5 elképesztő filmes trükk a fekete-fehér filmek korából
A fekete-fehér filmek korában nem volt egyszerű dolga a rendezőnek, ha valami látványos dolgot akart filmre vinni. Akkor még nem volt digitális animáció, CGI és zöld hátterezés. Ennek ellenére életveszélyesnek tűnő jeleneteket, hihetetlen magasságokban csimpaszkodást, vitorlán lesiklást, sőt a színész megkettőződését is láthatunk ezekben a régi filmekben.
De vajon hogy csinálták a mai modern technológia nélkül? Íme 5 elképesztő filmes trükk az 1920-as évekből.
Harold Lloyd kapaszkodik a toronyórába
Aki mer, az nyer - 1923
Amikor az 1920-as években forgatták az Aki mer, az nyer című filmet, még sehol nem voltak a "zöld hátterek". Így más módon kellett megoldani, hogy az órán csüngős jelenet felvétele ne legyen életveszélyes. Az alábbi videón láthatod, hogy a városi háttér valódi volt, és valójában az óra épülete volt a díszlet, amit egy ház tetején építettek fel. A színész testi épségét pedig alatt elhelyezett matracokkal is biztosították.
Charlie Chaplin mélységek felett görkorcsolyázik
Modern idők - 1936
Szinte megfagy a vér az ereinkben, ahogy a fenti képsorokon Chaplin hátrafelé gurulva, az utolsó pillanatban áll meg az áruház közepén tátongó lyuk előtt. A valóságban azonban jóval biztonságosabb körülmények között zajlott a forgatás. A klasszikus filmkészítés egyik trükkje az "üveg-festés" volt: a kamera egy átlátszó üvegen keresztül vette fel a jelenetet, amelyre ráapplikálták - ez esetben - a félelmetes lyukat.
Colleen Moore szemtrükkje
Ella Cinders - 1926
Me_irl
A filmes trükk lényege, hogy a színésznő két fél arcát külön-külön vették filmre. A kamera elé egy félig feketére festett üveglapot tettek, így csak a filmtekercs egyik felére került képanyag. A filmet ezután visszaforgatták, és a másik oldalra helyezték a fekete üveget, felvéve a filmtekercs másik felére a másik fél arcot is. A legfontosabb az volt, hogy se a kamera, se Moore arca ne mozduljon el a felvétel közben, az ugyanis tönkretette volna a hatást.
Mary Pickford megcsókolja saját magát
A kis lord -1921
A híres operatőr, Charles Roshernak sikerült megoldania, hogy úgy tűnjön, mintha Pickford saját arcára adna egy csókot. A színésznő nagyon részletes sziluettjét festették az üvegre, a fém keret pedig megakadályozta, hogy a kamera elmozduljon, míg felveszik a jelenet párját is. Tizenöt óra munkába telt, mire elérték a tökéletes hatást.
Douglas Fairbanks lecsúszik a vitorlán
A fekete kalóz - 1926
A trükköt Fairbanks mérnök testvére, Robert találta ki. A lényeg, hogy a kamerát és a vitorlát is megfelelő szögben állították be, amitől a filmen meredekebbnek tűnt a csúszás. Fairbanks kése egy rejtett csigás ellensúlyhoz volt kötve. A vitorlák hullámzását pedig repülőgép propellerekkel érték el.
Forrás: imgur, wikipédia, youtube
Ha érdekesnek találtad a cikket, nyomj egy lájkot!