KULT
A Rovatból

A fesztivál, ahol a színpadtól pár méterre egy kecskenyáj legel

Az UbikFarmon 150 állat él együtt békében az egy hétvégére ideérkező bulizókkal. Vagyis néha ellopják a szendvicsüket, de ez benne van a pakliban.


Tősgyökeres budapestiként mindig is a nagyvárosi nyüzsgés volt természetes számomra, valószínűleg hosszabb távon nem tudnék sehol máshol megmaradni. Persze időnként jó kiszakadni, de általában ilyenkor is igénylem, hogy történjen valami körülöttem.

Emiatt nem csoda, hogy a kis vidéki fesztiválok állnak legközelebb hozzám: leírhatatlan bája van annak, ha egy hely, ahol az év nagy részében semmi nem történik, hirtelen megtelik élettel. Annak pedig különösen, ha ezzel együtt az érintetlen környezet és a természetközeliség is megmarad.

A vértesszőlősi UbikFarm esetében mindez megvan – nem csoda, hogy amikor tavaly először rendezték meg, azonnal beleszerettem és idén sem hagytam ki a lehetőséget, hogy legalább egy napra belekóstoljak az ottani teljesen egyedi hangulatba.

Összesen három helyszínt alakítottak ki egy képeslapra illő tó partján: a Tisztáson volt a "nagyszínpad", a fák között található Rengetegben DJ-k váltották egymást estétől hajnalig, a közvetlenül a víz melletti Tengerszem pedig chill zenékkel tette kellemesebbé a napközbeni lazulást.

Múlt évben még volt egy tábortűzi, akusztikus helyszín is, ami most kimaradt – kár érte, de tűz ettől függetlenül volt, és sokan oda is ültek köré, ahogy besötétedett és egyre jobban lehűlt a levegő.

Na és természetesen ott voltak az állatok is, amelyek a fesztivál legfőbb különlegességét adják. Az UbikFarm ugyanis tényleg egy farmon található, ahol libák, kakasok, kecskék, szamarak és birkák kószálnak teljesen szabadon. Elkerítve pedig mangalicák is vannak.

Alighanem mindenkinek a meglepetés volt az első reakciója, amikor közvetlenül a színpad előtt – ahol épp beállt az egyik zenekar – nagy kolompolás közepette elvonult egy csapat kecske és juh.

Néhányan kozülük kíváncsian közelebb is merészkedtek, barátkoztak az emberekkel, hagyták magukat simogatni, sőt a bátrabbak (avagy pofátlanabbak) az ételükből is kunyeráltak. Miután pedig megunták, egyszerűen tovább álltak. Nincs ebben semmi meglepő, hiszen itt ők vannak otthon, mindenki más csak vendég.

Úgy tűnik, a fesztiválozók tiszteletben is tartják az alaphelyzetet. Ahogy amiatt sem volt túl nagy felháborodás, hogy a színpadi program ritka nagy késéssel kezdődött: a meghirdetett 20 óra helyett majdnem este 10 volt, mire a hosszúra nyúlt beállás után végre színpadra lépett az Újzenekar. Úgy tűnik, az "Ubikverzumban" tényleg más időszámítás uralkodik, és aki belép ide, automatikusan elfogadja ezt.

Orákulum, Ubiciták, együttállás

A fentebb leírtakon kívül az Ubiknak egy másik különlegessége is van: a szervezők kitaláltak hozzá egy sci-fi alapú, mitologikus keretsztorit, amire az egész koncepciót felhúzták.

Ennek központi karaktere az Orákulum, aki a történet szerint nem más, mint a csend kertésze. Az UbikFarmon él, a galaxis legcsendesebb szegletén, ahol meditációval, elmélyüléssel és a természet követésével gyűjti a csendet, majd amikor az formát nyer benne, megszólal.

Ezt az Ubik népe hagyományosan egy óriási ünnepi kavalkáddal köszönti, ami nem más, mint maga a fesztivál – vagy ahogy ők nevezik, együttállás.

Az Ubiciták pedig az együttálláskori szöveges emlékek gyűjteménye: minden, ami ránk maradt. A fesztivál előtti napokban-hetekben ennek több részletét is megosztották a hivatalos Facebook-oldalon.

Elsőre kicsit nehezen értelmezhető a dolog, de mint azt az alapító-főszervező, Miki Rollins egy nemrég megjelent interjúban kifejtette, egyáltalán nem arról van szó, hogy az Ubik egy szerepjátékra építő sci-fi fesztivál lenne.

Szerinte ez mindössze egy eszköz az alapcélhoz, vagyis hogy hasonló-különböző és különböző-hasonló embereket megismertethessenek egymással, összeköthessék őket, és adjanak nekik valami alapot, amiről el tudják kezdeni a közös beszélgetést, közös gondolkodást, akár közös alkotást. Akit pedig az egész nem izgat, mert csak a buli miatt jött, nyugodtan figyelmen kívül hagyhatja.

Cseh Andrásék dadaista artpunkja után a Bohemian Betyars következett, akik annak ellenére bevállalták – sőt, rendesen meg is tolták – a bulit, hogy rendszerint ennél sokkal nagyobb színpadokon, nagyságrendekkel több ember előtt lépnek fel.

Ráadásul turnénaptáruk enyhén szólva zsúfolt: ezen a bizonyos hétvégén egy laza 1200 kilométeres kört tettek meg, Vértesszőlősről ugyanis egyenesen az erdélyi Torockóra mentek egy másik fesztiválra, harmadnap pedig a szeged melletti Mórahalmon játszottak.

Az estét a jórészt dunakanyari zenészekből álló Aznap Projekt zárta, akik pszichedelikus alapú instrumentális zenéjükkel pont jó levezetést biztosítottak a táncban megfáradt közönségnek.

Folytatás remélhetőleg jövőre, illetve még hamarabb is: a szintén az "Ubikverzumba" tartozó UbikEklektiket szeptember elején rendezik Zsámbékon, hasonló szellemiséggel és fellépőkkel.

Még több képet IDE KATTINTVA lehet nézegetni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET: