KULT
A Rovatból

Új korszakot kezd Petruska: nyolc év után először áll színpadra zenekarral

Már meg is jelent az első dal a kibővült felállással, amit mostantól koncerteken is láthat-hallhat a közönség. Interjú.
Láng Dávid - szmo.hu
2018. október 25.



Petruska András 2010-ben kezdett szólókarrierbe, sokáig teljesen egyedül – vagyis inkább egyszemélyes zenekarként – járta az országot, az elmúlt években pedig a hegedűn és mandolinon játszó Temesvári Bence volt az állandó társa. Közben számos sikert elért, két nagylemezt adott ki, 2016-ban pedig a szélesebb közönség is megismerte a nevét A Dal című műsornak köszönhetően.

Jelenleg harmadik albumán dolgozik, ezzel párhuzamosan pedig úgy döntött, itt az ideje egy nagyobb váltásnak: mostantól basszusgitárossal és dobossal kiegészülve állnak színpadra.

Az új felállás bemutatkozó koncertje október 27-én lesz a B32 Galéria és Kultúrtérben, ennek apropóján beszélgettünk.

– Az eddigi próbák alapján hogy látod, könnyebb zenekarral játszani, mint egyedül (illetve duóban), vagy nehezebb?

– Nem összehasonlítható a kettő, másban könnyű és nehéz a két műfaj. Az egy szál gitárral való zenekarszerű megszólalás egy nagyon összetett fizikai-lelki egyensúlyt megkívánó dolog, én felelek a tempóért, a harmóniáért, és persze az showért is. A zenekarban a legfontosabb, hogy van kire támaszkodnom, lelki és zenei értelemben is, ugyanakkor többfelé is kell fókuszálnom.

– Mit vársz ettől a hangzásbeli megújuláson túl? Számítasz rá, hogy olyan helyeken is felléphetsz, csak mert van zenekar mögötted, ahová eddig egyes szervezők szemében kevés lehettél?

– Sokan jósolják nekem, hogy ezáltal több lehetőséget kapok, de valójában már a minimalista felállásban is megfordultunk a legnagyobb helyeken is.

A megújulásaim mindig is kizárólag a művészi célokból táplálkoztak, és eddig a piac is mindig arra reagált legjobban, amikor a vágyaimat követtem és őszinte lelkesedéssel alkottam valamit.

– Bencével már régóta együtt dolgozol. A másik két taggal könnyen összecsiszolódtatok?

– Igazság szerint a másik két taggal, Borbély Tamás basszusgitárossal és Egri Márton dobossal korábban dolgoztam más zenei projektekben, mint Bencével, noha korántsem annyit. Tomi és Marci felkérésében a döntő érv az volt, hogy az olyan fogalmakról, mint a könnyű összecsiszolódás, egyértelműen ők ketten jutottak eszembe. És mondanom sem kell, remek muzsikusok mindketten. Nagyon ráéreztek a dalaimban rejlő zenei lehetőségekre.

– A régebbiek közül melyik dalokat volt a legegyszerűbb, és mit a legnehezebb áthangszerelni zenekarra? Akadt olyan, amit egyáltalán nem sikerült?

– A korábbi dalaim legnagyobb részében ott van a dob és basszus, legfeljebb a gitáron lett az is eljátszva, a lemezeken pedig sok esetben valóban szerepel ez a két hangszer.

Olyan dalokat játsszunk együtt, amelyeknél indokolt a zenekari megszólalás. Igazából én magam is kíváncsi vagyok, hogy milyen hatása lesz ennek a nagyobb hangzásnak.

Van olyan dal, ahol én nem is a megszólalásban, hanem inkább a közösségi munka örömében érzek különbséget.

– Van-e esély rá, hogy a jövőben elektromos gitárral, torzítóval is fellépj?

– Igen, október 27-én...

– Szövegírás terén változott valamit a munkamódszered az első album óta? Továbbra is csak a vázlatot adod meg Babarci Bulcsúnak, vagy már vannak kiforrottabb ötleteid is magyar nyelven?

– Mivel 3 évünk volt megírni ezt a lemezt, több időnk jutott arra, hogy mélyebb, igazán izgalmas végeredmény szülessen. Nagyobb anyagból válogattunk, sokszor radikális újraírásokkal.

– Az új albumon Grecsó Krisztián is közreműködik. Hogy találtátok meg egymást és milyen a közös munka?

– Beck Zoli mutatott be minket egymásnak egy olyan projekt kapcsán, amit részben novemberben mutatunk be a Művészetek Palotájában.

Kezdettől fogva nagyon ráhangolódtunk egymásra, Krisztián művei engem nagyon mélyen meghatnak, és sok közös vonást vélek felfedezni a saját életemmel. Ő pedig több, mint lelkesen fogadta az első, próbaképp született versmegzenésítéseimet.

Ez a reakció nagyon sok erőt és hitet adott, így aztán igazán jó kedvvel és játékosan álltam hozzá immár több verséhez is. Van olyan, amit kifejezetten nekem írt, de egy olyan is kerül a lemezre, amit már ismerhetnek az olvasói.

– Lesz-e most is összekötő tematika, mint az előző két alkalommal a metró, illetve a 30. születésnapod?

– Teljes mértékben úgy tekintek erre a lemezre, mint egy trilógia harmadik részére.

– Az elsőként közzétett Nincsen szavam mennyiben jelzi előre a többi dal hangulatát, akár zeneileg, akár a szövegében?

– Nem véletlenül jöttünk ki ezzel elsőként. Amikor két és fél évvel ezelőtt elkezdtem írni ezt a dalt, azt éreztem, hogy ez a szöveg akár a Kapunyitón is elfért volna. Ugyanakkor a dal vége már átvezet egy általam eddig ritkán megénekelt világba, amit az új lemezen már behatóbban körbejárok. Zeneileg is ez a dal volt irányadó.

Eddig a harmóniákban merültem el, most azonban nagyon megtetszett a repetitív szerkesztésmód. Ez az egész albumon visszaköszön, a stílushoz illő világ- és komolyzenei behatásokkal. Összességében egy elég modern anyag van születőben.

– 2016 tavaszán nem zártad ki, hogy egyszer majd újra jelentkezel A Dalba. Most, hogy van új formációd és a számok is alakulnak, gondolkodtál ezen?

– Nem rossz ötlet, de az elsődleges szempont az, hogy most elkészüljünk a hátralévő dalokkal és a lemezkiadáshoz szükséges teendőkkel.

– Hogy fog kinézni a következő pár hónapod az október 27-i bemutatkozás után?

– Befejezem a lemezt. Viszonylag sok dolgom van még vele, például vannak még megírásra váró részek, és egy-két kollaboráció is lóg a levegőben, de most vagyok először úgy, hogy ez a tempó inspirál.

Most elég kiegyensúlyozottnak érzem magam és sok olyan élmény ér, ami visszatölt és erőt ad. Decemberben például Paul McCartney-koncertre megyek.

Sokat inspirálódom abból, hogy ő milyen rohamtempóban alkotott fiatalon, no meg, hogy milyen jól bírja idősen!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás az RTL-en: ma este több sikerműsor is elmarad
Az ugrás és A mi kis falunk ismétlése ma elmarad, helyettük a Tottenham–PSG UEFA Szuperkupa-meccset láthatják a nézők. A mérkőzés 20:15-től élőben megy, a késő esti híradó pedig 23:20-kor kezdődik.


Szerda estére változtatott a műsorrendjén az RTL, így a nézők most nem láthatják Az ugrás és A mi kis falunk ismétlését, vette észre a Média klub.

Az ugrás tavaly tél végén indult Gundel Takács Gábor vezetésével. A játékban a versenyzők egy öt méter magas, mesterséges híd egyik végéből indulnak, és a másikig kell eljutniuk. Tíz szinten, a híd adott pontján mindig a helyes állítást kell kiválasztaniuk, hogy megtalálják az egyetlen igaz átjárót. Aki téved, a mélybe esik, aki végig helyesen dönt, elviheti az ötmillió forintos főnyereményt. A vetélkedő idén új évaddal tért vissza, de a mai adás kimarad, ahogy A mi kis falunk ismétlése is.

A helyüket az UEFA Szuperkupa döntőjének élő közvetítése veszi át, amelyen a Tottenham és a PSG csap össze.

Ez egyben a 2025/2026-os Bajnokok Ligája-szezon kezdete is, amelynek fináléját Budapesten rendezik. A mérkőzés 20:15-kor kezdődik a Fókusz után. Az RTL Híradó ezen az estén 22:50 helyett 23:20-kor kerül adásba. Az ugrás és A mi kis falunk csütörtökön a megszokott időpontban folytatódik.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.

Link másolása
KÖVESS MINKET: