10 tragikus baleset az űr meghódítása során
Az űrkutatás és a világűr meghódítása nemcsak dollármilliókat felemésztő tevékenység, hanem olykor áldozatokat is kíván. 1942. október 3-án egy német V-2 rakéta volt az első, emberkéz alkotta tárgy, amely sikeresen feljutott az űrbe, az azóta eltelt több mint 70 év során számos tragikus baleset is történt. Ezek közül válogatott most össze tízet a Honvédelem.hu, szokásukhoz híven szigorúan szubjektív szempontok szerint -
A Nyegyelin-katasztrófa
A Nyegyelin-, vagy más néven bajkonuri katasztrófaként ismert tragédia
a legtöbb áldozattal járó balesetként vonult be a rakétakutatás történetébe.
(Bár az a mai napig nem tisztázott, hogy a kilövésre előkészített rakétát katonai vagy űrkutatási céllal kívánták útjára indítani, mivel a baleset a szovjet „állami” űrrepülőterén történt, így helyet kapott listánkon.) 1960. október 24-én a bajkonuri űrrepülőtér egyik indító állásában kilövésre előkészített R-16-os típusú rakéta felrobbant, mert a hajtómű második fokozata, az indítási előkészületek közben működésbe lépett.
A rettenetes balesetben a helyszínen mintegy 120-an haltak meg (bár a hivatalos dokumentumok „csak” 78 halottról tesznek említést), a kórházban pedig később még ötvenen haltak bele a robbanáskor szerzett súlyos (égési) sérüléseikbe.
Apollo-1: tűz a kabinban
Az Apollo-program az Amerikai Egyesült Államok 1961 és 1970 között zajló űrprogramja volt, mégpedig azzal a céllal, hogy embert juttasson a Hold felszínére. A program első, emberekkel végrehajtott űrrepülése lett volna az Apollo-1 jelű misszió. Azonban
már a felszállás előtt, a gyakorlatozás közben tragédia történt.
A kilövésre készülő személyzet - Gus Grissom, Edward White és Roger Chaffee - 1967. január 27-én életét veszetette az indítóállásra helyezett űrhajóban.
A tiszta oxigénnel feltöltött űrkabinban rövidzárlat keletkezett, ami tüzet okozott. A vizsgálat megállapította hogy nem a tűz okozta az űrhajósok halálát, hanem az égés során keletkező és belélegzett szén-monoxid. Bármilyen furcsa, de a teljesen összeégett űrkabinban egyetlen dolog maradt épen: a papírra nyomtatott repülési dokumentáció.

A Szojuz-1 balesete
Vlagyimir Komarov - ő volt az első asztronauta, aki az űrért vívott „háború” során életét vesztette. A Szojuz-1 pilótájaként 1967. április 24-én, űrutazásáról visszatérve az orosz sztyeppére zuhant űrkapszulájával.
A hivatalos vizsgálat eredményei nem ismertek, a szakértők azonban valószínűsítik, hogy a „visszatérő egység” ejtőernyői nem működtek megfelelően, ezért nem sikerült lelassítani a zuhanó kapszulát.
Már az űrben akadtak problémák az űrhajóval, ezért 1 nap 2 óra és 47 perces küldetés után a földi irányítás a hajó visszahozatala mellett döntött.
Azonban a leszállás sem sikerült.
A kapszula becsapódásának helyén ma emlékmű áll. Érdemes még megemlíteni azt is, hogy Komarov „tartalék személyzete” Jurij Gagarin volt.

X-15: a levegőben darabjaira hullott
Úgy tűnik, hogy 1967 az űrkutatás fekete éve volt, hiszen az Apollo-1 és a Szojuz-1 balesete mellett egy X-15-ös rakétahajtású kísérleti repülőgépet is baleset ért ebben azt esztendőben. Az X-15-ösöket az 1950-es évek második felében fejlesztették ki, s a program során a gépek 13 repülését - mivel ezek magassága meghaladta a 80 kilométert - hivatalosan is űrrepülésnek, pilótáikat pedig űrhajósnak ismerték el.
A tragédia 1967. november 17-én történt. A harmadikként elkészült X-15-ös, egy
kísérleti repülés közben, máig nem ismert okok miatt darabjaira hullott.
A gépen tartózkodó pilóta, Michael Adams őrnagy nem élte túl a balesetet.

Apollo-13: „Houston, we have a problem”
Hollywoodnak köszönhetően az Apollo-13 balesete
valószínűleg a leginkább ismert, az űrkutatás során bekövetkezett szerencsétlenség.
Az 1970. április 11-én startoló űrhajóban, a küldetés 45. órájában, az oxigéntartályok tartalmát megkeverő ventilátor bekapcsolása után robbanás történt, ami után hangzott el a híressé vált mondat: „Houston, we have a problem.”
A háromtagú személyzet - James Lovell, Jack Swigert és Fred Haise - végül sikeresen földet ért, köszönhetően a földi irányítószemélyzet és az űrhajósok leleményességének és nem kicsit a szerencsének is. Végül az Apollo-13 lett a holdprogram egyetlen sikertelen küldetése.

Szojuz-11: megfulladtak az űrhajósok
A Szojuz-11 elnevezésű küldetés a Szojuz 7K-OKSZ típusú űrhajó második repülése volt. Küldetése pedig, hogy csatlakozzon és űrhajós csapatot szállítson az akkor már Föld körüli pályán lévő Szaljut-1 űrállomásra, ami Szovjetunió első emberes tesztűrállomása volt. A Georgij Dobrovolszkij, Vlagyiszlav Volkov és Viktor Ivanovics Pacajev alkotta személyzet 1971. június 6-án startolt a bajkonuri űrrepülőtérről. A dokkolás másnap történt meg.
A személyzet június 29-ig számos tudományos kísérletet végzett el az állomás fedélzetén, majd ezt követően megkezdték a felkészülést a visszatérésre. A leszállás után a mentőegység az űrhajósokat a helyükön ülve, ám „életjelenségek nélkül” találta meg. A vizsgálat megállapította:
leszállás közben a kabinból műszaki okok miatt elszökött a levegő és az űrhajósok megfulladtak.

Challenger: katasztrófa több ezer ember szeme láttára
Ez lett volna az amerikai űrrepülőgép-program 25., illetve a Challenger űrsikló 10. repülése. Sőt, első alkalommal egy civil, egy tanár is utazott volna az űrrepülőgép fedélzetén - Christa McAuliffe a Tanár az űrben program részeként nyerte a repülést, mégpedig azért, hogy népszerűsítse a tudományt.
A katasztrófa 1986. január 28-án következett be, 73 másodperccel azután, hogy a Challenger elhagyta a Cape Canaveral űrrepülőtéren felállított indítóállványt:
a repülőgép egyik pillanatról a másikra felrobbant.
Akkori szokás szerint az indítást több százan - köztük az űrhajósok hozzátartozói - kísérték figyelemmel a helyszínen, s mivel a startot a televízió is élőben közvetítette, a tragédiát több százezren látták egyszerre.
Columbia: darabjaira szakadt az űrrepülőgép
Tizenhét évvel a Challenger felrobbanása után újabb űrrepülőgép-katasztrófa sokkolta a világot: a Columbia űrsikló 2003. január 16-án,
missziója sikeres teljesítését követően, leszállás közben darabokra szakadt és lezuhant,
a fedélzetén tartózkodó hét űrhajós - Richard Douglas Husband, William Cameron McCool, Michael Phillip Anderson, David McDowell Brown, Kalpana Chawla, Laurel Blair Salton Clark és Ílán Rámón - életét vesztette.
Ez volt az amerikai űrrepülőgép-program 113., a Columbia űrrepülőgépnek pedig a 28. küldetése. A vizsgálat később megállapította, hogy a „Columbia szárnyának elülső bal oldali belépő élén támadt sérülést az indításkor az űrrepülőgép külső üzemanyagtartályáról leváló szigetelőanyag okozta, ami az űrsikló megsemmisülését és a rajta utazó hét asztronauta halálát okozta.”
Tragédia a brazil űrközpontban
Alig hét hónappal a Columbia katasztrófája után újabb súlyos baleset történt: 2003. augusztus 22-én Brazíliában, az alcántarai űrközpontban felrobbant egy hordozórakéta és a baleset következtében „húsznál is több ember vesztette életét”.
A vizsgálat megállapította, hogy a helyi fejlesztésű műholdhordozó rakétán a start előtti utolsó ellenőrzéseket végezték, amikor az - mivel
tévedésből begyújtották a négy hajtómű egyikét, ami aztán felrobbant.
Ez volt a brazil űrprogram harmadik súlyos balesete. Addig már kétszer próbáltak műholdat juttatni az űrbe, ám 1997 decemberében, hajtóműhiba miatt a startot követő 65. másodpercben kellett megsemmisíteni a rakétát, 1999 decemberében pedig, műszaki problémák miatt, a repülés negyedik percében kellett aktiválni az önmegsemmisítőt.

Antares: egy magáncég balesete
Az űrkutatás során nem csak az „állami” űrügynökségek rakétáit, űrhajóit érték balesetek, hanem az „űrbizniszbe” beszállt magánvállalatok szállítóeszközeit is. 2014. október 29-én az amerikai Orbital Sciences Cygnus elnevezésű teherűrhajóját juttatta volna el a Nemzetközi Űrállomásara (ISS) egy Antares hordozórakéta, ami azonban néhány másodperccel az indítás után felrobbant.
A legénység nélküli űrhajót a Virginia állambeli Wallops szigetéről bocsátották fel.
Szerencsére ebben a balesetben nem halt meg senki, de jelentős anyagi károk keletkeztek,
és a szerencsétlenség után az Orbital Sciences tőzsdei részvényei is „mélyrepülésbe kezdtek”.

Forrás: Honvédelem.hu, Szűcs László
Ha érdekes volt az összeállítás, oszd meg másokkal is!