KULT
A Rovatból

Tom Holland: Szerintem egy Marvel film is igazi művészet

A brit színészt egy tánciskolában fedezték fel, tehetségével Elton Johnt is lenyűgözte. A Star Wars castingja azonban katasztrofálisan sikerült.

Link másolása

Tom Holland nemrég bejelentette, az Apple TV számára készült „A zsúfolt szoba” című sorozat munkálatai annyira kimerítették, hogy szünetet tart, visszavonul egy évre.

A kritikusabb rajongók szerint a sorozat nem lett olyan jó, hogy rá kellene pihenni, mások pedig azt hányják a fiatal sztár szemére, hogy 27 évesen még nincs akkora életmű mögötte, amibe belefáradhatott volna.

Hogy A zsúfolt szoba mennyire jó, azt döntse el mindenki maga, viszont a második kérdés megítélésében segíthetünk: tekintsük át együtt mi mindent tett le Tom Holland arra a képzeletbeli asztalra.

Thomas Stanley Holland Nagy-Britanniában született 1996. június 1-én a Surreyben található Kingston-upon-Thamesben. Édesanyja Nicola Elizabeth Frost fotós, édesapja Dominic Holland komikus, író.

Holland egy wimbledoni tánciskolába járt, itt figyeltek fel a tehetségére. 2008-ban debütált a West Enden a Billy Elliot musicalben. Eredetileg Billy legjobb barátját, Michaelt alakította, de 2008 őszén már a címszerepet játszotta és nagyon jó kritikákat kapott. 2010-ben, a musical ötödik évfordulóján tartott díszelőadáson a zenét komponáló Elton John is a nézőtéren ült, akit saját bevallása szerint teljesen elvarázsolt az ifjú Tom játéka.

Első filmszerepét Juan Antonio Bayona A lehetetlen című filmjében kapta Naomi Watts és Ewan McGregor oldalán. A film a 2004-es indiai cunami idején játszódó, valós eseményeken alapuló történetet dolgozott fel. A film premierjére 2012-ben került sor, és a sajtó nem győzte dicsérni az ekkor is még csak 16 éves Tom alakítását.

A bemutatót övező interjúkban a rendező és a neves játszótársak is méltatták. Ewan McGregor például így nyilatkozott:

„Elképesztően könnyen jelenít meg bármilyen érzelmet… Csodálatos volt nézni, hogy Tom, aki azelőtt sosem játszott kamera előtt, hogy válik menet közben filmszínésszé.”

Tom több díjat is nyert A lehetetlenben nyújtott alakításával és számos további díjra jelölték. Népszerűségét jelzi, hogy az USA-ban Ewan McGregor helyett Hollanddal népszerűsítették a filmet.

Kisebb-nagyobb szerepek következtek, melyek közül mindenképp kiemelkedik Ron Howard filmje, a 2015-ös A tenger szívében, amelyben az a Chris Hamsworth volt a főszereplő, akivel Tom később a Marvel-filmekben is együtt dolgozhatott.

Erről a filmről így nyilatkozott Tom:

„Ha Ron Howard felhív azzal, hogy szeretné, hogy szerepelj a filmjében, akkor elvállalod. Mármint, ő Ron Howard!”

A világhírt az hozta meg számára, amikor 2016-ban magára húzhatta a népszerű hálószövő, Pókember ruháját az Amerika Kapitány: polgárháború című filmben. Eddig összesen 6 Marvel filmben láthattuk Tomot Peter Parkerként.

Legutóbb a 2021-es Nincs hazaútban tűnt fel a szuperhős szerepében, és bár maga Holland korábban belengette, hogy átadja másnak a stafétát, 2022 végén már arról cikkeztek az újságok, hogy megegyezett a Marvellel egy újabb Pókember trilógiáról, valamint feltűnik a következő két Bosszúállók filmben, sőt, a Disney+-ra tervezett Daredevil sorozatban is.

Hogy Tom Holland kinek mennyire szimpatikus, egyéni ízlés kérdése, de azt nem lehet ráfogni, hogy a lábát lógatta volna az elmúlt években, úgyhogy ne irigyeljünk tőle egy kis pihenést.

A trolloknak pedig csak annyit mondhatunk, ha nem tetszik, csinálják utána!

Néhány további érdekesség Tom Hollandról:

  • Tom Holland és a Pókember filmekben a barátnőjét alakító Zendaya a magánéletben is egy párt alkotnak.
  • 2022-ben Zendaya Magyarországon forgatott a Dűne2-ben, és Tom Holland meglátogatta kedvesét. A szerencsés és szemfüles rajongók láthatták is a híres párt a Budai Várnegyedben andalogni.
  • Részt vett a Star Wars: Az ébredő erő castingján, Finn szerepére jelentkezett. Elmondása szerint katasztrofálisan sikerült, állandóan elröhögte magát, amiért egy magát droidnak kiadó kollégával kellett összeolvasnia a szövegét.
  • Kedvenc filmje a Ryan közlegény megmentése.
  • Szerepelt volna a 2017-es Jumanjiben, de végül egyeztetési gondok miatt le kellett mondania a Pókember miatt.
  • Egyszer egy VIP buliban táncolhatott volna Madonnával, de annyira lefagyott, hogy végül faképnél hagyta a dívát a táncparketten.
  • Rendezett már rövidfilmet, és azt nyilatkozta, a negyvenes éveiben szívesen kipróbálná magát filmrendezőként is.
  • Amikor Martin Scorsese a Marvel-filmeket kritizálta, Tom így reagált:
„Dolgoztam Marvel-filmekben és dolgoztam olyan filmekben, amelyek az Oscar-díj kapcsán is szóba kerültek, és őszintén szólva az egyetlen különbség köztük, hogy az egyik sokkal költségesebb. De az, amiként megjelenítem a karaktert, ahogy a rendező felépíti a történet és a szereplők ívét, az ugyanolyan, csak más léptékben. Úgyhogy szerintem ez is valódi művészet.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: