hiszen 21 éves korában hozzáment másod-unokatestvéréhez (dédnagybátyja unokájához), a dúsgazdag üzlettulajdonos Fernand Calment-hoz, és sosem dolgozott egyetlen percet sem. Helyette leginkább teniszezett, kerékpározott, úszott, görkorcsolyázott, zongorázott és operába járt. Életfilozófiája az volt, hogy amin nem tudsz változtatni, azon ne stresszelj, és soha nem használt szempillaspirált, mert gyakran nevetett sírásig. Híres volt hatalmas életkedvéről, valamint nagy étvágyáról, különösen az édességek iránt.

Jeanne végig megőrizte éles szellemi képességeit, de közben tragikus dolgokat kellett megélnie: hosszú élete során a saját lánya, sőt, unokája is elhunyt. Pedig közeli hozzátartozói is rendkívül hosszú ideig éltek: idősebbik bátyja, François 97, édesapja 93, édesanyja pedig 86 évig.

Amikor Jeanne 90 éves lett, örökös híján leszerződött az akkor 47 éves, André-François Raffray nevű ügyvéddel, aki szerződésben vállalta, hogy havi 2500 frankot fizet az idős hölgynek azzal a feltétellel, hogy a halála után ő örökli a lakást. Raffray azonban a legrosszabb rémálmában sem gondolta, hogy végül nem csak 30 évig fizeti Jeanne-nak az ígért havidíjat, hanem a hölgy még túl is éli őt.
Miután az ügyvéd 77 éves korában meghalt, annak özvegye köteles volt tovább fizetni Calmentnek élete végéig a törvény értelmében.

Jeanne olyan legendás idézeteket hagyott az utókorra, mint például hogy „fiatalnak lenni lelkiállapot, nem a testtől függ. Valójában még mindig fiatal vagyok, csak az elmúlt 70 évben nem néztem ki olyan jól.” Vagy hogy „a mi jó Istenünk elfelejtett engem”. Az egyik interjúja végén az újságíró azt mondta: „Asszonyom, remélem, valamikor jövőre újra találkozunk”. Erre Jeanne azt válaszolta: „Miért ne? Annyira azért nem vagy öreg, még mindig itt leszel!”

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Új részletek derültek ki a Titanic kapitányáról – annak is híre ment, hogy túlélte a katasztrófát
Egy friss könyv szembemegy a régóta terjedő pletykákkal Smith kapitánnyal kapcsolatban. Feltárult a Titanic első emberének igazi sorsa.


Egy új könyv teljesen más képet fest a Titanic tragédiájának egyik legismertebb szereplőjéről, Edward John Smith kapitányról, mint amit a róla terjesztett szóbeszédek, cikkek, dokumentumfilmek vagy a sok esetben pontos mozifilm alapján sejtettünk.

Dan E. Parkes író A Titanic öröksége: A kapitány, a lánya és a kém című – magyar nyelven egyelőre kiadatlan – könyvében azt állítja, hogy Smith nem lőtte főbe magát, ahogy azt sok pletyka sugallta, és nem is a hajóhídon ölte meg a vezetőfülkébe betörő jeges ár, ahogyan azt James Cameron 1997-es sikerfilmjében láthattuk.

A könyv több korabeli pletykát is cáfol, például azt, hogy a kapitány ittasan vezette a hajót, figyelmen kívül hagyta a jéghegyekre vonatkozó figyelmeztetéseket, vagy felelőtlenül siettette az utazást.

Parkes megemlíti a kötetben, hogy a Titanic elsüllyedése után három hónappal egy Baltimore-i férfi azt híresztelte, hogy Smith életben van és Maryland államban bujkál. Később a Life magazin írta meg, hogy egy ohiói hajléktalan férfi Smith kapitánynak vallotta magát. E történetek egyike sem nyert bizonyítást, és lássuk be, nem is valószínű, hogy bármelyik igaz lenne.

Forrás: Wikipedia

A könyv az Unilad szerint felidézi a tragédia utáni újságcikkeket is, amelyek a kapitány öngyilkosságáról számoltak be. A Los Angeles Express 1912. április 18-án például azt írta: „E.J. Smith kapitány főbe lőtte magát”, míg a Daily Mirror egy nappal később hasonló címmel adott ki szenzációnak szánt írást; azt írták, „Smith kapitány főbe lőtte magát a hídon.” Parkes viszont hangsúlyozza, hogy a szemtanúk ugyan hallottak lövéseket, de ezeket azóta sem sikerült a tiszthez kötni.

A könyv inkább a túlélők beszámolóira alapoz: egyikük, a tragédia idején 27 éves Robert Williams Daniel például azt vallotta, látta a kapitányt a hídon, amikor a hajó süllyedni kezdett, és szerinte „hősként halt meg.”

Frederick Hoyt, egy gazdag utas arról számolt be, hogy visszatért a fedélzetre, ahol találkozott Smith-szel, és megosztottak egy italt, mielőtt ő maga a vízbe ugrott.

Isaac Maynard, egy 31 éves szakács azt mondta, látta, „ahogy a kapitányt a hídon elragadja a víz”. Valószínűleg ezt a vallomást vette alapul Cameron is a film forgatókönyvénél, ám nem teljes egészében, mert a férfi később még úszni látta Smith-t, és biztos volt benne, hogy őt, mert felismerte az egyenruháját és a sapkáját. Ezt a verziót más túlélő is megerősítette, valószínűleg az a személy, aki utoljára látta élve.

Egy tutajhoz kapaszkodó férfi próbálta kimenteni a kapitányt: kezet nyújtott neki, de az nem hagyta, csak azt kiáltotta: „Vigyázzatok magatokra, fiúk”. A szemtanú hozzátette: nem tudja, ezután mi lett vele, mert többé nem került a szeme elé, és úgy gondolta, a vízbe fulladt.


Link másolása
KÖVESS MINKET: