KULT
A Rovatból

Új klip: A nyár eddigi legnagyobb hazai zenei meglepetése a Random Triptől most Live Session verzióban

A minden korábbinál elképesztőbb sztár-felállásban készült Csak boldog című dal a megjelenése után egy hónappal félmillió lejátszásnál tart a Youtube-on.

Link másolása

A Delov Jávor vezette, több mint egy évtizede működő improvizációs közösség minden korábbinál elképesztőbb sztár-felállásban készítette el a szóban forgó dalt: felemelő, pozitív életérzés-bombájukban a szám alapverzióját jegyző Bagossy Norbert mellett közreműködik a Margaret Island tagsága, Mező Misi és Szebényi Dani (Kowalsky Meg A Vega) is, az i-re a pontot pedig Pásztor Anna rapbetéte teszi fel.

Budapest Parkos koncertjükre készülve a csapat elkészítette a dal élő verzióját is a Pannónia Stúdó patináns falai között, mind zeneileg, mind látványban továbbgondolva az amúgy is erős alapanyagot:

VIDEÓ: Random Trip - Csak boldog - Live Session

Bár a legtöbben improvizációs közösségként tekintenek a folyamatosan változó felállású Random Tripre - 2009-es első koncertjük óta több mint háromszáz zenésszel játszottak együtt - több alkalommal bizonyították már, hogy remek popslágereket tudnak lerakni az asztalra: ilyen volt a Szeretem a reggelt Tóth Verával és Wolfieval 2016-ban, a Hajolj közel Lábas Vikivel és Járai Márkkal, 2017-ben, és a Benned a fény Jónás Verával, Koszi Jankával, Lábas Vikivel és Tóth Verával 2018-ban. Delov Jávor most még magasabbra rakta a lécet: túlzás nélkül állítható, hogy olyan erős csapatot hozott össze, amilyet ritkán hallani a hazai rádiókban.

A dal mágikus alapötlete Bagossy Norbitól, a Bagossy Brothers Company frontemberétől származik, akihez az alkotó folyamat során csatlakozott a Margaret Island három tagja - Lábas Viki, Füstös Bálint és Törőcsik Kristóf - és Szebényi Dániel énekes-billentyűs (akit legtöbben a Kowalsky Meg A Vega tagjaként ismerhetnek, valamint egy rapbetét erejéig Pásztor Anna. A már amúgy is nagyon ütős összeállítás egy évig csiszolta a dalt Toldi Miklós producer-hangszerelő vezetésével, majd szinte az utolsó pillanatban kiegészültek Mező Misivel, aki korábban sosem dolgozott a Random Trip csapatával, de boldogan igent mondott a felkérésre, és olyan érzelmeket csempészett a rá osztott sorokba, amely a többiek számára is különleges meglepetés volt. A dal szövegében pedig egy versszakot Szepesi Mátyás, a Konyha frontembere és a Random Trip menedzsere (valamint számos sláger szövegírója) vállalt magára, újabb szemszögből közelítve meg a boldogságkeresés kérdését.

Az eredmény magáért beszél: monumentális, katartikus dalban egyesült ez a rengeteg teremtő energia, az alkotók maguk is nagyon büszkék a végeredményre.

“Nagyon izgalmas volt a megszokottól eltérő csapattal alkotni, mivel ilyen formában még sosem vettem részt dalszerzésben. Mindenki ötletelt és odatette magát és engem is engedett a csapat elvonulni, hogy egy kicsit mégis a komfortzónámon belül mozoghassak.”

- nyilatkozta Bagossy Norbert az alkotás folyamatáról.

“Ami legjobban meglepett a közös munkában, az a közvetlenség és a jó érdekében a tökéletesre való törekvés egyöntetűen, ezt nem mindig tapasztalom a szakmánkban. Tetszik az ilyen attitűd, én is ezt vallom!” - mondta Mező Misi, a Magna Cum Laude frontembere.

“Egy bensőséges, intim alkotási fázisba csöppenhettem Norbi jóvoltából, ami jól kiforgatta az eredeti, Random Trip koncerten rögtönzött dalunkat mind a négy sarkából. Imádtam, hogy ebben a legelső Norbi akusztik/karantén verzióban madarak csiripeltek, mert egy teraszon rögzítette a telefonjával, ráadásul a fájl neve Galamb utca volt. Ha pedig a producerünk, Toldi Miki, a dal végleges formába öntésére gondolok, akkor elakad szó, mert zseniálisan oldotta meg az élő hangszerek és a mai popzenei elvárások ötvözését” - mondta Delov Jávor, a csapat zenei vezetője

És hogy kinek mit jelent a dal az alkotók közül?

“Nagyon kedves, életigenlő hangulatot.” (Pásztor Anna)

“Nekem mindig az a nap jut eszembe, amikor először próbáltuk a dalt nálunk Fonyódon: ahogy Jávor bepakolta a dobszerkóját a nappaliba és hogy aznap énekeltünk életünkben először együtt Szebényi Danival.” (Lábas Viki)

“Ez egy olyan együttműködés, ahol nem csak a saját teljesítményemre, lelkületemre, jelenlétemre koncentrál az ember, annál inkább a többi előadót akarom megismerni, a lelkületüket, jelenlétüket, zeneiségüket! Ez vonz igazán ebben a zenei kalandozásban! A közös alkotás alatt megismerni a másikat teljes egészében” (Mező Misi)

“Sokunk egyik kedvenc John Lennon anekdotája, mikor gyerekkorában arra kérdésre, hogy mi akar lenni, ha nagy lesz, azt válaszolta, hogy 'boldog'. Mindannyiunknak mást és mást jelent a boldogság, és még ugyanazon ember életében is időről időre megváltozhat a boldogság fogalma. Nekem 2020 egy ilyen változás időszaka volt, a dal számomra egybeforr és érdekesen 'rímel' a tavalyi esztendővel. És ha már szóba került John Lennon, külön érdekesség a klipben megjelenő - Yoko Ono: 'Játssz bizalommal!' címet viselő sakktábla installációja által inspirált - jelenet, melynek középpontjában a béke, a boldogság egyik alappillére áll.” (Delov Jávor)

“Mivel nagyon sokan dolgoztunk együtt a dalon, emiatt egy nagyon jó "közösségi" érzésem van az egész projekttel kapcsolatban. Bár a folyamat meglehetősen elhúzódott, mégis úgy érzem, hogy mindenki a tudása legjavát tudta hozzátenni a dalhoz. Úgy gondolom, hogy szeretettel készült mindenki részéről.” (Törőcsik Kristóf)

“A boldogságkeresés, mióta ember az ember, foglalkoztat mindenkit. Ez a dal, bar más tollából érkezett az írás, egy kicsit az én válaszom is erre a kérdésre. Emellett egy hosszú, de nagyon boldog alkotói folyamat hiányérzet nélküli lezárását jelenti számomra.” (Szebényi Dani)

A Random Trip az új dallal együtt jelenti be idei legnagyobb koncertjét is, amelyre augusztus 24-én kerül sor a Budapest Parkban, ahol először csendül fel élőben a Csak boldog című dal, annak valamennyi közreműködőjével. Emellett további különleges vendégei is lesznek az estének, amelyeket folyamatosan jelentenek be a csapat social media felületein.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: