KULT
A Rovatból

Ugyanaz a hulla, de több évszázadban is felbukkan a Netflix sorozatában

Pedig igazi klasszikus is lehetett volna a Testek, a Netflix legújabb sikersorozata. Egyszerre egy kosztümös sci-fi krimi, cyberpunk és noir hangulattal övezve. Már ez önmagában felkelti a néző érdeklődését.

Link másolása

Kettős érzésem van a Testekkel kapcsolatban, egyrészt könnyen felkelti az érdeklődést, és a megvalósítás is igazán minőségi a büdzséhez mérten, másrészt ez a legnagyobb kihagyott lehetőség, amit az utóbbi időben láttam.

Paul Tomalin a sorozat atyja, aki tető alá hozta ezt a projektet, fogta Si Spencer 2014-es limitált képregényét, és egy-az-egyben adaptálta azt.

A limitált képregény olyan, mint a sorozatoknál a minisorozat kifejezés. Előre meghatározott a hossza – jelen esetben mind a sorozat, mind a képregény 8 részes –, és egy összefüggő történetet mesél el az összes szám, ellenben a hagyományos képregényeknél minden epizód másról szól. Alapvetően mint adaptáció működik a Testek, bemutatja az eredeti alapanyag történetét azoknak, akik nem szeretik a képregényt, mint médiumot.

El fogok árulni egy-két fordulatot a történetből, mert azok nélkül nem lehet elmondani, miről is szól a Netflix új üdvöskéje. Nem kell nagy spoilerekre számítani, az összes benne volt az előzetesekben. Történetünk szerint 2023-ban Shahara Hasan (Amaka Okafor) brit nyomozó talál egy holttestet egy lezüllött londoni sikátorban. A furcsa az egészben az, hogy a holttest meztelen, és a bal szemét érte egy lövés, de a lövedék nem került elő, és kimeneti sebet sem látni. Ezt követően történik egy időugrás, és 1941-ben találjuk magunkat, ahol is a korrupt rendőrt, Charles Whitemant (Jacob Fortune-Lloyd) szintén ebbe a londoni sikátorba rendelik, hogy tüntessen el egy holttestet az ismeretlen megbízóinak.

Ekkor jön a csavar: ez látszólag ugyanaz a meztelen, félszemű test, aki 2023-ban is megjelent. A két szál innentől fogva párhuzamosan megy előre,

majd bejön egy harmadik is, 1890-ben Alfred Hillinghead (Kyle Soller) londoni nyomozó találja meg ugyanazt a halottat, így már három idősíkon követjük az eseményeket, végül az utolsó főszereplőnk is megjelenik az első epizód végére. Iris Maplewood (Shira Haas) 2053-ban szintén a meztelen áldozattal találja szemben magát egy sikátorban, annyi különbséggel, hogy ő a fejlettebb technológia segítségével még életben tudja tartani a meglőtt egyént. Ebben a négy korban paralel módon követjük a nyomozást a gyilkos után.

Ebből a leírásból ki lehet találni, hová vezet a történet: időutazás és időmanipuláció. Az alapötlet nem rossz, a megvalósítás elsőrangú, viszont a sorozat túlságosan próbál képregényes lenni. Pedig szerintem nem áll neki jól a sok párhuzamos, képregénypaneles vágás. Úgy kell elképzelni a snittváltásokat, mint a képregény kockáit: egymás mellett beúsznak a képek, és átváltunk az új jelenetekre. Valahogy ez az egyetlen pontja a sorozatnak, amikor látszik, hogy képregény-adaptáció, és teljesen felesleges effektnek érződik, enélkül is érdekes lehet a történet. A sztori sokkal csavarosabbnak és okosabbnak gondolja magát, mint amilyen.

Felesleges a 8 rész, bőven belefértek volna egy 5-6 epizódba is, ha kicsit megvágják és sokkal feszesebb, izgalmas tempójú lenne.

Sok a név, mind a négy történet komoly odafigyelést követel ahhoz, hogy tisztában legyünk vele, éppen aktuálisan kiről is beszélnek a főszereplők. Nem mondom, hogy ez rossz, mert, amikor összeérnek a szálak, és ténylegesen látjuk az időmanipulálást, akkor bizonyos részek a nézővel maradnak. A probléma az, hogy ezeket tényleg az utolsó két-három részre tartogatták az alkotók. Addig csak fel-alá rohangáló nyomozós szálak vannak, több brit névvel, mint amennyit kellemes követni.

A színészek jók, a nyomozókkal nincsen baj, bár kicsit „netflixes” érzése lehet a nézőnek, van minden etnikumból, illetve szexuális irányultságból, ez utóbbi kissé erőltetett. Nem nehéz kitalálni, hogy a reklámanyagokban és előzetesekben látható legismertebb színész lesz a főgenyó, Stephen Graham kicsit unottan hozza a karizmatikus, személyi kultuszt vezető, diktatórikus hatalom parancsnokát, Elias Mannixet.

Graham mostanában reneszánszát éli, az elmúlt pár évben szerepelt a Venom második részében, Tom Hanksszel A Greyhound csatahajóban, Jodie Comerrel A segítségben, és az utóbbi idők egyik legjobb feszültséggel teli konyhai thriller-sorozatában, a Forráspontban is zseniális alakítást nyújtott.

Bár sokak csak a Blöff Tommyjaként ismerik fel Grahamet, ami nem csoda, ezzel a szereppel tört be a filmiparba igazán.

Valahogy az egész sorozat nem áll össze nekem. Nincs egyetlen kiemelkedően rossz rész, hanem inkább kihagyott lehetőségek tömkelegét látjuk a képernyőn. A nyomozás lehetne sokkal izgalmasabb, a dráma húsbavágóbb, a cyberpunk-noir részek kidogozottabbak. Nincs feszültség, nem érezni a téteket, ugyanis mivel párhuzamosan látjuk a detektíveket, így tudunk meg információkat, melyeket ők nem tudhatnak, és így gyorsan érdektelenségbe fulladnak a szálak. Az utolsó két részre azért rendesen beindulnak a fogaskerekek, de ott újabb, más jellegű probléma merül fel.

Mondjuk ez gond minden időutazós történettel. Az időutazás, mint tudjuk a Vissza a jövőbe-filmek óta, mindig túlkomplikált és ellentmondásos.

Tele van logikai buktatóval, vagy nem elmagyarázott részletekkel, amiket nagyon fontos lenne kifejteni a nézőnek vagy a szereplőknek, de az írók csak felületesen átugranak rajtuk. Nagyon sok a lezáratlan kérdés és a tényleges „plot hole”. Ezt a kifejezést nehéz magyarra fordítani, cselekményrésként találtam rá talán jó magyar kifejezést: ez erős inkonzisztenciákat jelent a narratívában, olyan rések a történetben, amiknek nincs értelmük, és hibának érzi őket a néző. A „miért” kérdésekre talán kielégítő válaszokat kapunk, de a „hogyan”-okra semmiképpen sem.

Sajnos nem ér 8 órát az ember életéből a Testek. Pedig a felvetés jól hangzik, a színészek tisztességesek, csakhogy az első rész után egészen az utolsó két részig eltűnik a lendület. A végső megoldás egyébként kreatív, de túl sok idő, mire eljutunk odáig. A látványvilág a mai streamingszínvonalhoz képest ügyes, ami szinte egy csoda,

nagyon ambiciózus a négy idősíkban elmesélni egy történetet, főleg, hogy a kosztümös filmek a legdrágább hollywoodi zsánerbe tartoztak mindig is.

Több nagy stúdió ment tönkre kosztümös filmeknek köszönhetően, elég a TriStar Pictures-re gondolni, amit a kalózfilmek végkorszaka ölt meg, és a Sony vásárolta fel őket 1989-ben. A Testekben ráadásul két erősen eltérő múltbeli korszak is megjelenik, valamint egy közelebbi jövővel is találkozunk. A jelmezeket és a helyszíneket szerintem tökéletesen megoldotta az alkotógárda, talán a vizuális effektek terén érezhető egy kis spórolás, főleg a 2053-ban játszódó részeken érződik. Akinek felkelti az előzetes az érdeklődését, annak szerintem egy próbát megér a Testek, amely megtekinthető magyar szinkronnal a Netflix streamingóriás kínálatában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk