KULT

10 sorozat, amibe tuti, hogy te is belenéztél

Olyan dél-amerikai sorozatokat idézünk fel, amiket szinte mindenki nézett, bár sokan tagadják.


Juanita rájön, hogy Carlos és Esperanta apja végig hazudott neki, amikor azt állította, hogy Maria kutyájának gazdája Simone. Eközben Fernando bevallja Octaviának, hogy már nem szereti, sőt el is költözik a szomszéd Georgo fiatalabbik lányával, Ana-val, aki össze van zavarodva, mert közben Ricardo, a kertész is csapja neki a szelet. A kettejük között lévő hatalmas társadalmi szakadék miatt Ana úgy dönt, visszautasítja a fiút, ám ekkor még nem tudja, hogy Ricardo valójában Oscar de la Cruz, a város leggazdagabb emberének a fia. Rosita a portás, próbálja leleplezni, de Pablo Redroban hirtelen felbukkanása mindent megváltoztat, ezért továbbra is hallgatnia kell. Lehet, hogy Hugo Lopez Vasquez valójában Victor Augusto Espinosa Jacome rég elvesztett öccse?

Ez akár egy sorozat épp aktuális fejezetét leíró tévéújság-ismertető is lehetne. A 80-as 90-es években hozzánk is begyűrűztek a dél-amerikai telenovellák, amelyek – hiába próbáljuk tagadni –, sokunkat nap mint nap leültettek a tévé elé.

Íme 10 telenovella, amelyekből, - ha csak néhány részt is (na persze… :) ) - tutira te is néztél.

10. A homok titkai

A két főhős Ruth és Raquel, akik a klasszikus jó–gonosz iker felállást adták elő. Annyira hitelesen, hogy Raquel gonoszsága a sorozat képeit nézegetve még most is élénken él az emlékezetemben, pedig kislány voltam még, mikor láttam. Így eshetett meg az is, hogy én

"
sosem értettem, miért mondja mindenki a jó szereplőre, hogy rút, miközben ő volt a kedves. Ez engem annyira összezavart, hogy csak évek múlva jöttem rá, hogy a Ruth az egy női név... :)

homoktitkai

9. Esmeralda

A zöld színű vak lány, aki mégis mindig tökéletes frizurát és sminket varázsolt magának minden reggel. Zöld szem, zöld ruha és zöld ékszer, ami később elvezette szüleihez. Városi legenda szerint gyűjtöttek neki a szemműtétjére (nemcsak neki - erről később), ami aztán, ha jól emlékszem, a filmben meg is történt, és sikeres volt. Persze, hogy az volt, a magyar nyugdíjasok pénzéből… ;)

esmeralda

8. A pampák királya

A brazil Rómeó és Júlia,a kávé és tejkirályság árnyékában. Majdnem egyórás játékidővel az egyik legjobban kidolgozott történet, és színészi játék szempontjából is minőségi sorozat volt. Ráadásul a sorozatnak meg volt a maga Esztergályos Cecíliája is.

7. Rosalinda, Marimar

"
A tengerparton rohangáló Bolhás nevű kutyát kereső Marimar, és a memóriavesztést és elmegyógyintézetet is megélt Rosalinda, alias Thalia több sorozatban is megcsillogtatta színészi tehetségét(?),

ő maga énekelve a főcímdalokat is. Utóbbira később nagyobb hangsúlyt fektetett, és megpróbálta bevenni Amerikát, több-kevesebb sikerrel. Úgy tűnik, az erős túljátszást még az amerikaiak gyomra sem veszi be.

6. Paula és Paulina

Ismét egy ikrekről szóló sorozat, amiben a minden második dél-amerikai szappanoperában szereplő Gabriela Spanic játszotta a két főszerepet. Erre már én, huszonévesen is tisztán emlékszem, imádtam az erősen sminkelt Paula-t, Paulina olyan kis jelentéktelen volt. Ez a sorozat az egyik legékesebb példája a képernyőn napokig, vagy akár hetekig húzódó, az életben egyébként pár perces jelenetek tévé elé szögező erejének. Mi akkor untuk meg, amikor már több hete tartott egy bizonyos esküvő és még mindig nem tudtuk, lelepleződik-e végre-valahára a menyasszony, vagy sem.

5. Sonadoras - Szerelmes álmodozók

Kissé kakukktojás a Sonadoras, már abból a szempontból, hogy nemcsak a nyugdíjas nénikre specializálódott, hanem a tinédzsereket is be akarta hálózni. Drogproblémák, rút kiskacsa, akiből szép lány lesz, szegény lány, aki gazdag akar lenni, a tanárába szerelmes diáklány, haspólók, és maffiózó apuka. Minden, ami egy tizenéves életére jellemző. Mármint Mexikóban. Talán.

sonadora

4. Betty a csúnya lány

Az egyetlen olyan sorozat, amiről bevallom, hogy szerettem. Humoros volt, eredeti (legalábbis, ahogy emlékszem rá, lehet, ma már nem ezt gondolnám :) ), a főszereplő pedig nem volt egy tökéletes bombanő. A mellékszereplőkkel is könnyebben azonosult a néző, és kevesebb volt benne a szerelmi dráma. Persze a végére Betty megszépült, hozzáment Armando Mendozához és elment Amerikába, ahol Golden Globe díjat kapott szerepéért. Ja, nem, az nem ő volt, csak az egyik adaptációja a sok közül.

betty

3. Csacska angyal

Egy újabb generációs telenovella, a 2005-ben hazánkba kerülő Csacska angyal. Ez elsősorban gyerekeknek és tinédzsereknek íródott, és a Hamupipőke modern, argentin változatának szánták. A sorozat annyira sikeres lett, hogy a készítők még színpadi előadást is csináltak belőle. Flor természetesen mindig belőtt séróval és jó sminkkel bébiszitterkedett, és adott spontán koncerteket a házban.

2. Vad Angyal

A balhés és fiús Milagros és az elkényeztetett Ivo közötti szerelmi vívódás volt az egyik legsikeresebb dél–amerikai sorozat Magyarországon. Natalia Oreiro többször meghódította a Dáridót, a furcsán levágott frufruja pedig egy időben divatként terjedt, szerencsére csak rövid ideig.

1. Isaura – Rabszolgasors

A mai napig sokan emlékeznek vissza nevetve a pénzgyűjtésre, amit a bandzsa Isaura kiszabadítására szerveztek Magyarországon. Volt benne társadalomkritika, történelmi szál és persze szerelmi vívódások. A sorozatból a Gálvölgyi Showban paródia is készült, amit akkoriban elég rosszul fogadtak az Isaura rajongók. Luciela Santosnak óriási kultusza lett a film miatt, átlagos színészi képességei ellenére is. A magyar tévétörténelem legszürreálisabb tettéről az interneten kutatva azt találtuk, hogy – úgy, mint Esmeralda szemműtétjéért -, Isaura felszabadításáért indított pénzgyűjtés is csak legenda, vagy minimum csak néhány szórványos eset felnagyítása. Viszont a cikkekhez tartozó kommentekben többen megerősítik, hogy igenis sokan küldtek pénzt a kosztumös sorozat főszereplőjének megsegítésére.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET: