KULT
A Rovatból

Tóth Barna az Oscar-shortlistről: „Sokkal komolyabban vesznek mindenhol”

Az Akik maradtak már a legjobb tíz között van az Oscar-díjért folyó versenyben. Tóth Barna tehát megismételte a tavalyi bravúrt: akkor a Susotázs került fel rövidfilm kategóriában a shortlistre. Villáminterjú.


Bár pontos adatokat nem találtam, Tóth Barna alighanem magyar filmtörténelmet írt azzal, hogy egymás után két évben is sikerült egy-egy alkotással az Oscar-díj shortlistre kerülnie.

Mint azt megírtuk, Magyarország az Akik maradtakat nevezte a legjobb nemzetközi film kategóriájában az egyik legrangosabb filmes elismerésre, amihez most még egy fokkal közelebb került. A rendezőt telefonon sikerült elérnünk a bejelentés után.

- Szívből gratulálok. Mondhatnám, hogy megint sikerült, de ha jól sejtem, ez a shortlist valamivel többet nyom a latban, mint a rövidfilmeké.

- Összetett kérdés. Azt kell mondjam, igazad van, én is érzem, hogy most nagyobb a tét, nagyobbak a szereplők. Pedig én a kisfilmek szerelmese vagyok, és a tavalyi siker volt az első, az még teljesen váratlanul jött. Most azonban több hónapja tudjuk, hogy minket neveztek, nagyobb volt a megfelelési kényszer, az elvárás.

Na és persze minden rendező arról álmodik, hogy nagyfilmet készítsen.

Én is látom, érzem, hogy sokkal komolyabban vesznek mindenhol.

- Talán olyan szempontból is, hogy tetszik vagy nem tetszik, egy nagyjátékfilm kapcsán sokkal többen felfigyelnek az ember nevére, mint egy kisfilm esetében.

- Igen, ez teljes mértékben így van.

- Tudom, már csak babonából sem szeretnek a filmesek ilyenkor találgatásokba bocsátkozni, de mégis csak meg kell kérdeznem: hogy látod, mennyi az esély bejutni a legjobb ötbe?

- A hivatalos verzió az, hogy 50%, ezt mondja a matematika. Nem szívesen bocsátkoznék jóslatokba, mert én egészen más filmeket vártam a legjobb tízbe is. Hat kelet-európai film van. Majdnem mind „kicsi”, a hozzá kapcsolódó nevek vagy a mögötte álló forgalmazók szempontjából. És van négy óriás, akik egész más ligába tartoznak.

Már fél éve tanulmányozom, hogyan működik ez a szavazási rendszer, de még mindig nem teljesen értem, úgyhogy tényleg bármit elképzelhetőnek tartok.

- Már ez is óriási dolog. Nem is tudom, volt-e már olyan magyar rendező, akinek sikerült kétszer shortlistre kerülni, pláne egymás után követő években.

- Nem tudom, de jó lenne, ha valaki utánanézne, engem is érdekel.

- Ez az eredmény nyilván kihat a pályádra. Mennyire kell félnie a magyar mozilátogatóknak attól, hogy felszippant Hollywood, és Te rendezed a következő Alien vs Predator filmet?

- (nevet) Azért nemcsak a kötelező szerénység, hanem a józanság is azt mondatja, hogy nem én vagyok az első, akár csak az utóbbi tíz évet nézve, akire felfigyelt Amerika, és a többieken is látom, hogy nagyon nehéz ott igazán komoly munkát kapni rendezőként. Nyilván operatőrként is, de rendezőként különösen, színészként meg pláne. Valóban, már kapcsolatban állok szakmabeliekkel, akár ügynökről, akár produkciós cégekről beszélünk.

Már filmterv is megfordult az asztalomon, de nem merek semmit mondani.

Az biztos, hogy én nyitott vagyok akár más nyelven, más kultúrában is filmet készíteni. Mindenképp inspirálna. Két-három filmet csináltam Franciaországban, kettőt Afrikában. Amerika nyilván még fajsúlyosabb, még nagyobb, teljesen szűz terület nekem.

- A stábbal ünnepeltek?

- Most még rengeteg dolgunk van, égnek a vonalak, pörög a közösségi média, ezért szerintem megvárjuk a jelölés bejelentését január 13-án. Ha jelölnek, akkor azért ünneplünk, de ha esetleg mégsem, úgy érzem, akkor is van mire koccintanunk.

Tóth Barnával az Akik maradtakról készült interjúnk itt olvasható, mint ahogy interjúztunk a női főszereplővel, Szőke Abigéllel is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk