Muse: Űrbéli dimenziók
Két Szigetes és egy Sportarénás fellépés után negyedszer játszott Magyarországon a Muse, ezúttal ismét az utóbbi helyszínen, de az öt évvel ezelőttinél jóval nagyobb tömeg előtt. A brit csapatot sokan a világ jelenlegi legjobb zenekarai között emlegetik, akik bár 1994 óta léteznek, az igazi áttörést 2009-es The Resistance lemezükkel érték el.
Láng Dávid írása
Fotók: Orbán Péter / M (zene.hu) – további képekért KATTINTS ide.
A Muse mostani turnéján már a frissen megjelent The 2nd Law című albumot mutatja be, és a szűk kétórás, audiovizuális monumentalitásban bővelkedő koncert nem is cáfolt rá a kritikusok véleményére, sokak szerint a brit csapat jelenleg a világ egyik legjobb zenekara.
Már napokkal a koncert előtt érezni lehetett, hogy valami van a levegőben: tíznél is több facebook-ismerősöm üzenőfalán tűntek fel Muse-videók, akár hangolódásként, akár a csalódás kifejezéseként, hogy az illető nem tud menni, de minden boldog jegytulajdonosnak jó bulit kíván. Az is jelzi, mekkora mértékben növekedett a zenekar népszerűsége az elmúlt öt évben, hogy míg 2007-ben még ki kellett takarni az Aréna nézőterének jelentős részét, most kis híján teltház volt: a küzdőtér szinte teljesen megtelt és ránézésre az ülőhelyek nagyjából háromnegyede is elkelt. Hozzá kell tenni, hogy már a 2010-es Sziget-koncerten is hasonló volt a helyzet: kevésszer láttam eddig akkora tömeget, ami ott összegyűlt a nagyszínpad előtt, igaz annak jelentős része külföldi volt, míg most a túlnyomó többség nyilván magyar.
A meghirdetett kezdés előtt negyed órával érkeztem a helyszínre és ekkor már játszott az előzenekar Everything Everything, akiket bár sehol nem láttam kiírva, azért lenyomtak 8-9 számot felvezetésként a gyülekező közönségnek.
Bő félórás átszerelés után, 9 körül lépett színpadra a Muse, intróként az új lemez egyik szerzeményével (The 2nd Law: Unsustainable), majd rögtön utána jött szintén erről a Supremacy. A színpadra lépés helyett talán pontosabb a „berobbantak” kifejezés, és ez a letaglózó monumentalitás a koncert egészére jellemző volt, hangosítás és látványvilág tekintetében egyaránt.
A Muse-nak sikerült egy olyan hangzásvilágot kialakítania, amely egyszerre újszerű és átütő, pont megfelelő mértékben vegyítve a torzított gitárokat, a lágy billentyűfutamokat és az elektronikus témákat. Ez már lemezen is jól szól, élőben pedig egészen elképesztő a hatása.
Gyakran hangzik el zenéjükkel kapcsolatban az „űrbéli” jelző és ezt a megszólalást valóban hatalmas terekre szabták: a Papp Lászlóhoz hasonló arénák, illetve fesztivál-nagyszínpadok jelentik a minimumot, klubkörülmények között nehezen tudnám elképzelni őket, azt pedig végképp nem, a próbatermükben vajon hogy szólnak ezek a dalok.
A zene azonban csak a koncertélmény egyik felét tette ki, legalább ugyanekkora szerepe volt a képi megjelenítésnek, amely szintén párját ritkítja nemhogy hazai, de nemzetközi szinten is. A vizuál három fő részből állt (két vízszintes sáv és egy fordított piramis), amelyek külön-külön és egymással egybeforrva is képesek voltak működni, mellesleg térben is a színpad különböző szintjein helyezkedtek el.
Volt, amikor az aktuális dalból tűntek fel szövegrészletek, máskor kivetítőként funkcionáltak félig átúsztatva valamilyen animációba, egy alkalommal pedig rulettkereket megtestesítve „pörgették ki” a következő szám címét. Mindehhez a zene ritmusát követő lámpák és lézerfények társultak. Írásban persze szinte lehetetlen az ilyesmit visszaadni, de ott és akkor az egész nagyon egyben volt.
A 80 perc körüli rendes játékidőt – amely nagyjából fele-fele arányban állt régi és új dalokból – két ráadásblokk követte, persze csupa slágerrel. Igaz, ez a szó a Muse esetében közel sem szokványos jelentésű: gondoljunk bele, eleve mennyire szürreális az, hogy emberek ezrei éneklik a lehető legnagyobb átéléssel az olyan szövegrészleteket, mint például „black holes and revelations”.
Mindenesetre elsőként az Uprising és az idei olimpia hivatalos dalának választott Survival hangzott el, majd újabb visszatapsolás után a Starlight és a Knights of Cydonia zárta az estét. Utóbbinak szájharmonikás felvezetésénél külön figyelemre méltó volt, ahogy ez az egyébként teljesen stílusidegen hangszer mégis szervesen illeszkedett a hangzásvilágba. Majd meghajlás és elköszönés, „what a fantastic crowd, I hope we see you again”. Remélhetőleg így is lesz, a közönség létszámából és reakcióiból ítélve máskor is hasonló fogadtatásban lenne részük.
A teljes számlistát ITT megnézhetitek.
Ha te is szereted a Muse zenéjét, nyomj egy lájkot!