KULT
A Rovatból

TOP 10: Ezeket a filmeket szerettük a legjobban 2021-ben

Steven Spielberg zenés kísérlete, Anthony Hopkins Oscar-díjas alakítása, véres-vicces szuperhősök, piás dánok, világvége, siket és koreai családok, valamint egy magyar egymásra találás – mind, mind a legjobb 10 között… szerintünk.
Szöllőskei Gábor - szmo.hu
2021. december 28.



Hamarosan vége az évnek, így összeállítunk egy listát azokból a filmekből, amiket mi a legjobban szerettünk 2021-ben.

10. Külön falka

Kis Hajni első egész estés filmjével rögtön levette a lábáról a kritikusokat, a szakmát és a közönséget egyaránt. A kidobóként dolgozó, zűrös életű Tibi és annak 12 éves kislánya, Niki útjai egészen elképesztő intenzitással és számos emlékezetes jelenetben futnak össze, megolvasztva a legkeményebb szíveket is. A szeretet erejét ritkán prezentálják ilyen szépen. Az év legjobb magyar filmje.

9. The Suicide Squad – Az öngyilkos osztag

Ha elegetek van már az egy kaptafára készülő és manapság mindent elárasztó szuperhősfilmekből, akkor Az öngyilkos osztag idei változata nektek készült. A galaxis őrzőin edződött James Gunn ugyanis e röpke kitérő erejéig átigazolt a Marveltől a DC-hez, és rögtön összehozta az egyik legvadabb, legviccesebb, legbrutálisabb és legszórakoztatóbb menetet, ami nem ismer kegyelmet, illetve tocsog a vérben, az elképesztő vizuális effektekben és persze a fekete humorban.

8. West Side Story

Steven Spielberg olyasmibe vágta a fejszéjét, amibe korábban soha: egy musicalbe. A 75 éves mesterről pedig nagy meglepetésre kiderült, hogy ehhez is ért. De még mennyire! Leonard Bernstein és Stephen Sondheim 1957-ben bemutatott zenés darabjából kanyarított új látványos, színpompás és megható verziót, ami sokak szerint (beleértve minket is) jobb lett még a kultikus, 10 Oscar-díjat magáénak tudó 1961-es feldolgozásnál is. Az ötvenes évekbe ágyazott sztori ráadásul még mindig meglepően aktuális.

7. A nomádok földje

Chloé Zhao filmje nem véletlenül érdemelte ki a legjobb film Oscar-díját 2021-ben, hiszen a mindig csodálatos Frances McDormand által alakított Fern Amerikát átszelő külső és a gyásza feldolgozásán igyekvő belső utazása igazi meditatív élmény, amelyből a nézők is erőt meríthetnek. A fent említetteken kívül pedig A nomádok földjét Ludovico Einaudi zenéi és Joshua James Richards képei is felejthetetlenné teszik.

6. CODA

Adva vagyon egy siket anya, egy siket apa, egy siket fiú és egy csodaszépen éneklő, halló leány. Utóbbinak tehát fel van adva a lecke, hogy az álmait kergesse, vagy a családját támogassa. A francia A Bélier család amerikai remake-je kétségtelenül az év legszívmelengetőbb filmje, ami után egy kicsit szebbnek látjuk majd az életet és jobb helynek a világot. A CODA egy csoda, de szigorúan csak papírzsepi közelében ajánlott!

5. Minari – A családom története

Egy koreai család Amerikában – ennyivel nagyjából össze is lehet foglalni a Minari sztoriját, mert itt nem a fordulatokról és a cselekménycsavarokról van szó, hanem a hétköznapokról, a boldogulásról, magáról az életről. Lee Isaac Chung filmje pedig csodaszép és kivételesen emberi képsorok közepette mutatja be ezt az öt embert (apa, anya, gyerekek, nagyi), akiket egy pillanat alatt a szívünkbe zárunk, és akiket még sok-sok órán át szívesen néznénk. A legjobb női mellékszereplő Oscar-díja pedig nem is landolhatott volna idén jobb helyen, mint a lökött, de csupaszív nagymama szerepében tündöklő Youn Yuh-Jungnál.

4. tick, tick… Boom!

Úgy tűnik, 2021 a musicalek éve, hiszen a kiváló In the Heights – New York peremén, a Cannes-ban is díjazott Annette-en, valamint Spielberg csodás West Side Storyján kívül a Netflix is ringbe szállt e téren a tick, tick… Boom!-mal, amely a Rent című musical szerzőjét, a fiatalon elhunyt Jonathan Larsont tette meg főhősének. Andrew Garfield pedig Oscart érdemlő alakítással mutatja be e minden porcikájában tehetséges művész magánéleti és szakmai küzdelmeit. Lin-Manuel Miranda rendezőnek sikerült összehoznia egy instant klasszikus musicalt, mi pedig rendkívül hálásak vagyunk érte.

3. Ne nézz fel!

Az év legfontosabb filmjeként hivatkoztunk Adam McKay új projektjére, a Ne nézz fel!-re, és nem véletlenül. Ennél görbébb legalábbis nem igazán lehetne az a tükör, amit a komédiáiról elhíresült Oscar-díjas író-rendező elénk tár egy világvégével fenyegető üstökös metaforájával. Ez a film az arcunkba vágja, hogy jelenleg mi a gond a társadalommal, az emberekkel, a politikával, a médiával, a világgal. Talán egy kicsit el is szégyelljük magunkat utána. A sztárparádé (DiCaprio, Lawrence, Streep, Rylance, Hill, Blanchett, Chalamet stb.), az ütős alakítások és a humor azért segítenek átevickélni e letaglózó szatíra bosszantó pillanatain.

2. Az apa

Florian Zeller első filmje több szempontból különleges: 1. Anthony Hopkins megkapta érte a második Oscar-díját, nem mellesleg élete legjobb alakítását láthatjuk benne, 2. Eddig soha nem látott és megrázó, már-már pszichokrimibe illő élményt nyújt azzal, hogy megmutatja, mit érzékel a világból egy demenciában szenvedő idős ember. 3. Egyetlen lakásban játszódik, mégis csak kapkodjuk a fejünket, nem győzzük csodálni a folyton változó díszlet részletgazdagságát. 4. Ezt a filmet sosem felejtjük el (lásd: első 3 pont).

1. Még egy kört mindenkinek

Thomas Vinterberg (Születésnap, A vadászat, A kommuna) 2021-ben elnyerte többek között a legjobb nemzetközi játékfilm Oscar-díját a Még egy kört mindenkinekért, amelyben megmutat négy középiskolai tanárt, akik a szesz teljesítmény- és boldogságnövelő hatását vizsgálják azzal, hogy egész nap egy bizonyos szinten tartják az alkoholszintjüket. Sosem készült még ennyire bátor film a piálásról, ami a mindenütt szajkózott negatívumok mellett a másik oldalt is elénk tárja. A Még egy kört mindenkinek egyszerre vicces, megható, megrázó, költői és mindenekfelett őszinte. Mads Mikkelsen táncát a fináléban pedig sosem feledjük.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET: