Továbbra is hangulatos és rejtélyes sci-fi a Különválás – Indult a második évad
A Különválás visszatért és jobb, mint valaha! Back to business as usual, mondhatná a kulturált angol úr. A második évadra sokat kellett várni, hiszen a 2022-es első eresztés után hamar megtudtuk, hogy sikeres volt a sorozat, és be is rendelték a folytatást. A probléma inkább a háttérben rejtőzött, ha hihetünk a pletykáknak. De erről majd később.

Dan Erickson nem tartozik a tapasztaltabb showrunnerek közé. A Különválás volt az első munkája Hollywoodban, ám itt rögtön producer, író és showrunner szerepkört is elvállalt. Az ő agyából pattant ki a széria remek felvetése. Mi lenne, ha leválasztanánk a tudatunk egy részét, és a munkában csak az a részünk dolgozna. Az énünk egyik fele nem tudja, mit dolgozunk, a másik fele pedig nem ismeri a munkán kívüli világot. Számára csak a munka létezik.
A Különválás már az érdekes alapötlettel elkapott. Főleg, hogy a sorozat azok szemszögéből mutatja be a történteket, akik munkára vannak ítélve. Ők akkor kezdenek el élni, amikor már mindenki elkezdett dolgozni. Ám itt jön a fogas kérdés, hogy az így munkára fogott pszichénk hogyan fog reagálni a véget nem érő feladatokra és a kvázi rabszolgaságra. Egyáltalán etikus-e ez a megoldás?

Az anyacégnek, a Lumon óriásvállalatnak ez tökéletes megoldás, hiszen a titoktartás bombabiztos, a munkamorál pedig hatalmas, hiszen a főszereplőink agya csak a munkára koncentrál, nincs semmi zavaró háttértényező. Egészen az első évad történéséig.
Az évadzáróban fellázad a munkaerő, és kitudódik a világ számára, hogy a Lumon milyen ördögi módon jár el a dolgozóival. A második évad meglepően pozitív hangnemben kezdődik. De kezdjük is a kiemelkedő megoldásokkal. Ben Stiller rendezése (egyébként ő az egyik producer is) az első részben egy nagyon hangulatos, vágás nélkülinek tűnő impresszív felvétellel indít. A kamera mozgása intenzív, tökéletesen mozog a rohanó színésszel együtt. Nagyon jó alaphangot teremt.
Amikor megérkezik Mark S. (Adam Scott) az új munkatársaihoz, jön Mr. Milchick (Tramell Tillman) és elmagyarázza neki az új alaphelyzetet.
Élhető környezetet kell teremteniük a belső éneknek, és el kell kerülni a személyiségek kihasználását. Ez persze borzasztó gyanúsnak tűnik az anyavállalat kinevezett vezetőjének a szájából, de az első rész alapján nem tudni, mit tesz majd a Lumon a „lázadókkal”.
A régi bagázs pedig egy új tervet próbál kieszelni, hogyan tudnák megszöktetni Mark S. kinti énjének halottnak vélt feleségét, akiről úgy gondolják, ő az irodai pszichológus, csak szintén „különválasztva” igazi énjétől.

Az amúgy is komplikált történet tovább bonyolódik, már ha ez lehetséges, és a szereplők önmaguknak sem hihetnek. Az első részben remekül szővik a cselekményt. Végig izgalmas és érdekes marad a téma, mintha el se hagytuk volna Mark S.-éket. Pedig azért nem kevés idő telt el az előző részek óta. Ez valószínűleg a háttérben történő drámáknak köszönhető. Több helyen is olvastam, hogy Dan Erickson showrunneri pozíciója többször is megingott.
Mondjuk ez a végeredményen meg is látszott: ugyan gyönyörű volt a sorozat előző eresztése, de a készítő stúdió és az Apple is Erickson lecserélésén gondolkodtak. Kapott is egy gardedámot maga mellé a második évadra, akivel persze a showrunner nem igazán jött ki. Ezeket a pletykákat termesztésen mindenki cáfolta, de nem lepődnék meg, ha igaznak bizonyulnának. Egy biztos, Ben Stiller producer/rendező bizalmat szavazott a produkció és Erickson mellett a második évadra is.

Még mindig nagyon hangulatos és rejtélyes sorozat a Különválás, amit élvezet nézni. A színészek munkája remek, Adam Scott különösen jó alakítást nyújt, de mellette szinte mindenki tökéletesen játszik.
Mindenkinek ajánlom a Különválást, továbbra is remek élmény egy ennyire különleges sci-fit nézni. Az AppleTV hetente adagolva szállítja az újabb részeket.