MÚLT
A Rovatból

10 tragikus baleset az űr meghódítása során

Az űrhajózás, űrkutatás elmúlt hetven éve nem csak sikerekről szólt, sajnos számos katasztrófa is történt. Ezek voltak talán a legdurvábbak.


Az űrkutatás és a világűr meghódítása nemcsak dollármilliókat felemésztő tevékenység, hanem olykor áldozatokat is kíván. 1942. október 3-án egy német V-2 rakéta volt az első, emberkéz alkotta tárgy, amely sikeresen feljutott az űrbe, az azóta eltelt több mint 70 év során számos tragikus baleset is történt. Ezek közül válogatott most össze tízet a Honvédelem.hu, szokásukhoz híven szigorúan szubjektív szempontok szerint -

A Nyegyelin-katasztrófa

A Nyegyelin-, vagy más néven bajkonuri katasztrófaként ismert tragédia

a legtöbb áldozattal járó balesetként vonult be a rakétakutatás történetébe.

(Bár az a mai napig nem tisztázott, hogy a kilövésre előkészített rakétát katonai vagy űrkutatási céllal kívánták útjára indítani, mivel a baleset a szovjet „állami” űrrepülőterén történt, így helyet kapott listánkon.) 1960. október 24-én a bajkonuri űrrepülőtér egyik indító állásában kilövésre előkészített R-16-os típusú rakéta felrobbant, mert a hajtómű második fokozata, az indítási előkészületek közben működésbe lépett.

A rettenetes balesetben a helyszínen mintegy 120-an haltak meg (bár a hivatalos dokumentumok „csak” 78 halottról tesznek említést), a kórházban pedig később még ötvenen haltak bele a robbanáskor szerzett súlyos (égési) sérüléseikbe.

Érdekesség, hogy a kilövés dokumentálására felállított kamerák már működtek, így filmre vették a robbanást és az azt követő történéseket. Az akkori politikai viszonyokat az is jól jelzi, hogy a tragédia után a szovjet hivatalos szervek mindent megtettek annak érdekében, hogy titokban tartsák és álcázzák az eseményeket. A kilövést felügyelő Nyegyelin marsall - aki ugyancsak az áldozatok között volt - például repülőgép-szerencsétlenségben halt meg; legalábbis a hivatalos híradások szerint. A szovjetek a balesetet csak 1989 után ismerték el hivatalosan.

Apollo-1: tűz a kabinban

Az Apollo-program az Amerikai Egyesült Államok 1961 és 1970 között zajló űrprogramja volt, mégpedig azzal a céllal, hogy embert juttasson a Hold felszínére. A program első, emberekkel végrehajtott űrrepülése lett volna az Apollo-1 jelű misszió. Azonban

már a felszállás előtt, a gyakorlatozás közben tragédia történt.

A kilövésre készülő személyzet - Gus Grissom, Edward White és Roger Chaffee - 1967. január 27-én életét veszetette az indítóállásra helyezett űrhajóban.

A tiszta oxigénnel feltöltött űrkabinban rövidzárlat keletkezett, ami tüzet okozott. A vizsgálat megállapította hogy nem a tűz okozta az űrhajósok halálát, hanem az égés során keletkező és belélegzett szén-monoxid. Bármilyen furcsa, de a teljesen összeégett űrkabinban egyetlen dolog maradt épen: a papírra nyomtatott repülési dokumentáció.

A baleset mintegy másfél évvel vetette vissza az Apollo-programot, ám a tragédia miatt számos újítást valósítottak meg a későbbi űrhajókon. Például kiiktatták a gyúlékony anyagokat és olyan ajtókat szereltek fel, amelyeket alig 5 másodperc alatt ki lehetett nyitni.
apollo

A Szojuz-1 balesete

Vlagyimir Komarov - ő volt az első asztronauta, aki az űrért vívott „háború” során életét vesztette. A Szojuz-1 pilótájaként 1967. április 24-én, űrutazásáról visszatérve az orosz sztyeppére zuhant űrkapszulájával.

A hivatalos vizsgálat eredményei nem ismertek, a szakértők azonban valószínűsítik, hogy a „visszatérő egység” ejtőernyői nem működtek megfelelően, ezért nem sikerült lelassítani a zuhanó kapszulát.

A Szojuz-1 volt a Szojuz-program első, kísérleti, emberekkel folytatott űrrepülése. A küldetés célja pedig a nem sokkal korábban kifejlesztett, három személyes Szojuz 7K-OK típusú űrhajó tesztelése volt.

Már az űrben akadtak problémák az űrhajóval, ezért 1 nap 2 óra és 47 perces küldetés után a földi irányítás a hajó visszahozatala mellett döntött.

Azonban a leszállás sem sikerült.

A kapszula becsapódásának helyén ma emlékmű áll. Érdemes még megemlíteni azt is, hogy Komarov „tartalék személyzete” Jurij Gagarin volt.

szojuz

X-15: a levegőben darabjaira hullott

Úgy tűnik, hogy 1967 az űrkutatás fekete éve volt, hiszen az Apollo-1 és a Szojuz-1 balesete mellett egy X-15-ös rakétahajtású kísérleti repülőgépet is baleset ért ebben azt esztendőben. Az X-15-ösöket az 1950-es évek második felében fejlesztették ki, s a program során a gépek 13 repülését - mivel ezek magassága meghaladta a 80 kilométert - hivatalosan is űrrepülésnek, pilótáikat pedig űrhajósnak ismerték el.

A tragédia 1967. november 17-én történt. A harmadikként elkészült X-15-ös, egy

kísérleti repülés közben, máig nem ismert okok miatt darabjaira hullott.

A gépen tartózkodó pilóta, Michael Adams őrnagy nem élte túl a balesetet.

x

Apollo-13: „Houston, we have a problem”

Hollywoodnak köszönhetően az Apollo-13 balesete

valószínűleg a leginkább ismert, az űrkutatás során bekövetkezett szerencsétlenség.

Az 1970. április 11-én startoló űrhajóban, a küldetés 45. órájában, az oxigéntartályok tartalmát megkeverő ventilátor bekapcsolása után robbanás történt, ami után hangzott el a híressé vált mondat: „Houston, we have a problem.”

A személyzet azonnal felfedezte, hogy szökik az oxigén. Így a küldetést - amelynek eredeti célja a holdra szállás és a Hold felszínén végzett tudományos kutatómunka lett volna - törölték és a repülés mentőakcióvá alakult át.

A háromtagú személyzet - James Lovell, Jack Swigert és Fred Haise - végül sikeresen földet ért, köszönhetően a földi irányítószemélyzet és az űrhajósok leleményességének és nem kicsit a szerencsének is. Végül az Apollo-13 lett a holdprogram egyetlen sikertelen küldetése.

ap

Szojuz-11: megfulladtak az űrhajósok

A Szojuz-11 elnevezésű küldetés a Szojuz 7K-OKSZ típusú űrhajó második repülése volt. Küldetése pedig, hogy csatlakozzon és űrhajós csapatot szállítson az akkor már Föld körüli pályán lévő Szaljut-1 űrállomásra, ami Szovjetunió első emberes tesztűrállomása volt. A Georgij Dobrovolszkij, Vlagyiszlav Volkov és Viktor Ivanovics Pacajev alkotta személyzet 1971. június 6-án startolt a bajkonuri űrrepülőtérről. A dokkolás másnap történt meg.

A személyzet június 29-ig számos tudományos kísérletet végzett el az állomás fedélzetén, majd ezt követően megkezdték a felkészülést a visszatérésre. A leszállás után a mentőegység az űrhajósokat a helyükön ülve, ám „életjelenségek nélkül” találta meg. A vizsgálat megállapította:

leszállás közben a kabinból műszaki okok miatt elszökött a levegő és az űrhajósok megfulladtak.

szo

Challenger: katasztrófa több ezer ember szeme láttára

Ez lett volna az amerikai űrrepülőgép-program 25., illetve a Challenger űrsikló 10. repülése. Sőt, első alkalommal egy civil, egy tanár is utazott volna az űrrepülőgép fedélzetén - Christa McAuliffe a Tanár az űrben program részeként nyerte a repülést, mégpedig azért, hogy népszerűsítse a tudományt.

A katasztrófa 1986. január 28-án következett be, 73 másodperccel azután, hogy a Challenger elhagyta a Cape Canaveral űrrepülőtéren felállított indítóállványt:

a repülőgép egyik pillanatról a másikra felrobbant.

Akkori szokás szerint az indítást több százan - köztük az űrhajósok hozzátartozói - kísérték figyelemmel a helyszínen, s mivel a startot a televízió is élőben közvetítette, a tragédiát több százezren látták egyszerre.

A későbbi vizsgálat megállapította, hogy az űrrepülőgép egyik gyorsítófokozatában található tömítőgyűrű hibája okozta a balesetet, amiben a fedélzeten tartózkodó hét űrhajós - Greg Jarvis, Christa McAuliffe, Ronald Ervin McNair, Ellison Shoji Onizuka, Judith Arlene Resnik, Michael John Smith és Francis Richard Scobee - életét veszette. Halálukat nem közvetlenül a robbanás okozta, hanem a leszakadt legénységi kabin becsapódása. Az eseményeknek azonban valószínűleg nem voltak tudatában, mivel a robbanás után fellépő hirtelen nyomásvesztés miatt elveszítették az eszméletüket. A katasztrófa után több mint két évre leállították az űrrepülőgép programot. A következő űrsikló csak 1988. szeptember 29-én startolhatott el.

Columbia: darabjaira szakadt az űrrepülőgép

Tizenhét évvel a Challenger felrobbanása után újabb űrrepülőgép-katasztrófa sokkolta a világot: a Columbia űrsikló 2003. január 16-án,

missziója sikeres teljesítését követően, leszállás közben darabokra szakadt és lezuhant,

a fedélzetén tartózkodó hét űrhajós - Richard Douglas Husband, William Cameron McCool, Michael Phillip Anderson, David McDowell Brown, Kalpana Chawla, Laurel Blair Salton Clark és Ílán Rámón - életét vesztette.

Ez volt az amerikai űrrepülőgép-program 113., a Columbia űrrepülőgépnek pedig a 28. küldetése. A vizsgálat később megállapította, hogy a „Columbia szárnyának elülső bal oldali belépő élén támadt sérülést az indításkor az űrrepülőgép külső üzemanyagtartályáról leváló szigetelőanyag okozta, ami az űrsikló megsemmisülését és a rajta utazó hét asztronauta halálát okozta.”

A szárny sérülésén a Föld sűrű légkörébe történő visszatéréskor forró gáz áramlott az űrrepülőgép bal oldali szárnyának a belsejébe, ami elolvasztotta a fémszerkezetet, aminek következtében az Columbia mintegy 60 kilométeres magasságban darabokra szakadt. A tragédia évekre visszavetette az űrrepülőgép-programot, a következő küldetést csak 2005. július 26-án indították el, ekkor a Discovery startolt a Kennedy Űrközpontból.

Tragédia a brazil űrközpontban

Alig hét hónappal a Columbia katasztrófája után újabb súlyos baleset történt: 2003. augusztus 22-én Brazíliában, az alcántarai űrközpontban felrobbant egy hordozórakéta és a baleset következtében „húsznál is több ember vesztette életét”.

A vizsgálat megállapította, hogy a helyi fejlesztésű műholdhordozó rakétán a start előtti utolsó ellenőrzéseket végezték, amikor az - mivel

tévedésből begyújtották a négy hajtómű egyikét, ami aztán felrobbant.

Ez volt a brazil űrprogram harmadik súlyos balesete. Addig már kétszer próbáltak műholdat juttatni az űrbe, ám 1997 decemberében, hajtóműhiba miatt a startot követő 65. másodpercben kellett megsemmisíteni a rakétát, 1999 decemberében pedig, műszaki problémák miatt, a repülés negyedik percében kellett aktiválni az önmegsemmisítőt.

brazil

Antares: egy magáncég balesete

Az űrkutatás során nem csak az „állami” űrügynökségek rakétáit, űrhajóit érték balesetek, hanem az „űrbizniszbe” beszállt magánvállalatok szállítóeszközeit is. 2014. október 29-én az amerikai Orbital Sciences Cygnus elnevezésű teherűrhajóját juttatta volna el a Nemzetközi Űrállomásara (ISS) egy Antares hordozórakéta, ami azonban néhány másodperccel az indítás után felrobbant.

A legénység nélküli űrhajót a Virginia állambeli Wallops szigetéről bocsátották fel.

Szerencsére ebben a balesetben nem halt meg senki, de jelentős anyagi károk keletkeztek,

és a szerencsétlenség után az Orbital Sciences tőzsdei részvényei is „mélyrepülésbe kezdtek”.

antares

Forrás: Honvédelem.hu, Szűcs László

Ha érdekes volt az összeállítás, oszd meg másokkal is!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
A nő, aki elsőként fedezte fel, miből áll az univerzum és a csillagok, de hazájában még diplomát sem kaphatott
Cecilia Payne volt az első hölgy a világon, akinek sikerült megszereznie a csillagászati PhD- fokozatot, sőt, a Harvard professzori címét is. Mindezt abban az időben, amikor Nagy-Britanniában a nők még diplomát sem kaphattak.


Eléggé igazságtalan, hogy a legtöbb találmányhoz automatikusan hozzákapcsoljuk a feltalálóját is, akikkel tele vannak a tankönyvek is, míg mások neve a feledés homályába vész. Pedig igazán nem lehet azt mondani, hogy mellékes információ, amire a brit származású amerikai csillagász, Cecilia Payne (1900-1979) rájött: hogy az univerzum legelterjedtebb eleme a hidrogén.

Eleinte még a saját édesanyja sem támogatta az egyetemi tanulmányait, mert nevetségesnek gondolta, hogy nőként tudományos pályát válasszon. Pedig Cecilia a középiskola után elnyert egy ösztöndíjat a Cambridge-i Egyetemre, ami nem volt kis dolog – akkoriban sem. Ott fizikát és kémiát tanult, majd miután elmélyült beszélgetést folytatott egyik professzorával, Arthur Eddington asztrofizikussal az egyetem obszervatóriumának nyílt napján, a csillagászat került érdeklődése középpontjába. Eddington, látva a lány tehetségét, rábízta az obszervatórium könyvtárának gondozását.

Nem meglepő módon Ceciliát még az egyetem alatt a Királyi Csillagászati Társaság tagjává választották, de Cambridge-ben 1948-ig érvényben volt az a rendelkezés, hogy nők ugyan járhatnak az egyetemre, de diplomát nem kaphatnak. Tehát a női hallgatók arról nem is álmodhattak, hogy kutatók lesznek, legfeljebb pedagógusnak állhattak.

Eddington professzor azonban bemutatta őt az Angliába látogató Harlow Shapley amerikai csillagásznak, aki – diploma hiánya ide vagy oda – felajánlott neki egy ösztöndíjat a Harvard Egyetemre, a Radcliffe College-ba a PhD dolgozatának elkészítésére. Cecilia nem csupán élt a lehetőséggel és Amerikába költözött, hanem mindössze két év alatt meg is szerezte a doktori fokozatot. Ezzel ő lett a világtörténelem első nője, aki a Harvardon valaha ledoktorált, méghozzá 25 évesen.

Ebben a dolgozatában mutatta be fő tudományos eredményét: spektroszkópiai módszerrel kimutatta, hogy a Nap tömegének döntő többsége hidrogén. De még jópár alapvető módszertani, illetve tudományos problémát oldott meg benne, sőt a változó csillagok kutatását máig az ő elméletére alapozzák. Óriási megdöbbenést keltett azzal, hogy leírta: a csillagok anyaga nem a Földéhez hasonló, hanem zömmel hidrogénből és héliumból állnak.

A Princetoni Egyetem professzora, akivel a dolgozatot lektoráltatták, az eredményt „nyilvánvaló képtelenségnek” minősítette – de később nyilvánosan belátta a tévedését, miután saját maga is elvégezte más módszerrel az erre irányuló kutatásait, teljesen hasonló eredménnyel. Otto Struve csillagász azonban kapásból így jellemezte a PhD disszertációját:

„A legbriliánsabb tézis, amit valaha írtak a csillagászat területén.”

A sikeres védés után állást kínáltak neki a Harvard Egyetemen, de itt is beleütközött a nemi diszkrimináció könyörtelen üvegplafonjába: nőként csak „technikai asszisztens” besorolást kaphatott, férfi kollégáinál jóval alacsonyabb fizetéssel, miközben az elvárások ugyanazok voltak felé is. Ettől függetlenül kiharcolta magának szakmai munkájával a professzori kinevezést, amelyre 56 éves koráig kellett várnia. Azonban azt a rekordot senki nem vehette el tőle, hogy ezzel ő lett az első professzornő a Harvard történetében. Továbbá később kinevezték a csillagászati tanszék élére is, ezzel pedig ő lett a Harvard Egyetem első női tanszékvezetője is.

Cecilia érthető módon szakmán belül választott magának férjet: 34 évesen hozzáment az orosz származású amerikai csillagászhoz, Sergei Illarionovich Gaposhkinhoz. Közösen is sokat kutattak, főleg a Tejútrendszert és a Magellán-felhők változó csillagait, méghozzá komoly eredményekkel.

A természettudományi szakma immár vitathatatlanul ítélte meg az érdemeit: 43 évesen elnyerte az akadémiai tagságot, 76 évesen pedig kiérdemelte a Henry Norris Russell-díjat, azaz az Amerikai Csillagászati Társaság nagydíját. Köszönőbeszédében ezt mondta:

„A fiatal tudós jutalma az az érzelmi izgalom, hogy ő lehet az első a világtörténelemben, aki látott vagy megértett valamit.”

1979-ben rákban hunyt el, de nem sokkal előbb még megírta az önéletrajzát. A hír hallatán azonban nem robbant fel a gyászjelentés-rovat az újságokban, sőt a tudományos munkássága előtti tisztelgés később kimerült egy egyetemi emléktáblában és egy róla elnevezett díjban. Úgyhogy most legalább a saját elménkbe véssük fel mélyen Cecilia Payne nevét, aki felfedezte, miből vannak a csillagok és miből épül fel a Nap.

(Források: 1, 2, 3)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
MÚLT
A Rovatból
Jeanne Calment hihetetlen története: 100 évesen még biciklizett, 114 évesen filmezett, 122 évesen halt meg
A francia Jeanne Louise Calment döntötte meg a leghosszabb igazolt emberi élettartam rekordját. 85 évesen kezdett el vívni, 117 évesen szokott le a dohányzásról, és amikor a 120. születésnapján megkérdezték tőle, milyen jövőre számít, azt felelte: „egy nagyon rövidre”.


Ha bármikor kiejtenéd a szádon, hogy „az én koromban ezt már nem kéne”, gondolj az Arles-ban 1875-ben született Jeanne Louise Calmentre, aki fittyet hányt az efféle sztereotípiákra, és úgy alapvetően az élet törvényeire is, hiszen 122 évet és 164 napot élni nem éppen szokványos. 100 évesen még simán biciklizett, 114 évesen szerepelt az életéről szóló filmben, és 115 évesen rászánta magát egy csípőműtétre is, sőt, a cigiről is majdnem egy évszázad után szokott le – igaz, nem a tüdejével volt gond, hanem csak azért döntött így, mert a megromlott látásával utált tüzet kérni másoktól.

Madame Calment izgalmas korban született Franciaországban, hiszen az Eiffel-tornyot 14 éves korában építették fel, és ezidőtájt találkozott – a nagybátyja boltjában festéket vásárló – Vincent van Gogh-gal, aki a megítélése szerint „koszos, rosszul öltözött és ellenszenves volt”.

A munkahelyi stressz nem rövidített az életén, hiszen 21 éves korában hozzáment másod-unokatestvéréhez (dédnagybátyja unokájához), a dúsgazdag üzlettulajdonos Fernand Calment-hoz, és sosem dolgozott egyetlen percet sem. Helyette leginkább teniszezett, kerékpározott, úszott, görkorcsolyázott, zongorázott és operába járt. Életfilozófiája az volt, hogy amin nem tudsz változtatni, azon ne stresszelj, és soha nem használt szempillaspirált, mert gyakran nevetett sírásig. Híres volt hatalmas életkedvéről, valamint nagy étvágyáról, különösen az édességek iránt.

Jeanne végig megőrizte éles szellemi képességeit, de közben tragikus dolgokat kellett megélnie: hosszú élete során a saját lánya, sőt, unokája is elhunyt. Pedig közeli hozzátartozói is rendkívül hosszú ideig éltek: idősebbik bátyja, François 97, édesapja 93, édesanyja pedig 86 évig.

Amikor Jeanne 90 éves lett, örökös híján leszerződött az akkor 47 éves, André-François Raffray nevű ügyvéddel, aki szerződésben vállalta, hogy havi 2500 frankot fizet az idős hölgynek azzal a feltétellel, hogy a halála után ő örökli a lakást. Raffray azonban a legrosszabb rémálmában sem gondolta, hogy végül nem csak 30 évig fizeti Jeanne-nak az ígért havidíjat, hanem a hölgy még túl is éli őt.
Miután az ügyvéd 77 éves korában meghalt, annak özvegye köteles volt tovább fizetni Calmentnek élete végéig a törvény értelmében.

Jeanne olyan legendás idézeteket hagyott az utókorra, mint például hogy „fiatalnak lenni lelkiállapot, nem a testtől függ. Valójában még mindig fiatal vagyok, csak az elmúlt 70 évben nem néztem ki olyan jól.” Vagy hogy „a mi jó Istenünk elfelejtett engem”. Az egyik interjúja végén az újságíró azt mondta: „Asszonyom, remélem, valamikor jövőre újra találkozunk”. Erre Jeanne azt válaszolta: „Miért ne? Annyira azért nem vagy öreg, még mindig itt leszel!”

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

MÚLT
A Rovatból
Új részletek derültek ki a Titanic kapitányáról – annak is híre ment, hogy túlélte a katasztrófát
Egy friss könyv szembemegy a régóta terjedő pletykákkal Smith kapitánnyal kapcsolatban. Feltárult a Titanic első emberének igazi sorsa.


Egy új könyv teljesen más képet fest a Titanic tragédiájának egyik legismertebb szereplőjéről, Edward John Smith kapitányról, mint amit a róla terjesztett szóbeszédek, cikkek, dokumentumfilmek vagy a sok esetben pontos mozifilm alapján sejtettünk.

Dan E. Parkes író A Titanic öröksége: A kapitány, a lánya és a kém című – magyar nyelven egyelőre kiadatlan – könyvében azt állítja, hogy Smith nem lőtte főbe magát, ahogy azt sok pletyka sugallta, és nem is a hajóhídon ölte meg a vezetőfülkébe betörő jeges ár, ahogyan azt James Cameron 1997-es sikerfilmjében láthattuk.

A könyv több korabeli pletykát is cáfol, például azt, hogy a kapitány ittasan vezette a hajót, figyelmen kívül hagyta a jéghegyekre vonatkozó figyelmeztetéseket, vagy felelőtlenül siettette az utazást.

Parkes megemlíti a kötetben, hogy a Titanic elsüllyedése után három hónappal egy Baltimore-i férfi azt híresztelte, hogy Smith életben van és Maryland államban bujkál. Később a Life magazin írta meg, hogy egy ohiói hajléktalan férfi Smith kapitánynak vallotta magát. E történetek egyike sem nyert bizonyítást, és lássuk be, nem is valószínű, hogy bármelyik igaz lenne.

Forrás: Wikipedia

A könyv az Unilad szerint felidézi a tragédia utáni újságcikkeket is, amelyek a kapitány öngyilkosságáról számoltak be. A Los Angeles Express 1912. április 18-án például azt írta: „E.J. Smith kapitány főbe lőtte magát”, míg a Daily Mirror egy nappal később hasonló címmel adott ki szenzációnak szánt írást; azt írták, „Smith kapitány főbe lőtte magát a hídon.” Parkes viszont hangsúlyozza, hogy a szemtanúk ugyan hallottak lövéseket, de ezeket azóta sem sikerült a tiszthez kötni.

A könyv inkább a túlélők beszámolóira alapoz: egyikük, a tragédia idején 27 éves Robert Williams Daniel például azt vallotta, látta a kapitányt a hídon, amikor a hajó süllyedni kezdett, és szerinte „hősként halt meg.”

Frederick Hoyt, egy gazdag utas arról számolt be, hogy visszatért a fedélzetre, ahol találkozott Smith-szel, és megosztottak egy italt, mielőtt ő maga a vízbe ugrott.

Isaac Maynard, egy 31 éves szakács azt mondta, látta, „ahogy a kapitányt a hídon elragadja a víz”. Valószínűleg ezt a vallomást vette alapul Cameron is a film forgatókönyvénél, ám nem teljes egészében, mert a férfi később még úszni látta Smith-t, és biztos volt benne, hogy őt, mert felismerte az egyenruháját és a sapkáját. Ezt a verziót más túlélő is megerősítette, valószínűleg az a személy, aki utoljára látta élve.

Egy tutajhoz kapaszkodó férfi próbálta kimenteni a kapitányt: kezet nyújtott neki, de az nem hagyta, csak azt kiáltotta: „Vigyázzatok magatokra, fiúk”. A szemtanú hozzátette: nem tudja, ezután mi lett vele, mert többé nem került a szeme elé, és úgy gondolta, a vízbe fulladt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
„A hülyeség és a hülye intézetek, különös tekintettel Magyarország hülyéire” – ez volt az első könyve a gyógypedagógia hazai úttörőjének, aki szellemi fogyatékkal élőkkel foglalkozott
Frim Jakab egész életét a gyógypedagógiára tette fel, amely fogalom is hozzá köthető. Bár nem volt szakképzett, hatalmasat lendített az elmebetegek helyzetén, és ő hozta létre az Első Magyar Hülyenevelő- és Ápoló Intézetet is.


1898-ban még egészen más színezete volt a hülye szónak, mint mostanság: ekkor írta A hülyék és gyengeelméjűek budapesti prospektusa című kiadványt is Frim Jakab (1852-1919).

Már egészen fiatalon, 14 éves korában megszületett a körmendi születésű fiúban az elhatározás, hogy segítsen a fogyatékkal élő embereknek, miután látott egyet, majd a fővárosi Tanítóképzőben szerzett tanítói oklevelet. Jakab már akkor érzékenyített, amikor ez még nem volt divat: az volt az életcélja, hogy a szellemi fogyatékossággal élőket integrálja az életbe, megfelelő munkát találjon nekik – a számukra lehetséges szakmákat külön tanulmányozta is –, a társadalmat pedig arra ösztönözze, hogy átérezzék a helyzetüket és fogjanak össze az érdekükben.

Így nyilatkozott ezzel kapcsolatban:

„Az értelmi fogyatékos gyerekeket nem elég megóvni, menhelyet létesíteni számukra, hanem gyógyítani, nevelni és képezni kell, hogy legalább félig hasznavehető egyéniségekké válhassanak.”

Ugyan nem készített tantervet vagy órarendet, de akkoriban szokatlan szemléletével úgy vélte, hogy fontos a hozzá kerülő gyermek korábbi adatainak, életeseményeinek ismerete is, megteremtve ezzel az anamnézis, azaz kórtörténeti lap fogalmát. A vallásos nevelést és a zenét tartotta a legfontosabb képzőeszközöknek, valamint az emlékezet fejlesztését történetek újramesélésével.

Olyannyira komolyan foglalkozott a témával, hogy 1876-ban a philadelphiai egyetem a pszichológiai tudományok doktora címmel tüntette ki, három évvel később Párizsban pedig aranyérmet kapott a világkiállításon.

Ahogy az lenni szokott, hazánkban csak jóval később ismerték el a munkásságát, de Magyarországon is több intézményt neveztek el róla.

A tanítónál kéz a kézben járt a tudományos és a gyakorlati nevelőmunka: a betegek oktatása és gondozása mellett folyamatosan képezte magát a pszichiátria területén, bújva a legújabb szakirodalmat. 1884-ben Frim Jakab vezette be a gyógypedagógia fogalmát a magyar szakirodalomba. De hogy jutott idáig a karrierjében?

Diplomája után maga Trefort Ágoston miniszter küldte Frimet európai tanulmányútra, amelynek során – a látott külföldi intézetek példáin felbuzdulva – itthon is hasonló intézmény megalapítására törekedett. Így nyílt meg a tapasztalataira alapozva 1875-ben a Munka elnevezésű gyógyintézet Rákospalotán. (Ez az érdeklődési kör a családban igen erős lehetett, hiszen testvére, Antal szintén gyógypedagógus volt, siketek számára magánintézetet működtetett.) Frim Jakab tehát elsőként tárta fel Magyarországon az értelmi fogyatékosok nehéz sorsát és hozott létre számukra nevelőintézetet, humánus kötelességnek nevezve a hivatását.

Bár az intézete folytonos anyagi problémákkal küszködött, az elért eredmények mégis közismertté tették, és két éven belül – némi létszámbővülés és Pestre költöztetés után – ebből lett az Első Magyar Hülyenevelő- és Ápoló Intézet, amelyet Frim saját költségén intézett.

Ez a későbbi ápolóintézeteknek is jó alapot adott. A gyermeki tompaelméjűséget a gyógypedagógus három kategóriára osztotta: a tompaelméjűekre, akiket szoktatni lehet; a betegelméjűekre, akik fejlődésre képesek; valamint a gyengeelméjűekre, akik képesíthetőek. A hülyeséget elmebetegségnek nevezte, bár szerinte az őrültség, amely ugyancsak elmebetegség, nem azonos a hülyeséggel.

Híres türelmét otthon is kamatoztathatta, hiszen feleségétől nem kevesebb, mint kilenc gyermeke született.

Pedagógiai felfogását Frim így foglalta össze egyik szakkönyvében:

„az elnyomorult, gyenge, elkorcsosult testet a rendes irányban kell kifejteni, erősíteni, gyógyítani, a szunnyadozó lelket felébreszteni, a sötét, tévelygő szellemet összegyűjteni és azt legalább 'a legáltalánosabb és legszükségesebb ismeretekre' tanítani; főképpen azonban a felébresztett szellem alapján 'erkölcsöt' kell beléjük oltani.”

Források:1,2,3,4


Link másolása
KÖVESS MINKET: