100 éve taxizik Budapest
A budapesti Főtaxi már száz éve furikázza utasait, ebből az alkalomból, a Budapest 100 nevű rendezvény szervezésében járhattuk be a Kerepesi úti épületkolosszust. A kívül-belül tégla épület sem az utcafrontról, sem az udvarról nem nyújt épp barátságos látványt, de a garázsban kiállított oldtimerek feldobták a hangulatunkat.
1913. június elsején lehetett Magyarországon, a fővárosban először igénybe venni a motoros bérkocsikat. Nagy eredmény volt ez, hiszen a századeleji taxiszolgálat Európában is még csak gyerekcipőben járt, a magyar kezdeményezés hetedik volt a korabeli listán.


Az őrült dinamizmussal fejlődő Budapest a tízes években úgy 880 ezer lakost számlálhatott, ami az urbanizáció hatására egyre csak nőtt és nőtt. A rohamosan növekvő lélekszám megkövetelte a közlekedési hálózat átalakítását, modernizálását is, ez azonban nem volt gyors és egyszerű feladat. A városvezetés Haltenberg Samu gépészmérnököt kérte fel egy fővárosi fuvarvállalat létrehozására (aki nem mellesleg a Magyar Királyi Posta motorizálásában is jelentős szerepet vállalt).
A Főtaxi indulása előtt nagyjából kétezer jármű (bérkocsik, tömegközlekedési eszközök) állt a lakosok rendelkezésére, ezeknek szinte mindegyike lóvontatású volt. El lehet képzelni, mekkora szenzáció volt, amikor 1913 nyarán 200 gépkocsival beindult a taxiszolgálat.

A Kerepesi úti központot igyekeztek a legkorszerűbben kialakítani és felszerelni. Itt hozták létre például Európa első nyolctömlős (és egyben Magyarország első tömlős) benzinkútját, aminek a forrását többezer literes tartályok biztosították. Volt itt taxióra-műhely, kovácsműhely, sőt később a telefonközpont is ebben az épületben kapott helyet.
A kocsikat félautomata szervizpályán kezelték, ahol óránként százhúszat is ki tudtak glancolni (ekkoriban még szivaccsal és szarvasbőrrel). Műszaki szemléket nyolcnaponta tartottak a revizorpályán, mindig éjszaka – tudniillik az autóknak reggelre már hibátlanul és csillogva kellett sorakozniuk a garázsban. A revizor tölcséren keresztül kiabált le, van-e az átnézett járműnek valami hibája.


Az akkumulátorokat egyébként naponta kellett cserélni, hiszen az első autók még kurblival működtek. Érdekesség, hogy a Főtaxinak saját tanműhelye volt, ahol a leendő szakmunkások univerzális képzést kaptak, a három év alatt mindent megtanultak, amit a gépkocsikról tudni lehetett.
Külön fejezet volt a Főtaxi életében a drosztközpont kiépítése. A Drost Tivadar német mérnökről elnevezett rendszer segítségével a kezelőszemélyzet ellenőrizhette, melyik városi állomásokon posztolnak éppen üres kocsik (természetesen irányíthatták is a sofőröket). 1941-től pedig már lámpatáblás telefonközpontot is alkalmaztak – a telefonos kisasszonyok naponta tizenháromezer hívást bonyolítottak le.




Az elmúlt száz év alatt több dolog megváltozott a Főtaxi arculatában, így például a kocsik színe – eleinte minden taxi csupa fekete volt (szinte csak ilyen színű automobilokat gyártottak), a húszas évek végén vált jellemzővé a szürke és piros szín, 1947-től a piros-fehér kockázás.
Amíg a kiállított retró-autókat csodáltuk, elképzeltük, milyen lehetett az 1910-es években hatszemélyes, nyitott taxiban utazni… Persze az eltelt száz év során Pobedákkal, Moszkvicsokkal, Wartburgokkal is bővült a paletta. És ha éjfekete Thunderbird-ök már nem is rohangálnak a városban, Taki bácsi-féle Ladákkal még találkozhatunk szép számmal.
Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!