MÚLT
A Rovatból

3+1 meglepő foglalkozás nyomában Budapesten

Régen elengedhetetlenül fontosnak tartották őket, mára viszont az emberek nagy többsége azt sem tudja, hogy egyáltalán léteztek.


Lehet, hogy csak egyszer volt Budán kutyavásár, de az biztos, hogy népszámlálás egészen sok. Az egyik 1714-ben, amikor szokás szerint összeírták, hogy hány házban hány lakos él, és nekik mi a mesterségük. Ebben az évben 1405 épületből állt Buda, 8950 lakosa volt, akik ötven különféle foglalkozást űztek. Ezek között szerepel a gróf és a koldus is. De talán ezeknél a szakmáknál is érdekesebbekre bukkanhatunk még!

A lámpagyújtogató

A budapesti éjszaka elvarázsol: ahogy lemegy a nap, felkapcsol a közvilágítás és máris fényben úszik az Duna-part! Teljesen magától értetődő, hogy érzékelők és számítógépek irányítják a jórészt korszerű LED-es fényeket a város minden pontján.

Nagyjából elképzelhetetlen, hogy egykor minden lámpát egyesével kellett meggyújtani. Budán először olajlámpásokat állították 1777-ben: az egész városban összesen 17 lámpa világította meg a tereket.

Pest akkor még nem engedhette meg magának ezt a luxust, így ott a sötét utcák problémáját másként oldották meg: rendeletben megtiltották az embereknek, hogy az esti harangszó után az utcára menjenek: ha senki nincs az utcán, akkor közvilágítás sem kell. Így volt ez 1790-ig, amikor végre a pesti oldalon is kigyulladtak az első fények, ráadásul akkor egyből 300 darab olajlámpás! Ezekben repceolaj égett, s bár a fényük halvány volt, a szaguk és a füstjük pedig igencsak erős és büdös, de azért boldogan sétáltak alattuk esténként a pestiek.

Ezeket az olajlámpásokat egyenként meggyújtani a lámpagyújtogató feladata volt, aki alkonyatkor indult munkába. Vállán létrával járta végig a várost lámpától lámpáig. Mivel a gyufát ekkor még nem találták fel, így apró vegyszeres üvegcséjébe egy másik vegyszerrel átitatott pálcikát mártott, ami ezután belobbant, és azzal gyújtotta meg a lángot.

A lámpagyújtogató munkája 1856-ban némileg egyszerűsödött, mikor december 23-án kigyúltak az első gázlámpák a városban. Ezeknél már nem kellett létrán felmászni a lámpatesthez, elegendő volt egy hosszú bot, amelynek a végén égő borszeszlángos kanóccal lehetett belobbantani a gázlángot. Az első évben összesen 838 lámpát helyeztek ki a fővárosban, 1896-ra már 2565 darabra nőtt a számuk. Ezeket továbbra is egyenként kellett begyújtani, de a lámpagyújtogatók pontos és gyors munkájának köszönhetően sötétedés idején alig 15 perc elteltével minden lámpa égett!

Utoljára 1909-ben találkozhattunk lámpagyújtogatókkal, ezután bevezették a villamos közvilágítást a fővárosban, és a szakma egy csapásra eltűnt.

Fotó: Fortepan / Mezey Ferenc

A dunavizes

Bár ma már a csapból is víz folyik, kétszáz éve még nem volt olyan egyszerű ivóvízhez jutni a fővárosban. Sokfelé voltak kutak, de ezek vize többnyire nemhogy emberi fogyasztásra nem volt alkalmas, de még arra sem, hogy a piszkos ruhát tisztára mossa bennük az ember. Arról nem is beszélve, hogy a háztartásban szükséges mennyiséget a kúttól hazacipelni sem volt egyszerű.

Ezekben a nehéz időkben segített a “dunavizes”, aki csacsifogatával a Dunából merített vizet szállította a pesti utcákon.

Az első szamárfogat 1825-ben állt munkába. Korábban gyalogosan, és főleg asszonyok szállították a hátukra erősített puttonyokban a vizet. Még a pesti bérházak emeleteire is szállítottak, de csak annak, aki megfizette, ugyanis emeletenként drágult ennek a szolgáltatásnak az ára.

A dunavizeseknek jó forgalma volt, mert sokan itták a Duna vizét, pedig az sem volt éppen tiszta.

Egy idő után egyértelmű volt, hogy ha kevesebb járványt szeretnénk, akkor meg kell kezdeni egy vízmű kiépítését. 1868-ban a mai Országház helyén épült fel az első vízmű.

Decemberre már több pesti lakásban folyt a tiszta víz a csapokból. A főváros vízellátását ma is a Duna biztosítja, de már nem csacsifogaton, hanem a város alatt húzódó, több mint 5000 kilométer hosszú vezetékeken keresztül érkezik meg az ivóvíz, tisztítva és fertőtlenítve.

Fotó: Fortepan / Magyar Földrajzi Múzeum / Erdélyi Mór cége

A kártyafestő

Azt nem lehet pontosan tudni, hogy mióta kártyáznak az emberek, de annyi bizonyos, hogy Európában 1240-ben a worchesteri zsinat egyik határozata már a kártyajáték betiltásáról szólt. Azt is tudjuk, hogy Olaszország az európai kártyajátékok egyik bölcsője, ott már a 14. században széles körben elterjedt volt ez a játék és több kártyafestő is működött az országban. Hazánkban az 1714-es budai összeírásban még csak egy kártyakészítő szerepelt, számuk csak a 19. században kezdett el gyarapodni, amikor a pesti oldalon egyre szaporodtak a szórakozóhelyek. Ezeknek a helyeknek a játékkártya szükséglete megfelelő alapot adott a budai és pesti kártyafestők üzletének.

Először rézbe metszették a kártyalap mintáit, amiket a mesterek utóbb részben kézzel, részben sablonnal festettek meg, azaz minden egyes kártya egy kisebb műalkotás volt.

A főváros leghíresebb kártyafestője Schneider József volt, aki 1835 körül készítette el a tükörképes Tell-kártya első példányait. A 19. század végére ez a kártyatípus lett a „magyar kártya”, de fontos kiemelni, hogy csak mi hívjuk így! A szomszédos Ausztriában például „Doppeldeutsche” néven ismert, de használják Horvátországban, Csehországban és Szlovéniában is. Az alakokat Schneider József a híres svájci Tell-mondából vette. Nem véletlen az sem, hogy a mester őket választotta: az 1848-as szabadságharcot megelőző időkben magyar történelmi személyiségeket, szabadságharcosokat nem festhetett Schneider a kártyáira, hiszen az akkori erős cenzúra nem engedte volna forgalmazni azokat, de valahogy mégis a forradalmi érzületet szerette volna a kártyára csempészni, így esett a választás a svájci szabadságharc legendás szereplőire.

A VII. kerületben, a Kazinczy utca 55. számú házon ma is emléktábla őrzi egykori műhelyének emlékét. De a kézzel festett kártyák helyét átvették a játékgyárakban nyomott kártyapaklik.

Fotó: Wikipedia

+1 A kefekötő

Miféle mesterség lehet az, amire csak azzal a mondásunkkal emlékszünk, hogy „iszik, mint a kefekötő“?! Ma már nehéz megmondani, hogy honnan ered ez a mondás, egyesek szerint a mesterség német elnevezése a “Bürstenbinder” szó első tagja miatt ragasztották rá a kefekötőkre, mivel a “bürsten” szó egyik jelentése “kefe”, másik értelemben viszont a “tivornyázás” német megfelelője. A másik feltételezés szerint a kefekötő munkája egyszerűen csak sok porral jár, és talán azért nyúl olyan gyakran a pohárhoz munka közben.

Akárhogyis, a legtöbb kefe napjainkban gyárakban készül, alig maradt olyan kisiparos, aki ma is kézzel készült kefék, ecsetek, pamacsok és seprűk készítésével foglalkozik. E különleges, ősrégi mesterség nagy szaktudást igényel, hiszen ismerni kell hozzá a fa megmunkálásának a menetét, valamint az állati szőrök kezelésének mikéntjét is.

A kefekötő munkájának első fázisa a foglalat elkészítését jelentette, azaz a kefefát kellett elkészíteni faragással vagy esztergálással, amibe aztán lábbal hajtott fúróval az ún. „fúrszéken“ lyukakat fúrt a kefekötő a fába. Ebbe került a sörte, azaz különböző állatok szőre. Használtak disznósörtét, ló-, bak-, borz-, mókus-, menyétszőrt, és növényi anyagokat is, mint például a sikárfüvet, másik nevén tevekákát, amit szurokkal beragasztottak, vagy dróttal, illetve fonallal kötöztek rá a kefefára. A mesterek rendszeresen jártak a vágóhidakra lófarokért vagy sörényért. A finomabb ecsetek sörtéjét puhítani kellett, ezt forró hamuval tudták elérni, ilyen például a mókusszőr ecset, amit aranyozáshoz vagy hangszerek, például hegedűk lakkozásához használnak ma is. Durvább keféket, például drótkeféket drótsodrással készítettek. Napjainkra három nagyobb típust különböztetünk meg: mezőgazdasági-, ipari- és háztartási keféket, de ezeknek is számtalan altípusa van.

S bár már szakképzés sincs kefekötőknek, ahol a mesterség tanulható lenne, de ha valakinek egyedi típusra van szüksége, jó tudni, hogy a fővárosban ma is találni hagyományos kefekötő mestert, aki bármit el tud készíteni!

Fotó: Fortepan / Urbán Tamás

Ismerd meg közelebbről a város titkait!

Ha imádod az ilyen történeteket, akkor az idén 15. éves Imagine sétáit neked találták ki! Különleges helyszínek, autentikus városélmény, kikapcsolódás és tanulás vár rád az izgalmas programokon. Budapest mellett több vidéki városban is csatlakozhatsz a számos tematika közül valamelyikhez, sőt, privát programként vagy csapatépítőként is kérdheted! Az Imagine városi sétáiról bővebben itt olvashatsz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
A nő, aki elsőként fedezte fel, miből áll az univerzum és a csillagok, de hazájában még diplomát sem kaphatott
Cecilia Payne volt az első hölgy a világon, akinek sikerült megszereznie a csillagászati PhD- fokozatot, sőt, a Harvard professzori címét is. Mindezt abban az időben, amikor Nagy-Britanniában a nők még diplomát sem kaphattak.


Eléggé igazságtalan, hogy a legtöbb találmányhoz automatikusan hozzákapcsoljuk a feltalálóját is, akikkel tele vannak a tankönyvek is, míg mások neve a feledés homályába vész. Pedig igazán nem lehet azt mondani, hogy mellékes információ, amire a brit származású amerikai csillagász, Cecilia Payne (1900-1979) rájött: hogy az univerzum legelterjedtebb eleme a hidrogén.

Eleinte még a saját édesanyja sem támogatta az egyetemi tanulmányait, mert nevetségesnek gondolta, hogy nőként tudományos pályát válasszon. Pedig Cecilia a középiskola után elnyert egy ösztöndíjat a Cambridge-i Egyetemre, ami nem volt kis dolog – akkoriban sem. Ott fizikát és kémiát tanult, majd miután elmélyült beszélgetést folytatott egyik professzorával, Arthur Eddington asztrofizikussal az egyetem obszervatóriumának nyílt napján, a csillagászat került érdeklődése középpontjába. Eddington, látva a lány tehetségét, rábízta az obszervatórium könyvtárának gondozását.

Nem meglepő módon Ceciliát még az egyetem alatt a Királyi Csillagászati Társaság tagjává választották, de Cambridge-ben 1948-ig érvényben volt az a rendelkezés, hogy nők ugyan járhatnak az egyetemre, de diplomát nem kaphatnak. Tehát a női hallgatók arról nem is álmodhattak, hogy kutatók lesznek, legfeljebb pedagógusnak állhattak.

Eddington professzor azonban bemutatta őt az Angliába látogató Harlow Shapley amerikai csillagásznak, aki – diploma hiánya ide vagy oda – felajánlott neki egy ösztöndíjat a Harvard Egyetemre, a Radcliffe College-ba a PhD dolgozatának elkészítésére. Cecilia nem csupán élt a lehetőséggel és Amerikába költözött, hanem mindössze két év alatt meg is szerezte a doktori fokozatot. Ezzel ő lett a világtörténelem első nője, aki a Harvardon valaha ledoktorált, méghozzá 25 évesen.

Ebben a dolgozatában mutatta be fő tudományos eredményét: spektroszkópiai módszerrel kimutatta, hogy a Nap tömegének döntő többsége hidrogén. De még jópár alapvető módszertani, illetve tudományos problémát oldott meg benne, sőt a változó csillagok kutatását máig az ő elméletére alapozzák. Óriási megdöbbenést keltett azzal, hogy leírta: a csillagok anyaga nem a Földéhez hasonló, hanem zömmel hidrogénből és héliumból állnak.

A Princetoni Egyetem professzora, akivel a dolgozatot lektoráltatták, az eredményt „nyilvánvaló képtelenségnek” minősítette – de később nyilvánosan belátta a tévedését, miután saját maga is elvégezte más módszerrel az erre irányuló kutatásait, teljesen hasonló eredménnyel. Otto Struve csillagász azonban kapásból így jellemezte a PhD disszertációját:

„A legbriliánsabb tézis, amit valaha írtak a csillagászat területén.”

A sikeres védés után állást kínáltak neki a Harvard Egyetemen, de itt is beleütközött a nemi diszkrimináció könyörtelen üvegplafonjába: nőként csak „technikai asszisztens” besorolást kaphatott, férfi kollégáinál jóval alacsonyabb fizetéssel, miközben az elvárások ugyanazok voltak felé is. Ettől függetlenül kiharcolta magának szakmai munkájával a professzori kinevezést, amelyre 56 éves koráig kellett várnia. Azonban azt a rekordot senki nem vehette el tőle, hogy ezzel ő lett az első professzornő a Harvard történetében. Továbbá később kinevezték a csillagászati tanszék élére is, ezzel pedig ő lett a Harvard Egyetem első női tanszékvezetője is.

Cecilia érthető módon szakmán belül választott magának férjet: 34 évesen hozzáment az orosz származású amerikai csillagászhoz, Sergei Illarionovich Gaposhkinhoz. Közösen is sokat kutattak, főleg a Tejútrendszert és a Magellán-felhők változó csillagait, méghozzá komoly eredményekkel.

A természettudományi szakma immár vitathatatlanul ítélte meg az érdemeit: 43 évesen elnyerte az akadémiai tagságot, 76 évesen pedig kiérdemelte a Henry Norris Russell-díjat, azaz az Amerikai Csillagászati Társaság nagydíját. Köszönőbeszédében ezt mondta:

„A fiatal tudós jutalma az az érzelmi izgalom, hogy ő lehet az első a világtörténelemben, aki látott vagy megértett valamit.”

1979-ben rákban hunyt el, de nem sokkal előbb még megírta az önéletrajzát. A hír hallatán azonban nem robbant fel a gyászjelentés-rovat az újságokban, sőt a tudományos munkássága előtti tisztelgés később kimerült egy egyetemi emléktáblában és egy róla elnevezett díjban. Úgyhogy most legalább a saját elménkbe véssük fel mélyen Cecilia Payne nevét, aki felfedezte, miből vannak a csillagok és miből épül fel a Nap.

(Források: 1, 2, 3)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

MÚLT
A Rovatból
Vincent van Gogh-ot a bátyja felesége tette naggyá
A festő csak egyetlen képet adott el életében, Johanna van Gogh pedig posztumusz emelte őt a legnagyobb művészek közé. Mindezt egyedül egy kisbabával, rengeteg munkával és kitartással.


Te megtennéd az elhunyt férjedért, hogy a szintén elhunyt bátyja életművére teszed fel a saját életed – mindezt alig két év házasság után? Johanna van Gogh megtette, nem is akárhogyan. A fiatal és ambíciózus nyelvtanárnő elég hamar megtanulta, hogy a szerencse forgandó. Házassága a műkereskedő Theo Van Gogh-gal mesebelien indult (ő látható a fenti festményen), hiszen a fiú két találkozás után megkérte a kezét. Az esküvő után Párizsba költöztek, a művészeti elit sűrűjébe, és az elsöprő szerelem közepette hamar jött a gyermekáldás is, ám az ifjú feleség két éven belül duplán gyászolhatott.

Először Vincent, a férje bátyja követett el öngyilkosságot, aztán az emiatt teljesen megtört Theo is követte őt a túlvilágra egy régebben, bordélyházban elkapott szifilisz következtében – mindössze fél évre rá, 33 évesen. Johanna (becenevén Jo, lánykori nevén Johanna Gezina van Gogh-Bonger) nem csupán egy űrrel a szívében és egy félárva babával maradt magára mindössze 28 évesen, hanem sógora, Vincent van Gogh több mint 400 festményével is.

Amelyeket elhunyt férjével együtt rendkívül nagyra becsült, és szeretett volna megismertetni a nagyvilággal – annak ellenére, hogy Theónak minden igyekezete ellenére sem sikerült befuttatnia őt, és Vincent is csak egy képet adott el kudarcokkal tarkított karrierje során.

Érdekesség továbbá, hogy Jo a szintén Vincentnek elnevezett fia születése után látta először sógorát, Vincent van Gogh-ot, amikor babanézőbe érkezett hozzájuk. Az egyre csak romló elmeállapotú festő addigra már megcsonkítva élt, hiszen nem sokkal testvére eljegyzése után levágta a saját fülét, miután veszekedett Gauguinnel.

Joannára teljesen átragadt Theo lelkesedése testvére művészete iránt, ezért haláluk után elszánta magát. Személyes küldetéséhez feladta a párizsi lakást, ahol addig élt Theóval, és egy Bussum nevű holland faluba költözött, ahol otthonából panziót teremtett, hogy eltartsa magát és pici gyermekét. Közben nekiveselkedett a Gogh-életmű feldolgozásának és rendszerezésének. Sőt, a két testvér levelezését is feltárta, amelyből a festő mély érzelmi világa és pszichés betegsége is kirajzolódott. Néhai férje ugyanis megőrizte a Vincenttől kapott összes, pontosan 651 levelet.

Az özvegy beleásta magát a műkereskedelembe, és elkezdett a szakma legjavának nyakára járni. Kapóra jött, hogy tudott franciául, németül és angolul, hiszen így hatékonyabban tudott a berlini, párizsi és koppenhágai galériákkal tárgyalni. Ösztönösen jó érzéke volt a kereskedelemhez: a legjobb festményeket csak kölcsönbe adta a múzeumoknak, de a kiállításokra mindig küldött megvásárolható alkotásokat is.

A fordulópont 15 évvel Vincent van Gogh halála után, 1905-ben jött el Jo életében, amikor egy nagy retrospektív kiállítást szervezett a festő életművéből – majdnem ötszáz alkotással – az amszterdami Stedelijk Múzeumban. Mindent ő szervezett meg a képkihelyezésektől a vendéglistáig, és akkorra már tinédzser fia írta a meghívókat. A bemutatkozó tárlat elsöprő siker lett: felkeltette a gyűjtők, múzeumok és műkritikusok figyelmét, a Gogh-művek árai pedig az egekbe szöktek. 1891 és 1925 között Jo összesen közel 200 festményt és 50 rajzot adott el, de a kedvencein nem volt hajlandó túladni.

Jo bebizonyította, hogy veszteségből is lehet nyereség: eltökélt és kitartó munkájával elérte, hogy Vincent van Gogh tragikusan zseniális munkásságát elismerjék az egész világon. Annak érdekében, hogy Amerikát is meghódítsa, 1915-ben New Yorkba költözött, ahol angolul tanult, hogy lefordíthassa a két testvér levelezését – sőt, még bemutatót is szervezett a Fifth Avenue-n. Az első világháború után, 1919-ben tért csak vissza Amszterdamba.

Bár Jo kétszer is újraházasodott (mindkét esetben festővel, és a harmadik férje is nagyon fiatalon hunyt el), de az első helyen mindig a Gogh-hagyaték állt az életében. Egyik legszebb gesztusa az volt első igaz szerelmének emlékére, hogy Theo maradványait Utrechtből Auvers-sur-Oise-ba költöztette Vincent nyughelye mellé, hogy örökre együtt lehessenek. Jo halála után mérnökké lett fia a műkincsek örököseként megalapította a Vincent van Gogh Alapítványt és az amszterdami Van Gogh Múzeumot – benne az összes olyan képpel, amelytől édesanyja sosem akart megválni.

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

MÚLT
A Rovatból
Jeanne Calment hihetetlen története: 100 évesen még biciklizett, 114 évesen filmezett, 122 évesen halt meg
A francia Jeanne Louise Calment döntötte meg a leghosszabb igazolt emberi élettartam rekordját. 85 évesen kezdett el vívni, 117 évesen szokott le a dohányzásról, és amikor a 120. születésnapján megkérdezték tőle, milyen jövőre számít, azt felelte: „egy nagyon rövidre”.


Ha bármikor kiejtenéd a szádon, hogy „az én koromban ezt már nem kéne”, gondolj az Arles-ban 1875-ben született Jeanne Louise Calmentre, aki fittyet hányt az efféle sztereotípiákra, és úgy alapvetően az élet törvényeire is, hiszen 122 évet és 164 napot élni nem éppen szokványos. 100 évesen még simán biciklizett, 114 évesen szerepelt az életéről szóló filmben, és 115 évesen rászánta magát egy csípőműtétre is, sőt, a cigiről is majdnem egy évszázad után szokott le – igaz, nem a tüdejével volt gond, hanem csak azért döntött így, mert a megromlott látásával utált tüzet kérni másoktól.

Madame Calment izgalmas korban született Franciaországban, hiszen az Eiffel-tornyot 14 éves korában építették fel, és ezidőtájt találkozott – a nagybátyja boltjában festéket vásárló – Vincent van Gogh-gal, aki a megítélése szerint „koszos, rosszul öltözött és ellenszenves volt”.

A munkahelyi stressz nem rövidített az életén, hiszen 21 éves korában hozzáment másod-unokatestvéréhez (dédnagybátyja unokájához), a dúsgazdag üzlettulajdonos Fernand Calment-hoz, és sosem dolgozott egyetlen percet sem. Helyette leginkább teniszezett, kerékpározott, úszott, görkorcsolyázott, zongorázott és operába járt. Életfilozófiája az volt, hogy amin nem tudsz változtatni, azon ne stresszelj, és soha nem használt szempillaspirált, mert gyakran nevetett sírásig. Híres volt hatalmas életkedvéről, valamint nagy étvágyáról, különösen az édességek iránt.

Jeanne végig megőrizte éles szellemi képességeit, de közben tragikus dolgokat kellett megélnie: hosszú élete során a saját lánya, sőt, unokája is elhunyt. Pedig közeli hozzátartozói is rendkívül hosszú ideig éltek: idősebbik bátyja, François 97, édesapja 93, édesanyja pedig 86 évig.

Amikor Jeanne 90 éves lett, örökös híján leszerződött az akkor 47 éves, André-François Raffray nevű ügyvéddel, aki szerződésben vállalta, hogy havi 2500 frankot fizet az idős hölgynek azzal a feltétellel, hogy a halála után ő örökli a lakást. Raffray azonban a legrosszabb rémálmában sem gondolta, hogy végül nem csak 30 évig fizeti Jeanne-nak az ígért havidíjat, hanem a hölgy még túl is éli őt.
Miután az ügyvéd 77 éves korában meghalt, annak özvegye köteles volt tovább fizetni Calmentnek élete végéig a törvény értelmében.

Jeanne olyan legendás idézeteket hagyott az utókorra, mint például hogy „fiatalnak lenni lelkiállapot, nem a testtől függ. Valójában még mindig fiatal vagyok, csak az elmúlt 70 évben nem néztem ki olyan jól.” Vagy hogy „a mi jó Istenünk elfelejtett engem”. Az egyik interjúja végén az újságíró azt mondta: „Asszonyom, remélem, valamikor jövőre újra találkozunk”. Erre Jeanne azt válaszolta: „Miért ne? Annyira azért nem vagy öreg, még mindig itt leszel!”

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Három hősies lány az ’56-os forradalomból
Bár az október 23-i eseményeket a „pesti srácokhoz” kötik, jócskán vettek részt bátor nők is a forradalomban.


Számos lány és asszony vett részt aktívan az ’56-os eseményekben, különféle szerepkörökben: őrök, harcosok, ápolók, orvosok, röpirat-terjesztők, másolók, szervezők, futárok egyaránt akadtak köztük. Azonban az ő történeteiket jellemzően nem dokumentálták vagy emelték ki utólag, és a korabeli fényképeken is alig szerepeltek. Most a három legismertebb női figurát elevenítjük fel október 23-ra emlékezve.

Tóth Ilonka

A kommunista megtorlás egyik leghíresebb női esete volt az a végzős orvostanhallgató, akinek már csak a szigorlata hiányzott a doktori címhez 24 évesen. A csendes, mosolygós, mindig kitűnő tanuló a forradalom alatt szívvel-lélekkel segített a sebesültek ellátásában az Önkéntes Mentőszolgálat tagjaként: orvosi esküjét annyira komolyan vette, hogy a forradalmárokon kívül az ÁVH-s és szovjet katonákat is zokszó nélkül ellátta. Később a Domonkos utcai kórház vezetője lett, és az ellenállási tevékenység részeként röplapokat nyomtatott az alagsorban éjjel. Amikor emiatt elfogták, egyéb vádakkal is kiegészítették a bűnlajstromát, majd nem sokkal később elítélték és kivégezték – de az ügye máig nagy port kavar. Ugyanis a vád szerint Ilona és társai megöltek egy spiclinek tartott férfit, egykori rabtársai szerint azonban csak rákényszerítették a vallomását, és koncepciós perben mártírhalált halt.

Wittner Mária

Az egyik legtöbbet szenvedett túlélő, aki 19 évesen vett részt az eseményekben: a rádió ostroma közben csatlakozott a felkelőkhöz, de segédkezett a sebesültek ellátásában is, valamint fegyveres összetűzésekben is részt vett, amelyekben meg is sérült. Emiatt felkelőként halálra ítélték (kétszáz napot töltött ennek tudatában a börtönben), aztán életfogytiglani börtönre módosították az ítéletét. Tizenhárom év raboskodás után az utolsó forradalmárokkal szabadult, ráadásul a ’62-es nagy amnesztia idején sem kapott kegyelmet. Nem véletlenül rejtegette őt Kádár, hiszen egy amerikai újságírónak adott interjúban azt nyilatkozta, hogy már nincsenek a börtönben politikai foglyok. Mária a rendszerváltás utáni közélet legendás alakja lett, fideszes országgyűlési képviselőként is ismertté vált, és rendszeresen hangoztatta, hogy „gyilkosoknak nincs megbocsátás!”. A szabadságharcos végül 85 évet élt.

Szeles Erika

Hogyan vált egy tizenöt éves lány véletlenül a forradalom ikonjává? Szeles Erika szakácsnak tanult, amikor belecsöppent a forradalomba. A fénykép, amely híressé tette őt, egy dán magazin, a Billed Bladet 1956. november 13-i címlapján jelent meg. Nem csoda, hogy mindenki megjegyezte a bájos, vörös szeplős, elszánt tinédzser arcát, ahogy kabátban és géppisztollyal dacol az ellenséggel. A fotót készítő Vagn Hansen később elmesélte, hogy teljesen véletlenül talált rá a lányra, aki vállalta a fényképezést. Erika éppen vöröskeresztes karszalaggal segített ellátni a sebesülteket a Blaha Lujza térnél, amikor egy szovjet golyó leterítette – úgyhogy az ominózus címlap megjelenésekor szegény leány már nem is élt. Sokáig nem tudták, ki szerepel a képen, de az alapos kutatások után végül azonosították a kilétét a Kerepesi temetőben.

Források: 1,2,3,4,5


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk