KULT
A Rovatból

Ünnepel a dunai hajós

Ma ünnepli születésnapját az örökifjú színész, ki a Dunai hajós és a Gyula vitéz télen-nyáron filmekkel lopta be magát lóháton, egyenest a hölgynézők szívének közepébe. Nélküle nem is nyomozhatott volna sikeresen Kojak, de már ő is annyi rendőre alakított, hogy egy rendőrezredest is tudna helyettesíteni. Koncz Gábort köszöntjük.


Ma ünnepli születésnapját az örökifjú színész, ki a Dunai hajós és a Gyula vitéz télen-nyáron filmekkel lopta be magát lóháton, egyenest a hölgynézők szívének közepébe. Nélküle nem is nyomozhatott volna sikeresen Kojak, de már ő is annyi rendőre alakított, hogy egy rendőrezredest is tudna helyettesíteni. Koncz Gábort köszöntjük.

Csomós Éva cikke

A színművész 1938. július 8-án született Mezőkeresztesen, ahol nem csak a világot jelentő deszkákra áhítozott nagyon, hanem arra is, hogy ha már egyszer eléri a célját, akkor modoros legyen, és nyugodtan skatulyázzák be egy szerepkörbe. Így is lett. Noha édesapja papnak vagy orvosnak szánta, őt a cölibátus épp úgy riasztotta, mint a vér látványa, pedig cseppet sem volt puhány, hiszen kamaszként egy ideig még bokszoló is szeretett volna lenni.

Tizenhat évesen azonban egyszer úgy kikapott a ringben, hogy helyette inkább a színpad iránt kezdett áhítozni.

A modorosság inkább leküzdendő hiba, mint kívánság szokott lenni a színészpalántáktól, mivel aki játszani vágyik, általában minden szerepkörben szeretne tündökölni. A kívánságok pedig idővel szűkülni szoktak, s egy-két eltérő karakter megformálása után mindenkiről kialakul egy stílus, egy meghatározó szerepkör. Neki a nehézfiú kategória jutott. Rabló vagy pandúr, szinte mindegy, mert a látszat ellenére ezek egyáltalán nem is állnak olyan távol egymástól.

A sikeres felvételi után diplomáját 1963-ban szerezte a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Ezt követően egy évig a miskolci Nemzeti Színház, majd szintén egy évad erejéig a kecskeméti Katona József Színház színésze volt. 1965-74 közt a József Attila Színházban játszott, 1974-81-ig a Vígszínházban, majd 1981-92 közt a Madách Színház tagja volt. 1992 óta szabadúszó.

Országos ismertségét azoknak a történelmi, ifjúsági filmeknek köszönheti, melyekben előszeretettel osztották rá a „nehézfiú” szerepeket, de azokban is remekül megállta helyét, hol a „dörzsölt” rendőrt kellett alakítania. Például Arnold Schwarzenegger oldalán is látható volt az 1988-as Vörös Zsaru című akciófilmben.

A sok rendőrszerep nem múlt el nyomtalanul, hiszen a művész saját megítélése szerint is annyi mindent megtanult ezeknek a hősöknek a bőrébe bújva - elég talán csak a Kojak kétszáz részének a szinkronizálását említeni -, hogy ma már egy valóságos rendőrezredest is tudna helyettesíteni.

Azt sem bánja, hogy beskatulyázták szerepeibe. „Én egész életemben csak arra vágytam, hogy modoros legyek, hogy beskatulyázzanak. Kizárólag Magyarországon divat az az idióta szereposztási pedagógia, hogy Othellónak el kell játszania Nyilas Misit is vagy Pukkot. A világ legnagyobb színészei azért lehettek azok, akik, mert egész életükben mindig ugyanolyannak láttuk őket. Én nem fogok Nemecsek Ernőt játszani, noha ez sokak számára nagyon érdekes lenne.”

A művész a színészetet csak „hobbijának” tartja, s szerinte azt játékként kell felfogni. Minden más tevékenységet (síelést, horgászatot, lovaglást, vízisíelést) azonban már halálos komolysjággal űz.

- Mennyi időt szán egy-egy színpadi felkészülésre? – hiszen köztudottan nem tölti ki az arra szánt szokványos időt… - kérdeztem tőle egy interjúban.

- A Száll a kakukk fészkére darabot tíz évig játszottuk, akkora siker volt, és csak maximum egy hónapig próbáltuk előtte. Várkonyi Zoltán, akinek a főiskolán növendéke voltam és ő volt a mindenem, azt mondta, hogy ami egy hónap alatt nincs meg, az három hónap alatt sem készül el, sőt! Ezt követem én is. Szóval ehhez az kell, hogy a színészek komolyan vegyék a feladatot, és rendkívül intenzíven dolgozzanak. Ebben benne van a szövegtudástól kezdve a koncentrálni tudás, és minden.

- Gyakran rendezi azokat a darabokat, melyekben színészként is játszik. Nehezebb ez a feladat?

- Már több olyan volt, hogy rendeztem és játszottam is ugyanabban a darabban, például amikor a Szókimondó asszonyságot játszottam vagy a Vágy a szilfák alatt-ot. Könnyebb. Az ember ott van, tudja állandóan váltani a színészi és rendezői szerepet. Benne vagyok, és sokkal jobban érzem. Várkonyi is benne volt azokban a darabokban miket rendezett. Olyankor ott vannak közel és együtt lélegeznek vele és együtt tudják a könnyét, az izzadságát, a nevetését, a humorát. Könnyebb, mint lentről szólni. De ha a rendező egyben színész is, akkor bármi van, csak egyet szól az ember és a partner azonnal tudja, hogy az mire vonatkozik.

- Köztudott, hogy az előadások nem a premierre érnek be.

- A közönségen múlik a mi pillanatnyi karakterformálásunk, mert a közönség minden este más. Nem lehet azt mondani, hogy a pesti közönség vagy vidéki közönség más lenne. Bárdy (Bárdy György színművész) mikor bejött, mindig megkérdezte azokat a kollégákat, akik aznap este voltak már színen, hogy MILYENEK? Mert azon múlik, hogy a színészek meg mernek-e lódulni a szereppel vagy sem, és ha egyszer elmertek indulni, akkor hol lesz a határ. Ezért gyönyörű ez, és ezért nem öli meg a film soha a színpadot, mert ez él, és mert minden előadás más. Bejön az ember millió gonddal-bajjal vagy örömmel, és azért jó a színház, mert öt perc múlva mindent elfelejt, mert csak ez van. Egy láthatatlan lasszót az ember a nyakába akaszt a másik partnernek, és az hiába megy ki a színen kívülre, ezt a lasszót akkor is tartani kell, és nem engedi el az ember. Ha elrepül vagy elszakad, akkor annyi.


A lovak szerelmeséről bizton tudjuk, hogy erős kézzel fogja a lasszót, így „hobbija” elismeréseként 1968-ban Jászai Mari díjjal tüntették ki, SZOT-díjat 1971-ben kapott, Érdemes művész 1982-ben lett. Az Arany Páva legjobb férfi alakítás díját Új-Delhiben 1983-ban nyújtották át neki, Kossuth-díjat pedig 1997-ben kapott.

A ma 74. születésnapját ünneplő művész Gödön él. Kedvenc sportjai a vízisí és a lovaglás, szabad idejében festegetni is szokott, ma mégsem ezek közül választott, hiszen a Balaton partján épp egy barátjával teniszezik.

Hosszantartó jó egészséget kívánunk!

Koncz Gábor elismerései:

Elismerései

1964 Filmkritikusok díja

1968 Jászai Mari-díj

1971 SZOT-díj

1981 A filmszemle díja

1981 Az új-delhi fesztivál legjobb férfi alakítása

1982 Érdemes művész

1994 MSZOSZ-díj

1997 Kossuth-díj

2005 Csillagok Fala

2006 Radnóti-díj

2007 Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje

2009 Örökös tag a Halhatatlanok Társulatában

Ha te is szered Koncz Gábor filmjeit, nyomj egy lájkot a cikkre! :)

Tetszett? Nézd meg a többi új cikkünket is! :)

www.szeretlekmagyarorszag.hu - Értékek és élmények

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
A magasságát átokként élte meg, ügyvéd akart lenni, s büszke arra, hogy sosem ivott és nem is drogozott – Claudia Schiffer 55 éves
Az iskolában nem tartozott a népszerű lányok közé, akivel mindenki randizni akart, mégis ő lett minden idők legjobban fizetett szupermodellje.


Claudia Maria Schiffer 1970. augusztus 25-én született a németországi Rheinbergben, egy Düsseldorf közelében lévő kisvárosban, Heinz és Gudrun Schiffer gyermekeként, egy jómódú középosztálybeli családban, amely hamarosan két fiútestvérrel, Stefannal és Andreasszal, valamint egy húggal, Ann Carolinnal bővült. Visszatekintve Claudia elmondta, annak ellenére, hogy a szülei nagyon elfoglaltak voltak a munkájukkal, végig jelen voltak az életükben. Különösen az édesanyja. „Ő lett a hősünk, mert mindent tudott, és mindenre volt válasza. Segített nekünk a házi feladatokban, különösen akkor, ha valamelyik tantárgyban nehezen boldogultunk. Minden délután leült velünk, és elmagyarázta nekünk, amit nem értettünk” – emlékezett vissza erre az időszakra a modell.

A szülei ugyanakkor más módon is segítették őt és a testvéreit, mivel nem akarták, hogy rossz hatások érjék őket a suli után, ezért gondoskodtak róla, hogy sok más tevékenységekben is részt vegyenek. Claudia például megtanult zongorázni, teniszórákat vett, aerobikra, jazzre, sztepptáncra, és úszásra járt.

Elmondása szerint a szüleinek köszönhető, hogy nem iszik, nem dohányzik, és hogy sosem tartozott azok közé, akik minden este elmentek szórakozni, és reggel 6-ig buliznak. „Olyan gyerekeket akartak, akikben megbízhatnak, akik hazajönnek, és elmondják nekik az igazat” – tette hozzá.

Egy diszkóban fedezték fel

Az iskolában Claudiát nem rajongták körbe annyira a többiek, mint gondolnánk. Nem volt a suli sztárja, nem tartozott a legnépszerűbbek közé, akikkel minden fiú randizni akart. Saját elmondása szerint azért, mert ő annyira más volt: túl magas, túl vékony és a többiekhez képest túl gazdag. A magassága (180 cm) miatt ráadásul szégyenlős is volt. Soha nem akart a figyelem középpontjában lenni, ezért egy idő után nem is vett magának új ruhákat. Elmondása szerint az anyja nem is értette ezt: „Olyan gyönyörű vagy, miért nem öltözöl úgy?” – kérdezte Claudiától, aki azonban csak farmert és teniszcipőt akart viselni.

Ettől függetlenül az osztály egyik legjobb tanulója volt, a nyelvek például különösen jól mentek neki: anyanyelve, a német mellett például folyékonyan beszélt franciául és angolul is, egy ideig pedig azt gondolta, hogy az apja nyomdokaiba lép majd, és sikeres ügyvéd lesz. Még latinul is tanult az iskolában emiatt, mert arra szüksége lesz a jogi tanulmányokhoz. Sokszor elkísérte az apját a bíróságra, az utolsó sorban ült, figyelte őt, és azt gondolta: „Hű, én is ezt akarom csinálni.”

A sors azonban más szakmát tartogatott a számára. 1987 októberében, 17 évesen néhány barátjával elment táncolni egy düsseldorfi diszkóba. Aline Souliers, a Metropolitan modellügynökség munkatársa meglátta ott őt, adott neki egy névjegykártyát, és azt mondta, megvan benne az, ami a modellkedéshez kell.

Másnap aztán Aline találkozott a szüleivel is, és meghívta őket Párizsba. Heinz és Gudrun érezték, hogy ez hatalmas lehetőség a lányuknak, de haboztak, mert szerették volna, ha befejezi a középiskolát.

Így is lett, Claudia még hat hónapig tanult, hogy leérettségizhessen, ez idő alatt pedig senkinek sem mondhatta el az iskolában, hogy a vizsgák után Párizsba megy modellkedni, még a legjobb barátnőjének sem. Csak az indulása előtti napon mondta el a barátainak, hogy hova utazik, és miért.

1000 címlap

Párizsban aztán gyorsan jött a siker. A híres Elle magazin szerkesztői meglátták őt, megtetszett nekik, és szinte azonnal címlapra tették. Ez volt Schiffer első magazinborítója. Hamarosan kiválasztották a Guess farmermárka egyik kampányához, amelynek során az arca és az alakja bejárta az egész világot. Egy éven belül már az első divatbemutatóján modellkedett, méghozzá a Chanelnek. Ezután következett a Versace, a Valentino, a Dior és a divatipar összes többi óriása. Kapcsolata a Chanellel és a Metropolitan Souliers-vel egészen 1996-ig tartott. 1992-ben Claudia kizárólagos globális szerződést írt alá a Revlon céggel 10 évre, több millió dollárért, ez a megállapodás tette őt a történelem legjobban fizetett modelljévé.

Az Elle és a Vogue mellett számos más magazin címlapján is megjelent, többek között a Harper's Bazaar, a Cosmopolitan és a Time címlapján, sőt, ő volt az első modell, aki a Vanity Fair, a Rolling Stone és a People címlapján is szerepelt. 1997 májusában a Playboy borítóján és a magazin fotósorozatában is szerepelt, összesen pedig több mint 1000 magazin címlapján jelent meg.

A divatvilágban töltött addigi kilenc éve alatt ugyanakkor Schiffer megtanulta, hogy nem mindenki viselkedik helyesen ebben a szakmában. Egyrészt ott volt a kábítószer-szubkultúra. „Eleinte nem is vettem észre. Olyan tiszta helyről jöttem, annyira naiv voltam. Utána mondták, hogy a stúdióban rajtam kívül mindenki be volt tépve, és én nem is tudtam róla. Most már észreveszem. De soha nem tennék ilyet. Nem szeretem elveszíteni az önkontrollt. Nem szeretem azt az érzést, hogy nem tudom irányítani, amit mondok vagy gondolok” – nyilatkozta erről.

Igazából producer

Ahogy a modellek gyakorta, ő is kipróbálta magát a nagyvásznon, noha sosem voltak kifejezett színészi ambíciói. Először az 1994-es Richie Rich: Rosszcsont beforrban tűnt fel, ahol a címszereplő Macaulay Culkin aerobiktanárát alakította, illetve feltűnt a Filmszakadás (1997), a Fekete-fehér (1999), a Csajok, mindent bele (1999), a Halálos hajsza (2000), a Zoolander: A trendkívüli (2001 – ebben saját magát alakította), a Meg vagyunk lőve (2002) című filmekben, a Dharma és Greg, avagy kettőn áll a vásár című sorozat két epizódjában (2002), valamint a 2003-as Igazából szerelemben Carolként.

Érdekes módon ez utóbbi volt eddig a legutolsó szerepe, vagyis az utóbbi 22 évben nem lehetett őt látni semmilyen filmben, rövidfilmben, videóklipben, és nem is szinkronizált. Csupán önmagaként tűnt fel tévéműsorokban, dokumentumfilmekben stb. Életének ezt a részét, úgy tűnik, végleg maga mögött hagyta.

Elkezdett viszont producerkedni. Olyan filmekben dolgozott e minőségében, mint a Kick-Ass 2 (2013), a Kingsman: A titkos szolgálat (2014), az Eddie, a sas (2015), a Kingsman: Az Aranykör (2017), a Rocketman (2019), a Csendes éj (2021), a King’s Man: A kezdetek (2021), a Tetris (2023) vagy az Argylle: A szuperkém (2024). Ebben persze erősen szerepet játszott, hogy hozzáment feleségül a filmes fenegyerekhez, a rendező-producer Matthew Vaughnhoz. De ne szaladjunk ennyire előre!

Bűvésztrükkök, filmtrükkök

Claudia még 1993-ban egy berlini gálán ismerkedett meg az amerikai bűvésszel, David Copperfielddel, aki felhívta őt a színpadra, hogy részt vegyen egy gondolatolvasó mutatványban. A trükk annyira jól sikerült, hogy 1994 januárjában eljegyezték egymást. A jegyességük alatt Schiffer néha fellépett Copperfielddel, mint különleges vendégasszisztens: lebegett, guillotine alá került, vagy kettévágták egy fűrésszel.

Ők voltak a kilencvenes évek egyik legnagyobb sztárpárja, mígnem 1999 szeptemberében bejelentették, hogy a munkarendjük miatt véget vetettek a kapcsolatuknak.

Két évvel korábban beperelték a francia Paris Match magazint, miután a lap azt állította, hogy a kapcsolatuk csak színjáték volt, és Schiffer fizetést kapott azért, hogy Copperfield menyasszonyának adja ki magát, pedig nem is kedvelte őt. 1999-ben a szupermodellnek egy nem nyilvános összegű kártérítést ítéltek meg, a Paris Match-nek pedig helyreigazítást kellett közölnie, miután egy francia bíróság a magazin cikkét hamisnak ítélte.

A Copperfielddel való szakítása után Schiffernek rövid ideig (2000-ig) volt kapcsolata a műkereskedő Tim Jefferiesszel, majd jött a nagy szerelem. 2000 novemberében ismerkedett meg Matthew Vaughnnal, aki addig Guy Ritchie állandó producereként volt ismert, később azonban ő maga is sikeres rendezői karriert futott be. 2002. május 25-én házasodtak össze Suffolkban, és még abban az évben megvásárolták ott a Coldham Hall nevű Tudor-kori kastélyt. Schiffernek és Vaughnnak egy fia és két lánya született: Caspar 2003-ban, Clementine Poppy 2004-ben, Cosima pedig 2010-ben született.

Hollywoodi mércével Schiffer és Vaughn kapcsolata már kifejezetten hosszúnak számít, idén ünnepelték a 23. házassági évfordulójukat.

Claudia pedig ma, 55 évesen sikeres üzletasszony. Új lakberendezési kollekciókat tervez a Bordallo Pinheiro és a Vista Alegre számára, és továbbra is a divatvilág kulisszái mögött tényedik. Nemrég szerepelt a Versace 2024 tavaszi és a Balenciaga 2025 téli kampányában, valamint megjelent saját könyve, a Captivate! Fashion Photography from the '90s.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Megújul a Reggeli: új műsorvezetők érkeznek, hárman távoznak szeptembertől
Ősztől négy páros váltja egymást a műsorban, köztük olyan nevek, akik korábban már vezették a Reggelit. Szabados Ági, Ember Márk és Nádai Anikó viszont új feladataikra vagy magánéletükre koncentrálnak.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. augusztus 26.



Az RTL hétfő este bejelentette, hogy ősztől új korszak kezdődik a Reggeli életében. Három ismert tévés is csatlakozik a műsorhoz: Jakupcsek Gabriella, Ábel Anita és Szujó Zoltán. Utóbbi kettő nem ismeretlen a nézők számára, hiszen korábban már láthattuk őket a reggeli adásokban, írja a 24.hu.

A változás részeként három műsorvezető elköszön a stábtól. Szabados Ági a Fókuszra és annak vezetésére szeretne több figyelmet fordítani. Ember Márk a színházi és filmes munkái mellett az RTL képernyőjén is feltűnik majd, méghozzá a Sztárbox egyik műsorvezetőjeként. Nádai Anikó pedig családi okok miatt mond búcsút a Reggelinek egy időre.

Szeptember 1-től négy páros váltja egymást a műsorban:

Jakupcsek Gabriella és Szujó Zoltán, Ábel Anita és Tihanyi Péter, Peller Anna és Papp Gergő, valamint Peller Mariann és Szondi Vanda.

Az RTL és a Reggeli szerkesztősége sok sikert kívánt mind a jelenlegi, mind a korábbi tagoknak.


Link másolása
KÖVESS MINKET: