KULT
A Rovatból

Szerelemről, szabadságról road-movie-ban és Varsóban – találkozás Tompos Kátyával

Most van most címmel a napokban fejeződött be Szajki Péter új filmjének forgatása, amely egy lány életének nagy fordulatait sűríti egyetlen napba.

Link másolása

E lány alakítója Tompos Kátya, akinek ugyancsak sűrű napjai vannak, hiszen ugyancsak ebben a hónapban volt egy szép színházi bemutatója is.

A művésznővel a balatonfüredi Margaréta Hotel éttermében beszélgettünk.

- A film címe egy több ezer éves spirituális gondolatra utal, mely szerint két nap van, amikor nem tehetünk semmit, ez a tegnap és a holnap.

- A film filozófiája egyértelműen ez: most kell meglépni mindent, amit eddig nem mertünk. Éppen erről szól ennek a lánynak a napja. Mintha csak egy géppuskából lőtték volna ki, mintha megvilágosodna és mindent el akar követni, hogy megváltoztassa azokat a dolgokat az életében, amiket soha nem mert. Valahol a sors küldi neki a taxisfiút, aki segítségére lesz a tervei megvalósításában és közben fokozatosan megszünteti a lelkében kialakult káoszt.

-Úgy hírlik, hogy a szerzők eleve Önre írták a főszerepet.

- Szajki Péter - a rendező - úgy hívott fel, hogy lenne egy szerep, amit nekem szánt. Ez nagy megtiszteltetés, mert ilyesmi ritkán fordul elő. De a taxisfigura is nagyon illik Tamáshoz, őt valósággal pofon üti a szerep a szó jó értelmében. Végül könnyű dolgunk volt egymással és a reméljük, Péternek is velünk.

-Világszerte sokat beszélnek manapság arról, hogy a mai 20-30 évesek sokkal nehezebben találják meg az útjukat, mint az előző nemzedékek és ugyanilyen nehezen szakadnak el eredeti családjuktól, szüleiktől.

- Szerintem ennek ez az oka, hogy nagyon sok lett a lehetőségünk, kinyíltak a határok, kinyílt a világ a számítógépek, az internet segítségével, lehet otthonról dolgozni, van, aki a virtuális valóságban él. Nagyon sok az irány, rengeteg mindent ajánlanak nekünk: élj így, élj úgy, élj a mának, ne gondolkodj a múlton, légy önmagad. Sok ilyen szlogen van, és az ember ebben annyira el tud veszni, hogy felteszi a kérdést: akkor most hogyan kell élni? Mert lehet, hogy szabadok vagyunk, de meddig vagyunk azok, nem korlátozzuk-e mások szabadságát? Mit jelent az, hogy én hozok egy szabad döntést? Ez a lány lelép az esküvőjéről, vagyis megbánt vele valakit. Ő felszabadul, azt mondja: most már azt teszem, ami nekem jó. De ez nem biztos, hogy jó a családjának, a szerelmének, akit faképnél hagyott. És ez a döntése elindítja a dominók dőlését. Régebben kevesebb volt a lehetőség, és ez talán megkönnyítette a döntéseket. Amikor sok minden közül választhatunk, néha elveszünk a választékban és inkább meghátrálunk.

-A szabadság bizonyos fokig együtt jár a bizonytalansággal is.

- Talán inkább arról van szó, hogy az ember próbál ahhoz kötődni, amit ismer, ahol várják, ahová visszamehet. De vannak, akik teljesen hazátlannak tűnnek, járják a világot, egyre újabb és újabb utakat keresnek, de soha nem járnak végig egyetlen ösvényt sem. Lehet, hogy mi irigyeljük őket, miközben lehet, hogy ők pont attól szenvednek, hogy nem kötődnek sehová és szeretnének valahová tartozni. Ezért mennek jobbra-balra, mert állandóan keresik ezt a közeget, amit soha nem találnak meg.

-A road-movie műfaj gyökerei a reneszánsz irodalom pikareszk-regényeire nyúlnak vissza. Ezek hősei nemcsak fizikai értelemben tesznek meg egy utat, hanem lelkileg is: mire a végére érnek, teljesen más emberek lesznek, mint amikor elindultak.

- Így van ebben a filmben is, amelyben ez az út egy nap leforgása alatt játszódik le. De ehhez a lánynak kell egy lökés, ami elindítja a folyamatot. Ha nem ismerné meg a taxist, ez az út nem tisztulna ki előtte. Lehet, hogy utoléri a vőlegény és oltár elé vonszolja.

-Ez a műfaj számtalan stílust bír el: lehet drámai, romantikus, de akár vígjáték is.

- Ebben a filmben mindegyik jelen van. Az már önmagában romantikus helyzet, hogy egy menyasszony elszökik. Minden helyzetben későn érkezett, csakhogy ő éppen most ért meg erre. Az pedig, hogy egy nő menyasszonyi ruhában járja végig ezeket az egyáltalán nem esküvői helyzeteket – eljut a Balatonra, egy temetésre, egy melegbárba – önmagában is abszurd, és talán ezekből a helyzetekből származik a film humora. A dráma pedig ott van, hogy az idő elszaladt, bizonyos dolgokat már nem lehet visszahozni. A lány most döbben rá arra, hogy mi mindent követett el, amit akkor nem gondolt végig.

- Rohamtempóban, alig négy hét alatt forgatták le a filmet. Történt-e a munka során valami izgalmas eset, jó sztori, amire szívesen emlékszik?

- Nagyon szívesen emlékszem az egész forgatásra, bár azt hiszem, akkor fog ez nálam igazán leülepedni, amikor kijövök a munkák sűrűjéből. Nagy hajtás volt, bele kellett sűríteni mindent ebbe a 20 munkanapba, amire normális esetben legalább 30 nap kellene, de mindenki próbált maximálisan ott lenni, koncentrálni. Szövegünket egyik napról a másikra kellett megtanulnunk, végig mi visszük ketten a történet fő szálát. Szűk volt a stáb, így hamar összebarátkoztunk. Arra emlékszem leginkább, hogy milyen szép tájakon forgattunk, a balatoni dombokon, ahonnan a szőlők között le lehet látni a tóra, vagy Veresegyházán. Végig kint voltunk a természetben, fák, lombok között haladtunk a taxiban. Mindez kárpótolt minket a feszített tempóért.

- A napokban színházi premierje is volt: a Hatszín Teátrumban mutatták be Leonyid Zorin Varsói melódia című darabját, több nemzedék alapélményét, amelyben egy szerelmespár életébe beleszól a történelem, a politika. Mit üzen ez a darab a mai generációknak?

- Ha a régebbi, meg nem élt korhoz nem is, de a szerelmi történethez könnyű kapcsolódni. Mindenkinek van olyan első, vagy régi szerelme, akihez már nem lehet visszanyúlni, vagy már el kellett volna felejteni, de mégis eszünkbe jut: mi lett volna, ha beteljesül? Az idősebb nemzedékek nyilván a történelmi részt is fel tudják idézni, amikor sokkal nehezebb volt az élet, a diákok szegények voltak, és nem volt kérdés a pénz – csak egymásba tudtak kapaszkodni. Nem is gondoltam, hogy ez a téma ennyi embert érdekel. Sokat beszélgettünk, nagyon jól összehangolódtunk Kocsis Gergely rendezővel, és partneremmel, Adorjáni Bálinttal, értékes műhelymunka folyt közöttünk. És úgy tűnik, nem idejétmúlt a darab, még akkor sem, ha ma a végtelen szabadság korát éljük.

- Azért ebben a nagy szabadságban nem árt, ha vigyázunk egymásra.

- Ez a legnehezebb. Én is próbálom megérteni az elődeimet, a nagyszüleimet, hogy mit hoztak magukkal. Nagyon nehéz lehet nekik lépést tartani az évről évre gyorsabban fejlődő világgal, ők pedig olyanok, mintha otthagyták volna őket az út szélén, holott valamilyen értelemben ők vívták ki a szabadságunkat. Ezeket a dolgokat is próbálom megérteni a darab által.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Premier: „Síneken guruló no-go zóna” – A négyes-hatos villamosról írt dalt a Bankrupt
Az utóbbi pár évben egymás után hozták ki a társadalomkritikus slágereket, most szerettek volna kicsit elszakadni a politikai témáktól, de csak félig sikerült.

Link másolása

A négyes-hatos villamos lenyűgöző élővilágát már-már Sir David Attenborough-t idéző aprólékossággal mutatja be a Bankrupt új slágere. Az Interrupters-féle lendületes, modern ska-punk vonalat képviselő szám refrénje garantáltan meg fog ragadni mindenkiben, aki kénytelen rendszeresen igénybe venni a körúti fegyencjárat szolgáltatásait.

A számhoz készült montázsvideó ezúttal a tömegközlekedési akciójelenetek tematikájára épül, és hogy minden igényt kielégítsenek, ehhez a számhoz is készült angol változat.

„Az elmúlt másfél évben sorozatban kihozott virális társadalomkritikus slágerek (Keresett a Feri, Viktorland, A hülyeség ára, Illiberal Holiday, Hol van a pénz?) után szerettünk volna kicsit elszakadni a politikai témáktól. De amikor realizáltuk, hogy pont az önkormányzati kampány közepére esik majd a megjelenés, muszáj volt ebbe is beletenni pár sort arról, hogy ígérhet bárki bármit, a négyes-hatos ilyen marad. És ha már így alakult, belekerült Budapest legádázabb ellensége is” – meséli a csapat frontembere, Sarkadi Balázs.

Négyes-Hatos:

Four-Six:

A zenekart legközelebb május 11-én Veszprémben, a Teremben, utána pedig június 1-én Budapesten, az Instantban lehet élőben megnézni.

A zseniális borító Vass Richárd munkája, a kiváló hangzásról pedig ezúttal is Botlik Mátyás (Grenma Stúdió) gondoskodott.


Link másolása
KÖVESS MINKET: